KULT
A Rovatból

Leonardo DiCaprio végre Oscart nyert, legjobb film a Spotlight

Élő közvetítésünkből megtudhatod, hogy kik a 2016-os Oscar-gála legnagyobb nyertesei.

Link másolása

A 88. Oscar-gála nekünk magyaroknak egyértelműen a Saul fiáról szól. Mi a legjobb külföldi film kategóriájának az eredményhirdetésére várunk, hiszen Szabó István Mephisto című filmjének diadala óta magyar film igazából a közelébe sem jutott ekkora elismerésnek. Pedig ez a mostani díjátadó sokkal izgalmasabb, mint az utóbbi években bármelyik. A legjobb film és rendezés díját gyakorlatilag lehetetlen volt megjósolni, mi is csak találgatni tudtunk a minap. Az Oscar-gála kevés nagy favoritot tud felmutatni most, a legtöbb kategória minimum kétesélyes. Inkább a színészek kategóriáiban vannak nagy esélyesek, sokan drukkolnak például Leonardo DiCapriónak, hogy végre kapjon már egy díjat, még ha nem is élete legnagyobb alakításáért. Ha a fogadóirodák tippjeit nézzük, akkor a Saul fia egyértelműen a legnagyobb favoritok közé tartozik, egyértelmű esélyese a kategóriának. A Golden Globe és a független filmek Oscarjának nyerteseként elég nehéz nem Nemes Jeles László filmjét a legsanszosabb befutóként értékelni.

A nyertesek:

Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight

Legjobb adaptált forgatókönyv: A nagy dobás

Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander (A dán lány)

Legjobb jelmeztervezés: Mad Max: A harag útja

Legjobb látványtervezés: Mad Max: A harag útja

Legjobb smink: Mad Max: A harag útja

Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (A visszatérő)

Legjobb vágás: Mad Max: A harag útja

Legjobb hangvágás: Mad Max: A harag útja

Legjobb hangkeverés: Mad Max: A harag útja

Legjobb vizuális effektek: Ex Machina

Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story

Legjobb animációs film: Agymanók

A legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance (Kémek hídja)

Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl in the River

Legjobb dokumentumfilm: Amy

Legjobb rövidfilm: Stutterer

Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia (Magyarország)

A legjobb női főszereplő: Brie Larson

A legjobb rendező: Alejandro G. Innarratu A visszatérőért

A legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio

A legjobb film: Spotlight

6.00

A legjobb film: A Spotlight nyerte el idén a legjobb filmnek járó Oscar-díjat. A szobrocskát Morgan Freeman adta át az oknyomozó újságírásról szóló film készítőinek és a főszereplőknek, Mark Ruffalonak, Micheal Keatonnek és Rachel McAdamsnek.

5.58

A legjobb férfi főszereplő: És végre! Hat jelölés után Leonardo DiCaprio végre elhódította az Oscart! A díjat A visszatérőben nyújtott alakításáért kapta meg. "A visszatérő egy fáradhatatlan stáb fáradthatatlan munkája volt..." - mondta, ez igaz az ő karrierjére is.

61leonardo-di-caprio

5.50

A legjobb női főszereplő: élete első jelölését rögtön díjra is váltotta Brie Larson, A szobában nyújtott alakításáért.

5.38

A legjobb rendező: Alejandro G. Innarratu zsinórban másodszor nyerte meg a szobrocskát, ezóttal A visszatérő című filmért.

5.22

A legjobb filmzene kategóriában Ennio Morricone kapott díjat, az Aljas nyolcas c. Tarantino-film zenéjéért. A legnagyobb ováció talán eddig. Olaszul beszélt az idős mester.

5.09

A LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM: A SAUL FIA!!!!!!! A díjat Nemes Jeles László veszi át!

o1

o2

A díjat átvéve Nemes Jeles László köszönetet mondott alkotótársainak, köztük a főszereplő Röhrig Gézának, valamint Magyarországnak, amiért támogatta a filmet. "Az emberiség legsötétebb óráiban is talán van bennünk egy belső hang, amely lehetővé teszi, hogy emberek maradjunk. Erről a reményről szól ez a film" - fogalmazott.

A Saul fia a Mustang című francia, A kígyó ölelése című kolumbiai, az Egy háború című dán és A sivatagon át című jordániai filmmel volt versenyben.

Nemes Jeles László beszéde:

Köszönöm szépen az Akadémiának ezt a fantasztikus megtiszteltetést! Köszönöm szépe a Sony Pictures Classicsnak, Tom Bernardnak és Michael Barkernek, hogy támogattak bennünket! Köszönöm szépen Magyarországnak, hogy finanszírozta ezt a filmet! Szeretném megosztani ezt a díjat Röhrig Gézával, a főszereplővel és a fantasztikus stábbal és szereplőgárdával, hogy hittek ebben a projektben, amikor senki más nem. Az emberiség legsötétebb óráiban is talán van bennünk egy belső hang, ami lehetővé teszi azt, hogy emberek maradjunk. Erről a reményről szól ez a film. Nagyon köszönöm!

5.06

A legjobb élő szereplős rövidfilm: Stutterer.

4.44

A legjobb dokumentumfilm díját az Amy kapta, amely a tragikus sorsú Amy Winehouse énekesnőről szól.

CcWkpApW4AE-AnJ

4.40

A legjobb rövid dokumentumfilm a The Girl In The River. A Mad Max, tréfált Louis CK, aki magyar származású, és a díjat ő adta át.

4.31

A legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance, a Kémek hídjában nyújtott alakításáért. Az elsősorban színpadi szerepeiről, valamint színdarabíróként ismert brit színész játéka nagy elismerést aratott Steven Spielberg filmjében, sokan azonban arra számítottak, hogy Sylvester Stallone kapja a díjat Rocky Balboa szerepéért a Creed - Apollo fia című filmben.

4.11

A legjobb animációs film:

Pete Docter és Jonas Rivera az Agymanókért. És hát a Pixar természetesen. A Pixar stúdiónak (alapító: Steve Jobs) ez a tizenharmadik Oscar-díja.

oscagy

4.08

A legjobb animációs rövidfilmért Gabriel Osaria és Pato Escala nyert Oscart, chileiek, és a Bear Storyért kapták. A Bear Story - spanyol címén Historia de un oso (Egy medve története) - a Pinkrobot nevű animációs műhelyben készült, és egy öreg medvéről szól, amely visszatekint az életére.

Eközben a színfalak mögött:

3.56

A legjobb vizuális effektekért az Ex Machina kapta az elismerést, ez most már meglepetésnek számít. Mármint hogy nem a Mad Max. Vagy a Star Wars VII.

3.53

A legjobb hangkeverés elismerése, már nem is kell mondani: a Mad Max, Chris Jenkins, Gregg Rudloff, Ben Osmo .

3.50

A legjobb hangvágásért is a Mad Max kapta a díjat. Elképesztő, ez az ötödik szobruk ma éjjel. Mark Mangini, David White veszi át az elsimerést.

3.40

A legjobb vágás Margaret Sixel kapta a legjobb vágás díjat a Mad Maxért. A film rendezőjének, George Millernek a felesége.

3.37

A legjobb operatőr Emanuel Lubezki, aki sorozatban harmadszorra viheti haza a szobrocskát, ami ebben a kategóriában példátlan. Idén a visszatérőért kapta. Az 52 éves, mexikói származású Lubezki tavaly Alejandro Inárritu Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) című filmjével, két éve pedig Alfonso Cuarón Gravitáció című űrdrámájával győzött az operatőrök mezőnyében.

3.27

A legjobb kosztümért, látványért és sminkért is a Mad Max stábja kapta az elismerést. A jelmezekért Jenny Beavan vehette át az amerikai filmakadémia elismerését. A 65 éves brit tervezőt tizedik alkalommal jelölték a díjra, amelyet egyszer már elnyert a Szoba kilátással című filmért. A legjobb látványtervért járó Oscart Colin Gibson és Lisa Thompson kapta, mindkettőjüket először jelölték a díjra.

A legjobb smink és frizura ugyancsak a George Miller által rendezett filmben volt látható az akadémia szerint, az elismerésen Lesley Vanderwalt, Elka Wardega és Damian Martin osztozott. Mindhárman első jelölésüket váltották díjra.

oscmad2

3.15

A legjobb női mellékszereplő Alicia Vikander lett A dán lányért. Vikandert először jelölték Oscar-díjra a transzneműség kérdésével foglalkozó filmért, amely a múlt század elején játszódik.

oscvik

3.00

A legjobb adaptált forgatókönyv díját Charles Randolph és Adam McKay kapta A nagy dobásért.

2.55

A legjobb eredeti forgatókönyv díját a Spotlight kapta. A Spotlight - Egy nyomozás részletei a Boston Globe tényfeltáró újságíróinak munkáját mutatja be, akik katolikus papok szexuális zaklatási ügyeire derítettek fényt. Az Oscar-díjat a film rendező-forgatókönyvírója Tom McCarthy és a társ-forgatókönyvíró Josh Singer vette át. McCarthy az áldozatok bátorságát is méltatta beszédében.

85th Academy Awards, Telecast

2.45

Chris Rock vezeti a gálát, és félig viccesen, félig komolyan rögtön azzal foglalkozott, hogy nem volt fekete bőrű jelöltje az idei Oscarnak.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: