Káel Csaba: Mindig azt érezzük, az éppen aktuális év az, ami a legizgalmasabban és ami a legnagyobb hatással van ránk is
Martha Argerich, Emmanuelle Haïm és a Le Concert d’Astrée, Kurt Elling, Anneke Boeke, a friss Grammy-díjas Danyiil Trifonov, Maxim Vengerov és tanítványai, Yuja Wang, Daishin Kashimoto és Andreas Ottensamer, Kovalik Balázs, Ákos, a Duna Művészegyüttes, Henrik Schwarz és Bugge Wesseltoft, a Jazzanova és Hobo. Páratlan műfaji gazdagság, különleges együttműködések és bemutatók, csupa izgalmas program. 2018. március 30-tól három héten át közel 40 helyszínen, több mint 150 programmal várja a közönséget Közép-Európa egyik legfontosabb összművészeti seregszemléje, a Müpa és a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ közös szervezésében megvalósuló 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál.
- Mi volt az „első lépés”, minek köszönhetjük azt, hogy 1981. óta minden évben részesei lehetünk egy ilyen nagyszabású, és egyenletes színvonalú kulturális fesztiválnak?
- A Budapesti Tavaszi Fesztivál születésekor, a 80-as évek elején gazdasági és politikai szempontból érezhetően elkezdődött egyfajta nyitás, és prágai szomszédaink – a Prágai Nemzetközi Tavaszi Fesztivál – felé is kikacsintva megszületett a Budapesti Tavaszi Fesztivál gondolata.
Természetesen a turisztikai szakma és szállodaipar is lelkesen támogatta a kezdeményezést, hiszen szerették volna megtölteni a szobákat a tavaszi időszakban, és ebben a fesztivál vonzereje sokat jelentett és jelent. Ugyanakkor fontos volt az is, hogy az induló fesztiválnak köszönhetően olyan művészek jöhettek Budapestre, akik korábban nem.
- Mennyire volt nehéz elindítani, támogatókat szerezni?
- Mindenkinek nagyon sokat jelentett a fesztivál már az első pillanatoktól fogva, hiszen hiánypótló volt a kezdeményezés. Nem csak annak a reménye volt fontos, hogy kiváló külföldi alkotókat láthat a kíváncsi közönség Budapesten, hanem az is, hogy a fesztivál meghívására olyan magyar világsztárok is hazatérhettek, mint például Cziffra György, Doráti Antal, Amerigo Tot, vagy Victor Vasarely.
- A közönség, hogy fogadta? Egyből evidens volt az érdeklődés/lelkesedés, vagy szokniuk kellett, hogy van egy tavaszi fesztivál?
- A közönség már ki volt éhezve az ilyen típusú élményekre, így nagy kíváncsisággal fogadta a fesztivált, és ez a lelkesedés azóta is töretlen. Az emberek évről évre várják, készülnek rá és terveznek a fesztivállal - itthon és az országhatárokon túl is.
- Ön, hogy került kapcsolatba a rendezvénnyel, milyen út vezetett a 2013-as kinevezéséig?
- Már mint egyetemista is mindig nagy örömmel vártam a Budapesti Tavaszi Fesztivált és több meghatározó élményt és emléket őrzök róla. A legizgalmasabbak mindig a fesztivál saját produkciói voltak: a Győri Balett legendás bemutatói mély nyomot hagytak azokban, akik láthatták, de itt említhetnénk a Fesztiválzenekar létrejöttét is. 2013 óta a Müpa hatalmas részt vállal a fesztivál szervezésében. Csodálatos a feladat és mint az operatív testület vezetője is nagyon büszke vagyok a háttérben dolgozó csapatra és az elmúlt évek sikereire.

- Mivel és még inkább mikor kezdik a következő fesztivál szervezését? Amint véget ér az adott évi rendezvény, már készülnek a soron következőre?
- Sőt, több évre előre dolgozunk, hiszen a "fesztivál időszámítás" speciális: a hozzánk érkező világsztárok esetében ezekben a pillanatokban is már 2020-ra vagy 2021-re tervez a menedzsment, így mi is folyamatosan éveken átívelve dolgozunk. Az aktuális fesztivál zárásakor pedig bejelentjük a jövő évi Budapesti Tavaszi Fesztivál dátumát és első néhány fellépőjét. Szükségszerű, hogy többéves perspektívában gondolkodjunk. Ugyanakkor hatalmas eredmény és megtiszteltetés, hogy a művészeti élet hazai és nemzetközi sztárjai is gondolkodnak bennünk, ott van a fesztivál a naptárjaikban.
- Melyik a kedvenc része az előkészületek, a szervezés során?
- A programalkotás nagyon izgalmas dolog. A fesztivál állandó fókuszában Liszt Ferenc és művészete áll, de minden évben van egy-egy kiválasztott tematika is, azaz mindig egy gondolatsort szeretnénk kifejezni a programon keresztül, így meg kell találni az adott fókuszponthoz illeszkedő legizgalmasabb előadókat és olyan koprodukciókat kell létrehoznunk, amelyek szintén belesimulnak a fesztiváltematikába. Ez talán a legkülönlegesebb része a szervezési munkának.
- Melyik volt eddig a legemlékezetesebb év, ami a legtöbb kihívást, meg lepetést, örömteli pillanatot tartogatta?
- Őszintén azt kell mondanom, hogy mindig azt érezzük, az éppen aktuális év az, ami a legizgalmasabban és ami a legnagyobb hatással van ránk is.
- Mitől egyedülálló ez a rendezvény? Mi teszi annyira különlegessé, hogy a külföldiek számára is évről – évre fix program, hogy ellátogatnak hozzánk a fesztivál idején?
- Figyelve a közönségünk visszajelzéseire, én azt gondolom, hogy a kulcs, hogy a világhírű művészek produkciói mellett a fesztiválon a hazai és a nemzetközi közönség is felfedezhet olyan magyar alkotókat, élményeket, helyszíneket, amire csak itt, nálunk, Magyarországon van lehetőség. A Budapesti Tavaszi Fesztivál a világ egyik legszebb városában zajlik: az ide érkező külföldi látogatók számára a kulturális élmény és a városélmény - a fürdőkultúránk, a város építészeti szépsége, a páratlan magyar gasztronómia - összefonódik, és ez így, együtt egy speciális Budapest-élménnyé válik, amit aztán újra és újra szeretnének átélni.
- Mennyire nehéz tartani egy ilyen kulturális rendezvénysorozat színvonalát?
- A Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelkedő nemzetközi brand: prémiumfesztivál, kiválóbbnál kiválóbb alkotók követik egymást a programban. Sokkal inkább az a feladat izgalmas, hogy a minőséget megtartva évről évre változzunk is. Mindig meg kell újulni, állandóan érdekesnek kell lenni. Ez az igazi kihívás.
- A programok összeállításakor figyelembe veszik az uralkodó trendeket, vagy inkább egy klasszikus, mondjuk úgy konzervatívabb irányvonalat követnek?
- A fesztivál a trendek követése helyett sokkal inkább trendformálóvá szeretne válni: ezért olyan programokat, és formákat találunk ki, amik ránk jellemzőek. Ettől válik nagyon erős, felismerhető márkává a BTF. A fesztivál egyszerre a hazai és európai kultúra tükre, így természetes, hogy megjelennek benne a legaktuálisabb kérdések és felvetések is. Az itt látható produkciók reagálnak az általunk progresszívnek tartott trendekre, miközben szorosan kapcsolódnak a hagyományainkhoz is. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon nagyon sokféle műfaj, forma és gondolkodásmód helyet kap, ez egy nagyon élénk nemzetközi és hazai dialógus, igazi párbeszéd az alkotók és a közönség között. Pontosan ettől olyan aktuális.
- Egyáltalán, hogy látja, mik most az uralkodó kulturális irányzatok, amik meghatároz(hat)nak egy ilyen típusú rendezvényt?
- A számunkra az egyik legfontosabb kérdés az, hogy hogy hogyan talál magára a programjaink által a közönségünk. Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a múltunkkal, a kulturális örökségünkkel, de ezeket a tradíciókat át kell szűrni magunkon, jelen idejűvé kell tenni, így tudunk hozzá igazán kapcsolódni és így válik fontossá a következő generációnak is.
- Mik a tapasztalatai, milyen típusú programok a leglátogatottabbak, a legnépszerűbbek a közönség körében?
- Egy sztárfellépőket felvonultató prémiumfesztivál esetében nem meglepő, hogy a leggyorsabban a világsztárok, ikonikus alkotók előadásaira fogynak el a jegyek, mindenféle műfajban, ez idén is így van - a tánc, a klasszikus zene, a kamarazene, a jazz és a színház műfajában is. Ugyanakkor a Budapesti Tavaszi Fesztivál igazi városfesztivál - érezhetően hatalmas az érdeklődést a különböző ingyenes városi programok iránt is.
- Önnek van esetleg kedvence? Mondjuk olyan előadás, amiből egész évben kevés akad nálunk, de ilyenkor minden percét ki lehet élvezni?
- A nyitókoncertet mindig nagyon várjuk, minden évben hatalmas élmény, ahogy elkezdődik a fesztivál. Idén nagypénteken nyit a BTF, egy különleges előadással: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Liszt kiváló művét, a Szent Erzsébet legendája című oratóriumot mutatja be, címszerepben Kele Brigittával, aki egy csodálatos személyiség és káprázatos tehetség. Tavaly a New York-i Metropolitan színpadán nyűgözte le a közönséget. Ezt a bemutatót a New York-i Carnegie Halltól az amszterdami Concertgebouw-ig bármely koncertterem megirigyelhetné tőlünk. Már csak azért is nehéz kedvenceket kiemelni a programból, mert a fesztiválon idén is sok premiernek és magyarországi bemutatónak ad otthon, minden műfajban rengeteg olyan produkció érkezik, ami itthon, a fesztiválon látható először. Ezekért érdemes várni a tavaszt!