KULT
A Rovatból

Így lett újra menő a Művészetek Völgye a fiatalok körében

Egy hét múlva kezdődik az ország legnagyobb összművészeti fesztiválja. Oszkó-Jakab Natália programigazgató a szervezés kulisszatitkairól mesélt.


A Művészetek Völgye szervezését néhány éve egy teljesen új, fiatal csapat vette át az alapító Márta Istvántól és kollégáitól. A fesztivál azóta rengeteget változott, de közben alapértékeit is megőrizte. A hagyományos programok mellett most már a legmenőbb könnyűzenei együttesek is fellépnek Kapolcson, a Brainstől a hiperkarmán át a 30Y-ig. Sőt, idén a világhírű Morcheeba két tagja zárja a nagyszínpad műsorát. A Nemzeti Színház pedig tíz napra Taliándörögdre költözik. A szervezői stáb vezetője, Oszkó-Jakab Natália elárulta, milyen út vezetett eddig és mit vár az idei évtől.

– Mi volt a benyomásod a Művészetek Völgyéről, amikor a szervezők élére kerültél?

– Azt hiszem, keresni sem kellett a hibákat, hiszen a 2013-as fesztivál 15 millió forintos hiánnyal zárt, tehát ennyi kifizetetlen számla maradt a végén. Ezt az összeget már a következő évre behozott bevételekből kellett fedezni, ami viszont egyből ott is hiányt okozott. Tehát a pénzügyi stabilitás megteremtése volt a legfontosabb kérdés, amivel foglalkoznunk kellett.

Fontos kiemelni, hogy Istvánék sem rosszul csinálták, amíg az ő kezükben volt a szervezés. De ők művészemberek, akik egyszerűen úgy szocializálódtak, hogy a kulturális rendezvények támogatása pusztán állami feladat. Nyilván nem volt elvárható részükről, hogy ennyi idő után szemléletet váltsanak és elkezdjenek más forrásokat felkutatni. Inkább mertek nagyot álmodni, ami az elején vitte is őket előre, hiszen az állam régebben tényleg többször alányúlt a fesztiválnak, ha túlcsúsztak a költségekkel. Mi viszont nem engedhettük meg magunknak, hogy pusztán erre építsünk.

nati1
Oszkó-Jakab Natália és Bódy Gergő, a Momentán Társulat tagja

– Hogyan kerestetek szponzorokat, mennyire voltak fogékonyak?

– Alapelvünk, hogy mindig igyekszünk kreatív megoldásokat keresni a szponzorainkkal.

"
Nem azt a módszert követjük, hogy "add ide a pénzt, cserébe pedig kitehetsz egy molinót", inkább mindenkit valamilyen aktivitásra ösztönzünk, amiből a fesztiválozók közvetlenül is profitálnak.

Tavaly ilyen volt például a Telekom által üzemeltetett elektromos taxi, ami néhány egyszerű kérdés megválaszolása után ingyen vitt át bárkit Kapolcsról Taliándörögdre. Hiszünk benne, hogy az ilyesminek sokkal több értelme van, mint egy hagyományos reklámnak.

– Sokan nehezményezték, amikor tavaly Kapolcson is lett nagyszínpad, mondván éppen ennek (és a tipikus fesztiválfellépő zenekaroknak) a hiánya adta a Völgy varázsát. Mit gondolsz erről?

– Amikor a húszas éveim végén járva bekerültem a szervezők közé, nagyon erősen azt éreztem, hogy idősebb a közönség nálam. Az átlagéletkor olyan 40-50 év körül volt. Persze lehet úgy is dönteni, hogy valaki csak erre a korosztályra alapoz egy fesztivált, de ebben az esetben számolni kell azzal, hogy nem lesz közönségutánpótlás. Ami szintén nem gond, ha eleve csak mondjuk tíz évig akarod az adott fesztivált csinálni, utána bezárod a kapukat.

Sokat tanakodtunk erről az idősebb stábtagokkal, és arra jutottunk, hogy szeretnénk tovább vinni a Művészetek Völgyét még sokáig. Ehhez viszont muszáj volt fiatalítani a közönséget, amit csak a könnyűzene behozásával lehetett elérni. Én például imádom az egyházi zenét is, de

egy huszonévesnek bármeddig magyarázhatod, milyen fantasztikus, nem fog az ország másik feléből ideutazni ezért, sőt még egy világhírű operaénekesért sem.

Tetszik vagy nem, ehhez igenis kellenek a mai jól menő együttesek. Ugyanakkor az egésznek lehet egy olyan pozitív hatása is, hogy hiába jön valaki egy adott zenekar miatt, többnyire már délután megérkezik Kapolcsra, ezért van ideje szétnézni. Így pedig simán odakeveredhet mondjuk egy komolyzenei koncertre, és ha megtetszik neki, jövőre talán már kifejezetten Rákász Gergely orgonaestje miatt tér majd vissza, merthogy milyen pozitív csalódás volt belehallgatni a Brains előtt.

nati3

– A nagyszínpad eléggé kiesik a többi kapolcsi programhelyszínhez képest. Hogy választottátok ki, hol legyen?

– A könnyűzenei helyszín évekig az óvoda udvarában volt Blue sPot Café néven, de 2014-ben ez gyakorlatilag már életveszélyesnek bizonyult, annyira túlnőtte magát.

A PASO koncertjén például teljes szélességében álltak még a főúton is az emberek, a biztonsági őröknek élőláncot kellett alkotniuk, hogy elengedhessék a forgalmat.

Ráadásul az utat időközben negyedrendűből másodrendűvé minősítették, így hiába korlátoztatjuk erre a tíz napra a kamionátvonulást, azért szoktak lenni külön engedélyes járművek.

Szóval ez a helyzet tarthatatlanná vált, muszáj volt másik helyet keresnünk, ahol rendes fesztiválkörülmények között léphetnek fel a nagy tömeget vonzó zenekarok. Azért esett a választásunk arra a legelőre, ahová végül került a színpad, mert már eleve körbe volt kerítve, nincs túl messze Kapolcs központjától, valamint a tűz- és katasztrófavédelmi előírásoknak is megfelelt. A hangerő is fontos szempont volt, ezért az iránya éppen ellentétes a faluval. Emellett azáltal, hogy kicsit tulajdonképpen el van rejtve, jobban megőrízhetjük a fesztivál udvaros jellegű összképét.

– A Quimbyt mennyire volt kifizetődő meghívni tavaly? Behozott annyi plusz embert, hogy megtérüljön a költsége?

– Igen, abszolút. Az utolsó vasárnap évek óta egyfajta mini küzdelem volt nekünk. Mindig próbáltunk egy valamennyire népszerű csapattal zárni, de közel sem volt rajtuk annyi ember, mint egyébként lehetett volna. Akárhogy próbáltunk változtatni rajta, olyankor már mindenki csomagolt, sőt sokan haza is mentek napközben, elég lehangoló összbenyomást keltett a falu. Ehhez képest

a tavalyi zárónap abszolút méltó volt a megelőző kilenchez: hatalmas tömeg gyűlt össze a Quimbyn, többen eleve miattuk jöttek le, nyoma sem volt a "szomorú vasárnap" hangulatnak.

quimbykap
A Quimby tavaly Kapolcson
quimbykap2

– Idén még nagyobb dobásként a Morcheebát szerveztétek be utolsó fellépőnek. Miért pont őket választottátok?

– Abban biztosak voltunk, hogy ezúttal is csak egy extrán erős névvel hozhatjuk be az közönséget az utolsó napra, és úgy gondoltuk, ezúttal kipróbálunk egy külföldi fellépőt. Több booking céggel felvettük a kapcsolatot, akik egy sor szóba jöhető zenekart ajánlottak nekünk. Először az alapján szűkítettünk, ki turnézik egyébként is a közelben, hiszen nem utolsó szempont, hogy ne kelljen mondjuk Ausztráliából idereptetni. Ebből a körből aztán a Morcheeba lett végül a befutó, talán ők állnak legközelebb a fesztivál szellemiségéhez. Én személy szerint is nagyon szeretem őket, de persze nem ez volt a döntő tényező. Bízunk benne, hogy idén is a tavalyihoz hasonló tömeg gyűlik majd össze nekik köszönhetően.

– Hogy működik a munkamegosztás köztetek és az egyes udvarok szervezői között?

– Szeptemberben mindenki kap egy ütemtervet időpontokkal, hogy tudja, mikorra mit kell leadnia. Októberben össze szoktunk ülni mindenkivel átbeszélni az előző évi tapasztalatokat illetve az esetleges új ötleteket. November-decemberre már az összes udvargazda elkészít egy vázlatos tervet, ennek ismeretében elindítjuk a szponzorkeresést, februárra pedig gyakorlatilag összeáll a részletes program.

A központi e-mail címünkre is nagyon sok zenekari jelentkezést kapunk. Ezeket előszelektáljuk és akit elég színvonalasnak találunk, összekötjük annak az udvarnak a szervezőivel, ahová szerintünk legjobban illene. Egy-egy nagyobb fellépőt mi is szoktunk ajánlani, de nem ez a jellemző, hiszen

"
a Művészetek Völgye pont attól igazán erős, hogy megbízunk Gryllus Dániel, Lackfi János, Harcsa Veronika és a többiek ízlésében.

A könnyűzenei és a színházi színpad programja a kivétel, ezeket teljes egészében mi állítjuk össze.

nati6nati4

– Van olyan színpad, amit te személy szerint hiányolsz a Völgyből?

– Említettem, hogy komolyzenei irányból jövök, tehát az opera műfaját például abszolút el tudnám képzelni. Szabadtéri előadások a csillagos ég alatt - ez nagyon tetszene. Nem bánnám, ha lenne valamilyen táncsátrunk, valamint szerintem az újcirkuszban is nagy potenciált van. Tavaly a tánccal próbálkoztunk a Klastromnál egy nap erejéig, de én egy külön ennek dedikált helyszínt is szívesen látnék.

– Elképzelhető, hogy a ma már nem résztvevő falvakból bevonjátok valamelyiket a mostani három mellé?

– Az egykori hatfalvas modellt a mostani közönségünket ismerve szerintem nem nagyon lehetne már megvalósítani. A nagy többség egyszerűen belátható távolságokat igényel, nem fognak átbuszozni több falut is egy-egy koncert vagy előadás miatt. Ez már a taliándörögdi Klastromnál is megmutatkozott előző évben, pedig ott azért jó néhány másik programhelyszín is volt a településen. Idén így a Klastrom ki is maradt, de a dörögdi választékot azért egy óvatos lépéssel tovább növeltük. Kíváncsian várjuk, vajon lesz-e rá kereslet, átmennek-e annyival többen emiatt. Ha igen, jövőre talán Vigántpetendre is több mindent szervezünk, hogy a növekvő látogatószám mellett az emberléptékűséget megtarthassuk.

nati5

– A helyi lakosokat mennyire vonjátok be a szervezés során?

– Minden hónapban tartunk úgynevezett falufórumot a három településen, ahol elmondjuk nekik az aktuális fejleményeket és ők is megoszthatják velünk a javaslataikat. A helyi termelők minden évben bemutatkozhatnak az Éltető Völgy udvarban, valamint a Kék abrosz mozgalmat is nagyon propagáljuk. Ennek keretében a fesztiválozók a falusiak háztáji főztjét kóstolhatják meg számos portánál, Kapolcson és Taliándörögdön egyaránt. Kisegítő munkákat is szoktak végezni nekünk, akinek van kedve vagy ideje munkát vállalni ebben a tíz napban, az biztosan talál magának lehetőséget. A programszervezés során szintén igyekszünk figyelembe venni a kéréseiket.

"
A Budapest Bár például tipikusan így került a fellépők közé: annyi helyi fiatal kérte tőlünk, hogy muszáj volt meghívnunk őket.

– Te részt tudsz venni a programokon a teendőid mellett?

– Sajnos ennyi helyszín mellett az a típus vagyok, aki nem nagyon tud ottmaradni végig sehol, de legalább mindenbe belehallgatok 10-15 percet. Szeretem, ha látják a többiek, hogy számíthatnak rám, ezért minden este megteszek legalább egy kört, az összes programhelyszínt érintve. Ilyenkor bárki hozzám fordulhat az udvarok szervezői közül, ha segítségre van szüksége. És ezt a kört akkor már igyekszem úgy összerakni, hogy az engem legjobban érdeklő produkciókra eljussak.

nati7

– Mennyire vagy bizakodó az idei évvel kapcsolatban? Sikerülhet felülmúlni tavalyi rekordközeli látogatottságot?

– A jegyelővételi adatok azt mutatják, hogy nagyobb az érdeklődés a tavalyinál. Persze ez csalóka is lehet, hiszen könnyen előfordulhat, hogy aki múltkor a helyszínen váltott jegyet, idén már előre megvásárolta. Én azért remélem, hogy ezúttal is sikeres és jó fesztivált zárunk, minél több elégedett látogatóval. A már említett emberléptékűség miatt azt azért nem kívánom, hogy mondjuk tízszer akkora tömeg legyen, a tavalyi nagyságrend éppen ideális volt.

Legfeljebb amiatt szurkolok, hogy a taliándörögdi plusz programok is szépen megteljenek. Ha sokan eleve a színházi választék miatt jönnének le, az szuper lenne. Ráadásul ezekből idén annyi van, hogy aki akar, délelőttől egészen késő estig találhat magának kedvére valót. Utána pedig, ha van kedve, még meghallgathat egy koncertet az Elevenkertben vagy a Kocsor Házban, tehát tényleg érdemes átmenni Kapolcsról.

Ha tetszett az interjú, oszd meg ismerőseiddel!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: