KULT
A Rovatból

Frenk: Írtam egy dalt a barátaimnak, hogy ha így folytatják, kinyírják magukat

„A pokolba lenézek, mindenhol zenészek” – énekli legújabb lemezén Frenk, akivel a Budapest Bárról, és egykori zenekaráról, az idén 20 éves hiperkarmáról is beszélgettünk.

Link másolása

Tudom kivagyok címmel a napokban jelent meg Frenk hatodik albuma (lemezbemutató: A38, február 8.), ami saját bevallása szerint a kisebbséghez szól:

„Olyan emberekhez, akik képesek lázadni, akik átlátnak a politika és a vallás hazugságain, akik szeretik Budapestet, akik tudnak még feltétel nélkül szeretni, akik a társadalom perifériáján érzik magukat, és nem utolsósorban szeretik a VALÓDI ZENÉT.”

Ennek apropóján arról is mesélt, tudatosan törődik-e kevesebbet a külsőségekkel, mint régen, és miért vállalta el a közreműködést Szűcs Krisztián szólóprojektjében, miközben amúgy szinte már sosem ül a dobok mögé.

– Jövőre lesz 15 éve, hogy elkezdődött a szólókarriered. Milyen íve volt ennek, változott-e közben a hozzáállásod?

– Annyi biztos, hogy az első albumot visszahallgatva elég sok mindent másképp csinálnék. Igaz, egyesek szerint a Szívzörejek a legjobb lemezem, én viszont azt tartom a legrosszabbnak, főleg a dalszövegekkel nem vagyok elégedett. A zenéléshez való hozzáállásom is sokat változott, jelentős részben emiatt cseréltem le a teljes zenekaromat.

Amellett sem lehet elmenni, hogy történt egy generációváltás a popzenében, és ahhoz, hogy manapság bármit elérj, ma már kötelező az önreklámozás a közösségi médiában. Gyakorlatilag fontosabbá vált mindez, mint maga a zene: ha ügyesen tolod magad, kellően exhibicionista és pofátlan vagy, félig már nyert ügyed van.

Tőlem nagyon távol áll ez az egész mentalitás, de valamennyire muszáj alkalmazkodnom hozzá, még akkor is, ha szívem szerint csak a dalszerzésre és koncertezésre fókuszálnék.

– Úgy veszem észre, hogy már sokkal kevésbé törődsz a külsőségekkel, mint régebben. Ez tudatos váltás volt?

– Igen, volt egy ilyen célom, hogy inkább a zene legyen a hangsúlyos, ne az foglaljon le mindenkit, hogy nézek ki.

Nyilván a polgárpukkasztás is benne volt, amikor felmentem a színpadra nőnek sminkelve, boával a nyakamban. Ment is folyamatosan a buzizás meg a beszólogatás, amivel persze rohadtul nem foglalkoztam.

Aztán ez a vonal lassan elmúlt, de mostanában nagyon gondolkodom rajta, hogy kicsit vissza kéne csempészni. Úgyis az a mottóm, amiről énekelek is, hogy „minden ellen lázadj fel, de legfőképp magad ellen.” A mai különösen homofób, elfogadást nélkülöző társadalom ellen pedig szívesen lázadnék.

– Miben más a most megjelent lemezed a korábbiakhoz képest?

– A Szívzörejek egy szerelmes lemez volt, a Nagyvárosi éjszakákon a buja és bohém oldalamat mutattam meg, a harmadikon viszont már elkezdtem szakítani a hősszerelmes figurával. A Magyar pszicho folytatta ezt az utat, a mostani pedig már végképp arról szól, hogy mi a francnak énekeljek olyan dolgokról, amikről már egyszer énekeltem. Nem szeretnék külső elvárásoknak megfelelni, a lényeg az, hogy nekem tetsszen.

A teljes album:

– A címben rejlő kettősségnek (Tudom kivagyok / ki vagyok) mi a háttere?

– Különírva arra utal, hogy talán most érzem leginkább az eddigi életemben, hogy megvan bennem a harmónia. Egybeírva pedig arra, hogy kicsit túltoltam a tavalyi nyarat minden szempontból, és szeptembertől határoztam el, hogy radikális életmódváltásra van szükségem, mert 42 évesen egyszerűen már nem bírja a szervezetem a féktelen bulizást.

„A pokolba lenézek, mindenhol zenészek” – így szól az egyik sor.

Egy másik számot (Mi van veletek) egyébként azoknak az éjszakában partizó barátaimnak írtam, akik máig ugyanezt tolják: a fő üzenete, hogy ha így folytatják, kinyírják magukat.

– Az Apokrif, amihez már klipet is forgattatok, erősen vallásellenes szám lett. Hogy született, és számítasz-e negatív visszhangra?

– Ez lényegében egy észrevétel a világ felé azzal kapcsolatban, mennyire hazug és képmutató az intézményesített vallás: az egész csak a pénzről szól, maguk a hívők egyáltalán nem fontosak. Számomra eleve összeférhetetlen a politika és a kereszténység, hiszen egy politikusnak lényegében a munkaköri leírása része, hogy hazudjon.

A refrénben önmagában elég sokatmondó: „A mennyei bankban a pénz a vallásoknál, repedezik a bolygó a varrásoknál. Bárkinek hinni is kár, ha nem lehet tudni, hogy Mária Magdolna volt a első groupie.”

A basszusgitárosom is felvetette, hogy „te, nem lesz ennek rossz vége?”, de szerintem aligha. Nem hinném, hogy akkora tényező vagyok, hogy erre bárki felkapná a fejét, bár manapság sosem lehet tudni. Ha mégis, legfeljebb majd ellenem is szerveznek egy tüntetést...

– A magánéleti helyzeted, például az, hogy pár éve megnősültél, megjelenik a dalaidban?

– Nem nagyon szeretem összekeverni a kettőt, talán egy szám van a lemezen, ami szerelmes ihletésű.

Inkább máshonnan merítek: a lényeg szerintem az, hogy nyitott szemmel járjak a világban, és ha bárhol elkapok akár csak egy félmondatot, ami beindítja a fantáziámat, azt ne engedjem el.

Az éjszakai élet szerencsére nagyon jó lehetőségeket nyújt erre, már csak ezért se szeretném magamat kivonni belőle – akkor is, ha mondjuk nem is iszom, ott vagyok és figyelek.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET: