KULT
A Rovatból

Filmzenék, melyek szívvel is láthatók – beszélgetés Marcello Rota karmesterrel

Látványos koncerttel ünnepli ma este a Margitszigeten az Óbudai Danubia Zenekar Federico Fellini 100. születésnapját.

Link másolása

Országúton, Az édes élet, Amarcord, de Rómeó és Júlia, Rocco és fivérei, A párduc és A Keresztapa. Még akik nem látták ezeket a filmtörténeti remekműveket, azok is minden bizonnyal hallották már nem kevésbé örökbecsű zenéiket. Akik pedig látták, azoknak egy-egy motívum hallatán rögtön megjelennek lelki szemeik előtt a hozzájuk köthető jelenetek. Aki e csoda mögött áll: Nino Rota, a 20. század egyik legkiválóbb zeneszerzője, akinek munkássága elválaszthatatlan Federico Fellini filmjeiről. Most a nagy olasz rendező centenáriumán Fellini 100 címmel idézi fel az Óbudai Danubia Zenekar e zenéket a komponista unokaöccsének, Marcello Rotának vezényletével a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, és az egyes darabokat a filmek képsorai kísérik.

Marcello Rota nem először jár Magyarországon, másfél évtizedes múltra tekint vissza együttműködése az ÓDZ-vel.

- Sok szép közös emlékünk van, koncerteztünk Budapesten Andrea Bocellivel, de vezényeltem már négy évvel ezelőtt Nino Rota egyik balettzenéjét is. Fiatal, pezsgő zenekar, amelyet nagyon élvezetes dirigálni. Most egy filmzene-programot állítottunk össze, amelyben végigkísérjük Fellini és Rota közel 30 éves alkotói együttműködését.

- A műsor A fehér sejk dallamaitól a Zenekari próbáig kalauzolja a közönséget.

- Ezek a zenék már régóta önálló életet is élnek, pedig Fellini filmjei semmit nem vesztettek időszerűségükből. Hogy a közönség átélje a filmek hangulatát, a nagy kivetítőn megjelennek a híres jelenetek, a jellegzetes figurák. Már a Fehér sejkben felcsendülnek olyan motívumok, amelyek aztán az Országúton-ban teljesednek ki. Fellini ezért kapta első Oscar-díját. A Cabiria éjszakái az egyik legszebb filmje, a zenéje valóságos szimfonikus költemény, amelyben egy nagyszerű fiatal szoprán, Cristina Mosca énekel. Aztán jött Az édes élet világsikere.

- Ez az a film, amit ma is minden újságírónak kötelezővé kellene tenni.

- Van szerencsém ismerni minden idők egyik leghíresebb olasz paparazzóját, Rino Barillarit, aki éppen azokban az években kezdte pályáját Rómában, amikor az Édes élet játszódik és szemtanúja volt e bulvárstílus születésének és módszereinek. Jól illusztrálja a zene a Satyricon tünékeny lebegését – annak idején sokan azt mondták róla, hogy egy se füle, se farka...

- Fellini gyakran váltott ki felháborodást sajátos látásmódjával.

- Igen, gyakran támadták őt, cenzúrázták is, mert nem tetszett, hogy kissé szabadon bánt a női testtel. Az Amarcord zenéjét, annak eredeti, Nino Rota által elképzelt változatban szólaltatjuk meg, sok vonóssal és egy jazz-banda intim hangzásával, hogy hangsúlyozzuk ezt a kissé melankolikus életérzést. Az „amarcord” szó azt jelenti: „emlékezem” a múlt csibészségeire, az ifjúság természetes frissességére, a megismételhetetlenre. A Casanova egyszerre lenyűgöző és kemény, a zenéje is sokszínű, de a ködöt is érzékelteti, ami Velence felett lebeg.  A ciklust a Zenekari próba zenéje zárja. Ez a film a 70-es évek olasz életének metaforája. Amikor gyerekként láttam, el nem tudtam képzelni, hogy egy zenekar tagjaiban ennyi gonoszság szorulhat. De valójában a fennálló rend elleni tiltakozásról szól, amely 1968-ban indult el Európában és meghatározta a következő évtized káoszát.

- A filmbeli karmester viszont egyfajta diktátor, nem?

- Igen, egy olyan figura, aki erőnek erejével fenn akarja tartani a rendet, hogy úgy működjenek a dolgok, ahogyan addig, de nem jár sikerrel, mert mindenki ellene fordul. Pedig nincsenek erőszakos módszerei, egyszerűen azért utálják, mert ő a főnök. Annak idején Arturo Toscaninire mondták, hogy valóságos diktátor volt, sőt, hallottam öreg zenészektől olyan karmesterről még a II.világháború előtti időkből, aki pisztolyt hordott magánál. A végén elszabadul a pokol, jön a világvége egy bulldózer és egy óriás vasgolyó formájában, amelyek lerombolják a régi rendet szimbolizáló épületet… Ebben az izgalmas szvitben van némi szomorúság, mert Nino Rota néhány hónappal halála előtt írta, de a végső galopp-motívuma nagyon megragadja a képzeletet.

- De nem hiányozhat a 8 és fél „passarellája” sem, amely tán a legismertebb az összes Fellini-Rota filmzenék közül.

- Ebben a fináléban búcsúzik Fellini az ifjúkorától, és a nagy összejövetellel próbál túllépni alkotói és emberi válságán. Igazi zenei tréfa, mert három témát állít szembe egymással alig három perc alatt. Fellini valami olyan cirkuszra emlékeztető zenét akart, mint Julius Fucik Gladiátorok bevonulása című darabja. Rotának sikerült ennek olyan fonákját megalkotnia, amellyel el lehet oszlatni a film felhőit, negatív érzéseit és a néző végül vidáman távozhatott a moziból.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk