KULT
A Rovatból

„Egyből értelmet nyert, hogy ezt vagy most megcsinálom, vagy soha” – Édesapja dalát dolgozta fel Somló Pali és zenekara

A Shell Beach szupergroup új lemezzel jelentkezett. A zenekar gitárosa Somló Tamás egyik ikonikus dalának átdolgozásával állít emléket a családi köteléknek.

Link másolása

Új lemezzel indítja az évet a magyar experimentális szupergroup, a Shell Beach. Bár a poszt-hardcore-ra jellemző feszes keret megmaradt, a Solar Flare dalaiban a korábbi screames témák helyett a progresszív elemeké a főszerep. A lemez egyik legjobban várt dala egyértelműen az "Olyan szépek voltunk", amiben a zenekar gitárosa, Somló Pali édesapja, Somló Tamás egyik ikonikus dalának átdolgozásával állít emléket a családi köteléknek. A videót Pracznoczy Sebastian rendező 35 mm-re forgatta, és két birkózó barát felnövéstörténetét kísérhetjük végig a képkockáin. Interjú.

– Meséljetek egy kicsit a Shell Beach-ről! Mindent tag zenélt már más formációkban, hogy jött ez a felállás?

– Bodóczy Zoltán: Részemről teljesen hirtelen és átgondolatlanul történt minden. Totik Zoli (az előző énekes) kilépett, pont egy berlini buli előtt két héttel, a srácok nagyon le akarták nyomni, gyorsan átgondolták, kit lehetne berántani hirtelen, és rám esett a választás (Matyival együtt játszunk a Grand Mexican Warlockban, gondolom ennek volt szerepe a döntésben). Szerencsére az akkori csajommal pont Berlinben voltunk, így be tudtam vállalni, szénné hallgattam a számokat, béreltünk egy termet Berlinben, próbáltunk egyet, aztán már mentünk is másnap koncertezni. Először csak pár bulit vállaltam, mert nem akartam még egy bandát a nyakamba, de nagyon megszerettük egymást, így maradtam, ennek a lenyomata a Solar Flare-album.

– Somló Pali: 2007-ben kezdtem el ezt a zenekart csinálni, a mostani felállás a régi tagok Sági Viktor, Mohácsi Mátyás, hangmérnök/producerként Horváth Attila (aki anno alapító tag volt), jómagam, és két újabb tag, Szalay Dániel dobos, és Bodóczy Zoltán Undosz énekes csatlakozásával vált teljessé.

– A harmadik lemeznek a Covid-éra alatt kezdtetek neki. Hogy hatott ez az alkotói folyamatra?

– S.P.: Ez hatott rá a legjobban. A mai rohanós világban ritkán van arra idő, hogy teljesen izoláltan, időkorlátok nélkül, így bele tudjon az ember mélyülni egy alkotási folyamatba. Úgyhogy én nagyon is örültem ennek a lockdownnak. A lemez nagy része akkor íródott.

– A Solar Flare-re konceptlemezként hivatkoztok. Mi a koncepció mögötte, miről szól ez az album?

– B.Z.:

Szövegileg egy elég személyes anyag született meg, teljesen pőrére vetkőztettem magam, próbáltam egy szálra felfűzni az abban az időszakban történt dolgokat, próbáltam megérteni, mi miért történt, mi az iránya, és ennek folyamatnak a végén megszülettek a szövegek Kolozsi Peti barátom segítségével, aki nagyon sokat segített megfelelő formába önteni az amúgy összevissza cikázó gondolatokat.

Azonkívül zenekarilag is sokat beszélgettünk arról, hogy mi legyen a tematika, Palinak is volt mit feldolgoznia, így viszonylag egyértelmű volt, hogy az elmúlás témaköre és ennek különböző aspektusai jó alapot szolgáltathatnak a szövegvilághoz. Hogy végül egy összefüggő gondolatsor lehetett belőle, az már egy későbbi felismerés eredménye, ahogy alakultak a dalok a stúdióban.

– S.P.: Én a zenei részét tudnám itt hangsúlyozni. Maguk a dalok elég mélyről jövő, érzelmi megnyilvánulások. Három év után ezek voltak az első számok, amiket írtam, és nem tagadom, legnagyobb hatással édesapám elvesztése volt rám, emiatt elég sötét hangulatvilágba csöppentek a szerzemények. Ezt vegyítettem a saját régebbi stílusommal, na meg a többiek személyiségével, amikor mindenki hozzátette a saját ötleteit. Ennek alapján kezdtünk el dolgozni az énekeken is, amit aztán Undosz teljesített ki Kolozsi Petivel karöltve a szövegvilágban.

– A lemezen helyet kapott egy nagyon személyes dal, Somló Tamás "Olyan szépek voltunk"-jának újragondolt változata is. Pali, hogy hatott a te zenei világodra az édesapád?

– S.P.: Szerencsére zenészcsaládba hozott engem a gólya, így hát teljesen természetes volt egész életemben, hogy fontos szerepe van a muzsikának. Egészen kis korunktól taníttattak a szüleink zenélni a testvéremmel együtt, aztán gimnáziumban már volt két saját zenekarunk is, aztán jött a minden más. Van egy csomó kedves emlékem, ahogyan 6-7 éves korunkban vitt minket magával mindenhova turnézni, és volt, hogy fel is léptünk vele. LGT-búcsúkoncert a Nyugatiban, külföldi koncertek, nyári turnék, ezek voltak a családi kirándulások.

Amit nagyon szerettem benne, hogy mennyire nyitott volt mindig a stílusokra és az új dolgokra is apukám. Próbálom úgy gondolni, hogy ezt valamennyire örököltem, mert abszolút minden stílusú zenét hallgatok, és mindig tudom értékelni, ha egy zenének őszinte mondanivalója van, legyen szó elektronikus zenéről, rapzenéről, punk-, metál-, indie-, vagy popzenéről, stb...

Nem is hallgatok sok heavy zenét, inkább más stílusokból inspirálódok, de nyilván nyomon követem az aktualitásokat. Csak hogy itt is le legyen írva: a Turnstile a legjobb dolog, ami a Refused óta történt a hardcore zenével!;)

Az “Olyan szépek voltunk” feldolgozás talán pont ennek a zenei diverzitásnak az ékes bizonyítéka.

– Van esetleg olyan kedves közös zenei élményed vele, amit szívesen megosztanál velünk?

– S.P.: Az “internet nem felejt” címszó alatt mindenki írja be a Youtube-ra hogy: Somló Tamás - Annyi mindent nem szerettem még - Friderikusz-show. A képsorok magukért beszélnek:)

– B.Z.: Nekem is van közös zenei élményem Somló Tomival, méghozzá az, hogy még az első GMW-lemez bemutatójára elhívtuk fújni (akkor ott még Pali klónja, Somló Dani volt a dobos), szívesen el is jött, az egy nagyon felemelő pillanat volt. Ami viszont még jobban esett, hogy onnantól Tomi rendszeresen járt GMW-koncertre, és nagyon élte az egészet, rengeteg elismerő és biztató szót kaptunk tőle akkoriban, nagyon kedves emlékek ezek nekem.

– Miért pont ezt a dalt dolgoztátok fel tőle?

– S.P.: Ez az egyik kedvenc dalom apukámtól, na meg Dés László zeneszerző és Nemes István szövegírótól. Szerintem gyönyörű szép és őszinte dal. Tudom, hogy a kilencvenes évek egyik nagy tévésorozatának a “Patikának” volt a betétdala, de ekkor váltak szét a szüleim is, akik utána szerencsére végig nagyon jó baráti kapcsolatot ápoltak, de akarva-akaratlanul nekem valahogy erre reflektál a szövege (nincsenek véletlenek). Egyszer még el is játszottam apukámmal a Müpában egyik koncertjén.

Ekkortájt, körülbelül tíz/tizenkét évvel ezelőtt jött az ötlet, pont apukámnál gitároztam, a Deftones - Be Quiet And Drive c. dalát, amikor belehallottam az “Olyan szépek” ének harmóniáját, és akkor kitaláltam, hogy ezt meg kéne egyszer hangszerelni. Emlékszem még anno pedzegettem is ezt a régi Shell Beach-skacoknak, hogy csináljuk meg, de valahogy mindig elsiklottunk felette. Aztán eszembe sem jutott sok évig. Majd eljött a pillanat, amikor elhunyt édesapám, utána még évekig össze voltak csapva hullámok a fejem felett. 2020-ban kezdtük el írni az új lemezt, és egyből értelmet nyert, hogy ezt vagy most megcsinálom, vagy soha.

Miután itthon feldemóztam, átmentem (kijárási igazolással!) Sági Viktorhoz a szentendrei hegyekbe, és megcsináltuk majdnem a végleges verziót, leszámítva, hogy egy Cannibal Corpse acapellát vágtunk először alá, és fantasztikus volt a végeredmény, aztán elrontottam az énekemmel, sorry:)

Amihez nagy levegőt kellett vennem, az az, hogy el tudjam így énekelni, mivel a zenekarban nem én vagyok a fő énekes, hanem Undosz, ezért nagy kihívás volt a számomra. Na meg magyar nyelvű dalunk sem volt még soha. Nem zárkózunk el előle a jövőben, de nem is erőltetnénk, hiszen minden csak akkor jó, ha természetesen történik. Ha valaki ilyen szép szöveget ír nekünk, mint tette édesapámnak Nemes István, szívesen elénekeljük.

A minap meg is jelentettük ennek a számnak a videóklipjét, amely egy nagyon fontos mérföldkő a számunkra. Sokkal több lett ez a klip, mint aminek eredetileg indult. Egyik nagyon közeli barátommal Praznoczy Sebastiennel, a klip rendezőjével vittük végig ezt a projektet több mint egy éven át. Sok akadályba ütköztünk, de valahogy, mégis így kellett történnie a dolgoknak, hogy a végén minden értelmet nyerjen. Megtalálni azokat az embereket, akik ugyanúgy érzik benne azt, amit mi, meg kellett történnie rajtunk kívül álló dolgoknak is a világban, hogy még jobban beigazolódjon a dal és a képi világ mondanivalója. Sajnos a forgatás után elvesztettük egy nagyon közeli barátunkat, Adamek Robit, aki még szerepel is benne. Ezután ezzel a szemmel vágta meg Sebi a nyersanyagot, amit Nagy Marcell operatőrünk 35 mm-es filmre rögzített. Így hát sok szempontból is nagyon személyes, és fontos nekünk ez a klip, avagy a legfontosabb.

– Mikor hallhatjuk először élőben az új lemez dalait?

– S.P.: Szeretettel várunk mindenkit jövő héten, kedden március 14-én az Akvárium KisHall-ban a lemezbemutató koncertünkön, ahol mi is először fogjuk ezeket élőben eljátszani, úgyhogy nagyon készülünk, izgulunk.

Az estét pedig három kiváló zenekar vezeti majd fel. Itt lesz velünk Pécsről a deszkás punk-hardcore titán Vodka For Kids, a gyönyörű atmoszférát teremtő post rock előkelőség a Törzs, és csatlakozik még hozzánk egy ennél metálosabb hangvételű, de nagyon profi produkció egészen Izraelből: a Walkways.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: