A Rovatból

Mutasd meg, van-e rajtad bugyi! – mikor jó, ha kiderül egy titok, és mikor nem

A BÚÉK című magyar vígjáték az olasz eredetinek pontosan az ötödik remake-je, vagyis ötödszöri rókabőr-lehúzás egy zseniális sztoriról. Mivel egyik előzményt se láttam – vagy épp ezért – rég szórakoztam ilyen jól. Kritika.

Link másolása

Szeretek előítéletmentesen beülni egy filmre. Nem érdekel, hogy kedvelem-e az alkotót, odavagyok-e a korábbi filmjeiért, játszik-e benne kedvenc színészem. És az sem érdekel, ha a film remake, azaz utánlövés. Az érzelem-vezérelt néző típusába tartozom: ha egy mozi az első percben kézen fog, és a végéig nem enged el, akkor számomra az egy jó film.

Goda Krisztina (Csak szex és más semmi, Kaméleon) új vígjátéka ennek a kritériumnak tökéletesen megfelel. Még akkor is, ha a vetítőteremben talán én voltam azon kevesek egyike, aki nem látta a 2016-os olasz eredetit, a komoly nemzetközi sikert aratott Teljesen idegenek című drámai komédiát. Szándékosan sorolom ebbe (az egyébként létező és komoly múltra visszatekintő) kevert műfajba: a filmen sokat lehet nevetni, de a végére keserűvé csomósodik az ember szájában ez a nevetés, és bár a magyar alkotók “könnyítettek” az alapsztorin, a BÚÉK továbbra is egy bőr alá kúszósan, alattomosan szomorú vígjáték maradt.

Az alaptörténet szerint egy hét fős baráti társaság (két pár, a válófélben lévő háziasszony és két egyedülálló férfi) a közös szilveszteri vacsorájukon bizarr játékba kezd. Mindenki kiteszi a mobilját az asztalra, és megfogadják, hogy egész este bárki, bármilyen sms-t, hívást vagy csetüzenetet kap, azt a többiek előtt, nyíltan felvállalja, megmutatja, kihangosítja stb.

És innentől kezdve a digitális világ először csak vicceskedve, incselkedve, majd lassan egyre alattomosabban, csontig hatolóan kavar bele ennek a hét embernek az életébe, mígnem teljesen átveszi felettük az uralmat.

Minden egyes telefonpityegéssel álarcok hullanak le, mögöttes szándékok, csúnya (vagy egyszerűen csak mélyen emberi) titkok lepleződnek le, gennyes sebek fakadnak ki. Mire ez a hét ember feláll az asztaltól, semmi sem ugyanaz többé. Már csak az a kérdés, ki járt jól, és ki rosszul ezzel a virtuális pokoljárással.

Talán nem véletlen, hogy a filmről a világhírű Agatha Christie-krimi, a Tíz kicsi néger jutott az eszembe. Itt ugyan senki sem hal meg (ott ugye egymás után mindenki), de az egy térben összezárt emberek kapcsolati dinamikája, a sötét titkok fokozatos felfedése, a karakterek mozgatása, ütköztetése, a feszültség folyamatos fokozása, és a drámai csúcspontok tűpontos adagolása olyan alkotói precizitást és arányérzéket követel, amelyhez tényleg profik kellenek. Bár Goda Krisztina rendező dolga annyival könnyebb volt, hogy a rendelkezésére állt egy szinte tökéletesen kidolgozott forgatókönyv (alkotótársával, Divinyi Rékával változtattak rajta itt-ott, de nem sokat), ettől függetlenül a BÚÉK-ot ilyen minőségben megcsinálni véleményem szerint még így is mestermunka.

Egyetlen üres másodperc, elvarratlan szál, fölösleges pillantás sem maradt a filmben, végig minden és mindenki a helyén volt.

Az egy térben zajló kamaraműfaj másik alapkövetelménye: MINDEN egyes színésznek kifogástalannak kell lennie, különben összeomlik az egész, mint a kártyavár. Szerencsére a rendező itt is biztos kézzel választott: a hét szereplő szinte teljesen egy szinten mozgott. Csak azért nem mondom, hogy mindenki tökéletes volt, mert akadt, akinek kevesebb mozgástér jutott.

Számomra Hevér Gábor és Bata Éva kettőse emelkedett ki egy kicsit a többi alakítás közül, igaz, az ő kapcsolati drámájuk volt a legkidolgozottabb, olyan mély, fájdalmasan esendő és emberi árnyalatokkal, amelyben mindketten brillírozhattak. A Dömét alakító Elek Ferenc is képes volt egy vacsorányi idő alatt megrajzolni egy teljes emberi sorsot, de Lengyel Tamás és Törőcsik Franciska kettőse is remekül működött. Talán a háziasszonyt játszó Szávai Viktóriára és a magányos nőgyógyász bőrébe bújó Mészáros Bélára vetült csak néha az egysíkúság árnyéka, de ők sem lógtak ki a sorból, a hét karakter közti kémia végig folyamatosan magas szinten “rezegtette” a filmet és a színészi játékot.

Mondhatnám, hogy a BÚÉK-ot csak azok nézzék meg, akik nem látták az olasz eredetit (és/vagy a görög, a spanyol, a török és a francia feldolgozásokat). De nem mondom.

Bár valószínű, hogy a nem várt fordulatokon felszisszenni tényleg csak az fog, aki nem ismeri a sztorit, a BÚÉK ettől még egy kifejezetten szórakoztató, a nemzetközi színvonalat teljes mértékben hozó, nagyon hangulatos vígjáték.

Amelyen jókat lehet mulatni, de közben (és még utána is egy jó ideig) alaposan el lehet merengeni arról, hogy vajon mennyire őszinték az emberi kapcsolataink – a sokszor megrendíthetetlennek hitt, több évtizedesek is –, mennyire merünk igazán önmagunk lenni a hozzánk legközelebb álló emberekkel, és vajon vannak-e (legyenek-e?) a lelkünkben csukott ajtók, amelyeket a házastársunk/szerelmünk/édestestvérünk/legjobb barátunk is csak akkor nyithat ki, ha a kulcsot mi, önszántunkból adjuk oda neki.

Bemutató dátuma: 2018. december 6. (Forgalmazó: InterCom)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET: