KULT
A Rovatból

Az év eddigi legjobb filmje kisüti az agyad, és az egekbe emel – Minden, mindenhol, mindenkor

Virsliujjak, beszélő kövek, multiverzum, lebegő bagel, harci hasitasi és ez még semmi!
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. április 22.


Link másolása

Szavakkal nagyjából leírhatatlan az az élmény, ami a Minden, mindenhol, mindenkor nézése közben ér minket, nézőket. Én mégis megpróbálkozom vele, aztán lesz, ami lesz. Mindenekelőtt egy cím: Az ember, aki mindent tudott (eredetiben: Swiss Army Man) 2016-ból. A film, amiben Daniel Radcliffe egy hullát alakított, akinek hátán fingó üzemmódban szelte a habokat Paul Dano karaktere, és akinek merevedését iránytűként használta egy lakatlan szigeten. A rendezői Dan Kwan és Daniel Scheinert voltak (akik szimplán Danielekként hivatkoznak magukra), s így már azt gondolhatnánk, nagyjából tudjuk, mit várjunk a Minden, mindenhol, mindenkortól, ami szintén az ő filmjük.

Nos, csak azt hisszük, hogy tudjuk, valójában fogalmunk sincs. Második közös projektjük ugyanis mérföldekkel kattantabb, mint amilyen Az ember, aki mindent tudott volt.

A sztori tömören (már amennyire ez lehetséges): adott egy hatvan körüli kínai emigráns nő, Evelyn (Michelle Yeoh), akinek élete nem túl rózsás. Tutyimutyi férje, Waymond (Ke Huy Quan) épp el akar válni tőle, leszbikus lánya, Joy (Stephanie Hsu) ki nem állhatja, az adóhatóság is terrorizálja a családot az általuk üzemeltetett mosoda hibás könyvelése miatt, ráadásul a fiatalkorában őt kitagadó, mára kerekesszékbe kényszerült apja, Gong Gong (James Hong) is megkeseríti az életét.

Egy nap azonban Waymond furcsán kezd viselkedni, majd azzal sokkolja Evelynt, hogy végtelen számú univerzum létezik, s mindegyikben mindenkinek van egy másik változata. Lehetőségük van ugrálni az univerzumok között, s különféle verzióikból le tudják szívni/tölteni a képességeiket.

Erre pedig szüksége is lesz Evelynnek, ugyanis szerinte csak ő tudja megállítani a minden univerzumban jelen lévő gonoszt, Jobu Tupakit, aki a multiverzum elpusztítására készül.

Többet nem árulunk el, de felesleges is lenne, mert azzal továbbra is csak a felszínt kapargatnánk, annyira mélyen rétegzett és sokrétű filmet álmodtak a Danielek a vászonra. A multiverzum manapság közkedvelt téma, amit a Marvel- és a DC-filmek is előszeretettel használnak, bár fel kell kötniük a gatyát, ha túl akarják szárnyalni kreativitásban Kwan és Scheinert csodáját.

A Minden, mindenhol, mindenkorban ugyanis annyi ötlet, sziporka és őrültség van, ami elegendő lenne 10-20 másik filmre is.

Ráadásul a műfajokkal sem fukarkodnak, mivel egyszerre akciófilm, sci-fi, dráma, szatíra, vígjáték, fantasy és vuhszia (általában történelmi korokban játszódó kínai harcművészeti fantasy), mindez pedig egy olyan tömény élményt jelent így együtt, amely után jó ideig nehéz lesz másra koncentrálni. Mintha tíz különböző film menne egyszerre egyetlen képernyőn/vásznon.

Csak néhány példa: ahhoz, hogy egy másik univerzumban lévő változatunkba léphessünk (úgynevezett világugrást hajtsunk végre), általában valamilyen, a helyzethez legkevésbé illő cselekedettel kell megbolygatni az egyensúlyt. Ez lehet harc közbeni szerelmi vallomás, egy légy orral történő felszívása, ujjaink közötti szándékos papírvágás, rúzsevés, bármi. Vagy: a másik dimenziókban természetesen bármi lehetséges, például az embereknek virsliből vannak az ujjaik, vagy nem is alakultak ki az élethez szükséges feltételek a bolygón.

Hiba lenne azonban a Minden, mindenhol, mindenkort csupán az előtérben lévő őrült és képtelen, mozgóképen eddig nem látott ötletei, jelenetei alapján megítélni, hiszen az abszurd, groteszk és csilli-villi külcsín mögött egy rendkívül mély gondolatiság is megbújik a szeretetről, a megértésről, a sorsszerűségről, az emberi természetről és az univerzumban betöltött helyünkről.

Kwan és Scheinert szinte észrevétlen csempészik a mondanivalót a látványosan megkoreografált küzdelmek közé, s kanyarítanak végül egy ultraérzelmes finálét az egész, csodálatos katyvaszhoz.

A színészekről is illendő megemlékeznünk, egyáltalán nem szokványos ugyanis a gárda. Kapásból élete szerepét jelenti a mű Michelle Yeoh-nak, aki hongkongi akciófilmekkel kezdte filmes karrierjét a nyolcvanas években, majd Bond girlként lett nemzetközileg ismert az 1997-es A holnap markábannal. Utána pedig olyan filmekben láthattuk, mint a 4 Oscart nyert Tigris és sárkány, az Egy gésa emlékiratai, a Napfény, A múmia – A Sárkánycsászár sírja, a Múlt karácsony, a Lőpor turmix vagy a Shang-Chi és a tíz gyűrű legendája. Ideje volt már, hogy egy hozzá méltó főszerepben bizonyíthassa színészi és harcművészeti rátermettségét, hiszen mindkét fronton rendkívüli.

A férjét, Waymondot alakító Ke Huy Quan sem ismeretlen a filmrajongóknak, bár őt nagyon régen láthattuk, vissza kell mennünk egészen a nyolcvanas évekig, ő volt ugyanis Short Round, azaz Picúr az Indiana Jones és a végzet templomában, valamint Data a Kincsvadászokban. Tökéletes visszatérés ez számára.

A majdhogynem felismerhetetlen Jamie Lee Curtis, valamint a legtöbb filmes és sorozatos szerep (több mint 600) rekordjával büszkélkedő, 93 éves James Hong is tovább színesítik azt az egészen elképesztő és kellemesen agyzsibbasztó élményt, amit a Minden, mindenhol, mindenkor nyújt.

Kétségtelen, hogy nem való mindenkinek, de aki szereti, ha egy film olyan helyekre viszi, ahol még nem járt, ha olyasmit lát, amit korábban nem, és ha olyan hatásokkal bombázzák, amelyek miatt egy kicsit elgondolkodik a világról, amiben él, annak ideális választás lesz mindenkor és mindenhol.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: