KULT
A Rovatból

Az anyját a nővérének hitte, 3 hónapon át nem vett fel ruhát és kommunája volt – 10 dolog, amit nem tudtál a 86 éves Jack Nicholsonról

Az iskolában állandóan büntetésben volt, nemet mondott a Keresztapára, állítólag csodálta a zsarnokokat, és úgy hírlik róla, hogy több mint 2000 nővel feküdt le. Színes és izgalmas élet, az egyszer biztos.


Jack Nicholson kétségkívül Hollywood történetének egyik legsikeresebb színésze. A New Jersey-i születésű srác az 1958-as The Cry Baby Killer című krimi-drámával kezdte a filmes karrierjét, ráadásul rögtön főszerepben: egy tinédzsert alakított, aki miután azt hiszi, hogy gyilkosságot követett el, bepánikol, és túszokat ejt. Nem egy egyszerű szerep, de a kihívások, a sokszínű karakterpaletta mindvégig jellemző maradt Nicholson pályájára. És bár végigszínészkedte a 60-as éveket, végül az 1969-es Szelíd motorosokban nyújtott alakításával vált ismertté, amelyért megkapta az első Oscar-jelölését is, a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában.

Jack később a kultikus road movie cannes-i premierjét élete egyik csúcspontjának nevezte. "Amikor ott ültem a vetítésen, rájöttem, hogy tényleg filmsztár leszek" - mondta.

Azóta túl van további 11 Oscar-jelölésen, 3 Oscar-díjon (Száll a kakukk fészkére – 1975, Becéző szavak – 1983, Lesz ez még így se! – 1997), az IMDb filmadatbázis pedig 78 filmes és sorozatos kreditjét jegyzi színészként, bár köztudott, hogy producerként, íróként, sőt rendezőként (Hajts, mondta – 1971, Irány délre! – 1978, Cinikus hekus – 1990) is kipróbálta magát.

Jack Nicholson, akinek április 22-én van a születésnapja és idén töltötte be a 86-ot, már olyan régóta van jelen a szakmában, hogy Hollywood nagy része legalább egy sztorit biztosan el tudna mesélni róla. Íme néhány:

Ő tartotta az iskolai büntetések rekordját

Talán nem meglepő, hogy Jack meglehetősen komisz és lázadó gyerek volt. Annyit rosszalkodott iskolás korában, hogy egy nem túl irigylésre méltó csúcsteljesítményt is elért:

„Mindig is utáltam, ha parancsolgattak nekem: a tanáraim, a szüleim, bárki. Az iskolában rekordot állítottam fel azzal, hogy egy éven át mindennap büntetésben voltam. Nem szeretek arra figyelni, hogy mások mit gondolnak.”

A Manasquan gimnázium 1954-es osztálya Nicholsont választotta meg az "osztály bohócának", de már akkor is mindenkit lehengerelt a színészi képességeivel. A tekintélyelvűség ellenzőjeként később mégis sikerült tartalmas és mély kapcsolatot kialakítania egy tanárával, méghozzá a legendás színészoktatóval, Jeff Corey-val.

A nővére valójában az anyja volt

Jack 1937. április 22-én született a New Jersey-beli Neptune Cityben. Katolikus közösségben nőtt fel, egy olyan korban, amikor a házasságon kívüli gyermekvállalást mélyen elítélték. Amikor a 16 éves showgirl, June Nicholson 1936-ban teherbe esett, a lány szülei úgy döntöttek, hogy a sajátjukként nevelik fel a gyermeket. Jack így csak az anyjának hitt nagyanyja, Ethel halála után tudta meg az igazságot:

37 éves volt már, amikor egy riporter, aki a Time magazin egyik cikke miatt kutakodott Nicholson múltjában, közölte vele, hogy a nő, akit addig a sokkal idősebb nővérének hitt, valójában a biológiai anyja volt, a másik nővére, Lorraine pedig a nagynénje.

A lesokkolt színésznek sikerült meggyőznie a magazint, hogy ne tegyék közzé a sztorit. Akkor már sem a nagyanyja, sem az anyja nem éltek, ezért Lorraine-t hívta fel, neki számolt be neki a hallottakról:

„Egy fickó felhívott telefonon, és azt mondta, hogy az apám még mindig él, és hogy Ethel May valójában nem is az anyám, hanem June volt az” – mondta, Lorraine pedig akkor elismert mindent. Nicholson letette a telefont, és elkezdte egyenként felhívni a legközelebbi barátait, és állítólag minden alkalommal, amikor megosztotta a hírt, sírva fakadt.

Három hónapon át meztelenül járt-kelt

Jack úgy próbálta legyőzni a kamera előtti meztelenkedéstől való félelmét, hogy éjjel-nappal pucér volt egy jó ideig.

„A hatvanas évek végén önsegítő céllal három hónapot töltött azzal, hogy meztelenül sétálgatott a nap minden órájában, függetlenül attól, hogy ki járt arra, beleértve a lányát is”

- írta a Rolling Stone riportere, Erik Hedegaard a színészről szóló 2013-as életrajzában.

Az újságíró meglátogatta ugyanis Nicholsont a Mulholland Drive-i otthonában, amikor pedig a három hónapos meztelenkedésről kérdezte, Jack annyit mondott, hogy akkoriban ezt "abszolút szükségesnek érezte".

„Öntudatos vagyok a testképemmel kapcsolatban. Nem tartottam magamat sokra. Abban a korszakban pedig fel akartam szabadulni. Tudom, hogy a legidősebb lányomat az őrületbe kergettem ezzel, de én csak nyugodtabb akartam lenni a bőrömben” - mesélte Nicholson, aki így elég önbizalmat szerzett ahhoz, hogy levetkőzzön a filmvásznon, de a közeli ismerősei szerint ez a mutatvány sem tudta teljesen megoldani a testképproblémáit.

Visszautasította A keresztapa főszerepét

Nem sokan tudják, hogy Francis Ford Coppola korszakos jelentőségű mesterműve kapcsán Jack Nicholson is esélyes volt Michael Corleone szerepére, ám ő Al Pacinóval ellentétben vissza tudta utasítani ezt az ajánlatot. Pacino előtt egyébként rengeteg név szóba került a szerepre. Meglepő módon pedig Nicholson önként mondott le róla, annak ellenére, hogy felismerte a benne rejlő lehetőségeket.

A keresztapa biztosan jó emlék és remek munka lett volna. Mindig is szerettem volna Marlonnal (Brando – a szerk.) dolgozni. Felkértek, hogy játsszam el benne a főszerepet, de egyrészt úgy gondoltam, hogy egy olasz színészre vár ez a meló, másrészt az általam olvasott forgatókönyvben nem volt közös jelenetem Marlonnal. Úgy gondoltam, hogy csak egyszer lesz lehetőségem együtt dolgozni vele, és reméltem, hogy az egy olyan filmben lesz, ahol tényleg együtt tudunk játszani”

– vallotta be Jack egy interjúban, és az álma néhány évvel később valóra vált, mivel ő és Brando együtt szerepeltek az 1976-os Missouri fejvadász című, Arthur Penn által rendezett westernben. És tényleg csak abban az egy filmben.

Volt egy kommunája, amit elözönlöttek a banditák

Jack egy egészen hihetetlen történetet adott elő a legendás művésznek, Andy Warholnak adott interjújában, az Interview magazin egyik 1976-os számában. A sztori szerint Nicholsont a hippi mozgalom, valamint közeli barátja, Gabe Katz inspirálta arra, hogy megvásároljon egy telket Új-Mexikóban, és lehetővé tegye egy csoport számára, hogy ott egy kommunát alapítson.

„Akkoriban azon a nézőponton voltam, hogy a földet vissza kell adni az embereknek”

- mondta a színész.

A terv azonban elég gyorsan szétesett, mivel egy banditákból álló fegyveres csoport hat hónapon belül kiszorította a kommunát a birtokról. „Banditák éltek arrafelé, ráadásul egy nagyon magas hegyen, szóval senki nem ment fel értük, hogy elkapja őket. Így a földem végül a törvényen kívüliek búvóhelye lett.”

Az a hír járja, hogy 2000 nővel is lefeküdt

Amikor egyszer megkérdezték Nicholsontól, hogy ez a 2000-es számadat - amelyet már évek óta emlegettek Hollywoodban - valóban pontos-e, állítólag azt válaszolta: „Nem számolom.”

Az évek során számos ismert nővel hozták őt kapcsolatba, köztük a kanadai miniszterelnök, Justin Trudeau édesanyjával. A The Time of Your Life című könyvében Margaret Trudeau részletesen beszámolt a sztárral töltött időszakáról: „Azon férfiak közül, akikkel randiztam, Jack Nicholson volt az egyetlen, aki annyira élvezte a szabadságot, mint én. Csodálatos, vicces és igazán szabad ember volt. Megértette, hogy a házasság és a monogámia egyszerűen nem ideális egy filmsztár életéhez. Borzasztóan élveztem a vele töltött időt.”

Csupán egyetlen nőnek sikerült Jacket rávennie, hogy oltár elé álljon: a színésznő Sandra Knightnak, aki 1962 és 1968 között volt a színész felesége, és egy közös gyermekük is született. Sandra elmondása szerint "nagyon szép és kedves” volt a házasságuk, de Jack ritkán volt otthon.

„Nem láttam eleget a legidősebb lányomat (a szintén színész Jennifer Nicholsont – a szerk.), mert próbáltam karriert csinálni” - nyilatkozta Jack, akinek később született egy fia (Caleb Goddard) Susan Anspach színésznőtől, egy lánya (Honey Hollman) Winnie Hollman színésznőtől, és két gyereke (Ray és Lorraine Nicholson) Rebecca Broussard színésznőtől. Illetve nem is olyan régen derült ki, hogy van egy Tessa Gourin nevű eltitkolt lánya is, akinek pincérnőként dolgozó édesanyjával, Janine-nel 1994-ben melegedett össze egy rövid időre a színész.

Azt akarta, hogy az ő Jokere megijessze a gyerekeket

Még jóval a szuperhősfilmek ma ismert világhódítása előtt Nicholson eljátszotta a filmtörténelem egyik legnagyobb gonosztevőjét, Jokert. Mielőtt elvállalta volna Tim Burton 1989-es kasszasikerében az ikonikus szerepet, a karaktert élőszereplős változatban csak a legendás Cesar Romero alakította. Burton azonban sötétebb hangulatban dolgozta fel a Denevérember sztoriját, Nicholson pedig a lehető legjobb választás volt a gengszter stílusú Joker megformálására.

„Ez egy korai tapasztalatom volt, amikor főként gyerekekből álló közönségnek dolgoztam: minél jobban megijeszted őket, annál jobban tetszik nekik. Minél rosszabb vagy, annál jobb. Joker velejéig gonosz, minden ízében gyűlöletes, a gyerekek mégis szeretik ezt a fickót, azt hiszem”

– mesélte Nicholson. Később aztán Heath Ledger (A sötét lovag – 2008) és Joaquin Phoenix (Joker – 2019) még félelmetesebbé alakították a karaktert, de Nicholson volt az, aki először tette őt menővé.

Az egyik exe szerint csodálja a zsarnokokat

Jack egy korábbi szeretője, Susanna Moore azt állítja, hogy a színész egyszer csodálatát fejezte ki a történelem leggyalázatosabb embere iránt.

„Az egyetlen alkalom, amikor nem értettem vele egyet, az volt, amikor azt mondta, hogy csodálnom kell Hitlert az elszántságáért, mivel ő kitartott a meggyőződése mellett. Dühös voltam rá. Amilyen gyengéd és alkalmazkodó volt akkoriban a nőkkel, olyannyira rajongott a zsarnokokért”

- nyilatkozta Moore, aki szerint Nicholson a francia hódítót, Bonaparte Napóleont is "zseninek" titulálta, és ugyanezzel a jelzővel illette a nacionalista forradalmárt, Fidel Castrót is, akivel Jacknek volt alkalma találkoznia is egy kubai látogatása során, még a 90-es években. „Beszélgettünk az életről és a kultúráról. És igen, elárulta, hogy látta néhány filmemet” – mesélte akkor a színész.

Teljesen kikészítette az Anjelica Hustonnal való szakítása

Jack számos románca közül talán az Anjelica Hustonhoz fűződő kapcsolata volt a legismertebb. Az Oscar-díjas színésznő egy a Vanity Fairben megjelent írásában részletezte, hogyan tetszett meg neki Nicholson, amikor megnézte a Szelíd motorosokat egy londoni moziban. Amikor pedig néhány évvel később lehetőséget kapott, hogy részt vegyen egy partin a filmsztár házában, újra beleszeretett. Akkoriban költözött a környékre, amikor Nicholson a Kínai negyedet forgatta. 1973-ban jöttek össze, és hivatalosan 17 éven át voltak együtt, ami alatt több közös filmet is forgattak (pl. Az utolsó filmcézár – 1976, A postás mindig kétszer csenget – 1981, A Prizzik becsülete – 1985), idővel azonban Huston kezdett rájönni, hogy „Jack nem egy hűséges ember”, de nem hagyta el azonnal. Elment az apjához (a veterán író-rendező John Hustonhoz) tanácsért, aki azt mondta neki, hogy "a férfiak ezt csinálják", és hogy ez "semmit sem jelent", Anjelicát azonban ez nem győzte meg.

A történetük szomorú és erőszakos véget ért, amikor Nicholson bevallotta, hogy teherbe ejtett egy másik nőt.

„Elkezdtem csépelni őt. Úgy mentem neki, mint egy díjbokszoló, közvetlen ütések tömkelegét zúdítottam rá. Végül kimerültem. Leültünk, és én sírtam” – emlékezett vissza Huston, Jack pedig évekkel később bevallotta, hogy "érzelmileg teljesen megsemmisítette" a Hustonnal való szakítása: „Valószínűleg ez volt életem legkeményebb időszaka.”

A szerettei attól félnek, hogy egyedül hal meg

Jack Nicholson közeli ismerősei az aggodalmukat osztották meg a színész magányos életmódjával kapcsolatban, mondván, aggódnak a végjáték miatt. A háromszoros Oscar-díjas színész egy ideje remeteéletet él. Több forrás is elárulta, hogy Jack már ki sem mozdul otthonról, és hogy kezd elhatalmasodni rajta a demencia. 2021 októberében lehetett őt utoljára nyilvános helyen látni: a Staples Centerben egy Los Angeles Lakers-meccsen, ahova a fiával, Ray-jel érkezett. Nemrég kerültek ki az internetre paparazzi-fotók, amelyeken Jack a háza erkélyén nézelődik, a képeken pedig nem nézett ki túl jól.

„Marlon Brando gyakorlatilag visszavonultan halt meg, miután olyan színes életet élt, és Jack barátai szerint úgy tűnik, elég hasonló a helyzet Jackkel is.

A gyerekei meglátogatják, de ők az egyetlen kapcsolata a világgal. Olyan, mintha már nem akarna szembenézni a valósággal, és ez szomorú”

– mesélte egy bennfentes a Radar Online-nak.

Nicholson utolsó filmje a 2010-es Honnan tudod? című romantikus komédia volt, amelyben Reese Witherspoon, Paul Rudd és Owen Wilson voltak a partnerei. Egy ideig úgy volt, hogy lesz még színészi visszatérés, és Jack eljátssza a Toni Erdmann című német sikerfilm amerikai remake-jének főszerepét, de végül nem lett belőle semmi, így minden bizonnyal kijelenthető, hogy Nicholson 13 évvel ezelőtt végleg visszavonult.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Alföldi Róbert visszatért az Átriumba, hogy beolvasson a rezsimnek, amely elűzte onnan – megnéztük A színházcsinálót
Pelsőczy Réka rendezésében nincs egyetlen unalmas perc, és közben el kell gondolkoznunk azon, miért vált ilyen otthonossá számunkra ez a bántalmazó ország.


A Margit körúton – egykor Mártírok útján – egy régi mozi helyén működik az Átrium Színház, amelyet éveken át a Kultúrbrigád üzemeltetett. Ezalatt az intézmény neve összeforrt Alföldi Róbertével, akihez számos rendkívül népszerű előadás fűződött itt színészként vagy rendezőként: Az Őrült nők ketrece, Igenis, miniszterelnök úr!, Egy, kettő, három, Mefisztó.

Aztán a kormány sok más független színházzal együtt a Kultúrbrigádtól is megvont mindenféle állami támogatást, így a 2023-2024-es szezon végén kénytelenek voltak elhagyni a színházat. Nehéz volt nem párhuzamot látni az állam döntése és aközött, hogy a Kultúrbrigád előadásaiban bizony előszeretettel kritizálták a regnáló hatalmat.

Sokan a színház végleges bezárásától tartottak, de aztán több független társulat, Pintér Béla és Társulata, a Dumaszínház, a Delta Produkció és az Orlai Produkció összefogásával végül tovább üzemelhetett.

Akkoriban a kormánnyal szimpatizáló kommentkommandósoktól sokszor olvashattuk: Kár volt károgni, a színház nem zárt be, csak "alföldítlenítették".

Nem örülhettek soká, mert íme, Alföldi Róbert visszatért az Átriumba, hogy az őt elüldözni kívánó potentátok arcába vágja: Amíg lesz, aki megnéz, én színházat fogok csinálni!

Thomas Bernhard 1984-ben írta A színházcsinálót. Főszereplője, az Alföldi Róbert által alakított Bruscon egy hajdan népszerű és nagyhatalmú író-rendező, aki ma már csak a nagyság illúziójából él. Egykor a legnagyobb színházakban játszott, manapság kis vidéki színpadokon lép fel maroknyi színészével, és pont úgy viselkedik, ahogy az a nagy #Metoo könyvben megvan írva: zsarnokoskodik, kiabál, sőt, a tettlegesség sem áll tőle távol. Aztán amikor érzi, hogy talán túl messzire ment, bocsánatot kér, de úgy, hogy azzal a lendülettel el is hárít bármiféle felelősséget.

A színházcsináló kicsit olyan, mint egyetlen hosszú monológ, amiben első ránézésre csak statisztaként, biodíszletként jelennek meg a kollégák. Valójában azonban szó sincs erről. Minden egyes szereplőnek tűpontosan megvan a funkciója, olyanok, mint azok az apró fogaskerekek a gépezetben, amik ha kiesnek, az egész masina lerobban.

Az eredeti műhöz képest történtek változtatások. A most is remekelő Ficzere Béla nem vendéglős, hanem a vidéki város népművelője, aki már megszokta a művészi allűröket, zokszó nélkül tűri a szitkokat és teljesíti a legképtelenebb kívánságokat is, de közben a szemén látszik, nagyon is megvan a maga véleménye.

Sarah és Feruccio nem Bruscon és Brusconné gyereke, hanem a rendező tanítványai. Az Orlai Produkció stabil emberének számító László Lili pillanatok alatt gyorsul nulláról százra. Az egyik pillanatban még esetlenül próbálja teljesíteni a rendező teljesíthetetlen instrukcióit, hogy aztán mondatról mondatra építkezve elvörösödő fejjel üvöltsön a frusztrációtól.

Németh Áron Valentin idén végzett az SZFE-n ifj. Vidnyánszky Attila és Hegedűs D. Géza osztályában. Első ránézésre teljesen súlytalan a karaktere, de ha közelebbről megnézzük, pontosan jeleníti meg azt a fajta tehetetlenséget, ami akkor tör ránk, ha egy erőszakos ember hatalmába kerülünk. Amikor tökéletesen cselekvőképtelenekké válunk, mert arra szocializáltak, hogy bármit teszünk, az rossz, azért büntetés jár, és a végén már a legegyszerűbb utasításokat sem bírjuk, merjük teljesíteni, mert biztosak vagyunk a büntetésben.

Látszólag Búza Tímeának jut a legkevesebb színpadi idő. Néha bejön, köhög, eszik, és nem hiszem, hogy öt mondatnál több szövege van. Mégis fontos, mert míg Lili és Áron fiatalok, a mester tanítványai, Tímea karaktere az, aki már évtizedek óta ebben él. Nem véletlen a távolléte. Ő már megtanulta, hogy úgy úszhatja meg a legjobban, ha minél kevesebb időt tölt a rendező társaságában. Rigolyáira sokszor csak legyint, vagy egyenesen kineveti őket.

Az az érzésem, hogy Tímea a több évtizedes színházi múltjával bőven tudott személyes negatív élményekből építkezni.

El sem tudok képzelni nehezebb színészi feladatot, mint négyüké. Hosszú percekig kell úgy színpadon lenni, hogy szövegük nincs, de közben minden másodpercben ott kell lenniük, és néha egy-egy apró gesztusukon, grimaszukon áll vagy bukik az adott jelenet. Nem lehet egy másodpercre sem lazítani, kiengedni.

Ezzel együtt A színházcsináló Alföldi Róbert előadása. Pelsőczy Réka rendezővel és Bíró Bence dramaturggal alaposan átdolgozták az eredeti művet. Az első perctől kezdve ott vannak a kikacsintások a jelenbe. Mind Alföldi jelenébe, mind az országéba. Ahogy halad az előadás, úgy szorul egyre inkább háttérbe Bernhard valósága, és jön előtérbe a mi kis nyomorult magyar realitásunk.

Alföldi a szerepében rendszeresen kiszól, vagy még pontosabban beszól. A politikusok seggét nyaló művészeknek, a kultúrát kisajátító politikusoknak, és hamar megérezzük, itt nem Bruscon pöröl az osztrák közélettel, itt Alföldi Róbert valós harcába pillanthatunk bele, ami persze kisebb-nagyobb mértékben mindannyiunk harca, akik nem álltunk át a nyalóka másik végére.

Ez ugyanakkor fura kettősséget is okoz, hiszen Bruscon szerepében egy olyan karakter beszél a – mondjuk ki – NER kultúrkampfjáról, aki maga is az általa bírált rendszer tökéletes képviselője.

Ha én Vidnyánszky Attila volnék, és elhatároznám, hogy csinálok egy előadást, amiben kigúnyolom Alföldit, pontosan ezt csinálnám, amit az Átriumban láthattunk.

Mert Bruscon természetesen nem Alföldi, de pont annyi van benne belőle, hogy az, aki utálni akarja, minden további nélkül azt mondhatja: Látjátok, ilyen ő.

A színházcsinálóban Bruscon pusztulását követhetjük szemmel. Olyan, mint az a csirke, aminek már elvágták a nyakát, de még rohangál kicsit, mielőtt elterül. A hírneve rég oda, közönsége gyakorlatilag nincs, és amire felmenne a képzeletbeli előadás függönye, elhagyja mindenki. Erős metafora az ugrálóvár, amit a darab végén felfújnak. Bruscon ebben a "légvárban" áll és kiabálja: Shakespeare, Csehov és Én! Majd egyre jönnek a nagy nevek, akikkel egy sorba állítja magát, és persze óhatatlanul megérkezünk a nagy magyarokhoz, mígnem Gothár és Eszenyi neve is elhangzik, akik amellett, hogy vitathatatlanul nagyszerű színházcsinálók, a maguk módján mind Brusconok.

Óhatatlanul ott rezonál bennünk a kérdés: ebben a névsorban, ebben a magyar színháznak nevezett homokozóban hol van Alföldi helye? A kérdést nyilván minden néző másképp válaszolja meg.

Nekem mégis az az érzésem, ez az előadás azért született, hogy az Alföldik kiszabaduljanak a Brusconok szorításából.

A színházcsináló kétségtelenül az évad egyik legütősebb előadása, amiről sokat fognak írni, a NER megmondó emberei pedig majd nyilván kikérik maguknak. Orlai Tibornak ez talán az eddigi legbátrabb vállalása, de hát ezért jó, ha egy színház valóban független. Tőle nem tudják elvenni az állami támogatást, mert soha nem is kért ilyet.

Amit én kicsit sajnálok, hogy ide jutott a színház: ahhoz, hogy egy előadás nagyot üssön, be kell olvasni benne a hatalomnak. Én jobban szeretem azt a színházat, ami nem elmondja, hanem bemutatja, de magam is látom, hogy ez nem a finom utalások kora.

Bele kell nyomni az orrunkat a saját piszkunkba, hogy észhez térjünk. Talán még nem késő.

Ami a legfájóbb, hogy Bruscon bántalmazó színháza egyáltalán nem idegen. Teljesen otthon érezzük magunkat benne, mert mára ezzé vált az országunk. Már fel sem vesszük, ha valaki ránk kiabál, belénk köt. Ha a főnök lekicsinyli a munkánkat, ha a házastársunk kigúnyol, ha az ország vezetői egész társadalmi csoportokba szállnak bele. Akik a médiában dolgoznak, egész biztosan be tudják helyettesíteni Alföldi karakterét sok mindenkivel. És amit a legnehezebb belátni: egyre gyakrabban válunk mi magunk is Brusconná.

Legyen ez az új jelmondatunk: Kevesebb Bruscont, több Alföldit!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Miller Dávid hatalmasat mentett, és megmutatta keményebb oldalát is – megnéztük az X-Faktor második élő adását
A műsorvezetőnek korrigálnia kellett Pápai Joci bakiját, de nem csak ezzel bizonyította, hogy jó műsorvezető. A második élő show-ban minden versenyző jól teljesített, de nem feltétlenül azok estek ki, akiknek kellett volna.


A székes kör után azt írtam, Gáspár Lacinak olyan erős csapata van, mint talán még soha. Ehhez képest az első élő show-ban két versenyzőjét is elvesztette a háromból. Levontam a tanulságot, nem leszek zenei producer.

Miller Dávid megígérte, hogy ezúttal nem lóghatnak be a stúdióba rabruhás celebek – utalva a múlt hétre, amikor a Csillag Születik két műsorvezetője, egyben a Most Wanted szereplői, Istenes Bence és Puskás-Dallos Péter kicsit ellopták a showt. Már-már megnyugodhattunk, hogy fölösleges időhúzás nélkül kezdődhet a műsor, ám ekkor megszólalt Pápai Joci is.

Mivel az igazán fontos bejelentenivalókat változatlanul nem lehet rábízni, sejtettem, hogy megint valami hülyülés következik.

Igazam is lett, Joci úgy érezte, az mégsem járja, hogy csak úgy simán elkezdődjön egy műsor, ezért táncra perdült. Na persze Dávid sem hagyta magát, majd az időközben megérkező mentorok közül Gáspár Laci is beállt a "spontán" dance off-ba. Szerencsére Tóth Andi, Valkusz Milán és Majoros Péter úgy döntött, inkább megőrzi a méltóságát.

Kaptunk néhány érdekes információt az online szavazásról: múlt szombaton a tetszésindex (tehát a nemek és igenek aránya) alapján Varga Imi tetszett legjobban a nézőknek. Ami persze nem jelenti sem azt, hogy Imi kapta volna a legtöbb szavazatot, sem azt, hogy ő kapta volna a legtöbb igen szavazatot. A másik érdekes (?) info, hogy a legtöbb reakciót Nazira produkciója váltotta ki.

Legutóbb négyen estek ki, így 9 versenyző maradt. Laci két mentoráltja mellett Andi és Milán csapata is megfogyatkozott, egyedül Majka lehetett maradéktalanul elégedett. Andinak annyiból jobb a helyzete, hogy még így is volt három embere.

Az is kiderült, hogy a második kör 9 versenyzőjéből 6-an juthatnak tovább a harmadikba. Ennek megfelelően ezúttal három biztos továbbjutást érő szék volt.

A múlt héten Tóth Andi nagyon decensen öltözött, most viszont amikor megláttam, az volt az első gondolatom, hogy beeshetett egy esővizes hordóba.

Gáspár Lacinak viszont a Kör című horrorfilm jutott eszébe az énekesnőről, és ebben is van valami.

Ez a hét sem telhetett el technikai baki nélkül. Ismét az egyik bejátszóval akadt gond, ami a közepén félbemaradt. Hogy nem szándékos volt, az abból látszik, hogy a sminkes még javában pamacsolt Dávid arcán, amikor visszajött a stúdiókép.

Miller Dávid óriásit mentett, valami olyasmit mondott, hogy sok levelet kaptak arról, miért nem ő mondja el a szavazás menetét, ő pedig most eleget tesz ennek az óhajnak. Ebből látszik, hogy jó műsorvezető.

Eddig kb. 20 perc telt el a műsorból úgy, hogy egy hangot nem énekelt senki. Igaz, vannak olyan rosszindulatú nézők, akik szerint az egész műsoridő alatt nem énekel senki, de tőlük elhatárolódok.

Patai Anna lépett színpadra elsőként a versenyzők közül. A felvezető kisfilmje a családja köré épült. Megismerhettük a nővérét, aki mindig mindenben támogatta, sőt, annak idején ő nevezte be az akkor mindössze 10 éves Annát abba a bizonyos tehetségkutatóba, aminek a nevét persze nem mondjuk ki az RTL-en, mert akkor a médiaistenségek átka utoléri a csatornát. Láthattuk Patai Anna kisfiát is, aki nagyon cuki, de hát mit is várnánk egy egyéves csöppségtől. Anna nagyon aranyosan elmondta, azt szeretné, ha a kisfia büszke lenne rá, ha majd egyszer visszanézi az X-Faktort. (Biztos az lesz.)

A fiatal énekesnő a Don't You Worry 'Bout a Thinget adta elő, ami eredetileg Stevie Wonder dala, de Anna Tori Kelly változatából indult ki, amit az Énekelj című rajzfilmben hallhattunk. Tóth Andi versenyzője is kitett magáért, ráadásul végre meg is mozdult kicsit a színpadon. Majka megdicsérte, egyben azt is megtudhattuk, hogy az Énekeljben ő volt a kutya magyarhangja. Hurrá.

Valkusz Milán azt kifogásolta, hogy nem lehetett megkülönböztetni, Tory Kelly vagy Anna énekel. Amivel nem értek egyet, már a dal lassú bevezetője is egészen más volt, mint a Tori Kelly féle változat.

Igaz, sose legyen nagyobb bajod, mint hogy azt mondják, úgy énekelsz, mint Tori Kelly.

Azért a mentorok összességében inkább elégedettek voltak, mint nem, ráadásul a székek is üresek voltak, így hát nem lehetett kétséges, hogy a fiatal énekesnő leülhet.

Valkusz Milán csapata következett. Balla Béla egy hete nagyot alakított Máté Péter egyik slágerével. Bélának nagyon jó rock hangszíne van, ezért első ránézésre jó választásnak tűnt a Szállj fel, szabad madár. Már csak azért is, mert a múlt heti lírai dal után megmutathatta magát egy zúzósabb slágerben is.

Ez a produkció azonban nem lett olyan hibátlan, mint az előző, Béla nem csak azt mutatta be, mit tud, de az is kijött, mi az, amiben még fejlődnie kell. Majka fogalmazta meg azt, amit én is lejegyeztem a füzetembe: nem elég piszkos. Hiányzott az a fajta érdesség, koszosság, ami a dalhoz, és Koppány vezérhez is kell. Mert hát ezt úgy kell elénekelni, hogy elhiggyem az előadóról, hogy ő a magyar vezér. Vikidál Gyulát lehet szeretni vagy nem szeretni, főleg viselt dolgai ismeretében, de

azt nem lehet elvitatni tőle, hogy az egyik legmarkánsabb rockénekesünk volt a maga idejében.

Andi nem adott széket a produkcióra, de a másik három mentor igen, így hát Béla is leülhetett.

Farkas Ancsit Majka elvitte az Erkel Színházba. Néhány évvel ezelőtt még felcsillant volna a szemem, nahát, egy operakedvelő versenyző. Mára azonban megváltozott a helyzet, az Erkelt megkapta Szente Vajk, hogy musical színházat csináljon belőle. Így hát Ancsi az Apáca Show próbájába csöppent bele, ahol a színpadra is felinvitálták énekelni.

A fiatal versenyző az élő show-ban az Érints meg című Balázs Fecó slágerrel készült. Gáspár Laci kritizálta az előadást, ami szerinte meghatóan indult, de aztán elmúlt a varázs, mert túl sok erő, technika volt az előadásban, ami picit már ízléstelen. Ebben lehet valami, de szerintem Ancsi hangjában van valamiféle üde nyersesség, ami ellensúlyozta a cicomákat, és összességében nagyon jót tett a dalnak.

Laci még felidézte Ancsinak jótanácsként, mit mondott neki Presser Gábor:

"Laci, te akkor énekelsz nagyot, ha nem akarsz nagyot énekelni."

Ezután ismét Pápai Joci került a középpontba, de megint nem a műsorvezetői erényeivel: rossz telefonszámot mondott be Ancsihoz. Szerencsére Dávid korrigálta kollégája bakiját, aztán még rendet vágott a mentorok között, akik többször is felszólaltak az ellen, hogy milyen sorrendben mondhatják el a véleményüket. Andinak szemmel láthatóan imponált, hogy láthatta a műsorvezető keményebb oldalát. Végül Ancsi is helyet foglalhatott, és ezzel e is fogytak a székek.

Nazira következett, aki saját mentorát is meglepte a választásával: egy Nótár Mary-slágerrel lépett színpadra. Ez a műfaj nem csak Gáspár Lacitól áll távol, ahogy elnéztem, a stúdióban kb. mindenkitől.

Milán olyan fancsali képpel hallgatta, hogy csont nélkül leforgathattak volna vele egy Beavis és Butt-Head epizódot.

Nazira persze jelentősen átalakította a dalt, így valamivel elviselhetőbb volt, és az tagadhatatlan, hogy tökéletesen énekelte, továbbá hozta azt a fantasztikus energiát, mait megszoktunk tőle. Ezzel együtt Andi jogosan jegyezte meg, hogy ő azt a szintet várná, amit a válogatón látott és hallott Nazirától.

Milán kifejtette, milyen mérhetetlenül rossznak tartja a dalválasztást, Majka meg is jegyezte, hogy Miló olyan, mint az a tag, akinek rossz kedve van a buliban. Végül azért Laci utolsó versenyzője csak megkapta a 4 igent, ezért Patai Annának fel kellett állnia.

Következett a CFL rap duó egy saját számmal. Egész jó volt a flow, és különösen tetszett a voice crack. Dominiknek jobb a karaktere, van benne valami jóértelemben vett csibészség, Davies túlságosan "clean". (Ezek a sorok nem születhettek volna meg, ha nincs Jonatán fiam.) A fiúk is leülhettek, ezért Balla Béla állt fel.

Istenes Márkó az előző adásban sok kritikát kapott, a mentorok többsége túl teátrálisnak találta előadásában a Nem vagyok teljesen őrült című dalt. Andi most a romantikus oldalát szerette volna megmutatni a versenyzőjének.

Érdemes megfigyelni, hogy lépett szintet az X-Faktor a bújtatott reklámban. A bevezető kisvideóban Márkó Aloe Blacc I Need a Dollar című dalát énekelgette. Nyilván a véletlenek sci-fibe illő összejátszása, hogy ez a dal az OTP mostanság – Bálint András és Halász Judit főszereplésével – futó kampányának az aláfestése, és még nagyobb véletlen, hogy Márkó énekelgetése után a frame hirdetésben meg is jelent az OTP.

Szerencsére a színpadon Márkó egészen mást énekelt, egy Paul Anka-dalt. Ez a fajta romantikus stílus már az én fiatalkoromban is megosztó volt, sokak sikítófrászt kapnak tőle. Nekem bejön, ráadásul Márkó hangja hasonlít is Paul Ankáéra. Szívesen meghallgatnám tőle egyszer a My Wayt.

Szerintem jó is volt, ebben a dalban ennyi van, nem egy csillagokat leéneklős sláger. Milán Las Vegasben képzelte magát, és elvitte a dal. Laci nem értett egyet vele, szerinte Márkó több energiát is megmozgathatott volna, de örült, hogy Andi versenyzője ilyen fiatalon képvisel egy ilyen örökzöld stílust.

Legnagyobb kritikája az volt, hogy úgy látta, Márkó néha nem tudott mit kezdeni magával éneklés közben, kiesett a szerepből.

Épp ezért nemet mondott, de a másik három mentor leültette Márkót.

Majka még felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon a siker nagymértékben függ attól, milyen személyiség az előadó. Szerintem Márkónak ilyen szempontból nem kell aggódnia: „Szeretlek úgy, ahogy vagy.”

A CFL duó adta át a helyét Márkónak.

Ismét rap következett, a Tonix & Honix. Majka a Kris Kross duóhoz hasonlította a tini srácokat. Szerinte az a fajta boom-bap, amit mentoráltjai képviselnek, kezd ismét divatba jönni. Házi szakértőm annyit tett hozzá a produkcióhoz, hogy szerinte ehhez a beathez másféle vokál illene. Úgyhogy mostantól nekem is ez a véleményem.

Az, hogy leülhettek, nem meglepő, mivel ezen az estén tulajdonképpen minden egyes versenyző leülhetett. Istenes Márkó ment a lihegőbe.

Már csak két produkció volt hátra. Belano előadása a múltkor bejött nekem, van valami ebben a magyar-német vegyes rapben. Majka szerint a mostani produkció az előző dal remixe volt tulajdonképpen. Laci úgy próbálta megvédeni Andi versenyzőjét, hogy minden rapper minden számáról elmondható ez. Amiről még én is tudom, hogy hülyeség, pedig én tényleg nem vallom magam nagy hip-hop szakértőnek és/vagy rajongónak.

Nagypapám asztalos volt, aki a gépei többségét saját maga építette. Szokása volt, hogy ha valahol séta közben talált az úton egy csavart, vagy akár csak alátétet, azt felvette és hazavitte: még jó lehet valamire. Ebben a szellemben a műhelye tele volt fadarabokkal és mindenféle, számomra értelmezhetetlen alkatrészekkel. Nem mondom, hogy soha nem használta semmire őket, de hogy nagyon ritkán, az szinte biztos.

Majka is hasonló, csak úgy látom, neki félretett dalokkal van tele a műhelye.

Most, hogy itt az X-Faktor, örül, hogy végre kidobálhat párat. Az előző adásban Farkas Ancsinak porolt le valami régi dalocskát, most pedig Varga Imi énekelhetett echte Majka-szerzeményt.

Csak gonoszkodok, mert egyébként nem volt rossz a dal. Nem mondom, hogy ezt fogom végtelenítve hallgatni a Spotify-on, de működött. És Majka lényegesen több szerencsét hoz a dalaival a versenyzőinek, mint Gáspár Laci. Természetesen Imi is leülhetett, hiszen nagyon jó énekes.

Jöhetett az eredményhirdetés. Varga Imi, Nazira és a Tonix-Honix, miután széken ült, automatikusan tovább jutott. Laci fellélegezhetett, nem maradt versenyző nélkül.

Az előző héttel ellentétben most nem menthettek meg senkit a mentorok, a nézők pedig kíméletlenek voltak.

Hogy a CFL kiesett, azt túlélem, de Patai Anna és Balla Béla távozása azért fáj. Remélem, nem tűnnek el, kapnak majd lehetőséget a szakmától.

Majka továbbra is hibátlan. Valkusz Milán viszont, aki tavaly Fehér Krisztiánnal megnyerte az X-Faktort, a második élő adás végére versenyző nélkül maradt.

Valami azért csak kikívánkozik belőlem. Az X-Faktor készítői sokszor bizonygatják, hogy semmilyen módon nem befolyásolják a szavazás eredményét. De ez azért nem teljesen igaz. Az, hogy milyen sorrendben lépnek fel a versenyzők, nagyon is kihatással van a végeredményre.

Ha Patai Anna utolsóként lép fel a műsorban, minden bizonnyal akkor is kap széket, és akkor biztos továbbjutó.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Megint senkiháziak kezében van a popszakma” – Visszatért a Sziget Prodidzsáj Petije
Janklovics Péter újra a fesztivál reklámarcaként szerepel. Új videójában beolvas Gerendai Károlynak, de később azért kér tőle 11 VIP hetijegyet.


Tizenhat év után egy zseniális marketingfogással tért vissza Prodidzsáj Peti: Janklovics Péter új videójában ismét a Szigetet reklámozza, és még a szállóigévé vált mondatát is újra elsütötte.

A közösségi oldalakon megjelent videóban a humorista éppen a "Kisnagyság" magazin címlapfotózásán vesz részt, amikor telefonon hívják. Nem is akárki keresi: Gerendai Károly, a Sziget alapítója, aki nemrég váratlanul újra a fesztivál élére került. Meghallva a nevét Janklovics azt suttogja:

„megint senkiháziak kezében van a popszakma”.

Gerendai vélhetően egy újabb reklámszerep miatt hívta fel a humoristát, aki azonban elutasítóan válaszol:

„Nem én lettem ismert a Sziget-reklámok Petijeként, hanem a Peti-reklámok Szigeteként lett ismert a kis fesztiválotok! Hát, ne üljünk már fordítva a pincsikutyán, Károly!”.

Janklovics ezután azzal viccelődik, hogy ő már „sokkal nagyobban” van, hiszen negyven-ötven fős művelődési házakat is megtölt, sőt, már a „Kossuth-díj várományosa”. Le is teszi a telefont, mondván neki nincs erre ideje. Végül kséőbb visszahívja Gerendait és kér tőle 11 VIP hetijegyet a fesztiválra.

A humoros jelenet egyértelműen a Sziget megújulását ünneplő kampány része, hiszen a fesztivál nemrég jelentette be, hogy ismét magyar irányítás alá került, és Gerendai Károly stratégiai vezetésével készülnek a 2026. augusztus 11-15. közötti rendezvényre.

Janklovics Péter 2009-ben volt a Sziget ikonikus reklámarca a „Prodidzsáj” és „Fátboy slim” féle kiejtéseivel. Ha már homályosan emlékszel arra a bizonyos reklámvideóra, íme:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk