KULT

Az angyalarcú sorozatgyilkos, akinek mindenki drukkol – Aranyom-kritika

Nem hittük volna, hogy valaha egy sorozatgyilkos mellett fogunk állni, de az Aranyom három része alapján, csak azt lehet mondani: reméljük, Rhiannon eléri halállistájának végét az első évad alatt.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. január 04.



Kirstie Swain legújabb sorozata igazán magával ragadó, brit fekete komédia. Számomra eddig ismeretlen angol szériákat írt a hölgy, nem is olyan rossz kritikai értékelések mellett.

Az Aranyom azonban egy kiemelkedően érdekes „állatfaj”.

Nem nevezném tisztán fekete komédiának, mint azt a SkyShowtime streamingszolgáltató teszi. Erősen építkezik thriller és drámai elemekből, a humor csak az „angolság” velejárója. Aki nem szereti a brit humort, az nem fog jól szórakozni a sorozat alatt, ez garantálható.

Történetünk szerint Rhiannon (Ella Purnell) a világ egyik legszerencsétlenebb embere. Az egész élete kudarcokból áll, ám mindez más hibájából történik. Realista hozzáállásommal, kapásból azt mondanám, hogy nincs igaza, mindenki a maga szerencséjének kovácsa. Ebben hittem is, egészen addig, amíg nem láttam az első részt. Narrációval kezdünk, főhősnőnk sorolja kit szeretne megölni. Ez a sötét gondolat már az első perctől a nézőkkel van. Megismerjük az „áldozatokat”: azokat, akik szétteszik a lábukat a tömegközlekedésen, a bolti eladókat, akik semmibe veszik a vásárlóikat. Majd Rhiannon egyre konkrétabb és személyes lesz: a főnökét, aki számára szinte láthatatlan a lány, vagy a többi munkatársát, akik szintén magasról tesznek rá.

Az édesanyja gyerekkorában elhagyta, a testvére elköltözött Franciaországba, új életet kezdett. Mindenki eltávolodott tőle élete folyamán, ez sem segítette a fejlődését.

Fiatalkorát egy kortársa, Julia (Nicôle Lecky) keserítette meg, aki lelkileg terrorizálta egész tini korában, ettől persze komoly mentális problémái is lettek. A szerelmi élete teljesen halott, majd nem sokkal később, az édesapja is követi érzelmi életét, és elhalálozik.

Így a lány teljesen egyedül marad, a munkája sehova nem tart, a testvére nem támogatja, sőt el akarja adni a családiházat a feje fölül, a lány gyakorlatilag összetörik. Majd egy szerencsétlenül alakult estén, hirtelen felindulásból megöl egy férfit, aki igazából csak rosszkor volt rossz helyen. Miközben próbálja a nyomait eltűntetni, nem bírja ki,és bedobja a gyilkosság részleteit a munkahelyén – egy újságnál dolgozik –, ahol persze ráharapnak a bűncselekményre és

ebben meglátja a kiutat: talán a munkáján kereszteltül új életet kezdhet.

A problémája csak az, hogy mint oknyomozó riporter önmaga fog nyomozni. Ami pedig elkerülhetetlen, hogy az áldozatok listája ne növekedjen, ugyanis Rhiannonnak sok ember tett keresztbe élete folyamán és úgy gondolja, kezébe veszi a szerencséjét – és egy vadászkést.

Nem gondoltam volna, hogy ezt valaha leírom, de könnyű drukkolni a sorozatgyilkosnak, ha ők a legelesettebb karakterek az egész történetben. Ella Purnell karaktere annyira szánalmas és gyenge, hogy amikor szörnyű tetteit véghez viszi és látjuk az örömöt az arcán, a néző szíve is meglágyul. A forgatókönyv nagyon erős. Kirstie Swain úgy csavarja az eseményeket, hogy mindenképpen Rhi-Rhi mellett maradjunk. Nem csak azért, mert Purnell alakítása ismét hibátlan, hanem a szövegkönyv is képes minket morálisan a gyilkos oldalán tartani. Annyi lehetetlen helyzetbe kerül Rhiannon, hogy a problémáinak megoldása csak extrém lehet az ő szemszögéből.

Gyakorlatilag a főszereplőnk az egyetlen pozitív dolog, amit a néző lát a képernyőn.

Ami furcsa számomra, hogy ezt a különleges arcú csajszit ennyire elnyomják ebben a világban. De a színésznő játékának és a forgatókönyv csavarosságának köszönhetően, még ezt is el tudom hinni. 2024 Ella Purnell éve volt. Nem csak a kiváló Fallout sorozatban kapott főszerepet, a kockamenyországnak minősülő modern klasszikus netflixes Arcane egyik legemlékezetesebb szerepe is az övé volt. Most meg itt brillírozik az  főszerepében, ahol még produceri szerepet is vállalt. Érdemes figyelni Ellára… fog még Hollywood a lába előtt heverni.

Az egész évadot Ella Jones rendezte, akinek legutóbbi projektje a 2022-es A baba volt, amiben egy különleges gyermeket „fogadott örökbe” főhősnőnk (aki látta, tudja miért használtam az idézőjelet). Úgy látszik a fekete humor követi a rendezőnő karrierjét.

Ám a humor nem csak a szövegkönyvből ered, mivel főszereplőnk nem a legügyesebb sorozatgyilkos e vidéken, így a helyzetkomikum is működik. Eredményes gyilkos, de elég esendő.

Ezt pedig meglepően humorosan sikerül bemutatni. A zene elsőrangú, lehet pont az én stílusomat kapták el, de elég sok 2010-es évekbeli brit elektropop zenét hallani (Ladytron, Goldfrapp), ami szó szerint zene a füleimnek. A kisvárosi brit atmoszféra pedig egyértelműen a csúcson pörög.

Akkor mi lehet a baj, ha ennyire jó minden? Igazából nézői elvárások okozhatják csak, hogy valaki ne imádja a sorozatot. Nagyon rosszindulatú és gonosz sorozat az Aranyom.

Nem bánik kesztyűs kézzel főszereplőjével, ott rúg bele a lányba, ahol tud, válogatottan undorító eszközökkel éri el, hogy az angyalarcú sorozatgyilkos mellé álljunk.

Ez sok, érdekes morális kérdést vet fel, amit ha valaki elkezd piszkálni, lehet, hogy igaza lesz, és nem leszünk képesek élvezni ezt a kegyetlen fekete komédiát. Pedig érdemes egy esélyt adni neki. A sorozat operatőre kitett magáért, a képek gyönyörűek, minden történést tudunk követni.

Egy mérhetetlenül gonosz történet arról, hogy mindenkit meg lehet törni. Ha ezt elérjük, nem tudhatjuk előre milyen szellemet eresztünk ki a palackból. Végül is, amikor egy kegyetlen gyilkosnak drukkolsz, valami biztos nem stimmelhet, vagy a világgal, vagy a nézővel. De nem csak a fekete humor uralkodik a sorozaton, néha ténylegesen feszült thriller, krimi érzését kelti Rhiannon drámája.

Nem csak Purnell brillírozik itt egyedül, a mellékszereplők tökéletesen játszanak, kiegészítve ezzel a színésznő kemény munkáját.

A Ted Lassoból ismert Jeremy Swift itt az érzéketlen főnököt hozza kedvesen, bambán. A Slow Horsesból ismerős Dustin Demri-Burns egy ütnivaló barmot alakít, míg az új fiú szerepét Calam Lynch hozza szerethetően. Nem tudom még mi lesz itt, eddig három részt láthatunk a SkyShowtime-on, de én biztos maradok az Aranyom mellett. Tipikusan az a sorozat, amikor már azt hitted, hogy nem lehet rosszabb, folyamatosan süllyedünk a sötétségbe, és mindig van lejjebb. A stúdió egyébként már berendelte a második évadot, reméljük hamar érkezik majd az is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Futni mentem: megdőlt a rekord, a rendszerváltás óta nem voltak még ennyien kíváncsiak egy magyar mozifilmre
A miniszter félrelép nézőcsúcsát vasárnap délután döntötte meg Herendi Gábor romantikus vígjátéka. A filmet hamarosan bemutatják a Netflixen is.


A Futni mentem vasárnap megdöntötte A miniszter félrelép rekordját, derült ki a film Facebook-oldalának posztjából.

„Ha szabad nagy szavakat használnunk: az elmúlt bő két és fél hónapban történelmet írtunk veletek. Bár mindig is bíztunk a FUTNI MENTEM sikerében – különben nem is tettünk volna meg érte mindent az elmúlt négy évben –, még pár hete is álomnak tűnt, ami ma valósággá vált” - olvasható a bejegyzésben.

„Délután köszönthettük a 662 964. nézőnket, ami azt jelenti, hogy Herendi Gábor új romantikus vígjátéka lett a legnézettebb magyar mozifilm 1989 óta!”

– írják a bejegyzésben a készítők, akik ennek örömére Budapesten lepték meg az egyik előadás nézőit.

„A Cinema City Westendben Herendi Gábor rendező, Ember Márk, Csányi Sándor, Tenki Réka és Trokán Péter színészek, valamint Berta Balázs és Kárpáti György producerek lepték meg a közönséget” - tették hozzá. A posztból az is kiderül, hogy a stáb tagjai nem érkeztek üres kézzel a filmtörténeti vetítésre, és ajándékcsomagokkal lepték meg a nézőket.

A filmet még mindig el lehet csípni a mozikban, azonban napokon belül már a Netlflixen is megjelenik:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Súlyos baleset a Budapesti Operettszínházban, kórházba került a fiatal színésznő
A Cirkuszhercegnő próbája tragikusan alakult: Széles Flóra eltörte a bokáját egy görkorcsolyás jelenet közben. Azonnal kórházba szállították, és már meg is műtötték.


Súlyosan megsérült Széles Flóra a Budapesti Operettszínház Cirkuszhercegnő című előadásának próbáján, tudta meg a Blikk.

A Nagymező utcai teátrumban a február 21-i bemutatóra készülnek. A próbán azonban váratlan baleset történt: a Mabel Gibson műlovarnőt alakító színésznő eltörte a bokáját. Azonnal kórházba vitték, és a lap úgy tudja, hogy már meg is műtötték.

A Blikk információi szerint a darab egyik jelenetében a szereplőknek görkorcsolyával kell mozogniuk a színpadon.

„Ez még egy korábban rendszeresen görkorcsolyát használónak is komoly nehézséget okozhat, pláne egy olyannak, aki most tanul közlekedni vele. Sajnos Flóra nem volt gyakorlott ebben, ezért történt a baleset”

– mondta a lapnak egy informátor.

A Blikk megkereste a történtekkel kapcsolatban a Budapesti Operettszínházat, de egyelőre nem kaptak választ kérdéseikre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Sajnos eléggé aggasztóak a róla érkező hírek” - Megszólalt a szexuális zaklatással vádolt világhírű író magyar kiadója
Neil Gaimant nyolc nő vádolja szexuális zaklatással. Külföldön már több kiadó is kihátrált az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzője mögül.


Korábban mi is megírtuk, hogy nyolc nő vádolja szexuális zaklatással Neil Gaimnat. A botrány kirobbanása óta a világhírű író több kiadója is közölte, hogy nem kívánnak együtt dolgozni a jövőben az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzőjével.

Az Index megkereste az író magyarországi kiadóját. Velkei Zoltánt, az Agave Kiadó vezetőjét először arról kérdezték, hogy mennyire tartja meglepőnek a külföldi kiadók kihátrálását Gaiman mögül.

„Rendkívül elkeserítőnek találjuk, ha tényleg igaz, amit állítanak vele kapcsolatban. Azért érezzük magunkat nehéz helyzetben, hogy érdemi választ adjunk, mert mi nem tudjuk, hogy pontosan hány kiadó hátrált ki eddig, valamint hogy ők tudnak-e bármit, ami esetleg nem került még a széles körű nyilvánosság elé. Mi egyelőre csak abból tudunk tájékozódni, amit olvastunk a médiában, nem vagyunk pluszinformációk birtokában” – mondta a lapnak Velkei Zoltán, akit ezután arról kérdeztek: hogyan befolyásolja a botrány a szerző és az Agave Kiadó további együttműködését.

„Sajnos eléggé aggasztóak a róla érkező hírek, de nem szeretnénk döntést hozni érdemi tájékoztatás és bírósági ítélet nélkül. Viszont amíg ez nem történik meg, nem tervezünk joghosszabbításokat”

– mondta a kiadóvezető az itthon is egyre népszerűbb szerző ügyéről.

Neil Gaiman ellen korábban nyolc nő tett szexuális visszaéléssel kapcsolatos állításokat – négyen közülük már júliusban nyilvánosság elé léptek történetükkel. Az amerikai írót szexuális erőszakkal vádolták, és 2023 januárjában feljelentést is tettek ellene az új-zélandi hatóságoknál. A rendőrség azonban végül megszüntette a nyomozást.

Scarlett Pavlovich elmondása szerint 22 éves volt, amikor megismerkedett Gaiman akkori feleségével, és a család bébiszittere lett. A nő állítása szerint az első találkozásuk alkalmával az író megkérte, hogy fürödjön meg a kerti medencében, majd maga is meztelenül csatlakozott hozzá. Pavlovich szerint Gaiman hozzádörgölőzött, és arra kérte, hogy „mesternek” szólítsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megvan a kiskapu: Magyarország továbbra sem indul az Eurovízión, a Carson Coma mégis kijuthat a dalfesztiválra
A Carson Coma a San Marinó-i előválogatón szállt versenybe, és továbbra is küzd a továbbjutásért. Ha ez sikerülne, 2019 óta először léphetne magyar előadó az Eurovízió színpadára.
Ferencz Péter - szmo.hu
2025. február 05.



Szalad az idő, 2019 óta nem indít versenyzőt Magyarország a világ leghosszabb ideje futó, évente több mint százmillió nézőt vonzó dalversenyén. A hazai előadóknak így szinte lehetetlen elverekedniük magukat az Eurovízió színpadára. A vállalkozás azért nem reménytelen, a Carson Coma például a San Marinó-i előválogatón szállt versenybe.

A korábban hazai selejtezőként működő A Dal című műsor az MTVA megfogalmazása szerint „az eurovíziós indulás helyett közvetlenül a magyar könnyűzene tehetségeit, az általuk létrehozott értékteremtő produkciókat fogja segíteni”. Vagyis a nemzetközi szereplés lehetősége helyett pénzjutalmat, Duna TV-s és Petőfi rádiós megjelenéseket, esetleg lemez- és videoklip-készítési lehetőségeket lehet nyerni.

AZ MTVA az elmúlt években egyszer sem indokolta meg érdemben, hogy miért léptünk ki a versenyből, 2019-ben arra a következtetésre jutott a sajtó, hogy

a versengés valószínűleg túlságosan LMBTQ-párti és multikulti lett a magyar kormány és közmédia ízlésének.

A Dal nézettsége mindenesetre az utóbbi években jól láthatóan csökkent, azok a hazai előadók pedig, akik továbbra is szerettek volna az Eurovízió színpadára lépni, kénytelenek voltak más lehetőségek után nézni – írja a 24.hu. A szabályok ugyanis nem tiltják, hogy másik nemzet színeiben versenyezzen valaki. Mindössze azt tiltják, hogy több ország képviseletében nevezzenek a zenészek.

A Carson Coma San Marino válogatóján próbált szerencsét, a selejtező frissen bejelentett elődöntős eredményei alapján pedig akár esélyesek is lehetnek a sikerre.

San Marino immár negyedik éve rendez olyan válogatót, amelyre a világ bármely országából lehet jelentkezni. Maga az ország túl kicsi ahhoz, hogy minden évben saját versenyzőt delegáljon. Így a válogató egyfajta „nemzetközi esély” is azoknak az előadóknak, akik máshonnan nem tudnak kijutni a versenyre. Tavaly például egy spanyol együttes, a Megara képviselte az országot a dalfesztiválon, és a 14. helyen végzett.

Az idei selejtező castingja hat hónapig tartott, összesen 1200-an pályáztak rá, 48 országból. A Carson Coma a közé a több mint kétszáz versenyző közé jutott be, akik megmérettethetik magukat az elődöntők során. Ahhoz, hogy idén valóban ők képviselhessék San Marinót, a magyar alternatív rockzenekarnak még be kell jutnia a helyi döntőbe, és meg is kell nyernie azt a többi, körülbelül tizenöt-húsz versenyzővel szemben.

Ha ez sikerülne, 2019 óta először léphetne magyar előadó az Eurovízió színpadára.

Ha megnézzük a dalverseny történetét, kiderül, Celine Dion kanadai származása ellenére 1988-ban Svájc képviseletében nyerte meg a versenyt. A rendszerváltás előtt, amikor a keleti blokk országai nem vehettek részt a dalfesztiválon, Mándoki László és Késmárky Marika az NSZK színeiben versenyeztek a Dschinghis Khan formáció tagjaiként, és 1979-ben a 4. helyet szerezték meg Jeruzsálemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: