KULT
A Rovatból

Az álomgyár sztárjain túl is van élet

A több százmilliós költségvetésű szuperprodukciók elé tart görbe tükröt Székely Dávid, aki nulla forintból forgatott nagyjátékfilmet.


Mikor és miért kezdtél filmezéssel foglalkozni?

Első filmes élményem hétéves koromból származik, amikor kölcsönkaptunk egy videokamerát, hogy rögzíteni tudjuk a családi eseményeket. Én már ekkor részletesen kidolgozott koncepcióval álltam elő. Úgy emlékszem, díszleteket és jelmezeket is terveztem a jeles alkalomra. Sajnos nem igazán sikerült kommunikálnom elképzeléseimet édesapám felé, aki az operatőr szerepét töltötte be, így a végeredmény nem tükrözte a várakozásaimat, de viszonylag hamar felülemelkedtem a dolgon. Hamarosan saját kamerára is szert tettünk, persze nem digitálisra, hanem egy kazettás típusra.

Ettől kezdve akármikor kiélhettem magam, tizenévesen az akkor és ott elérhető baráti kör bevonásával egymás után forgattuk a rövidfilmeket. Sajnos csak kis részük maradt fenn az utókor számára, mivel nagyjából háromhavonta betelt az összes rendelkezésünkre álló kazetta. Ez akkoriban drága dolog volt, így más lehetőség híján le kellett törölnünk őket, hogy legyen hely az újabb alkotásoknak. Ekkortájt alakult ki a szellemiség, amit azóta is igyekszem képviselni, vagyis hogy az ismerőseim közül potenciálisan bárkiből lehet szereplő vagy alkotó.

Székely Dávid

1989-ben született underground művész, tizenéves korától fogva készít változatos témájú és műfajú rövidfilmeket a legkülönfélébb területeken alkotó szereplők részvételével. Jelenleg az ELTE filmtudomány szakjának végzős hallgatója, korábban Magyarországon, Prágában és Németország több városában tanult festészetet. Fiatalkora óta játszik különböző kísérleti rock és jazz együttesekben, filmjeinek zenéjét is részben ő szerzi. A most elkészült Doktor Sas Legújabb Kalandja az első egész estés alkotása, ennek kapcsán beszélgettünk vele.

szekelydavid

Székely Dávid

Underground filmesként határozod meg magad, mit takar ez a gyakorlatban?

Az underground filmezés az én olvasatomban annyit jelent, hogy a megvalósításon van a hangsúly, nem a pénzügyeken. Létező közösségként alkotunk, nem pedig alkalmazottként felbérelünk számunkra idegen színészeket. A szereplőket be kell vonni és egyenrangú félként kell együtt dolgozni velük. Kamaszkoromtól kezdve álltam át erre tudatosan, elkezdtem keresni a független, kreatív művészi elképzeléssel rendelkező egyéneket a környezetemben.

Az én feladatom, hogy megpróbáljak hátteret biztosítani számukra az önmegvalósításhoz. Nekem ez a filmezés lényege: ellátni a résztvevőket a kellő mennyiségű információval a karakterükről és a szituációról, utána pedig rájuk bízni, mit hoznak ki belőle. Nagyon fontos, hogy rendezőként nem szabad vasszabályokat lefektetni, mert az korlátozza a kreativitást, így az egésznek pont a lényege vész el. Az eddigi tapasztalatok alapján a csapatmunkának köszönhetően a végeredmény szinte minden esetben jobb lett annál, amit előzetesen vizualizáltam magamban.

doktorsas-3

A Doktor Sas legújabb kalandja az első egész estés alkotásod, mi adta hozzá a motivációt és mennyivel volt nehezebb elkészíteni, mint egy rövidfilmet?

Rettentő nehéz munka volt, iszonyú sok időt, energiát és teherbírást követelt meg nemcsak tőlem, de az összes résztvevőtől. Maga az elhatározás úgy született, hogy a szakmai köztudatban élő vélekedés szerint megfelelő mennyiségű pénz hiányában – és itt több százmillió forintra kell gondolni – nem lehet színvonalas és élvezhető filmet létrehozni. Lényegében ennek a megcáfolása volt a célom: nincs feltétlenül szükség óriási stábra, betonbiztos gazdasági háttérre és sztárszereplőkre ahhoz, hogy valaki maradandót alkothasson. A környezetemben lévő művészeket akartam vászonra vinni, akik a tehetségük ellenére nem kapják meg a kellő figyelmet.

A filmről

„Nem tréfa, nem ámítás! A Doktor visszatért. Megunta a nyugodt, napsütéses tallini egyetemi életet, a poros polcokat és szupertitkos kutatólaboratóriumokat. Hazaérkezik hát elátkozott szülővárosába, hogy pontot tegyen az évszázad bűnügyi rejtélyének a végére. Újból maga köré gyűjti a méltán legendás Sas Információgyűjtő és Védő Kft-t (Mohos Lacát, a hörpintők önjelölt hősét és Kmolkó Mihályt, az urbánus kung-fu lakatost).

Egy eltűnt férfi felkutatásával bízzák meg őket. Azonban az egyszerű rutinmunkából hirtelen elképesztő perpatvar lesz, a szálak pedig egyre mélyebbre vezetnek, egyértelműen a legmélységesebb mélységek felé.

A Pandaemberként elhíresült álarcos igazságosztogató, Pindur Godvin, a kikötői csempészek kapitánya, az Úrnő, egy rejtélyes mesterlövész és a Vakok Kórusa együtt süvítenek abban a forgószélben, melyben a vihar szeme a sokat tapasztalt Doktor Sas.”

doktorsas-5

Mindenki rögtön vállalta, hogy anyagi érdekek nélkül, pusztán elhivatottságból részt vesz a munkában?

Eleve úgy kerestem szereplőket, hogy az jöjjön, aki szívén viseli a filmművészet jelenlegi helyzetét és szeretné a vásznat úgymond visszahódítani. Azzal fordultam hozzájuk, bizonyítsuk be, hogy a filmezés nem egy szűk elit kiváltsága, hanem igenis tudunk valami újat és szokatlant alkotni az álomgyári műanyaghősökkel szemben. Szerintem sikerült.

Ezek szerint tudatosan nem pályáztál semmiféle támogatásra?

Ha megnézzük, Magyarországon kik, milyen háttérrel nyertek pályázati támogatást az elmúlt években, rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy nekünk esélyünk se lett volna pénzhez jutni az alkotói küldetés megőrzése mellett. Vagyis biztosan nem kaphattunk volna nagyobb összeget anélkül, hogy a produkció elveszítse a függetlenségét. Nem csoda, hogy a nagyköltségvetésű filmek szinte mindig a jól bevált panelekből dolgoznak: az esetek nagy részében rizikóvállalás, ha egy filmnek egyéni hangvétele, stílusa, műfaja van. A szponzorok nyilvánvalóan minimálisra akarják csökkenteni a kockázatot, tehát még ha meg is ítéltek volna nekünk valamit, cserébe olyan szinten bele akartak volna szólni a megvalósításba, aminek hatására pont az eredeti szellemiségét veszíti el a projekt. Úgy gondolom, semekkora anyagi segítség nem ért volna meg ekkora áldozatot.

Milyen helyszíneken forgattatok?

A filmben több olyan helyszín is van, amely azóta már nem létezik. Például egy semmi közepén álló tehervagon, amit eltüzeltek a hajléktalanok, hogy legyen mivel fűteniük télen, egy már bezárt kocsma, illetve egy lakás, amit időközben megevett a penész. Nagyrészt eldugott, titkos helyeken forgattunk, ahol valószínűleg soha egyetlen film sem készült még, és többé nem is fog.

Mennyire könnyű a film befogadása egy előzetes elvárásokkal nem rendelkező néző számára?

A film történetvezetése a régi képregények dramaturgiai felépítésére reflektál, ezért is neveztük el a műfajt mozgóképregénynek. Tíz fejezetből áll, az egyes részek végén laza átkötésekkel. A cselekmény több síkon bonyolódik egyszerre, vannak benne bárki által könnyen emészthető börleszk-elemek és nagyobb odafigyelést, háttérismereteket igénylő részek is.

Várhatóak-e további vetítések a február végi bemutatót követően, illetve elérhető lesz-e esetleg a film az interneten?

Internetre semmiképp nem fog felkerülni, mivel alapvetően egy performanszfilmről van szó, amely az ottlét fontosságát kívánja hangsúlyozni, dialógust teremtve a nézőkkel. Ezért kizárólag vetítési szituációban lehet majd megtekinteni. Lesznek még további alkalmak, de korlátozott számban, mivel az a célunk, hogy a film pontosan a megcélzott közönségéhez jusson el, nem több és nem kevesebb emberhez.

Hogyan tovább ezután, tervezel-e újabb hasonló kaliberű projektet?

Alapelvem, hogy bármihez is fogok, az mindenképp értéket képviseljen. A következő nagyjátékfilmet megpróbáljuk úgy létrehozni, hogy kultúrától, kontextustól és nyelvtől függetlenül élvezhető legyen. Már zajlanak az előkészítési munkálatok, igyekszünk előteremteni a pénzügyi forrásokat, az említett megalkuvások nélkül. Ezzel párhuzamosan dolgozom a TREFF project névre keresztelt kezdeményezésen, ami egy több rövidfilmből összeállított gyűjtemény lesz, és áprilisra tervezzük a bemutatását.

doktorsas-2

Az alkotók

A főszereplőkről:

Doktor Sas karakterét Bozzay Balázzsal együtt találtuk ki, az ő színészi stílusához formáltuk az ambivalens, önjelölt detektívfejedelem figuráját.

Két segédje:

Mohos Laca, rumaromás szeszesitaloktól inspirált kocsmahős Preszter Áron alakításában, valamint Kmolkó Mihály, az okoskodó kung-fu lakatos, akinek szigorú monológjait Péntek Bálint vitte vászonra. Az i-re a pontot Tóth Gergő performanszművész narrációja tette fel, aki végigkalauzolja a film szövetén a nézőt.

Zenészek, akik részt vettek a soundtrack létrehozásában:

TH Anatol, a kísérleti elektronikus zene úttörője

Finding Ádám, az énekes-gitáros költő,

Kádár Ákos, jazz-zenész,

Kovács Ferenc, freejazz szaxofonos

Thomas Bauer, trance DJ

A Vakok Kórusa sámánkollektíva

A főcímzenét pedig Székely Dávid játszotta akusztikus gitáron.

doktorsas-6

Mi is ott voltunk a film péntek esti bemutatóján a Toldi moziban, aminek nagyterme szinte teljesen megtelt. Előzetes elvárások nélkül érkeztünk, a cselekményről mindössze annyit tudtunk, ami a fenti beharangozóban le van írva. Annyi biztos, hogy a Doktor Sas legújabb kalandja formabontó alkotás: több olyan jelenet és párbeszéd is van benne, ami látszólag nem viszi előre a cselekményt, ennek ellenére mégsem mondható feleslegesnek. Az összhatás ugyanis roppant szórakoztató, a nagyjából tízperces fejezetekre tagolt történetvezetésnek köszönhetően pedig egyik rész sem olyan hosszú, hogy megunhatnánk.

A szereplők mindannyian erősen karikírozott figurák, ebből a túlrajzoltságból is számos komikum adódik. Ehhez persze szükség volt az őket megformáló színészek tehetségére is: mind a Doktor Sast játszó Bozzay Balázs, mind segédei emlékezetes alakítást nyújtanak (látszik, hogy figuráikat kimondottan rájuk írták), de a mellékszereplőket sem érheti kritika. Összességében úgy tűnik, bizonyítást nyert a rendezői koncepció: alkalmazottként felbérelt sztárszínészek nélkül is lehet színvonalas filmet alkotni.

A Doktor Sas legújabb kalandja kétségkívül nem könnyen emészthető produkció, szinte kizárt, hogy elsőre bárkinek is száz százalékban átjöjjön a mondanivaló. Azonban minden nyakatekertsége ellenére nagyon is élvezhető. Reméljük, lesznek még nyilvános vetítések, hiszen tipikusan olyan filmről van szó, amit többször kell megnézni ahhoz, hogy a felszín alatti rétegeit is megértsük.

Ha te is megnéznéd a filmet, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Gerendai Károly: Néhány hetünk maradt a Sziget megmentésére
A Sziget alapítója szerint két fő feladatuk van, az első és legfontosabb a biztos finanszírozást előteremteni.


Hétfőn érkezett a hír, hogy veszélyben lehet a Sziget Fesztivál jövője: Karácsony Gergely főpolgármester egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy

kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás, pontosabban a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben. Éppen ezért a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését.

Gerendai Károly nyolc év után térhet vissza a fesztivál élére. Az Indexnek elmondta, hogy most nagyon új neki ez a helyzet, hiszen nyolc évig kimaradt a fesztiválszervező világból. Amikor kiszállt, úgy érezte, nem ért már eléggé ehhez, nem ismeri eléggé a mai fiatalok gondolkodását, ízlését. Erre viszont nincs sok ideje, hiszen gyorsan kell cselekedni, hogy megmentsék a jövő évi fesztivált. Mint mondta, sok embert megkeresett már a környezetében, sokan pedig őt találták meg a hírek hatására, hogy felajánlják segítségüket.

Első lépésként a nemzetközi trendeket és a hazai piac állapotát nézi át. Felméri, voltak-e stratégiailag hibás döntések az elmúlt években, és ha kell, korrigálna. Azt is vizsgálja, mennyire lehet a régi Sziget hagyományaira építeni, mi maradt értékes, és mit kell újragondolni. Kérdés számára az is, mire van igénye a mai fiataloknak, érdemes-e kizárólag rájuk építeni, vagy vissza kell-e hozni a korábbi közönséget is.

„Még csak keresem az ezzel kapcsolatos válaszokat, de nagyon rövid időn belül döntéseket kell hozni, hiszen az, hogy még mindig nincsenek árusítva a jegyek, nincsenek lekötve fellépők, nem zajlanak azok a folyamatok, amelyeknek ilyenkor már rég zajlania kéne, olyan probléma, amit nem lehet sokáig fenntartani. Mert ha még sokáig gondolkodunk, akkor hiába az a szándékom, hogy folytassuk, egyszerűen kicsúszunk az időből. Erre most néhány hetünk van maximum”

– mondta a Sziget alapítója.

Azt is elmondta, melyek most a legfőbb feladatai: „Az egyik, összerakni azt a finanszírozást, ami biztosítja azt, hogy folytatható legyen a Sziget a következő időszakban, hiszen sajnos komoly veszteségek képződtek az elmúlt években, és ahhoz, hogy ezt egyáltalán legyen esély megvalósítani, kell egy kockázatvállaló befektetői háttér. Másrészt pedig kell egy olyan vízió, amiről azt gondoljuk, hogy jobb lesz, hiszen az a cél, hogy ne legyenek a későbbiekben már ilyen veszteségek.

Tehát ez a két fő feladat van, egyrészt a jelenlegi biztos finanszírozást előteremteni, a másik pedig megtalálni a megoldást arra, hogy hosszú távon ne kelljen finanszírozni.”

Gerendai úgy látja, a hosszabb kihagyás miatt frissebb szemmel néz a folyamatokra. „Akik benne vannak egy adott szakmában, azok sokszor már nem látják a fától az erdőt, kevésbé érzékelik a nagy képet vagy a tágabb összefüggéseket” – mondta. Az elmúlt napokban szakmai anyagokat olvasott és sokakkal egyeztetett.

„Tegnap is szinte egész nap kint voltam a Sziget-irodában, és a volt kollégáimmal azt próbáltuk elemezgetni, hogy miket látunk hibának az elmúlt időszakban, és miket látunk jó iránynak. Miben kéne erősíteni, mit kéne megváltoztatni, miben kellene visszatérni inkább az alapokhoz, miben kellene kifejezetten megújulni.

Most egyszerre kell megteremtenünk egy stabil hátteret, miközben ez esély arra, hogy jó irányba mozduljanak el a dolgok, mert ez a számok alapján egyértelműen szükségesnek látszik”

– fogalmazott.

Az ötletelés mellett már tárgyal a lehetséges befektetőkkel is. Alapvetően magyar partnerekről beszélt, részleteket azonban nem árult el. Azt is mondta, úgy érzi,

a fesztivál az édes gyermeke, és mindent meg kell tennie azért, hogy megmentse.

Gerendai szerint ez a főváros és az ország érdeke is, ezért arra számít, hogy ebben pozitív lesz mindenkinek a hozzáállása. „Ez egy komoly szakmai kihívás, ami engem még inspirál is, hogy meg tudjuk-e találni a választ” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk