KULT
A Rovatból

Amikor a lelked is otthagyod a moziban

Szívszorongató II. világháborús dráma, cukormázas Disney-sztori és egy gyenge Herkules-film a heti ajánlat.

Link másolása

Erős mozis hetünk van, annak ellenére, hogy azért mostanra is jutott egy gyengébb minőségű, ámde színes-szagos-nagylátványosnak szánt film, a Herkules legendája. Erre nem is szeretnénk sok szót pazarolni, nyilván a címe mindenkinek elmond mindent. Vannak azonban a héten sokkal érdekesebb és izgalmasabb alkotások is.

A könyvtolvaj

Az egyik ilyen A Markus Zusak regényéből készült A könyvtolvaj, amelyet még férfiaknak is nehéz könnypotyogtatás nélkül végignézni. Már a könyvet sem volt egyszerű olvasni, most pedig Brian Percival rendező gyönyörű filmes adaptációt készített belőle, olyat, amely szemet nem hagy szárazon. Megdöbbentő alkotás a hitleri világról, ez a mű egy újabb szemszögből mutatja be az akkor történteket. A lélekbemarkoló történetet még erősebbé teszi a színészek tökéletes játéka: Geoffrey Rush, Emily Watson és a fiatal Sophie Nélisse csodálatos munkát végeztek.

Sophie alakítja a címszereplő könyvtolvajt, a fiatal Lieselt. A lány a második világháború idején nevelőszülőkhöz kerül, nem igazán tud olvasni, írni, azonban vonzódik a könyvekhez. A lány nevelőapja segítségével tanul meg olvasni, a könyvek által egy különös új világ nyílik meg előtte, az olvasás segíti át a háború nehézségein. Ráadásul a család egy zsidó kamasz fiút is rejteget: a kislány és Max együtt fedezik fel, milyen ereje van a szavaknak, és milyen fontos segítséget nyújthatnak a kitalált történetek. Segíthetnek olyankor is, amikor már semmi más nem tud...

Konyvtolvaj_jelenetfoto (7)

A német doktor

Szintén a második világháborúhoz kapcsolható A német doktor című film, amely az egyik legveszélyesebb náci bűnöző, Josef Mengele háború utáni életéről szól. Az alkotás néhány hetet ölel fel, abból az argentin időszakból, amikor Mengele az országban élt. Az egyik helyi település szállodájába új vendég érkezik, egy orvos, aki hamar össze is barátkozik a szállót vezető család tagjaival. Miközben a doktor a kis közösségben igyekszik szaktudását hasznosítani, érdeklődése egyre inkább a házaspár kislánya felé irányul.

A környék lakói mit sem sejtenek arról, hogy a német doktor nem más, mint Josef Mengele, aki auschwitzi emberkísérleteit álnéven, hazájától messze, és évekkel a világégés után is folytatná. A továbbra is a genetikai kísérletek és az ikerjelenségek megszállottjaként működő Mengele azonban nem lehet biztonságban, a Moszad ugyanis Rudolf Eichmann kézre kerítése után az ő levadászásával folytatná a történelmi igazságszolgáltatást, és hamarosan a férfi nyomára akadnak.

a_nemet_doktor_12

Banks úr megmentése

Sokkal kellemesebb történet, mondhatni cukormázas, a Banks úr megmentése, amely Walt Disney és a Mary Poppins írójának. P.S. Travers „küzdelmének” állít emléket. Disney húsz évig küzdött azért, hogy az írónőtől megszerezhesse kedvenc dadájának megfilmesítései jogait, Travers azonban két évtizedig tartotta magát, végül az anyagi szükség vitte rá, hogy szóba álljon Disney-vel, és ellátogasson hozzá a nagy Hollywoodba.

A csodálatosan összerakott film igazi jutalomjáték, nem csupán a főszereplőknek, Emma Thompsonnak és Tom Hanksnek, hanem a mellékszerepekben brillírozó Colin Farrellnek, Paul Giamattinak és Jason Schwartzmannak is. A „darab” végén érdemes tovább ülnötök a széketekben, és megvárni a stáblistát, mert az alkotás készítői igazi archív csemegékkel szolgálnak. A filmben összesen egy gyalázatos, botrányos dolog van, az pedig a magyar fordítás. Óriási hibákat vétettek a fordítók. Igazából, ahogy A könyvtolvaj esetében is, itt is méltatlan, hogy a film nem kapott egy darab színészi Oscar-jelölést sem.

saving-mr-banks

Behálózva

A hét „maradék” alkotása a Behálózva, amely a rég nem látott Eric Bana és Rebeca Hall főszereplésével készült. Egy londoni piacon végrehajtott robbantást követően embervadászat indul egy terroristasejt ellen, amit egyetlen gyanúsított él túl. Farroukh Erdogan azonnal börtönbe kerül, és megkezdődnek az előkészületek az évszázad tárgyalásához. A vádemeléshez szükséges titkosított bizonyítékokhoz a kormány által kijelölt ügyész, Claudia Simmons-Howe (Rebecca Hall) fér hozzá, ő azonban nem oszthatja meg az információit azokkal, akikkel együtt dolgozik. A tárgyalás előtt Erdogan ügyvédje váratlanul meghal, és a vérprofi Martin Rose (Eric Bana) lép a helyébe, aki régen párkapcsolatban élt Claudiával. Claudia és Martin titokként őrzi egykori szerelmüket, de a lebukásnál jóval nagyobb veszéllyel kénytelenek szembenézni: a kirakós darabjainak összeillesztése során rájönnek, hogy egy komplex összeesküvés zajlik a fejük fölött, és helyzetük percről percre életveszélyesebb.

Egyszer nézhető, némi izgalmakat is tartogató film, amolyan otthoni tévézős, pattogatott kukoricázós fajta.

Herkules legendája

Mint említettük a gyengébb minőségűre sikeredett Herkules legendájára nem szeretnénk sok szót pazarolni, mert a fenti filmek mellett igencsak eltörpül. De az előzetesét azért nézzétek meg, vannak benne kigyúrt, félmeztelen pasik, hátha miattuk lesz kedvetek majd mozijegyet váltani.

Ha tetszett a filmajánlónk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: