KULT
A Rovatból

A felesége fiatalabb a fiánál, a Szent Grált kereste és saját szigetei vannak – Nicolas Cage 60 éves

Nicolas Cage-ről sokaknak csupán az ismert mémek ugranak be, pedig Hollywood egyik legnagyobb sztárja volt, aki színészként mindent elért, és egy konkrét dolog vezetett ahhoz, hogy válogatás nélkül minden szemetet bevállaljon. Úgy tűnik, ennek most vége…

Link másolása

Színészek ezrei járták már be a hollywoodi ipart. Néhányan közülük nyomot hagytak a történelemben, mások feledésbe merültek. Aztán vannak olyanok is, akik egy bizonyos időre eltűntek a mozik vásznairól, majd visszatétnek, többek között Nicolas Cage, aki egykor a legjelentősebb rendezőkkel dolgozott együtt, mint például Francis Ford Coppolával (a nagybátyjával), David Lynch-csel, a Coen fivérekkel, Ridley Scott-tal, Martin Scorsesével vagy Brian De Palmával. Emellett számos díjkiosztón jelölték és díjazták, a Las Vegas, végállomás (1995) című filmben nyújtott alakításáért Oscar-, Golden Globe- és SAG-díjat is kapott, a második Oscar-jelölését pedig az Adaptációért (2002) kapta. Az élete és a karrierje azonban azóta is tele van hullámvölgyekkel. Valamikor pedig, úgy 2010-2011 környékén elkezdte futószalagon gyártani a B-kategóriás silány filmeket. Mi történhetett?

Protekció a köbön

Nicolas Cage születési neve: Nicholas Kim Coppola, és a kaliforniai Long Beach-en jött a világra August Coppola irodalomprofesszor és Joy Vogelsang táncos és koreográfus gyermekeként. Katolikus családban nevelkedett. Apja olasz származású volt, anyja pedig főként német és lengyel, apai ágon angol és skót felmenőkkel. Az apai nagyszülei Carmine Coppola zeneszerző és Italia Pennino színésznő voltak.

A vezetéknév pedig nem véletlen, hiszen apja, August révén Francis Ford Coppola rendező és Talia Shire színésznő unokaöccse, valamint Roman Coppola és Sofia Coppola rendezők, Gian-Carlo Coppola filmproducer, valamint Robert és Jason Schwartzman színészek unokatestvére. Mondhatni tehát, hogy alaposan beleszületett a filmiparba.

Cage három fiú közül a legfiatalabb, Marc nevű bátyja rádiós személyiség, Christopher Coppola pedig szintén filmrendező. A Beverly Hills-i középiskolába járt, és feltehetően népes és híres családjának köszönhetően már korán a színészi pályára vágyott, így a UCLA Színház-, Film- és Televíziós Karába felvételizett. Állítása szerint azért kezdett el színészkedni, mert James Dean akart lenni. „Láttam őt a Haragban a világgalban és az Édentől keletrében. Semmi sem hatott rám - sem rockdal, sem klasszikus zene - úgy, ahogy Dean az Édenben. Elképesztő volt! Azt gondoltam: ezt akarom csinálni!" – mesélte.

15 évesen egy közös autózás alkalmával megpróbálta meggyőzni a nagybátyját, Francis Ford Coppolát, hogy részt vehessen egy próbafelvételen, mondván: „Megmutatom neked, milyen az igazi színészkedés.” Felvetésére azonban néma csönd volt a válasz Coppolától, aki karrierjének ekkori szakaszában már Marlon Brandóval, Al Pacinóval, Gene Hackmannel és Robert De Niróval is dolgozott. Később Coppola mégis adott neki esélyt néhány filmjében – például a Rablóhalban (1983), a Gengszterek klubjában (1984) és az Előre a múltbában (1986) –, Nicholas pedig felvette a Nicolas Cage nevet, hogy elkerülje a nepotizmus látszatát Coppola unokaöccseként. A névválasztását egyébként a Marvel képregények egyik szuperhőse, Luke Cage, valamint a zeneszerző John Cage inspirálta.

Felemelkedés az A-ligába

Coppola filmjei pedig megtették a hatásukat, Cage-re felfigyeltek más rendezők is, és egyre nagyobb szerepeket osztottak rá. 1987 volt az áttörés éve, amikor főszerepet kapott a Coen fivérek Arizonai ördögfiókájában, valamint Norman Jewison 3 Oscar-díjat nyert Holdkórosokjában. A kilencvenes években pedig már Hollywood egyik legnagyobb sztárjává és legjobban fizetett színészévé vált. Eleinte főként drámákban (Veszett a világ, Zandalee, Amikor egy bérgyilkos is több a soknál) és vígjátékokban (Első állomás: Las Vegas, Sorsjegyesek, Amos és Andrew bilincsben, Az öreg hölgy és a testőr, A paradicsom foglyai) tűnt fel, majd 1995-ben elkápráztatta a világot alakításával a magát halálra piálni óhajtó Ben Sanderson megformálásával a Las Vegas, végállomásban, amelyért megkapta első Oscar-jelölését, amit rögvest díjra is tudott váltani.

Ezután pedig azonnal átváltott az akciófilmekre, és nem is akárhogy! Az 1996-os A szikla tökéletes átmenet volt a karrierjében, hiszen abban egy irodista bombaszakértőt játszott, aki a vén sittes Sean Connery mellett kénytelen akcióhőssé válni Alcatraz visszahódítása során.

Így az 1997-es Con Air: A fegyencjáratban már kőkemény (sittes) katonaként tért vissza, az ugyanebben az évben debütált Ál/Arcban pedig egy velejéig gonosz bűncézárként.

Már ebben az időszakában is szívesen váltogatta a zsánereket, thrillerekben (8 milliméter), drámákban (Angyalok városa), akciófilmekben (Tolvajtempó), vígjátékokban (Segítség, apa lettem), háborús filmben (A fegyverek szava), krimikben (A fegyvernepper) és kalandfilmekben (A nemzet aranya) egyaránt feltűnt, sőt, 2002-ben még a rendezéssel is megpróbálkozott (Sonny), de nem sok sikerrel.

Körülbelül 2011-ig viszont meg tudta tartani az A-kategóriás renoméját, és bár akadtak kifejezetten gyenge (A szellemlovas, Rejtélyek szigete, Veszélyes Bangkok, Next – A holnap a múlté) és kiválóan sikerült (A fegyvernepper, Az időjós, Trükkös fiúk, Mocskos zsaru – New York utcáin, Ha/Ver) darabok is, addig legalábbis eseménynek számított, ha bejött a mozikba egy Nicolas Cage-film. Majd történt valami.

A mélyrepülés

Cage ugyanis szeretett költekezni… A 2000-es évek második felében már volt két saját szigete, egy cápája, néhány ingatlanja az USA-ban, 22 darab autója, valamint 47 műtárgya, egyéb, igen drága dolgok mellett. 2009-ben ő volt az egyik legjobban fizetett színész az Egyesült Államokban, mivel abban az évben 40 millió dollárt keresett, a Forbes vonatkozó listájára mégsem került fel. Majd jöttek a pénzügyi gondok.

A kasszáknál is egyre inkább buktak a filmjei, ráadásul adóproblémái is voltak. 2009-ben több médium is arról számolt be, hogy Cage több mint 6 millió dollárral tartozott az adóhatóságnak a 2007-es adóévre hivatkozva, valamint további 350 000 dollárnyi be nem fizetett adóval 2002 és 2004 között.

Cage-nek emellett külön-külön perekkel is szembe kellett néznie az East West Bankkel és a Red Curb Investmentsszel több millió dolláros kifizetetlen kölcsönök miatt.

A rengeteg adóssága miatt kezdte el futószalagon gyártani ekkoriban a filmeket, nagyjából válogatás nélkül igent mondott minden felkérésre, és kevésbé érdekelte, hogy egy-egy filmje kasszasiker legyen, díjakat nyerjen, vagy legalább a mozikba bekerüljön, csak a gázsi volt a lényeg. 2011-től kezdve évi négy, öt, hat, akár hét filmet is leforgatott, és csak nagy ritkán akadt köztük olyan, ami említést érdemel, vagy ami tényleg jól sikerült: pl. Joe (2013), Snowden (2016), Mandy: A bosszú kultusza (2018), Color Out of Space (2019), Disznó (2021).

Cage végül 2022-ben megerősítette, hogy végre befejezte az adósságai kifizetését, és a jövőben jobban megválogatja majd a filmszerepeit. Ez amúgy az utóbbi években már meglátszott, hiszen 2022-ben először lehetett őt látni a magyar mozikban az egészen jól sikerült A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlyában a 2016-os Snowden óta, bár abban is csak egy kisebb mellékszerepe volt. Sőt, tavaly is a nagyvásznakra került a Renfield Drakulájaként, ha pedig számításba vesszük az e hónapban mozikba kerülő Álmaid hőse című új filmjét, amelynek kapcsán Oscar-jelölést is emlegetnek (amit amúgy már a Disznóért is megérdemelt volna), kijelenthetjük, hogy Nicolas Cage valóban visszatért. Nem őrült meg, és nem lett rosszabb színész. Hála az égnek!

Öt boldogító igen, négy válás

Nicolas Cage eddig öt alkalommal volt házas. 1995 áprilisában a színésznő Patricia Arquette színésznővel kötötte össze az életét, akivel a ’80-as évek végén a Los Angeles-i Canter's Deliben ismerkedett meg. Nicolas azonnal belezúgott, és megkérte Patriciát, hogy találjon ki egy "küldetést", amit, ha teljesíteni tud, a lány feleségül megy hozzá. „Leírtam az összes olyan dolgot, amiről azt gondoltam, hogy lehetetlen: J.D. Salinger autogramjának megszerzése, egy thai hill törzsi esküvői jelmez, ellopni egy Bob's Big Boy-szobrot (amerikai étteremlánc – a szerk.) és hasonló képtelenségeket" - emlékezett vissza Patricia egy 2018-as tévéműsorban.

A színésznő meglepetésére azonban Cage-nek sikerült teljesítenie a lista minden pontját, de ő még mindig nem állt készen arra, hogy feleségül menjen hozzá. Aztán 1995-ben mégis sor került az esküvőre, a házasságuk azonban sajnos rövid életű volt, 2000-ben szakítottak, 2001-ben pedig véglegesítették a válásukat.

2002-re Cage újra megtalálta a szerelmet, ezúttal Elvis és Priscilla Presley lánya, Lisa Marie személyében. A pár útjai először egy 2000-es partin keresztezték egymást, a színész pedig a „legszebb lánynak" nevezte Lisa Marie-t. 2002. augusztus 10-én kötötték össze az életüket, és Hawaiin tartották meg a szűk körű ceremóniát. Ez a frigy azonban még rövidebb ideig tartott, ugyanis 107 nappal a boldogító igen után Cage beadta a válókeresetet. „Gyakran előfordul, hogy két olyan ember, akik nagyon erős személyiségek, és eléggé intenzívek, nehezen tudnak egymáshoz illeszkedni. Szomorú vagyok, és minden nap hiányzik. Néha azt kívánom, bárcsak ne siettük volna el a házasságot, néha pedig sajnálom, hogy elsiettük a válást, de úgy tűnt, ez nem fog megváltozni” – mesélte akkoriban egy talk show-ban a színész.

2004-ben ismerkedett meg a harmadik feleségével, Alice Kimmel, aki pincérnőként dolgozott egy Los Angeles-i étteremben. A pörgős románcot két hónap randizás után eljegyezés követte, majd 2004. július 30-án egy észak-kaliforniai magánfarmon esküt tettek. Fiuk, Kal-El Cage (Supermanről kapta a nevét) 2005. október 3-án született. Végül 12 év házasság után Nicolas és Alice is különváltak, 2016-ban. A házasságukat egyébként botrányok is övezték, 2011-ben például Cage-et családon belüli erőszak, a közrend megzavarása és nyilvános ittasság miatt vették őrizetbe New Orleansban, miután összeveszett Kimmel.

Állítólag egy lakóház előtt álltak, amelyről a színész azt állította, hogy az az általuk bérelt ingatlan. Alice nem értett egyet, mire Cage megragadta a karjánál fogva, és odahúzta a szerinte helyes címre. A beszámolók szerint a színész ekkor kezdte el ütlegelni az arra parkoló autókat, és erősen ittas volt a letartóztatásakor.

Az incidenst követően a New Orleans-i kerületi ügyész végül nem tudott vádat emelni bizonyítékok hiányában, Nicolas és Alice pedig még több évig együtt voltak utána.

Cage negyedik esküvőjére 2019-ben, Las Vegasban került sor. Miután egy évig randizott a nála 20 évvel fiatalabb Erika Koike sminkmesterrel, úgy döntöttek, megesküsznek, de négy nappal később Cage a házasság érvénytelenítését kérte, két hónappal később pedig egy nevadai bíró helyt adott a kérelmének. Hirtelen ötlet, rossz ötlet.

Nicolas ötödik felesége a nála 31 évvel fiatalabb Riko Shibata, akit a Prisoners of the Ghostland (2020) című filmje japán forgatásán ismert meg. Az esküvőjükre szintén Las Vegasban került sor, és 2021. február 16-án tartották, hogy egybeessen a színész néhai édesapja, August Coppola születésnapjával. Közös lányuk, August Francesca Cage 2022. szeptember 7-én jött a világra. Illetve nem esett még szó a színész első gyermekéről, Westonról, aki a volt barátnőjétől, Christina Fultontól született 1990-ben, tehát öt évvel idősebb, mint Cage jelenlegi felesége…

A Szent Grál keresése

A színész 2019-ben a New York Timesnak nyilatkozva elárulta, hogy egykor megszállottan kereste a Szent Grált, vagyis azt a kelyhet, amiből Jézus ivott az utolsó vacsorán, és a mitológia szerint csodatévő gyógyerővel is rendelkezik.

„Évekig csak azzal foglalkoztam, hogy naponta háromszor meditáltam, filozófiai könyveket olvastam, és egyáltalán nem ittam. Ez volt az az időszak, amit nevezhetünk grálkeresésnek is. Számomra minden arról szólt, hogy hol van a Grál. Itt vagy ott? Talán Glastonburyben? Egyáltalán létezik?

Ez különböző területeken indított el a keresésre, főleg Angliában, de néhány helyen az Államokban is" – mesélte Cage, aki végül feladta a keresést, ami egy ponton Rhode Islandre vezette, és arra inspirálta, hogy ott is vásároljon egy ingatlant.

És ha a Szent Grált nem is találta meg, a kiutat a válságból, úgy tűnik, igen, ha pedig az Álmaid hőséért Oscar-díjra jelölik, könnyen lehet, hogy a másodvirágzásának is tanúi lehetünk. Van kiút a legmélyebb gödörből is, ez pedig sokaknak reményt adhat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Azahriah, Beton.Hofi és Pogány Induló is Aristjus-díjat kapott – mutatjuk a teljes listát
Díjazták rajtuk kívül cserihannát, Kovács Adriánt és posztumusz elismerést kapott Eötvös Péter is.

Link másolása

Tabár István alkotói életműdíjat kapott, az év könnyűzenei szövegírója Beton.Hofi lett, elismerést vehetett át mások mellett Azahriah és Pogány Induló a zenei Artisjus-díjak átadásán. A komolyzenében posztumusz Eötvös Pétert is díjazták.

A szerzői egyesület 24. alkalommal díjazta a kortárs zeneszerzőket és szövegírókat, idén tizenhárom alkotót ismert el. A díjakat hétfőn a Magyar Zene Házában adták át a korábban bejelentett irodalmi Artisjus-díjakkal együtt.

Az év könnyűzene-szerzője Kovács Adrián. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen zenés színészmesterséget oktat, 2023-tól a Vígszínház zenei konzulense, tíz színházi darabot jegyez. „Érettebb műveinek zenei világa a művészi elmélyülés, az alkotói igényesség értékét hordozza magában” – írta róla Kocsik Tibor.

Az év könnyűzenei szövegírója Schwarz Ádám (Beton.Hofi) hiphop előadó. Két sikeres albumon – comic sins, Playbánia – van túl, Hundred Sins-szel közös Bagira című dala minden idők harmadik legtöbbet játszott magyar dala a Spotifyon. „Négy év alatt ötven dalt és húsz klipet adott ki, számos kollaborációban vett részt, miközben önazonos maradt. Érett, szociografikus, önfeltáró szövegeivel belekarcolta magát a magyar zenei életbe” – írta róla Major Eszter.

Az év produkciója a Stúdió 11 60 éves koncertje lett. A zenekar a Magyar Rádióban Zsoldos Imre és Dobsa Sándor vezetésével 1963-ban alakult. A mai Stúdió 11 Ensemble a dzsesszben és a könnyűzenében alkot.

Az év junior könnyűzenei alkotója elismerést hárman kapták.

Baukó Attila 2019-ben publikálta első dalait Azahriah néven. DESH-sel közös száma, a Rét 2020-ban felkerült a slágerlistára, 2021-ben megnyerte az MTV EMA legjobb magyar előadója díját, 2022-ben a Sziget nagyszínpadán lépett fel, tavaly teltházas koncertet adott a Sportarénában, ősszel Európában turnézott. „Megtalálni a megfelelő és sikeres hangvételt, szöveget, hangszerelést, színpadi- és médiajelenlétet páratlan koncentráció és szórakoztatóipari bravúr” – foglalta össze Czutor Zoltán.

Szintén elismerést kapott Cseri Hanna, azaz cserihanna bábszínházi rendező, dalszerző és énekes. Debütáló albuma, a Kikötő tavaly jelent meg. Három díjat nyert a Színikritikusok díjátadóján, 2023 tavasza óta a Budapest Bábszínház zenei vezetője. „Közhelymentes és önironikus dalaival úgy enged betekintést a hétköznapjaiba, mintha csak a naplójából olvasna fel nekünk” – írta róla méltatásában Major Eszter.

A harmadik díjazott Szirmai Marcell, azaz Pogány Induló 2022-ben robbant be az underground rap színtérre Zártosztály című dalával. Nagylemezei: Megáll az idő (2023), Vagy mindent vagy semmit (2024). „Dalai társadalmi relevanciát és mély személyes élményeket tükröznek, miközben friss lendületet adnak az old school rap műfajának” – fogalmazott laudációjában Both Miklós.

  • Az Év Komolyzenei Műve: Eötvös Péter: Valuska (posztumusz díj), szövegkönyvet írta: Keszthelyi Kinga, Mezei Mari; Dargay Marcell, Dinyés Dániel és Futó Balázs: Jób könyve, szövegíró, dramaturg: Mátrai Diána Eszter; Mohay Miklós: Aranyszájú Szent János liturgiája
  • Az Év Junior Komolyzenei Alkotója: Oláh Patrik
  • Az Év Magyarnóta-szerzője: Ludvig József

Link másolása
KÖVESS MINKET: