Izgis paranoia-thriller lett a Kontakt, vigyázz, nehogy téged is meglessenek, miközben nézed!
Egy újonc és egy veterán együttműködéséből jött létre a Kontakt, ami megidézi az olyan, hetvenes évekbeli paranoia-thrillereket, mint A Keselyű három napja, a Magánbeszélgetés, Az elnök emberei, a Maraton életre-halálra, A Parallax-terv vagy a Kína-szindróma, csak mai, modern környezetben. Az újonc az első forgatókönyvét író Justin Piasecki, aki minden bizonnyal a fenti filmek szellemiségét szívta magába fiatalon, ami erősen érezhető a Kontakt hangvételén, atmoszféráján, fordulatain is. A veterán pedig az angol rendező, David Mackenzie, aki már a kilencvenes évek óta aktív, és igazi zsánerszörfösként ismert a szakmában: készített már vígjátékot (The Last Great Wilderness, Toyboy – Selyemfiú a pácban), erotikus krimit (Young Adam), romantikus thrillert (Asylum), drámát (Hallam Foe), romantikus sci-fit (Hétköznapi pár), zenés komédiát (Inkább te), börtönfilmet (Starred Up), szikár, többszörös Oscar-jelölt neowesternt (A préri urai) és történelmi kalandfilmet is (Törvényen kívüli király).
Azért hat év, mivel a 2024-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon volt az ősbemutatója, moziforgalmazásba azonban csak mostanában került. Mackenzie tehát ezúttal ismét egy újabb műfajjal próbálkozott, lássuk, hogy ment neki a feszültségkeltés!

Előbb azonban álljon itt a sztori, amely valóban nem kevés meglepetést és izgalmas pillanatot tartogat. Két főszereplőnk van, az egyik Ash (Riz Ahmed), a magányos fantom, aki korrupt nagyvállalatok és a tőlük bizalmas iratokat lopó, majd azt visszaszolgáltatni kívánó egykori alkalmazottak között közvetít, pontosabban segít lebonyolítani az átadást úgy, hogy a kliensének közben ne essen baja, és be is legyen biztosítva. A másik pedig Sarah (Lily James), a kétségbeesett nő, aki pontosan így járt. Fontos, leleplező iratokat lopott el a Cybo Sementis Kutatóintézettől, akik eltitkolják a génmódosított búzájuk mellékhatásait.
A Dawson (Sam Worthington) által vezetett és a cég által megbízott profi hírszerző csapat figyeli Sarah-t: lehallgatják a telefonjait, és folyton a nyomában vannak, akárhová is bújik.

Ash beleegyezik, hogy elősegíti a jelentés visszajuttatását, miközben fenntartja a vállalatra gyakorolt nyomást, Sarah-nak pedig eldobható telefonokat, részletes utasításokat és különféle jelszavakat ad, mindezt úgy, hogy egyáltalán nem találkozik vele, sőt, még a hangját sem hallja. A film egyik zseniális húzása, hogy Ash és Sarah egy bizonyos telefonos tolmácscégen keresztül tartják a kapcsolatot, amit főként siketnéma emberek számára hoztak létre, vagyis, amit az egyik oldalon begépel az ember, azt a cég diszpécsere felolvassa a másik félnek, a választ pedig visszagépeli a hívónak.
A Nagy Testvér figyel téged esete forog itt fenn, ugyanakkor a Kontakt a magány filmje is, hiszen Ash szinte kimondott szavak nélkül (nem sok szöveget kellett bemagolnia Riz Ahmednek, az tuti) pörgi végig a cselekményt, egymagában dolgozik, és talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a veszélybe került, ugyanakkor rendkívül csinos lány megmozgat benne valamit. Talán azért is segít neki, mert általa kiutat lát ebből a magányos, bújdosós világból, amiben már jó ideje él.
A rendezés és a szkript kiválóan adagolják a feszültséget, és abszolút a film javára válik, hogy a főhőseik nem találkoznak, maximum futólag, ha éppen egy veszélyes szituban imprózni kell. Talán az 1998-as, Will Smith-Tony Scott-féle A közellenség hasonlít még a Kontaktra, amelyben szintén a modern technológia legjavát állították csatarendbe az üldözők, hogy elkapják menekülő hősünket. Nyilván a mai kor velejárója, hogy a hetvenes évekkel ellentétben már nem feltétlenül a kormány vagy valami hivatalos szerv a patás ördög, hanem a nagyvállalatok, amelyek már olyan hatalmasak, hogy bármennyi pénz és bármilyen eszköz a rendelkezésükre áll ahhoz, hogy a céljaikat elérjék, még akkor is, ha netán egy számukra problémás ember elhallgattatásáról van szó.
Kár volt érte. Az utolsó 15-20 perc a feje tetejére állítja mindazt, amit addig láttunk, és bár valóban meglepő, sajnos egyben rendkívül olcsó is, ami keserű szájízt hagy maga után, és egyszerűen nem passzol bele az addig okosan felépített történetbe.

Ha azonban eltekintünk a film lezárásától, a Kontakt kiváló megidézése egy korábban népszerű filmes zsánernek, s egyben egy kellemesen körömrágós moziélmény.