KULT
A Rovatból

A fél osztályom ott volt a közönségben, és kiabálták, hogy "tanár úr, tanár úr!"

Sallai László középiskolai tanár szeretne lenni, de emellett négy zenekarban is játszik. A Szabó Benedek és a Galaxisokkal, illetve a Felső Tízezerrel is egyre nagyobb sikereket ér el.


Bár sok zenésznek van polgári foglalkozása, ők többnyire csak hobbiszinten játszanak zenekarokban, komolyabb terveik nincsenek a dologgal. Az, hogy valaki egy jól menő, országosan turnézó és fesztiválozó csapat tagjaként dolgozzon kötött munkakörben, kimondottan ritka.

A 27. születésnapját a napokban ünneplő Sallai László viszont annak ellenére el tudja képzelni magát magyar-történelem szakos tanárként, hogy már a tavalyi évet is végigkoncertezte, idén pedig valószínűleg még több fellépése lesz. Ő a Szabó Benedek és a Galaxisok basszusgitárosa, ez a zenekar gyakorlatilag már befutott, de Felső Tízezer nevű saját formációja is egyre több rajongóra tesz szert. Arról beszélgettünk, hogyan éli meg a népszerűséget, mit szólnak ehhez a diákjai, valamint hatottak-e egymásra a hozzá hasonlóan generációs szövegeket író Szabó Benedekkel.

– Mikor merült először fel benned, hogy a zenélés akár több is lehet az életedben, mint puszta hobbi?

– A komolyra fordulás talán 2012-ben volt, akkortájt, amikor a The Somersault Boy elindult. Ekkor éreztem először, hogy megtaláltam azt a hangot, amit szerettem volna megütni. Igazán viszont az elmúlt két évben pörögtek fel az események, amióta a Galaxisoknak is tagja vagyok, illetve a Felső Tízezer is létezik. Azóta hatalmas a tempó, nagyjából állandó rohanással, de nagyon élvezem. Mindig is ezt akartam, szóval eszem ágában sincs panaszkodni.

– Hogyan élted meg ebből a szempontból, amikor egyre többen kezdtek járni a koncertjeitekre?

– Ez egy elég döbbenetes élmény, hiszen a zenészek többségéhez hasonlóan kezdetben velem is az volt a helyzet, hogy főként a haverjaim jöttek el megnézni.

"
Amikor egyre több lett az ismeretlen arc, sőt még oda is jöttek koncert után, illetve leveleket is írtak, hogy mennyit jelent nekik ez az egész, azzal először tényleg nehéz volt mit kezdeni. Ilyenkor tényleg csak annyit tud ismételgetni az ember iszonyú hálásan, hogy „köszönöm, köszönöm”.

Nagyon furcsa, de remélem, hogy még sokáig így fog maradni.

– Melyik szerep áll közelebb hozzád, a gitáros frontember, vagy a háttérben meghúzódó basszusgitáros?

– Mindkettőt nagyon szeretem, azért is, mert nagyon élesen elválnak egymástól: mindkét szerepben teljesen máshogy kell viselkednem. Ez persze kihívás, ugyanakkor változatosságot is jelent. Az egyikben az a jó, hogy a szélre húzódva tudok a hangszerre koncentrálni, a másik pedig folyamatos figyelmet és fegyelmet kíván.

– Könnyű volt elkezdened magyar nyelven is dalokat írni az angol után?

– Nem, annak ellenére se, hogy legelőször gimnazistaként magyarul kezdtem el írni. Aztán valahogy átváltottam angolra, volt egy 3-4 éves kihagyás, amikor egyáltalán nem írtam magyar nyelven. Aztán miután elhatároztam, hogy most már tényleg megcsinálom a Felső Tízezret, az elindulás nagyon nehezen ment. Sokáig úgy éreztem, nem elég jók a szövegek, ez jelentős csúszást okozott. Végül A mi emberünk és a Süllyedő hajó volt az első két dal, ami megszületett, ezekre mondtam először, hogy érdemes velük kiállni mások elé.

– Ezek saját élmények által inspirált dalok?

– Nagyrészt igen, amiben az is közrejátszott, hogy a régebbi szövegeimet amiatt nem éreztem olyan jól sikerültnek, mert túl sok volt bennük a fikció.

"
Szerintem nem annyira hiteles, ha olyan dolgokról írok, amelyek igazából nem történtek meg velem.

Ezért miután jött ez a visszaváltás magyarra, tudatosan személyes élményekből kezdtem el építkezni. Persze nem kizárólag, de most már szerintem legfeljebb 15 százalék a fikció aránya a szövegeimben, míg korábban szinte fordítva volt.

– Benedek mindig elmondja, hogy ő igazából egyáltalán nem olyan zenéket hallgat, mint amit játszik. Te hogy állsz ezzel?

– Ha a Felső Tízezret nézzük, akkor ez rám nem igaz, mivel hozzám mindig is közel állt az a fajta powerpop hangzás, ahová leggyakrabban besorolják. Bár nagyon sokféle zenét hallgatok, ennek mondjuk a 60 százaléka biztosan ilyen jellegű.

sallail4

Fotó: Komróczki Dia

– És szövegek terén ez az underground-alternatív világ mennyire jön be?

– A ’80-as évek újhullámos underground vonala nagyon nagy hatással volt rám, az URH-tól az Európa Kiadóig, a ’90-es években pedig például az Üllői Úti Fuck, vagy a Kézi Chopin. Azt nem tudom megmondani, hogy a saját szövegeimet közvetlenül mennyire inspirálták, de mondjuk a Vidámpark hatása szerintem eléggé tetten érhető. Ugyanakkor

"
olyan helyekről is próbálok ihletet meríteni, amelyek nem feltétlenül dalszövegalapúak. Ilyen akár a szépirodalom, akár a filmművészet.

– A Felső Tízezer bemutatkozó, illetve a Galaxisok első két lemezére egyaránt a generációs tematika jellemző. Hatottatok egymásra Benedekkel?

– Valamennyire biztosan, már csak azért is, mert elég hosszú beszélgetéseket folytattunk a dalszerzésről. Ez valóban leginkább a tematikában érződik, ebben a tekintetben biztosan volt valamilyen kölcsönhatás, különösen, hogy kissé hasonló élethelyzetben voltunk az említett lemezek megírásának idején.

– A most születő dalaitokról ki szoktátok kérni egymás véleményét?

– Ez inkább zenekari szinten jellemző, amire a tavasszal lezajlott közös turné pont jó alkalmat teremtett. Ennek során próbálgattunk pár új számot, és tök jó kontrollcsoportot jelentett, hogy általában a Galaxisok többi tagja is meghallgatta a koncerteket. Egyébként pedig inkább az otthon rögzített első demókat szoktam megmutatni másoknak és ezekről gyűjtök visszajelzéseket.

– Volt olyan, hogy a másik valamelyik dalára azt mondtátok, „basszus, ezt én is megírhattam volna”?

– Benedek egyszer azt nyilatkozta, hogy ő személy szerint a Teleszkópot irigyli legjobban a dalaim közül. Az én esetemben ez a Focipályák éjszaka, ami szerintem az egyik legjobb Galaxisok-dal.

– Ha már említetted a közös turnét: mennyit vett ki belőled, hogy egész este színpadon voltál?

– Egyfelől nagyon sajnálom, hogy vége lesz (egy állomás van még hátra), mert végig remek volt a hangulat a két zenekar között – annak ellenére, hogy előzetesen kicsit tartottam tőle, milyen lesz összeereszteni őket. Szerencsére alaptalannak bizonyult az aggodalmam. Mindazonáltal az tény, hogy nekem rettenetesen fárasztó volt, előzetesen nem is igazán gondoltam bele ebbe. De egyáltalán nem bántam meg, bár állandó jelleggel nem csinálnék ilyet, egy turnét viszont simán be lehet vállalni. Most azért jó lesz kicsit lazítani a fesztiválszezon kezdetéig.

– Felnőhet szerinted a Felső Tízezer arra a szintre, ahol a Galaxisok most tart?

– Azt gondolom, hogy van benne egy elég erőteljes pop-potenciál, ami az első lemeznél elég jól megmutatkozott. De abból, hogy ezzel rendelkezik a zenekar, nem következik magától értetődően, hogy a népszerűsége is arányosan fog növekedni. Ez egy nagyon sok tényezős dolog, annyi biztos, hogy jó dalok mindenképp kellenek hozzá. Reménykedem benne, hogy ezek megvannak, innentől kezdve pedig majd eldől, mi lesz. Jósolni mindenesetre nem mernék semmit, annyi apró részleten el lehet csúszni.

– Fontos számodra, hogy polgári foglalkozásod is legyen a zenélés mellett, vagy egy adott szintre eljutva bevállalnád, hogy csak abból élsz?

– Volt már egy rövid időszak, amikor nem csináltam semmi mást mellette, illetve olyan is, hogy újságíróként dolgoztam viszonylag kötetlen időbeosztással.

"
Annyi biztos, hogy hagyományos irodai munkakörben nem igazán tudnám elképzelni magam, ebbe a „9-re bemegyek, 5-kor eljövök” rendszerbe nehezen tudtam annak idején betagozódni.

De lehet, hogy pont egy ilyen keret kell az életemhez, hogy ne menjen el mellettem minden. Kell valami, ami rendben tart.

sallail6

Fotó: Komróczki Dia

– Jelenleg mi ez?

– Épp az egyetem utolsó heteit csinálom, magyar-történelem szakos tanárként fogok végezni az ELTE bölcsészkarán. A közelmúltban a gyakorló tanításom is megvolt, ami tényleg megvalósította azt a bizonyos keretet. És ez nem is tett rosszat nekem ebben a tavaszi időszakban, annak ellenére, hogy az időbeosztásomat nyilván még tovább bonyolította.

– Elmennél tanárnak egy középiskolába?

– Igen, ez a tervem, hacsak nem jön közbe valami váratlan fejlemény.

– És hogy tudnád ezt összeegyeztetni a turnézással?

– Nyilván nem lenne könnyű, de végül is elég sok tanárról tudok, aki aktívan zenél a munkája mellett, úgyhogy valahogy biztos megoldható. Persze ez majd csak élesben derül ki igazán, ha tényleg eljutok arra a pontra. Mindenesetre ha a mostani vitalitásomat nézem, szerintem viszonylag simán össze tudnám egyeztetni a kettőt. Remélem, egy vagy két év múlva is ez lesz a helyzet.

– A diákok, akiket tanítottál, mennyire tudták rólad, hogy zenélsz?

– Pont az említett gyakorló tanítás alatt játszottunk az A38-on a Galaxisokkal és a Felső Tízezerrel is, erre a koncertre a fél osztályom eljött. Vicces volt, ott álltak elől a közönségben és kiabálták, hogy "tanár úr, tanár úr!" Ők mondjuk már idősebbek voltak, ebben a félévben kisebbeket tanítottam, akik szerintem nem annyira tudták, hogy mit csinálok hétvégente. Ez szerintem egészségesebb is így, nem tartom szerencsésnek, ha ezek a szerepek keverednek.

– Említetted, hogy újságírással is foglalkoztál, leginkább kulturális területen. A saját dalaidra mennyire tudsz külső, objektív szemmel tekinteni?

– Azt hiszem, hogy semennyire. Annyit talán meg tudok érezni, ha valami tényleg nagyon jól sikerült, de egyébként nagyon nehezen megy ez. Emiatt is jó a zenekar, mert értékes visszajelzéseket tudnak adni külső fülekként. Hiszen hiába együtt rakjuk össze a dalokat, az alap vázat azért többnyire egyedül írom, és nekik mutatom meg először. Akkor adódnak igazán furcsa helyzetek, ha valamiről azt hiszed, hogy ez tök jó, ők viszont sehogy sem lelkesednek érte. Ilyenkor el kell dönteni, hogy csak azért is keresztülviszed, amit szeretnél, vagy hiszel nekik és elengeded. Mindkettőre volt már példa.

"
Az egész dalszerzést talán a hegymászáshoz tudnám hasonlítani: az ember folyamatosan igyekszik a csúcs felé, és hiába halad jó ütemben, időnként elkerülhetetlenül visszacsúszik.

De ez is a legszebb az egészben, hiszen ha folyamatosan tartani tudnék egy stabil színvonalat, elveszne az egésznek az izgalma. Ahhoz, hogy elsőre megírj tíz tökéletes dalt egy lemezre, tényleg minden csillagnak együtt kell állnia.

A legújabb Felső Tízezer klip:

sallail5

Fotó: Komróczki Dia

– A készülő második album mennyiben lesz más világ, akár zeneileg, akár szövegek terén? Marad a generációs jelleg, vagy Benedekhez hasonlóan te is újítasz?

– Szerintem nem lesz nagyon éles váltás, zeneileg legfeljebb annyiban, hogy az első lemezt még csak ketten csináltuk Korándi Dáviddal, emiatt elég hangsúlyosan domináltak rajta a szintik. Most viszont már van rendes zenekar, és az egészet együtt fogjuk rögzíteni. A dallamok és az alapvető zenei világ viszont nem nagyon fog változni, legfeljebb kicsit erőteljesebb lesz.

Szövegek terén nem tudom, mekkora a különbség – annyi biztos, hogy egy elég rossz magánéleti periódusomat éltem az elmúlt két évben, ami nyilván az ezalatt született dalokra is hatással volt. Bár az első lemez írása alatt sem éreztem magam mindig jól, akkor azért eléggé más volt a hátterem.

"
Emiatt most kicsit talán kiakadtabbak a szövegeim, a rettenetes mértékű önostorozásból ugyanakkor próbáltam lehetőség szerint visszavenni. Az önironikus hangvétel viszont változatlanul megvan.

– Ez ősszel fog megjelenni?

– Igen, valószínűleg nyár végén vesszük fel és szeptember-október környékén tesszük közzé. Beharangozóként most kiadtunk egy háromszámos EP-t Új városok épülnek címmel, ennek lesz a bemutató koncertje május 10-én a Gozsdu Manó Klubban. Itt mutatkozik be Korándi Dávid Cappuccino nevű szólóprojektje is, aminek élő előadásában egyébként a Felső Tízezer többi tagja is részt vesz Szigeti Árpival és Szabó Benedekkel kiegészülve.

sallail1

Fotó: Bradák Soma

sallail3

– Tagja vagy még két másik zenekarnak, a már említett The Somersault Boy-nak és a Zombie Girlfriendnek is. Ezek mennyire töltenek be jelentős szerepet az életedben?

– A The Somersault Boy eredetileg szólóprojektként indult, aztán végül zenekar lett abból is. Mostanában úgy tűnhet, hogy nagyon elnyomta a másik kettő, de azért ezzel is dolgozunk a második lemezünkön. Koncertezés terén kicsit hobbiszintű a dolog, akkor lépünk fel, ha éppen nagyon szeretnénk már. Próbálni viszont gyakran szoktunk, és a dalszerzői kapacitásomnak is elég jelentős része oda ment az utóbbi időben. Viszonylag laza a munkatempó: nem sürget minket semmi, akkor csináljuk, amikor kedvünk van hozzá.

A Zombie Girlfriend Benedek projektje, annak is volt egy nagyobb szünete, tavaly kezdtünk hosszú idő után újra koncertezni. Mindannyian nagyon szeretjük csinálni, ráadásul most már ott is Korándi Dávid gitározik, szóval rajtam kívül is van átfedés a Felső Tízezerrel. Igaz, mivel Eszter, a dobosunk Berlinben él, nem tudunk olyan aktívak lenni, mintha minden tag budapesti volna. De dolgozunk, ahogy tudunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Mókusokat nyúzott, nem mosakodott, és szexuális erőszaknak tartja a pucér fotói ellopását – 35 érdekesség a 35 éves Jennifer Lawrence-ről
Thomas Jefferson leszármazottja? Odaadta a szüleinek az Oscar-díját? Jeremy Rennerrel unokatestvérek? Ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük J-Law szülinapját.


1. 1990. augusztus 15-én, délután 15:20-kor született Jennifer Shrader Lawrence néven, a Kentucky állambeli Louisville-ben.

2. Édesapja, Gary S. Lawrence (született Kentuckyban, 1956-ban) építőmunkás volt, majd egy betonipari vállalkozást, a Lawrence & Associates-et vezette, édesanyja, Karen M. Koch (született Kentuckyban, 1956-ban) pedig egy nyári gyermektábort irányított. Jennifer és két bátyja, Ben és Blaine is Kentuckyban nőttek fel.

3. Apai nagybátyja Thomas Jefferson, az Egyesült Államok harmadik elnökének leszármazottja.

4. 14 évesen fedezte fel egy tehetségkutató egy New York-i utcán, amikor 2005-ben a családjával nyaralt, aki később elintézte, hogy elmehessen egy meghallgatásra.

5. A középiskolás osztálya két egymást követő évben is a „legbeszédesebb” diáknak választotta.

6. 23 éves korára ő lett a legfiatalabb színésznő, aki három Oscar-jelölést (A hallgatás törvénye, Napos oldal, Amerikai botrány) kapott, ebből kettőt főszerepért (A hallgatás törvénye, Napos oldal), egyet pedig meg is nyert (Napos oldal).

7. Nagy rajongója Jeff Bridgesnek, akivel 2013-ban a San Diegó-i Comic-Conon futott össze. Odament hozzá, nem tudva, hogy éppen interjút ad az Entertainment Tonightnak, majd sietve elmenekült. Bridges azonban észrevette őt, és azonnal visszahívta. A riporter ekkor átadta a mikrofont a megszeppent Lawrence-nek, és megkérte, hogy folytassa az interjút.

8. A Cool Ranch Doritos (népszerű nacho chips) iránti szeretete miatt több ruháját is összepiszkolta az Amerikai botrány (2013) forgatásán, és ezzel majdnem tönkretette őket. A jelmeztervezők úgy oldották meg a problémát, hogy több azonos ruhát készítettek neki, hogy a forgatás során mindig legyen egy tiszta darab.

9. A hallgatás törvénye (2010) című filmben játszott szerepéhez megtanult mókusokat nyúzni, fát vágni és bunyózni.

10. Első mozgóképes szerepét a Monk - Flúgos nyomozó című sorozat egyik 2006-os epizódjában játszotta (kabalafigura volt egy kosármeccsen) 15 évesen.

11. A 2013-ban a Napos oldalért kapott Oscar-díját a szüleinek adta, akik a Kentucky állambeli Louisville-i otthonukban őrzik azt, Jennifer ugyanis „furcsának” érezte, hogy a saját házában tartsa.

212. Egy interjúban elmondta, hogy mivel ő és Az éhezők viadala című filmben játszó Josh Hutcherson annyira jó barátok lettek, úgy döntött, hogy a szomszédjában vesz házat.

13. Amikor megkérték, hogy hízzon meg Tiffany Maxwell szerepéhez a Napos oldalhoz, miután le kellett fogynia Katniss Everdeen karakteréhez az Az éhezők viadalában, a válasza az volt: „Persze, hogyne!”

14. 2014-et Hollywood legjobban kereső színésznőjeként zárta, a filmjei világszerte több mint 1,4 milliárd dolláros bevételt hoztak a mozikban.

15. Az éhezők viadala forgatásán többször is ugyanazzal a vérrel és sebekkel sminkelve jelent meg, mint az előző napon. Emiatt Elizabeth Banks színésznő a „Katpiss Neverclean” („Katpisi Sosemtiszta”) becenevet adta neki.

16. A Napos oldalért elnyert Oscar-díjával a második legfiatalabb díjazott lett e kategóriában a 22 évével. A legfiatalabb azóta is Marlee Matlin, aki az Egy kisebb isten gyermekei című filmjéért kapta meg a szobrot 1987-ben, 21 évesen.

17. Meghallgatásra jelentkezett Bella Swan szerepére az Alkonyat (2008) című filmben, de Kristen Stewart elhappolta előle a karaktert.

18. Természetes szőke. Az éhezők viadala (2012) című film kedvéért festette barnára a haját.

19. 2019. október 19-én feleségül ment a nála hat évvel idősebb galériatulajdonos Cooke Maroney-hoz egy fényűző ceremónia keretén belül Belcourtban (Newport, Rhode Island). A vendégek között volt Ashley Olsen, Kris Jenner, Emma Stone, Cameron Diaz, Nicole Richie és Sienna Miller is. A pár az év februárjában jelentette be az eljegyzését.

20. Első gyermekét, a Cy Maroney nevű fiúcskát 31 évesen, 2022 februárjában szülte.

21. 2015 decemberében a Watch What Happens Live with Andy Cohen című műsorban elárulta, hogy kamerán kívül megcsókolta Liam Hemsworth színésztársát. Ugyanebben az interjúban azt is elismerte, hogy egyszer, az Oscar-gálán megjelenése előtt marihuánát szívott az egyik bátyjával.

22. 2013-ban a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta.

23. Azok között volt, akiket érintett a különböző hírességek – többnyire nők – magánfotóinak meghackelése/ellopása, amelyek közül sok meztelen felvételeket is tartalmazott, és amelyeket a 4chan weboldalon tettek közzé 2014-ben, majd más internetes hálózatokon is terjesztettek. Az eseményt a média „The Fappening'” néven emlegette. A hackelés teljesen új vitát indított el az internetes korszakbeli magánéletről, valamint arról, hogy az emberek igazságtalanul és rosszindulatúan bírálják az áldozatokat azért, mert egyáltalán elkészítették és a számítógépükre, telefonjaikra mentették ezeket a képeket. Jennifer 2014-ben a Vogue magazinnak adott interjúban így nyilatkozott erről: „Ez nem botrány. Ez nemi bűncselekmény. Ez szexuális erőszak. Undorító. Meg kell változtatni a törvényt, és nekünk is meg kell változnunk.”

24. Ő és Jeremy Renner ötödik unokatestvérek. 2015-ben az Ancestry.com kutatócsoportja felfedezte, hogy van egy közös ősük Kentuckyban: a farmer Robert Tague Lawrence ötödik dédapja és Renner negyedik dédapja volt. Lawrence és Renner együtt dolgoztak az Amerikai botrány (2013) című filmben.

25. Édesanyja, Karen egyszer ellopta az Oscar-szavazólapját, és megpróbált helyette voksolni. Lawrence megdöbbent, amikor megtudta, hogy az anyja kitöltötte a hivatalos szavazólapot, és el is küldte – csakhogy az rossz címre ment, ezért visszajött hozzájuk. Karen és Jennifer nem értettek egyet abban, hogy kire kéne szavazni.

26. A „J-Law” beceneve nem a hírneve után született, hanem már korábban: a hetedik osztályos tanára találta ki neki.

27. Meghallgatásra jelentkezett Olive Penderghast szerepére a Könnyű nőcske (2010) című filmben, de Emma Stone kapta meg a szerepet.

28. Cameoszerepet játszott Fraida Felcherként a Dumb és Dumber kettyó (2014) egyik flashbackjében, de Jennifer később kérte, hogy vágják ki a jelenetét.

29. Meghallgatásra jelentkezett Blake Lively A pletykafészek című sorozatának egyik szerepére, a sorozat alkotója, Josh Schwartz emlékei szerint pedig nagyon csalódott volt, hogy nem őt választották ki.

30. Az Oscar-díjas francia színésznő, Marion Cotillard nagy rajongója.

31. Az AskMen magazin 2013-as listáján az első helyen végzett a 99 legvonzóbb híresség között.

32. A Forbes magazin szerint 2015-ben és 2016-ban ő volt a legjobban fizetett színésznő.

33. Nagy támogatója a Planned Parenthood nevű szervezetnek, amely a fogamzásgátlás és a nők, különösen a tinédzserek egészségügyi ellátását segíti.

34. A kedvenc filmjei: Jurassic Park (1993), A hosszú búcsú (1973), Bridget Jones naplója (2001), Büszkeség és balítélet (2005), Tesó-tusa (2008), Party zóna (1978), Ace Ventura – Állati nyomozoo (1994), Superbad – Avagy miért ciki a szex? (2007), Édes kis semmiség (2002) és A híres Ron Burgundy legendája (2004). Hmm, egy vérbeli Adam McKay-rajongóhoz van szerencsénk? Talán nem véletlen, hogy feltűnt a rendező Ne nézz fel! (2021) című filmjében is.

35. Kamala Harris elnökjelöltet támogatta a 2024-es amerikai elnökválasztásokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A hadvezérben Jason Momoa egy szál ágyékkötőben kaszabolja honfitársait, avagy A rettenthetetlen Hawaii-on – Pilotkritika
Véres, nagyszabású, érdekes – a történelem egy kevésbé ismert része elevenedik meg, sokak számára pedig az is kiderül, honnan ered a Dragon Ball-beli Songoku csatakiáltása…


I. Nagy Kamehameha a Hawaii Királyság első uralkodója volt 1795 és 1819 között. A harcos, diplomata és vezető hosszú évekig tartó konfliktusok után 1810-ben egyesítette a Hawaii-szigeteket, illetve azok királyságait (Maui, Kaua’i, Hawai’i és O’ahu). Ezt megelőzően ugyanis a szigetek főnökei között háborúk dúltak. 1778-ban James Cook kapitány érkezett Hawaiira, ami egybeesett Kamehameha ambícióival. Nyugati fegyverek és tanácsadók segítségével Kamehameha csatákat nyert Mauin és Oahun is, 1810-ben pedig, amikor Kauaʻi királya beleegyezett, hogy Kamehameha alatt hűbéres királyságot alapít, a nagy cél végre beteljesedett. Hawaii egyesítése pedig nemcsak azért volt jelentős, mert hihetetlen teljesítménynek számított, hanem mert különálló kormányzás alatt valószínűleg a nyugati érdekek versengése miatt szétesett volna.

Ez a történelem, Jason Momoa számára pedig népe históriája kulcsfontosságú.

Thomas Pa'a Sibbett-tel együtt már 2015 óta, tehát kerek tíz éve dolgozott azon, hogy elkészülhessen A hadvezér, amely eredetileg I. Kamehamehát tette volna a sztori középpontjába, és Momoáék egész estés mozifilmként képzelték el, majd később úgy döntöttek, hogy a nagy hódító legyen inkább mellékszereplő, a fókuszban pedig álljon a hadvezér Ka’iana (Momoa alakításában), aki 1795-ben Kamehameha ellen fordult, amikor az meghódította Oahu szigetét.

Vagyis ő a szigetek egyesítése ellen küzdött. Így kapott a sorozat egy érdekesebb vetületet és nézőpontot, ahelyett, hogy a nagy király életének szimpla történelmi, életrajzi, háborús feltárása lett volna.

A hadvezér első részében tehát megismerjük Ka’ianát, a katonát, aki kapásból egy megtermett cápával birkózik, de rögtön meglátjuk az emberi oldalát is, amikor hálát suttog a legyőzött halnak, megköszönve neki, hogy testét a rendelkezésükre bocsátotta. Majd megtudjuk, hogy Ka'iana és családja jelenleg Kaua'i királyságában él, de mivel Maui szigetéről származnak, kitaszítottként tekintenek rájuk. Ka'iana ugyanis Maui hadvezére volt, de elhagyta szülőföldjét (megszökött a seregből), miután rájött Kahekili király (Temuera Morrison) brutális ambícióira. Amikor azonban a király visszahívja (és megfenyegeti), Ka'iana beleegyezik, hogy segít legyőzni népének az ellenséges O’ahut, azonban egy jóslat, egy aljas átverés és egy szimpla bosszú miatt súlyos háborúba keveredik.

A minisorozat egyik fő érdekessége, hogy az alkotók megpróbálták annyira autentikusra fogni a dolgokat, amennyire csak lehet. Épp ezért például a színészek mindegyike hawaii nyelven beszél, az első részben legalábbis nem lehet hallani angolt vagy más nyelvet.

Emellett pedig természetesen Momoáék nagy műgonddal hozták létre az akkori állapotokat, például a királyságokra jellemző öltözékeket, harci díszeket, fegyvereket, hajózási eszközöket, mindennapi tárgyakat, lakhelyeket stb. Persze túl sok viseletre nem volt szükség, mivel Hawaii már akkor is egy igen forró égövben foglalt helyet, ezért elmondható, hogy ritkán látni egy sorozatban ennyi ágyékkötőt és férfi tomport, mint itt.

Momoán egyébként tisztán érződik, mennyire fontos volt neki ez a projekt, hiszen Thomas Sibbett és Doug Jung mellett ő írta az összes epizód forgatókönyvét, eljátszotta a főszerepet, executive produer is volt, illetve elvállalta az utolsó rész rendezését is (nem ez az első munkája direktorként, 2014-ben már készített egy egész estés mozifilmet e minőségében Vadcsapáson címmel).

A hadvezér nyolc epizódja egyenként kb. 50 perc és 1 óra között mozognak, s már kapásból az elsőben sok minden történik, így azzal vélhetően nem lesz gond, hogy események nélkül maradnánk, hiszen hosszú volt Kamehameha hadjárata, akit egyébként az újonc Kaina Makua alakít.

Az alkotók direkt törekedtek arra, hogy a szereplők is hitelesek legyenek, így a polinéz térséből kerestek színészeket. Nincs is túl sok ismert arc a gárdában, Jason Momoa mellett a már említett (és egyébként új-zélandi maori származású) Temuera Morrison (ő játszotta Momoa nevelőapját az Aquaman-filmekben, de a Star Wars-franchise Jango Fettjeként és klónkatonáiként is igen ismert), valamint a szintén új-zélandi Cliff Curtis (Zongoralecke, Hat nap, hét éjszaka, Sivatagi cápák, A bennfentes, Kiképzés, A forrás, Napfény, Die Hard 4.0, Álom doktor stb.) neve csenghet még ismerősen.

Az akciójelenetekre szintén odafigyeltek a készítők, a test test ellen küzdelmek véresek, kegyetlenek és reálisak, a statisztéria pedig láthatóan gazdag, tisztára, mintha A rettenthetetlent néznénk, csak Skócia helyett Hawaiion, és skótszoknyák helyett ágyékkötőkkel (férfi lábak mindenütt).

A hadvezér első részében mindez együtt, kiegészülve némi spirituális szállal (ami szintén fontos az ottani társadalomban, kultúrkörben) egy érdekes, a történelem számunkra kevésbé ismert szegletének ígéretét hordozza a további hét epizódra, Jason Momoa pedig, úgy tűnik, élete legjobb alakításával hálálja meg a nézők figyelmét.


Link másolása
KÖVESS MINKET: