ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

A divat, és ami mögötte van – tanuld el a szakma fogásait a legjobbaktól

A Werk Akadémia már évek óta keltetője a honi szakma legjobbjainak, a tanulók többsége kereskedelmi csatornákon dolgozik. Hogy milyen oktatást kapsz, ha jelentkezel? Az akadémián tanító tanárokkal beszélgettünk.


"

Nem tudom elhinni, hogy egy egész szakma épül arra, hogy valaki azon görcsöl, kék vagy piros sapkát húzzak a fejemre

- hangzott el a vitriolos, ám elhamarkodott kritika akkor, mikor egy mellettem ülő társaságban feldobta valaki a stylist kifejezést. Egy mesterség, amely többnyire még mindig úgy él a magyar köztudatban, mint egy jópofa munka, ahol meglévő ruhákat kell ráaggatni pár híres, vagy közepesen híres sztárra.

A valóság jóval kacifántosabb ennél, az iparban dolgozók élete nem csak játék és mese,

ráadásul bőven túlmutat az egyszerű ruhaszelektáláson. „Akinek a komfortzónáján kívül esik az, hogy fizikai munkát végezzen vagy kétségbeesik, hogy lepattan a körméről egy darabka, annak abszolút nem ajánlom” - mondja Csalár Bence divatújságíró és blogger, a Werk Akadémia stylist alapképzésének oktatója és konzulense.

CsalárBence

A magániskolaként működő intézmény már évek óta keltetője a honi szakma legjobbjainak, a tanulók többsége kereskedelmi csatornákon dolgozik.

Aki komoly szándékkal iratkozik be, annak garantált a kívánt munkahely, legyen az egy fotóstúdió vagy egy televíziós produkció.

„Az alapképzésünk elsősorban a divatfotózást öleli fel és azt próbáljuk különböző aspektusokból körbejárni” – meséli Simon Panni, a szak mentora. „A képzés központi része erről szól, de ezek mellett fontosak az elméleti órák is: az öltözködéskultúra, az aktuális trendek ismerete elengedhetetlenek ahhoz, hogy valaki stylist legyen, de a prezentációkra is nagy hangsúlyt fektetünk.”

Stylist vizsga az Ankertben 2017

Stylist vizsga az Ankertben

Az iskola igyekszik úgy alakítani a tanrendet, hogy minél jobban alkalmazkodjanak az aktuális irányzatokhoz és igényekhez.

"

Az utóbbi években feljött a mozgókép styling, a divatfotózás mellett a reklámfilmek, videoklipek stylingja, de a tehetségkutatók is egyre inkább előtérbe kerülnek, ezért a tévé-, és a celebstyling is nagyon megy.

"Ma már mindenki megmutatja magát, nem csak fotókon, de mindenféle megosztó felületeken is, így mi is ehhez próbálunk igazodni. A tanmenetben már nincs divatrajz, helyette inkább azt tanítjuk, amire napjainkban szükség van és a tanárokat is ez alapján szerződtetjük le.”

2016-tól az oktatók között találjuk Náray Tamást is, aki ebben a videóban mesél az élményeiről:

A divatbloggerként híressé vált Csalár Bence évek óta a Werk oszlopos tagja, aki a szeptemberi nemzetközi divathetek miatt általában csak októberben bukkan fel az iskola katedráján.

A korábban egyedül, mára már öt fős stábbal tudósító divatújságíró általában divathetes tapasztalataival indítja a félévet: „Ilyenkor még nagyon friss az élmény, ami rengeteg ötletet ad és gondolatokat ébreszt. Szeretek ezzel kezdeni, ez egy lazább téma, de felkelti az érdeklődést. Megmutatom a saját videóimat, képeimet, beszélgetünk róla, szóba kerül a nemzetközi színtéren való érvényesülés, a networking és az is, hogy juthat el ide valaki, amennyiben érdekelné.”

18422174_1758517387508646_5477525459495980861_o

A kreatív koncepcióterv készítés elsajátítása mellett Bence még kiemeli a divatszakma ismeretének fontosságát is.

Lényeges, hogy a tanulók ismerjék a tervezőket, tudják, ki kivel dolgozik együtt, kivel érdemes együttműködni.

Ezek azért is alapvetőek, mert így nem futnak bele felesleges gikszerekbe és spórolnak egy plusz kört.

Gyakorlat, gyakorlat, gyakorlat és csapatmunka

A Werk kapcsán szinte elkerülhetetlen jelző a gyakorlatorientáció. Panni hangsúlyozza, hogy az akadémiánál abban hisznek, hogy a szakmát igazán akkor lehet elsajátítani, ha élesben is kipróbálja magát az ember. „Elvisszük őket a legjobb helyekre, ahol a tudás legjavát megszerezhetik, ráadásul ezzel együtt kapcsolati tőkét is nyernek."

"

Már előképesítés nélkül olyan szakmabeliekkel ismerkedhetnek meg, akik később felkarolják őket és segíthetik a pályájukat.

A Werknél ezek valóban nem csak üres ígéretek, elég csak megnézni Csalár Bence példáját, akinek jelenlegi csapattagjai egy része egykori tanulói közül kerültek ki. „Amióta tanítok, nagyon sok ilyen jellegű találkozás volt. Többször nyúlok az iskolához, van, hogy a tanítványaim közül választom ki azokat, akikkel együtt szeretnék dolgozni a jövőben.”

18077089_1740241536002898_4988830014857318688_o

A Werk másik oktatója, Merő Péter divattervező szintén a tapasztalatszerzésre fekteti a hangsúlyt:

"

egyes tanárokkal inkább stílusról tanulnak, velem inkább gyakorlati oktatás folyik. A téma minden félévben változik, ami biztos, hogy van egy projekt és azon kell együtt dolgozni.

Merő szerint további sarkalatos pont a kommunikációs képesség, illetve hogy valaki képes legyen csapatban dolgozni.

„Sokan azt gondolják, hogy a stylistkodás kimerül abban, hogy van egy stílusérzéked és pont. Én nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a tanulók képesek legyenek együttműködni a produkcióval és a koncepcióval, ahol nem az önös érdekeik kerülnek előtérbe. Az alkalmazkodási képesség az egyik legfontosabb, úgy sződd bele a saját stílusodat és elképzeléseidet, hogy közben egyeztess a többiekkel is.”

MerőPéter

„Szerintem sokszor azt gondolják, hogy ez egy magányos meló, pedig ehhez csapatjátékosnak kell lenni, így tudsz mindent összeszervezni” - erősíti meg kollégája álláspontját Csalár Bence is. „Ez a tulajdonság már a suliban kiderül, az első féléves közös feladat során. Ilyenkor látszik, hogy valaki mennyire simulékony, hogyan tudja keresztülvinni az ötleteit másokon úgy, hogy közben mégse nyomja el a partnere gondolatait, ötleteit. Ebből a feladatból nagyon sokat tanulhatnak önmagukról, ahogy arról is, hogy mennyire nekik való ez az egész.”

A nyitottság már a felvételi beszélgetésnél kardinális kérdés.

A beszélgetés során a leendő diákok motivációját, közvetlenségét igyekeznek felmérni, de valamennyire a jelentkező személyiségéről is kapnak egy adott benyomást. „Ritka az, amikor nem veszünk fel valakit, de ha azt látjuk, hogy túlságosan elutasító, nem tud csapatban vagy stábbal dolgozni, akkor elgondolkozunk” - avat be a részletekbe Panni.

Új szakma vagy önmegvalósítás?

Az egykori balett táncosból divattervezővé, majd stílusoktatóvá vált Merő nem az egyetlen, aki egy teljesen más szakmából érkezett a divat világába, ő maga is tapasztalta azt, hogy diákjai egy eltérő közegből érkeztek.

"

Nem egy tanulónknál fordul elő a munkahelyváltás. Volt, hogy valaki az ügyvédi karrierjét adta fel azért, hogy utána stylist legyen. Azóta is sikeres és el is tudott helyezkedni.

Az is gyakori eset, hogy a jelentkező nem egy karrierváltás küszöbén áll, egyszerűen csak kíváncsi arra, hogy egy stylist mit csinál, és mivel foglalkozik. Ez többnyire a 35 év feletti korosztályra jellemző, akik inkább egy életmódváltás előtt vannak, ők főleg önmagukat akarják feltérképezni.

18359121_1758517394175312_2023101894231434942_o

Arra a kérdésre, hogy egy ilyen képzésen mivel lehet kiemelkedni, nehéz válaszolni.

Ami biztos, kell hozzá jó adag elhivatottság, tehetség és kreativitás, de a korábban emlegetett csapatorientáció is kulcsfontosságú.

Merő Péter szerint nagy előny az is, ha a diákok divattervezést is tanulnak, mert egy stylistnak elengedhetetlen, hogy értsen a ruhákhoz. „A mai világban nagyon el vagyunk kényeztetve, bárhova bemegyünk mindent meg tudunk venni, a ruhák maguktól értetődően működnek. Nem rossz dolog, ha egy stylist fel tudja mérni, hogy milyen nehézségi foka van egy öltözéknek, vagy mennyire komplikált a szabás, mert ha alakítani kell rajta mondjuk egy tűzéssel, tudjon vele mit kezdeni. Az óráimon ezt a részt is igyekszem hangsúlyozni, például készítünk pár nagyon alapvető szabásmintát, hogy belelássanak a folyamatokba.”

„Az ördög Pradat visel egy hamis baromság”

Csalár Bence szerint a kurzusra jelentkezők egy részénél előfordul, hogy olyasvalamit várnak el, mint amit filmekben látnak: csillogásra és sztárdömpingre számítanak.

A valóság ennél jóval mocskosabb, a szakma gyakran egyáltalán nem olyan idilli, mint a vásznon. „Sajnos sokszor azért jönnek erre a képzésre, mert azt gondolják, hogy pezsgő folyik mindenhonnan, miközben stílusszakértők lesznek. Aztán amikor egy negyven kilós IKEA-szatyorral vonulsz a 7-es buszon, az már annyira nem fashion...”

A divatblogger szerint sokan beleesnek abba a hibába is, hogy türelmetlenek és már az első anyagukat a Vogue címlapján akarják látni, pedig egy vállalható anyaghoz sok idő kell.

„Itt nem a publikáció a lényeg, hanem, hogy tanuljon belőle és fejlődjön.”

Elengedhetetlen stylist tulajdonságnak számít az önuralom is, egy macerásabb megrendelőnél vagy egy egyedi igényekkel megáldott hírességnél nem árt a biztosabb idegrendszer. „Egyszerűen tudni kell higgadtan reagálni egy feszített tempójú helyzetben is. Korábban én magam is elég hirtelen haragú voltam, nekem is meg kellett tanulnom kezelni bizonyos helyzeteket. Ilyenkor veszek egy nagy levegőt, kimegyek a szobából, majd visszajövök és újra mosolygok.”

Akkor most megéri jelentkezni?

Mindenképpen. Akár hivatalos stylistként akar elhelyezkedni a tanuló, akár csak önmegvalósítani szeretne, ez a képzés alapot ad mindenhez. A Werkben nincs intézményesített légkör, ellenben van egy sokrétű tudásanyag, ami más-más aspektusból közelíti a dolgokat. Az iskolában szinte minden olyan területet lefednek, ami a stylingot érinti, ezekhez a legkiválóbb szakembereket nyerik meg oktatókként.

A gyakorlati oktatás és a kapcsolati tőke kiválóan megalapozza azt a szakmai tudást és ismeretséget, mely a későbbiek során elengedhetetlen lesz az elhelyezkedés szempontjából.

Az akadémiában elsajátítható, hogy mi egy divatfotózás menete, hogyan zajlik le egy divatesemény, melyek egy divatújság legfőbb szerkesztési szempontjai,

hogyan kell hírességet öltöztetni,

hogyan lehet kapcsolatot teremteni és csapatban dolgozni, de a tanév végén az önálló arculat megteremtése is gyerekjátékká válik.

És itt még nincs vége, ugyanis aki elvégezte az alapozó képzést, vagy másik művészeti iskolában végzett hasonló tanulmányokat, be tud csatlakozni a mesterstylist tanfolyamra is.

A kurzuson lehetőség van reklámfilmet és fashion videót forgatni, divatbemutatót szervezni és lebonyolítani, ráadásul külön unikum, hogy az akadémia még egy féléves ösztöndíjat is ad a tanulóknak.

Akinek csiklandozza a fantáziáját a divatszakma ezen része, az a Werk Akadémián belül garantáltan megtalálja a számításait.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: