KULT
A Rovatból

A hányás és hasmenés művészete – A szomorúság háromszöge nem kíméli a gazdagokat

Képzeljünk el egy viharban hánykolódó luxusjachtot, amelyen a fennhéjázó gazdagok kissé romlott herkentyűket habzsolnak. Kiadós szórakozásban lesz részünk!


A szomorúság háromszöge Ruben Östlund (Akaratlanul, Play – Gyerekjáték?, Lavina) svéd rendező második Arany Pálma-díjas filmje a 2017-es A négyzet után, ami a dögös modellpárt, Carlt (Harris Dickinson) és Yayát (Charlbi Dean) követi, akik egy szupergazdagoknak szánt, exkluzív álomhajón találják magukat, ahol mindenféle emberekkel találkoznak, köztük egy kissé perverz alkalmazásfejlesztővel (Henrik Dorsin), egy orosz műtrágyabáró oligarchával (Zlatko Burić), valamint egy udvarias, idős brit házaspárral (Oliver Ford Davies és Amanda Walker), akik "precíziós mérnöki tevékenységgel" foglalkoznak, vagyis kézigránátokat gyártanak.

A lustálkodásra vágyó gazdagokat egy teljesen fehér kiszolgáló személyzet várja, akik a nagy borravalóra hajtanak, alattuk (a szó valós és átvitt értelmében is) pedig az etnikailag sokszínűbb karbantartó személyzet helyezkedik el.

A csoportok közötti interakciók adják a film savát-borsát, az emberi kicsinyesség szakavatott ismerője, Ruben Östlund pedig élvezettel lubickol ezekben a jelenetekben.

Kapásból bepillantást kapunk a felszínes és álságos modellszakmába, majd egy Carl és Yaya közti éttermi diskurzusba, amelyben hosszan beszélgetnek arról, hogy kinek is kéne kifizetnie a számlát. A jobban kereső, de mégis a férfitől gesztust váró nőnek, vagy a nőtől a következő ceh kifizetésére ígéretet kapó férfinak? Ilyen és ehhez hasonló, hétköznapi, mégis húsbavágó párbeszédek és szituációk várhatók Östlundtól, ahogy azt a korábbi filmjeiből megszokhattuk.

A szomorúság háromszögével a rendező mégis egy populárisabb irányba kanyarodott el. Egyrészt ez az első angol nyelvű filmje, amelyben a mostanában egyre népszerűbbé váló Harris Dickinson (Kingsman – A kezdetek, Ahol a folyami rákok énekelnek, Ecc, pecc, ki lehetsz?) mellett a hajó flegma kapitányának szerepében egyenesen Woody Harrelsont instruálhatta, a Yayát alakító Charbli Dean pedig minden bizonnyal nagy karriert futhatott volna be e film után, sajnos azonban a 32 éves dél-afrikai modell-színésznő 2022. augusztus 29-én tragikusan fiatalon hunyt el egy a szervezetét megtámadó fertőzés miatt.

Másrészt könnyedebb talán a hangvétel is, a direktor a korábbi munkáira jellemző erősebb drámai élt most feláldozta a humor, a polgárpukkasztás és a szatíra oltárán.

A luxusjachtos etap az amúgy nem rövid, két és fél órás játékidő lényegi része, amelyben az utasok és a személyzet közti szóváltások és kényelmetlen, kínos momentumok végül az előbbiek durva megalázásához vezetnek. Talán ez a film mutatja be a legérzékletesebben, hogy milyen lehet a tengeribetegség. A folyton a kabinjában piáló és punnyadó kapitány ugyanis egy félreértés miatt épp egy viharos estére tűzi ki a kapitányi vacsorát. S miközben a hajó folyamatosan ide-oda imbolyog az óriási hullámok hátán, a magukat puccba vágó utasok nem éppen gyomorkímélő gourmet-cunamival szembesülnek: a nem túl friss tengeri herkentyűk pedig ki is fejtik hatásukat, amely a filmtörténelem egyik leghosszabb és legviccesebb, a hajón addig irritálóan „jabbáskodó” gazdagok felé a nézőkből kellemes kárörvendést kiváltó hányós és fosós jelenetet eredményezi. Kétségtelenül ez a kb. 20 perces (!!) szakasz a film csúcspontja, A szomorúság háromszöge azonban ennél természetesen többről szól. Östlund egyszerűen csak úgy gondolta, ennyi ösztönös móka jár a nézőknek, a szatíra műfajába ez simán belefér.

Van azonban egy harmadik része is a filmnek. A hajót ugyanis kalózok támadják meg, egy robbanás és süllyedés után pedig a túlélők (köztük Carl és Yaya, egy szélütésen átesett, kerekesszékes hölgy, az orosz oligarcha, az alkalmazásfejlesztő, valamint hárman a személyzetből: a főnöknő, egy gépész és egy takarító) egy lakatlan szigeten találják magukat. Itt pedig kellemesen átrendeződnek az erőviszonyok. A pénz ezen a helyen ugyanis nem ér semmit, így mostantól a halászni és tüzet rakni tudó takarítónő kerül a tápláléklánc csúcsára, mindenki neki kénytelen engedelmeskedni, ha ételhez akarnak jutni.

A földi javakban tobzódó gazdagok kicsinyessége természetesen itt is felüti a fejét, Östlund azonban azt is megmutatja, hogy milyenné válik az addig lenézett és lekezelt ember, ha hirtelen hatalomhoz jut.

Szóval bőven akad céltábla, és a mondanivalóval sem fukarkodik az író-rendező, az viszont kétségtelen, hogy például a Lavina halk szavú cizelláltsága itt a nézők arcába robbanó ordítássá erősödik, mivel, ahogy fentebb is áll, Östlund most fontosnak tartotta a szórakoztatást is, a szélesebb rétegek elérését.

A szomorúság háromszöge sok minden: elrettentő történet az osztrigák szürcsölésének veszélyeiről a viharos tengeren, a felső tízezer kíméletlen kritikája, lehetőség arra, hogy Woody Harrelson Karl Marx tanait hirdesse, illetve egy erősen pesszimista felvetés azzal kapcsolatban, hogy az emberek (az elnyomók és az elnyomottak egyaránt) alapvetően hajlandók egymást kihasználni, ha a megfelelő körülmények adottak. Ha félredobjuk a Rolexeket és a felmosóvödröket, végül is mindannyian ugyanolyanok vagyunk. Kiábrándult vízió, de fenemód szórakoztató.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: