SZEMPONT
A Rovatból

„Vonzó a meleg, a táj, és a nagyon más mentalitás” – Mártiék két gyerekkel a Kanári-szigeteken kötöttek ki

Kiderült, hogy a spanyol iskolarendszerben ugyanúgy vezényelhetik a tanárokat, mint a magyarban. Viszont kisebb a terhelés, szinte soha nem buktatnak, és természetes, hogy mindenki több nyelven beszél. Folytatjuk a külföldi iskolákat bemutató sorozatunkat.


Márti gyerekei már negyedik éve járnak iskolába Spanyolországban, pontosabban a Kanári-szigeteken. Hogy a kiköltözés mellett döntött a család, abban nagyrészt az ő oktatásuk megoldatlansága volt a döntő szempont.

Mehettek volna a világ más részeire is, de a szülők európai nevelést szerettek volna nyújtani a gyerekeiknek,

viszont a meleget és a számukra fontos könnyed, mediterrán életérzést ezen a szép szigeten találták meg. Persze a váltás nekik sem ment egyszerűen, pedig volt már gyakorlatuk abban, hogyan lehet beilleszkedni egy-egy új ország új rendszerébe.

– Sokszor nyaraltunk már itt, ismertük a helyet. Úgy terveztük, hogy 2020 áprilisában kijövünk, megnézzük, hogy hol bérlünk lakást, hol lesz a suli, ilyesmi. Csakhogy abban az évben, 2020-ban minden tervünket elsöpörte a Covid és a lezárások. Már megvolt a végleges repülőjegyünk is, ami júniusra szólt, amikor a járvány miatt a Kanári-szigeteket szinte hermetikusan lezárták, senki sem mehetett se ki, se be. Július elején nyitottak, és mi azonnal jöttünk. Ez a negyedik tanév, amit a gyerekek kint végeznek el. Ha valaki kérdezi, hogy miért jöttünk el otthonról, elmondom, hogy a suli volt az első ok. Ami Magyarországon van, az katasztrófa. Egy jónevű iskolába jártunk, de nem akartam otthagyni a gyerekeinket. Hogy miért? Amit tanulnak, ahogy tanulják, és akik tanítják őket. Egy-egy jó pedagógus volt, de az kevés ahhoz, hogy az iskola jó legyen.

A lányomnak, aki a harmadikat még Magyarországon járta ki, öt vagy hat osztályfőnöke volt ezalatt az idő alatt.

Folyamatosak voltak a tanárcserék, mindenki megígért mindent, aztán tovább állt. Az utolsó csepp a pohárban az a vírus idején az online oktatás volt, amikor még tornából is házi feladatot kellett beadni. És ha már költöztünk, a szempontok között fontos helyen szerepelt, hogy Európában maradjunk, hogy a gyerekeink európai nevelést kapjanak, és hogy meleg legyen. Így kerültünk a Kanári-szigetekre.

– Ami ugye Spanyolországhoz tartozik. Népszerű hely a magyarok körében?

– Igen, olyan ismerősünk is van, aki itt volt egy hetet nyaralni, aztán kiköltözött a komplett családjával, elképesztő, milyen történetek vannak. Vonzó a meleg, a táj, és a nagyon más mentalitás.

– Mennyi idősek voltak a gyerekek a költözéskor?

– A kicsi itt kezdte a másodikat, a nagy itt kezdte a negyediket, másfél év van köztük. Van egy fontos különbség a beiskolázásnál az otthonihoz képest: itt naptári évek szerint sorolják be a gyerekeket. Aki egy évben született, az egy osztályba is kerül. Nincs évvesztes, nem az számít, hogy május vagy augusztus előtt szülessen valaki. Ez szerintem sokkal jobb, hiszen otthon volt olyan osztálytársa a lányomnak, aki már több, mint másfél évvel volt idősebb nála, és az azért sokat számít ebben a korban. Itt legfeljebb egy év lehet a differencia a gyerekek között, attól függően, hogy valaki januártól decemberig mikor született. Ez sokkal ideálisabb, nincs akkora távolság köztük.

– Amikor szeptemberben először bementek az iskolába, mi volt, ami a leginkább tetszett a gyerekeknek?

– Nem lepődtek meg semmin, de ez annak is betudható, hogy mi éltünk már Thaiföldön és Albániában is, és azokban az országokban is jártak óvodába. A környezetváltás, az, hogy más országban kell iskolába menni, az nem volt tőlük idegen. De a többi magyar gyerek, akikről tudok, nagyon szeretik ezt a közeget.

A tanítás kilenckor kezdődik és délután kettőig tart

– Hogy fogadják az új gyereket az iskolában?

– Mi a déli részen lakunk, ez a terület fel van készülve arra, hogy nulla nyelvtudással integráljanak gyerekeket, itt sem újdonság az, hogy valaki nem beszéli a nyelvet. Spanyolul fél év alatt már pötyögnek, év végére beérik a többieket, totál felveszik a nyelvet, úgy, hogy a legtöbben nem tanulják külön. A lányom már nagyobb volt, neki a tananyag is több volt, ezért őt heti kétszer, minden kérés nélkül segítették a nyelvtanulásban a suliban. Persze ezt nem délután, plusz teherként tették, hanem kivitték olyan órákról, amelyek kevésbé voltak fontosak. A fiam fiatalabb, neki semmi pluszt nem kellett adni, egyszerűen ráragadt a nyelv.

– Ti a spanyol oktatási rend szerint tanultok, és állami iskolában. Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

– Kicsit más, mint Magyarországon. Itt fizetős bölcsőde van, magán és állami is, az államiban a fizetésed függvényében állapítják meg a térítési díjat, de ennek ellenére nagyon sokan beadják a gyereket.

A pár hónapos csecsemőket már viszik, ha meg tudják anyagilag oldani, mert errefelé nincs gyes, gyed, az anyukák szülés után mennek vissza dolgozni.

A bölcsi után jön az óvoda, oda 3-6 éves kor között járnak, és ez sokszor helyileg is egy épületben van az alsó tagozattal. Az óvoda kicsit iskolaszerű itt - nem csak játszanak, picit tanulnak is. Ezért az ovisok többnyire írnak és olvasnak már, amikor első osztályba kerülnek. Ettől függetlenül a gyerekek szeretik, kicsit olyan az egész mint otthon a Montessori oktatási rendszer. Utána következik az alsó tagozat, ez eléggé hasonló elven működik, mint otthon, de 6 évig tart. A felső tagozat 4 év, és 16 éves korig tart, ahogy az iskolakötelezettség is.

– Középiskola nincs is?

– De, az 16 éves kortól, és csak két év. Aki tovább akar tanulni, az vagy gimnáziumba megy, általános tananyaggal, vagy technikumba. Utána mehet egyetemre. Egyébként háromféle iskola létezik, van a privát, az állami és egy olyan, aminél kell valamennyi tandíjat fizetni, de az állam is beszáll a fenntartásába.

– A magyarral szemben mi volt a legnagyobb különbség a tanév során, amit tapasztaltatok?

– A meleg. Nyitott ajtók, nyitott ablakok mögött tanulnak. Minden nyitott, az udvaron pálmafák állnak. Gyakorlatilag egyfolytában levegőn vannak a gyerekek.

– Hánykor kezdődik a tanítás?

– Kilencre járnak suliba és kettőig vannak, egészen hatodik végéig. A nagyobbak fél 9-től fél 3-ig, vagyis egy órával tovább tart számukra a tanítás. Ami kevésbé tetszik, de hát itt ez a rend, hogy eközben egyetlen szünetük van csak. Egymás után jönnek az órák, nincsenek éles váltások a tantárgyak között. Persze a mosdóba ki lehet menni közben. Az az egy szünet, amit megtartanak, az viszont fél órás. Ekkor esznek, és kint játszanak az udvaron.

– Hányan járnak egy osztályba?

– 14 fős a fiam osztálya, és 16 fős a lányomé. Nincsenek sokan.

– Ti viszitek az ennivalót vagy bent kapnak enni a gyerekek?

– A tízórait mi visszük, és be lehetne fizetni ebédre is, de nem igazán tetszik a gyerekeimnek a kaja, ezért mi nem eszünk bent. Kettőkor jönnek haza, úgyhogy itthon ebédelnek.

– Minden nap elmész értük?

– Busszal jönnek, mert van iskolabusz, ingyen, és imádják. Az egy külön élmény, hogy együtt jönnek-mennek a buszon a többiekkel, nagyon szeretik.

– Napközi nincs?

– Ebben az állami iskolák mások, mert kettőig van suli, fél háromra megebédelnek, és kész, nincs olyan, hogy délután vigyáznak rájuk.

– Hogy oldják ezt meg a szülők, ha dolgoznak?

– Ezt nem tudom, de tök érdekes, mert mindenki meg tudja oldani. Én online dolgozom, szóval nálunk ezért nem probléma ez, de egészen elképesztő, hogy ott állnak a szülők és mindenki haza tudja vinni a gyerekét. Nem a nagyszülők, hanem a szülők.

– Mennyi házi feladatot kapnak naponta a gyerekek?

– Kevesebbet, mint Magyarországon, és általában csak egy tantárgyból, nincs akkora terhelés. És a tantárgyak is máshogy vannak felosztva.

A történelemmel először például hatodikban találkoztunk, és akkor is csak spanyol történelmet vettek, az ipari forradalom kezdetétől egész Frankóig.

Aztán előveszik majd mégegyszer. A lányom most már felsős, nekik a történelem és a földrajz egyben van. Ami még szokás, hogy tanulnak valamit, és a következő évben újra előveszik azt a tananyagrészt, csak bővebben. Aztán a következő évben megint. Előfordult, hogy a lányom meg a fiam ugyanazt tanulta, pedig két évfolyam van köztük. A praktikumra mennek rá, nincs olyan, hogy magold be valakinek az életrajzát, vagy ilyesmi.

– Jól értettem, hogy a történelemnél kimaradt az őskor, az ókor… és hogy a hazai történelmet tanulják először?

– Igen, sőt, a könyvek sem egyformák, mert a Kanári-szigeteknek külön tankönyvei vannak, ahol a szigetekre nagyobb fókusz kerül. Egész Spanyolországot megtanítják nekik természetesen, de a Kanári-szigetekre nagyobb hangsúlyt fektetnek, a történelmére, földrajzára, a szokásokra. Azt nem tudom, hogy a többi tartományban is így van-e, de azt igen hogy a Kanári autonóm tartomány, saját parlamenttel, egyebekkel, nekünk külön tankönyveink vannak. Van egy saját sportunk is, ez kötelező, ezért eléggé utálják a gyerekek, ez a lucha Canaria, egyfajta küzdősport. Jön egy edző minden évben, és akkor egy-két hétig a tornaóra helyett ezt tanulják. Így próbálják beszívni a gyerekeket, hogy menjenek és válasszák ezt a sportot.

– Mennyire befogadó a közeg? Könnyű volt barátokat szerezni a gyerekeknek?

– Mi délen élünk, itt nagyon nemzetközi a társaság. Az, hogy ők kétnyelvűek, az itt nem különös. A lányom barátnője félig kanári, félig venezuellai, a fiamé perui és kanári. Nagyon nemzetközi az egész. Emiatt mindenki több nyelven beszél.

Angolt már óvodától tanulnak, és elsőtől heti négy órában foglalkoznak vele, aztán ötödiktől belép heti kétszer a német is.

 

– Hány órájuk van egy nap, hogy ez mind belefér az idejükbe?

– Hat. Most nézem, a fiamnak ma van matek, angol, természetismeret, német, tesi, és van egy emocrea, azt talán úgy tudom lefordítani, hogy érzésekről beszélgetnek, társadalmi dolgokról, elfogadásról, nemi egyenlőségről, ezekhez néha érkeznek külső előadók, és ők is tartanak előadásokat. De ilyen előadásokat nekünk, szülőknek is tartanak. Legutóbb az önkormányzattól jöttek előadni, és arról beszéltek, tele praktikumokkal, hogyan segíthetjük a gyerek tanulását. Meg is vendégeltek bennünket, süti, kávé, egyebek, és közben beszélgettünk.

– Van olyan dolog, ami nem tetszik az iskolában?

– A Kanári-szigeteken kirendelik a tanárokat, vezénylik őket egyik településről a másikra,

a tanároknak ott kell szolgálatot teljesíteni, ahová irányítják őket.

Nem tudtam még megfejteni, hogy miért, de emiatt évente cserélődnek. Előfordult ugyan, hogy két évig volt egy osztályfőnökük, ráadásul ő nagyon szuper tanár volt, de aztán elvezényelték.

– Hogy zajlanak a számonkérések?

– Inkább írásban, de többnyire ehelyett is projektmunkákat értékelnek, amit hárman vagy négyen csinálnak együtt, és aztán bemutatják az osztály előtt. Az a tipikus, előző órai anyagból felelünk - az nincs itt. Ha dolgozatot írnak, előre megmondják nekik, és nagyon ritka, hogy véletlenül két tárgyból lenne számonkérés egy nap. Az értékelés 1-10-ig történik, ebből az 1-től 4-ig nem felelt meg, vagyis az a magyar rendszer szerinti egyes. Aztán kettesével következnek a fokozatok. De ebben is vannak még szintek, árnyalatok, a gyerekeim szoktak hozni 9.6-ot is.

A tanévet három részre tagolják, ezért minden évben háromszor kapnak bizonyítványt.

– Hol vágják el az évet?

– Az első bizonyítvány a karácsonyi szünet előtt érkezik, a következő a tavaszi szünet előtt (ez a trimeszter leghosszabb szakasza), és az év végi bizonyítványt június huszadika után kapják meg. De nem papír alapon, minden digitális. Kicsivel tovább tart itt a tanév, mint otthon, viszont később kezdődik, változóan valamikor szeptember 10 körül.

– Mi a következménye annak, ha valaki nem felel meg, magyarul megbukik?

– Ez nagyon érdekes, mert van olyan, aki akár 2-3 tantárgyból sem felel meg és mégis mehet tovább a többiekkel. Sőt, év végén sem felel meg, és megy tovább. Az, hogy valaki annyira ne feleljen meg, hogy visszatartsák és újra járja az osztályt, nagyon ritka dolog. És a szülőknek ekkor sem kell magántanárt fizetniük, ingyen biztosítják a korrepetálást. Akiknek valamelyik tantárgy nem megy, azoknak délutánonként tartanak fejlesztő órákat.

– Éreztek valamit abból a híres mediterrán lazaságból az iskolában?

– Legfeljebb annyit, hogy amikor júniustól már nagy a meleg, akkor csak egy óráig vannak suliban és nem kettőig. Nincs klíma az iskolánkban, és olyankor itt már tényleg nagyon meleg van. Minden negyedév végén van egynapos osztálykirándulásuk, akkor például színházba mennek, vagy tengerpartra, de ezt csak májustól (a telet itt nagyon komolyan veszik, 22 fokban már csizmát is húznak, mert hát tél van). Hosszabb kirándulás csak hatodikban és a felső tagozat végén van, az 5 napos, és a szülők szavazzák meg, hogy hová menjenek.

Márti gyerekei versenyszerűen úsznak, egyre komolyabb sikereket érnek el

– A lányod és a fiad is versenysportoló, úsznak. Hogy egyeztetitek össze az iskolai elfoglaltságokkal, kapnak-e ehhez támogatást?

– A lányom úgy kezdte, hogy oké, megyek úszni, de nem szeretnék versenyezni. Mondta az edző, hogy jó. Két hónap múlva már versenyen indult. Év végén pedig a regionálison is nagyon jól szerepelt, most meg az országosra készül ezerrel. Ez már komoly terhelés, mert naponta 3 edzése van. De még tesiből sem tudtam felmentetni, hogy legalább annyival kevesebb órája legyen. Este kilencre érünk haza az edzésekről, akkor kicsit még szöszmötölnek, 10-kor mennek aludni, így belefér minden a napba. Ő össze tudja egyeztetni a tanulással. Megoldja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Rácz András a lengyelországi orosz drónokról: Nem egy NATO-orosz háború kezdetét látjuk éppen, de goromba provokáció, ami történik
A szakértő szerint az oroszok „harccal történő felderítést” végeznek. A céljuk a NATO válaszkészségének felmérése és politikai feszültségkeltés lehet.


Rácz András Oroszország-szakértő szerint nem egy NATO elleni orosz támadás kezdődött el akkor, amikor orosz drónok hatoltak be Lengyelország légterébe, majd azokat a lengyel hadsereg lelőtte. A szakértő a Facebook-oldalán osztotta meg a véleményét az esetről.

Azt írta: az orosz hadsereg jelenleg nem hajt végre semmilyen szokatlan műveletet, nem közelítik meg a NATO határait, és rakétahordozó bombázóikat sem vetik be.

„Nem egy NATO-orosz háború kezdetét látjuk éppen, nincs tehát ok pánikra. Ezzel együtt goromba provokáció, ami történik”

– fogalmazott Rácz.

Szerinte az is világos, hogy az orosz drónok berepülése szándékos volt. Korábban előfordult már, hogy egy-egy drón technikai hiba miatt sértette meg a lengyel vagy a litván légteret, vagy eltért a pályájáról a légvédelem tüze miatt. Most viszont egy több drónnal végrehajtott, mély behatolás történt – ez más lépték.

A szakértő szerint az orosz fél azt teszteli, mennyire képes a NATO megvédeni a saját légterét. Ezt az orosz katonai szlengben „razvedka bojem”-nek nevezik, vagyis harccal történő felderítésnek.

„Harcérintkezést provokálnak ki – jelen esetben drónokkal –, és azt vizsgálják, milyen reakciót ad a lengyel haderő, milyen reakciót ad a NATO”

– írta Rácz.

Szerinte az incidens akár a szeptember 12–18. között zajló orosz–fehérorosz Zapad–2025 hadgyakorlathoz is köthető. A litván, lett és ukrán hírszerzés is arra számít, hogy az orosz fél információs eszközökkel próbálja majd veszélyesebbnek láttatni a gyakorlatot, mint amilyen az valójában.

Rácz András szerint az oroszok célja lehetett az is, hogy éket verjenek Karol Nawrocki lengyel elnök és Donald Tusk miniszterelnök közé. Ha ez volt a terv, akkor úgy tűnik, nem sikerült: a két politikus – bár eltérő politikai oldalon állnak – együtt reagált a támadásra. A hosszabb távú következmények viszont még nem ismertek.

A mostani eset hatására Rácz szerint felgyorsulhatnak a megbeszélések arról, hogy a NATO-tagállamok kiterjesszék a légvédelmüket az Ukrajnával szomszédos megyékre is. Ez leginkább a Lengyelországgal és Romániával határos területeket érintené. Kárpátalját kevésbé, mert ha a többi térséget lefedi a légvédelem, onnan már nem valószínű, hogy bármi átrepülne – véli a szakértő.

Rácz András figyelmeztetett arra is, hogy a drónok roncsai, illetve a lehulló repeszek a földet érés után is veszélyt jelenthetnek.

„Nemcsak azért, mert akár az üzemanyag maradványai, akár a robbanótöltet (ha volt rajtuk) fel tudnak robbanni. Előfordul az is, hogy az oroszok robbanócsapdákat helyeznek a drónokba, azzal a céllal, hogy a földet ért gépeket megvizsgáló tűzszerészeket megöljék”

– tette hozzá Rácz András.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina a Charlie Kirk elleni merényletről: Ez az indulat, ez a gyűlölet itt van Magyarországon is
A humoristát nagyon megrázta a konzervatív aktivista szerdai halála. Kirköt egy egyetemi közönségtalálkozó közben lőtték nyakon, esélye sem volt a túlélésre.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 12.



„Végtelenül megrázott Charlie Kirk halála” – írja péntek reggeli posztja elején Pottyondy Edina. A jobboldali influenszert szerdán lőtte le egy eddig ismeretlen merénylő. Kirk éppen a Utah Valley Egyetemen tartott közönségtalálkozót, amikor nem sokkal dél után nyakon lőtték. A 31 éves konzervatív aktivista nem élte túl a merényletet.

„Talán azért, mert politikai tartalmakat gyártó influenszer volt. Talán azért, mert miközben nagyjából semmiben sem értettem vele egyet, a gondolatait kifejezetten kulturált módon adta elő. Talán azért, mert kétgyermekes apuka volt. Talán azért, mert alig 31 éves. Vagy azért, mert az infernális gonoszság, ami a halálát okozta, valószínűleg liberális irányból érkezett” - olvasható a humorista bejegyzésében.

„Az, hogy a közélet hova süllyedt az elmúlt évtizedekben, nyilván sokak felelőssége. Lehet joggal mutogatni a szélsőjobbra, a szélsőbalra, Finkelsteinre, a woke radikalizmusra. Lehet hibáztatni a hagyományos médiát, az algoritmusokat, az influenszereket, a társadalom mentális állapotát, a szociális igazságtalanságokat. Lehet vádolni a korszellemet, a kapitalizmust, a Covid-lezárásokat, a jogrendszert. És mindegyikben akad is némi igazság” - tette hozzá az influenszer, aki ezután a megosztottságról ír.

„Ez a szélsőséges megosztottság, amit a politika és a kultúra közösen zúdít az emberre, az az elképesztő indulat, ami világszerte forrong, számtalan tényezőből ered. Aki tényleg szembe akar nézni a valósággal, felteszi magának a kérdést, hogy a felelősség mennyire terheli a saját politikai közösségét”

– írja Pottyondy Edina, aki ezután a közelmúlt eseményeit is felidézi.

„Az elmúlt években egyre több politikai merényletet követtek el Amerikában. Meglőtték Trumpot. Minnesotában két demokrata törvényhozót és feleségeiket lőttek le, az egyik házaspár meghalt. A Képviselőház elnökének férjét kalapáccsal próbálták szétverni, megöltek egy vállalatigazgatót, és most Charlie Kirköt is.”

Pottondy szerint a Kirk halálához vezető indulat hazánkban is jelen van.

„Ne legyen kétségünk: ez az indulat, ez a gyűlölet itt van Magyarországon is, és egész Európában.

A Ficot megtámadó elmebeteg, a Budapesten garázdálkodó antifák, a Budah*ázy-galeri, vagy éppen az ellenzéki kritikust megtámadó propagandista mind ugyanannak a forrongó erőszaknak a jelei. Nem az a megoldás, hogy egyre hangosabban üvöltjük, hogy a másik a hibás. Ha egyáltalán lehetséges a változás, az csak úgy valósulhat meg, ha jobbak, türelmesebbek, nagyvonalúbbak leszünk, mint a tegnapi önmagunk. Különben a pokolra fogunk jutni mindannyian, még mielőtt meghalnánk.”

„Nyugodjon békében Charlie Kirk! És szégyellje magát mindenki, aki a halálán örömködik. És azok is, akik ezt a tragédiát is arra használják, hogy még több gyűlöletet, még több indulatot öntsenek a világra” – zárja a posztot Pottyondy Edina.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Egy kicsit bolondos, de kedves srác volt” – Templomba járó, Trump-rajongó mormon család kiválóan tanuló gyereke Charlie Kirk merénylője
A 22 éves Tyler gyerekkora óta templomba járt, okos volt, kedves és csendes az ismerősei szerint. Most egész Amerika róla beszél – és a különös üzenetekről, amiket a golyókra vésett.


Egészen más jövő várt volna Tyler Robinsonra, ha minden a tervei szerint alakul. Charlie Kirk 22 éves merénylője Utah államban, St. George közelében nőtt fel, és már középiskolásként is kitűnt tanulmányi eredményeivel: a közösségi médiában megosztott posztok szerint nagyon jó tanulmányi átlaggal zárt. A Pine View középiskola elvégzése után a Utah Állami Egyetem négyéves ösztöndíjat ajánlott neki, amit egy videóban büszkén fel is olvasott.

Azonban csak egyetlen félévet töltött az egyetemen. A tanulmányi szünet után már nem tért vissza, ehelyett a Dixie Műszaki Főiskolán tanult tovább, ahol az elektronikai képzés harmadéves hallgatója lett. 2022-ben megszerezte a villanyszerelői engedélyt is. Legutóbb egy st. george-i lakóparkban lakott, ahol szomszédai szerint visszahúzódó, csendes fiatalemberként élt, és nem igazán beszélt politikáról.

Robinson korábban a Utah Technológiai Egyetemen is szerzett kreditpontokat középiskolás évei alatt, 2019 és 2021 között. A Utah Valley Egyetemre, ahol a lövöldözés történt, nem járt.

A nyilvántartások alapján pártonkívüliként regisztrált szavazó volt, de soha nem élt szavazati jogával. Szülei, Matthew és Amber Robinson a Republikánus Párt tagjai, és a helyiek barátságos, segítőkész családként ismerték őket. Az apa konyhapultokat és szekrényeket szerel be, az anya szociális munkás. A család aktív tagja a mormon egyháznak.

Egykori ismerősei szerint Robinson mindig csendes volt, de jó fej, aki főleg a videojátékok világában érezte otthon magát.

Egy volt osztálytársa így emlékezett rá: „Nagyon-nagyon benne volt a videojátékokban”, és érdekelte is a játéktervezés. Elmondása szerint ebédidőben kártyázni szoktak az iskolában, és Robinson „egy kicsit bolondos, de kedves srác volt”.

A szomszédságában élő Kristin Schwiermann – aki iskolai takarítóként és egyházi tagként is ismerte a fiút – így emlékezett vissza: „Azt tudom, hogy [Tyler] mindig rendesen viselkedett. Nagyon kedves volt. Okos volt. Úgy hallottam, teljes ösztöndíjat kapott a főiskolára… Teljesen megdöbbentem, hogy ezt tényleg ő tette.”

A rendőrség szerint Robinson szeptember 11-én lőtte le Charlie Kirket a Utah Valley Egyetem egyik rendezvényén. A konzervatív aktivista épp a mormon egyházról beszélt, amikor a tragédia történt. A rendezvényen többek között ezt mondta: „Imádom, hogy a mormonok misszionáriusokat küldenek a világ minden tájára, imádom, hogy milyen udvariasak... a csapatom fele mormon.” Hozzátette: „A mormonok nagyszerű emberek. Hadd mondjam el, hogy én evangéliumi keresztény vagyok, de nem vagyok olyan, aki gyűlöli a mormonokat.” Tyler Robinson és családja az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyháza mormon közösség tagjai.

A lövöldözés után a rendőrök egy csavarzáras puskát találtak az egyetem közelében, egy erdős területen. A fegyverben lévő lőszerhüvelyeken több felirat is szerepelt. Az egyiken ez állt: „Hé, fasiszta! Kapd el!” Egy másikon az olasz antifasiszta dal sora: „Oh bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao ciao.” Egy harmadik hüvelyen ez volt olvasható: „Ha ezt olvasod, meleg vagy LOL.” A hatóságok szerint a feliratok videojátékokra és mémekre is utaltak, köztük a Helldivers 2 és a Far Cry 6 játékokra, valamint egy Netflix-sorozatra.

Spencer Cox, Utah kormányzója elmondta, hogy a nyomozók egy családtagot is kihallgattak, aki szerint Robinson az utóbbi években egyre inkább a politika felé fordult. Egy nemrég tartott családi vacsorán szóba hozta Charlie Kirk közelgő rendezvényét, és a családtag elmondása szerint azt is kifejtette, miért nem ért egyet az aktivista nézeteivel. A hozzátartozó szerint „Kirk tele van gyűlölettel, és gyűlöletet terjeszt”.

Robinson egykori iskolatársa arról számolt be, hogy korábban ő és a családja is Donald Trump támogatója volt: „Amikor ismertem őt és a családját, igazi Trump-rajongók voltak. Amikor ez történt, azt se tudtam, mi változott meg.”

Pénteken az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyházának vezetői közleményt adtak ki: „Elítélünk minden borzalmas erőszakos cselekedetet világszerte, beleértve a mostani gyilkosságot is Utah államban. Ismételten arra kérünk mindenkit, hogy a különbségek ellenére is a békét és az egységet keressék.” A közlemény zárása így szólt: „Arra buzdítunk mindenkit, hogy utasítsa el az erőszakot, és inkább a megértésre törekedjen. Mindannyian Isten gyermekei vagyunk – ennek tudatában több méltósággal, együttérzéssel és tisztelettel kell bánnunk egymással.”

(via BBC, CNN, New York Post)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Hatvanpusztán alig van berendezés, ami ne kerülne több millióba – ennyi lehet a teljes összeg
A Telex belsőépítészekkel próbálta meg kiszámolni a „félkész gazdasági épület” összköltségét. Alapnak a Hadházy Ákos által közölt, kiszivárgott fotókat vették.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 11.



Immár hónapok óta posztol a hatvanpusztai kastélyról Hadházy Ákos, akinek több emlékezetes látogatása is volt a komplexumnál, sőt tüntetést is szervezett oda. Orbán Viktor több interjúban is állította, hogy a területen gazdasági épületek vannak, amik édesapja tulajdonát képezik, kormánypárti szereplők pedig sokszor értékmentésként és műemlékvédelemként hivatkoznak a munkálatokra. A független országgyűlési képviselő szerint azonban több jel utal arra, hogy Hatvanpusztán egy luxuskastély és -birtok építése zajlik, ami ráadásul szorosan a miniszterelnökhöz köthető.

Hadházy legutóbb a „tisztilaknak” vagy „rezidenciának” nevezett épület belsejét mutatta meg. Korábban már posztolt a könyvtárról, az ebédlőről és a társalgóról is. A Telex több belsőépítésszel is végignézte a képeket. A legnagyobb értékű helyiség a könyvtár lehet, amit egykori cselédházból alakítottak ki. A képeken tömörfa könyvespolcok, galéria, kovácsoltvas csigalépcső és kosfejes kandalló is látszik.

A könyvespolcos blokkok darabonként nettó 6,5 millió forintba kerülhettek. A díszes korlát folyóméterenként egymillió forint. Ha négy blokk van mindkét oldalon, az összesen 52 millió forint. A 20 méter hosszú korlát 20 millió, így a teljes könyvtár berendezése elérheti a 91,5 millió forintos bruttó árat. Ha a hátsó falat is beépítették, akkor 116 millió forint lehetett a költség.

A könyvtárban látható kovácsoltvas csigalépcső hasonlít a British Spirals and Castings nevű brit cég SPV1-es típusára. Egy ilyen lépcső ára 8600 és 15 000 font között van, ami körülbelül 4 és 7 millió forint. A cég szerint a fotón szereplő lépcső nagyobb, annak ára 15 000 font, azaz körülbelül 6,8 millió forint.

A könyvtári kandalló betétje legalább egymillió forint. A kéményes munkák másfél millióba kerülhettek, a kőburkolat pedig másfél-kétmillió forintba. A teljes kandalló ára így minimum négy millió forint lehet.

A nyílászárók is drágák lehettek. A fürdőszobai kép alapján a szakértő szerint nem fenyőből, hanem uruguayi eukaliptuszból készültek. Mivel ebből nincs előregyártott fríz, az ablakokat fűrészáruból kellett gyártani. Egy darab eukaliptusz nyílászáró ára bruttó 1,6 millió forint lehetett.

A tetőn lévő manzárdablakokból több mint száz van. Egy ilyen ablak beépítési költsége nagyjából százezer forint.

A padló is sokba kerülhetett. Egyes képeken úgy tűnik, tömörfa parketta van. A négyzetméterár 40–50 ezer forint lehet, lerakással együtt. Hadházy szerint az épületegyüttes 6000 négyzetméteres. Szakértők becslése szerint a burkolatok lakossági áron is több mint 115 millió forintba kerülnek, de itt minimum másfeles szorzóval számoltak, így a teljes burkolás körülbelül 177 millió forint lehetett.

Hadházy egy fürdőszobáról is posztolt képet. A padlón süttői mészkő van, aminek ára lerakással együtt 50–60 ezer forint négyzetméterenként. A falon látható fehér csempét Hadházy szerint már leverették, és színeset raktak helyette.

A mosdó a Globo Paestum PA028BI típusú, ára 120–200 ezer forint, de egy másik forrás szerint jelenleg csak egy lengyel kereskedőnél kapható 330 ezer forintnak megfelelő összegért. A csaptelep Bugnatese LEM típusú, ára 64 ezer forint.

A teljes berendezés költségeiről pontos adat nincs, de a szakértők szerint a birtok belsőépítészete sok százmillió forintba kerülhetett. Korábban egy kertépítő a kertet is több százmilliós beruházásnak becsülte, éves fenntartása 25–50 millió forint lehet.

Orbán Viktor kedden az Öt műsorában Hadházy Ákos hatvanpusztai beszámolóiról úgy nyilatkozott, hogy a független képviselő hálás lehet neki, mert „belőle él”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk