KULT
A Rovatból

Az év legsikeresebb horrorjában a Warren házaspár visszatér egy utolsó démonűzésre – Kritika a Démonok között: Utolsó rítusokról

12 év, 9 film – A Démonok között-univerzum folyamatosan tágul, sokak szerint pedig most érte el a csúcspontját. Anyagilag biztosan, de vajon minőségben is?


Nem sokan gondolták volna, hogy ekkora jelenség lesz a 2013-ban, a horrorguru James Wan (Fűrész, Halálos hallgatás, Insidious: A testen kívüli, Eleven kór) rendezésében bemutatott Démonok között. Hogy egy komplett franchise, sőt, univerzum burjánzik ki belőle, ami a horror műfajában nagyon ritka, szinte példa nélküli. Pedig így lett, mivel a Démonok között szép nagy kasszasikert aratott anno (a 20 millió dolláros költségeire 320 milliót keresett a világ mozijaiból), így jöhettek a folytatások (2016: Démonok között 2, 2021: Démonok között: Az ördög kényszerített, 2025: Démonok között: Utolsó rítusok), a spin-offok (2014: Annabelle, 2017: Annabelle 2: A teremtés, 2018: Az apáca, 2019: Annabelle 3, 2023: Az apáca II), illetve ott van még a Farkasok az ajtónál (2016) és A gyászoló asszony átka (2019), amelyek hivatalosan nem részei a Démonok között-univerzumnak, valahol azonban mégis, hiszen több kapcsolódási pontjuk is van a többi filmhez (főként visszatérő karakterekben). Vagyis jelen tárgyalt filmünk így is minimum a kilencedik darab ebben a világban, illetve a fő franchise negyedik etapja.

Ed és Lorraine Warren több mint ezer esetet magában foglaló démonűző karrierje kétségtelenül rengeteg alapanyagot adna még rengeteg filmhez, az alkotók állítása szerint azonban ez az utolsó Démonok között-film, legalábbis az ő főszereplésükkel.

Erre egyébként több utalás is van a filmben, például, hogy az 1986-ban játszódó sztori során azért többször is éreztetik, hogy a Vera Farmiga és a Patrick Wilson által játszott karakterek bizony már nem fiatalok, illetve bevezetik a fiatalabb generációt is (esetleg további, az univerzumban játszódó epizódok továbbvitelére?) Warrenék szintén telepata lánya, Judy (az elsőfilmes Mia Tomlinson) és annak szerelme, a Ben Hardy (X-Men: Apokalipszis, A bátrak, Bohém rapszódia, A kukkolók) által játszott Tony a történebe való beemelésével.

Warrenék csemetéjéről ugyanis eddig nem nagyon tudtunk, az első három filmben nélküle ténykedtek. Az Utolsó rítusok azonban konkrétan Judy eléggé traumatikus születésével startol, amelyben már szintén felüti a fejét egy gonosz jelenés, a csecsemő pedig látszólag(?) halva születik, szülei ölelése hatására mégis élet száll belé. A cseperedése során azonban hamar megmutatkozik, hogy a kislány örökölte anyja, Lorraine különleges képességét, és ő is látja a túlvilági jelenéseket, ha akarja, ha nem.

Majd ugrunk egy nagyot az időben 1986-ba – közben Warrenék megoldottak számos ügyet, többek között Perronékét 1971-ben (Démonok között), Hodgsonékét 1977-ben (Démonok között 2) és Glatzelékét 1981-ben (Démonok között: Az ördög kényszerített) –, amikor a házaspár már visszavonult, és próbálják élvezni a nyugdíjas éveiket, illetve többet foglalkozni a lányukkal, aki épp bemutatja nekik a szerelmét, Tonyt.

Közben azonban megismerjük a nagycsaládos Smurléket is (apa, anya, két nagylány, két kislány, nagymami, nagypapi), akik egy fedél alatt élnek a pennsylvaniai West Pittstonban, amikor elkezdi terrorizálni őket egy démon.

Ahogy a korábbi filmek, ez az epizód is egy valós eseten alapszik. Smurlék azt állították, hogy a házuk helyiségeit egy gonosz entitást zavarta meg, amely hangos zajokat csapott, és rossz szagot árasztott, a kutyájukat a falhoz vágta, a matracukat rázta, az egyik lányukat a lelökte a lépcsőn, és több alkalommal fizikailag és szexuálisan is bántalmazta a családtagokat. Ők azonban az anyagi lehetőségeik miatt nem tudtak elköltözni onnan, így hónapokon át próbáltak mindenféle eszközzel megszabadulni a falaik közt megbúvó gonosztól, mígnem Warrenék is tudomást szereztek az ügyről.

A házaspár azt állította, hogy hőmérsékletcsökkenést éreztek, és egy „sötét tömeget” láttak kialakulni a házban, illetve a démon egyszer egy üzenetet hagyott a tükrön, amelyen azt írta nekik, hogy: „Tűnjetek el!”.

Az alaphelyzet tehát valós, ahogy a helyszín és a Smurl család is, de nyilván a drámai hatás kedvéért sok mindenen változtattak az alkotók. Például azon, hogy az entitás egy régi tükörrel érkezett Smurlékhez, amit a nagyszülők ajándékoztak az egyik lány konfirmálásakor. Ráadásul azt a tükröt Warrenék is jól ismerik, egy fiatalkori ügyük során ugyanis már találkoztak vele, épp, amikor Judy a világra jött. Ez pedig nem véletlen, hiszen a démon Judyt is kísérti régóta, egyúttal oda is csalja Smurlékhez, Warrenék a film sztorija szerint pedig így szereznek tudomást az amúgy már elég nagy médiafigyelmet is kapott esetről. S bár már visszavonultak, és eleinte vonakodnak elvállalni az ügyet, a lányuk hatására mégis belemennek egy utolsó démonűzésbe.

Az Utolsó rítusok felettébb hosszú felvezetéssel indul. Nagyon hosszúval. Judy születése, Warrenék nyugdíja, Smurlék első találkozása, majd elkeseredett küzdelme a gonosszal – bizony jó 73 perc is lepereg a kb. 135 perces játékidőből, mire Warrenék egyáltalán eljutnak Smurlékhez, és belefognak abba, ami miatt jegyet váltunk a filmre.

Ettől függetlenül az első 73 perc sem unalmas, sőt, az igazán félelmetes jelenetek talán épp az Utolsó rítusok első felében ugrasztják ki üléséből a nézőt, a démonűzés pedig hozza a szokásos Démonok között-parafaktort.

Az is dicséretes, hogy a forgatókönyv nagy figyelmet fordít a karakterek bemutatására, mélyítésére, a köztük lévő dinamikára, így van miért-kiért izgulni.

Összességében az Utolsó rítusok hozza a franchise-tól elvárható minőséget, a harmadik résznél pedig mindenképpen emlékezetesebb és izgalmasabb, de azért nem válik majd azzá az élménnyé, amit évekkel később is emlegetni fogunk életünk legfélelmetesebb mozgóképes emlékei közt.

Abban pedig erősen kételkedünk, hogy ez lenne a franchise utolsó darabja, tekintve, hogy az Utolsó rítusok szinte minden horrorrekordot megdöntött a nyitóhétvégéjével, amely során 84 millió dollárt kaszált az USA-ban, és több mint 180 milliót világszinten. Ha pedig eszünkbe jutnak az idei évből még olyan címek, mint a Bűnösök, a Végső állomás: Vérvonalak, a Hozd vissza őt vagy a Fegyverek, kijelenthetjük, hogy 2025 egyértelműen a horror éve!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az év legfeszültebb filmje megmutatja, mi történne, ha atomrakétát lőnének ki az USA-ra – A Feszült helyzet izzasztóan reális veszélyekkel paráztat
A bombák földjén és A bin Láden-hajsza rendezője remek színészek segedelmével hozza ránk a frászt, s veti fel, hogy milyen gyorsan véget érhet az általunk ismert világ.


Az első Oscar-díjas női rendező, Kathryn Bigelow új filmje ijesztően reális és hiteles képet fest korunk egyik legnagyobb félelméről: mi történik akkor, ha valahonnan (nem tudni pontosan, honnan) kilőnek egy nukleáris rakétát az Egyesült Államokra? Izgalmas alapvetés.

És nem tipikus feldolgozás.

A Feszült helyzet ezzel indul, bemutatva az USA nemzetbiztonsági és egyéb szerveinek működését, pontosabban, hogy miként is kezelnek egy ilyen helyzetet. Sőt, mindjárt három szempontot kapunk.

Az elsőben egy reggel Olivia Walker kapitányt (Rebecca Ferguson) arról tájékoztatják a Fehér Ház hadműveleti központjában, hogy egy csendes-óceáni figyelmeztető radar egy azonosítatlan rakétaindítást észlelt, s meglepő módon nem az indításkor, hanem már repülés közben észlelte azt. Eleinte észak-koreai rutintesztnek vélik, a helyzet azonban ijesztő fordulatot vesz, amikor a rakéta alacsony pályára áll, a számítások szerint pedig 20 percen belül becsapódik az Egyesült Államok területén, konkrétan Chicagóban.

Elindul a videókonferencia a hadműveleti központ, a Pentagon és a fegyveres erők különböző parancsnokságai között, amelyhez utoljára maga az elnök (Idris Elba) csatlakozik. Elindítanak két földalapú elfogórakétát (GBI) is, hogy semlegesítse a nukleáris robbanófejet, közben pedig elkezdik evakuálni a fontos személyeket. Egy ponton, nem sokkal a rakéta becsapódása előtt, amikor az elnöknek egy a világ sorsát meghatározó döntést kell meghoznia, elsötétül a kép, majd visszaugrunk 30 percet az időben, és átváltunk a következő nézőpontra.

A másodikban a STRATCOM parancsnoka, Anthony Brady tábornok (Tracy Letts) értesül a kilövésről, és csatlakozik a többi fél konferenciájához, miközben a helyettes nemzetbiztonsági tanácsadó, Jake Baerington (Gabriel Basso) fontolóra veszi, hogy a támadást Észak-Koreának tulajdonítsa, így a Nemzetbiztonsági Ügynökség szakértőjéhez, Ana Parkhoz (Greta Lee) fordul.

Ő pedig arra következtet, hogy Észak-Korea képes tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakétákat használni. Azonban egyik fél sem képes egyértelműen beazonosítani a rakéta eredetét.

A harmadik nézőpontban pedig már az elnök áll a középpontban, akit egy kosárlabdameccsen tájékoztatnak a nukleáris veszélyről. A Titkosszolgálat azonnal evakuálja, a kocsiban, majd a helikopteren pedig Baerington és Brady véleményét figyelembe véve érzelmileg összeomlik, hiszen egy olyan döntést kell meghoznia, ami megpecsételheti a világ sorsát: vajon mérjen-e válaszcsapást a támadó országra, noha senki sem biztos, melyik országról is van szó.

Kathryn Bigelow-ról azt eddig is tudtuk, hogy ért a suspense-hez. A pattanásig feszült pillanatok és atmoszféra mestere ő, amit a 2009-es A bombák földjénben (amiért a filmtörténelemben elsőként megkapta a legjobb női rendező Oscar-díját, azóta pedig még ketten követték őt: Chloe Zhao A nomádok földjéért és Jane Campion A kutya karmai köztért) és a 2012-es Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajszában is bizonyított. A Feszült helyzet azonban abban elüt e két filmtől, hogy most nem megyünk ki terepre, főként szoba- és terembelsőkben játszódnak a jelenetek, a csodás sztárgárdának köszönhetően (olyan további színészek tűnnek még fel a fent felsoroltakon kívül, mint Jason Clarke, Jared Harris, Anthony Ramos, Jonah Hauer-King, Moses Ingram, Brian Tee, Willa Fitzgerald vagy Kaitlyn Dever) azonban nem is hiányoznak a nagyszabású külsők és/vagy katonai bevetések.

Nincs is ezekre idő, hiszen mindegyik szempont bő félórát fed le, a rakéta észlelése után pedig mindössze 19-20 perc van a becsapódásig, tehát ennyi idő áll rendelkezésre feldolgozni a válságot.

A Feszült helyzet nézői közül biztosan sokan csalódottak lesznek a lezárás miatt, Kathryn Bigelow azonban sosem az olcsó hatásvadászatra utazott. Noah Oppenheim (Az útvesztő, A beavatott-sorozat: A hűséges, Jackie, Nulladik nap) forgatókönyve alapvetően azért elképesztő, már látszólag ijesztően hitelesen mutatja be a legfelsőbb amerikai szervek protokolljait, s ebben leledzik legfőbb érdkességfaktora is: megláthatjuk, hogyan működik a zárt ajtók mögött (ahova a legtöbbünknek sosem lesz esélye bekukucskálni) egy ilyen helyzet felismerése és kezelése.

Az év egyik legfeszültebb filmjéről van tehát szó, amely azonban a válaszadás helyett inkább (jogos) kérdéseket vet fel, és meglegyint minket egy olyan, az általunk ismert világot elpusztító szcenárióval, amely a valóságban is könnyedén bekövetkezhet.

Ebben áll a film ereje, és nem abban, hogy robbanásokat, várospusztítást és katonai hadmozdulatokat vagy gombafelhőket mutogasson.

Stílusában épp emiatt leginkább talán a Tizenhárom nap: Az idegháború című 2000-es Kevin Costner-filmhez hasonlít, amelyben a Kennedy-adminisztráció próbálja kezelni 1962-ben a kubai rakétaválságot, amikor könnyedén kirobbanhatott volna a III. világháború. A Feszült helyzet is ezt a lehetőséget veti fel: egy atomháborúét, csak már a modern korban. Egy olyanban, amikor mindenkinek viszket az ujja, s a legfőképp azoké, akik meg is tudnak nyomni néhány végzetes gombot…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Komjáthy György
A Magyar Rádió egykori zenei szerkesztője 91 éves volt.


Életének 92. évében elhunyt Komjáthy György EMeRTon-díjas és Fonogram szakmai életműdíjas magyar zenei szerkesztő, a Magyar Rádió volt munkatársa – közölte családja a közösségi médiában.

Komjáthy 1952–1959 között a Bartók Béla Zenei Szakközépiskola orgona-zeneszerzés-népzene szakán tanult, majd 1958–1993 között a Magyar Rádió technikai rendezője, majd zenei szerkesztője volt. 1964–1998 között a Vasárnapi koktél, 1965–1993 között a Csak fiataloknak, 1970-től a Töltsön egy órát kedvenceivel, 1971-től a 25 perc beat és A beat kedvelőinek című műsorok szerkesztője volt.

1986–1997 között a Danubius Rádió zenei szerkesztője volt, az utolsó három évben már nyugdíj mellett. 1999-től a Sláger Rádió Nem csak fiataloknak című kívánságműsorának társszerkesztője.

Gyermekei így emlékeztek meg róla: „Szeretted az életet, imádtad a családodat, rajongtál a hobbidért, a zenéért, munkádért. Öt hete még aktívan dolgoztál – ahogy mondtad. Azt tervezted, hogy a rádiózás 100 éves születésnapján virágot teszel második otthonod, a Bródy Sándor utca 5-7 épületéhez. Sajnos december 1-jén már nem lehetsz ott.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy előadás, amit soha nem felejtesz el – és amiről nem készíthetsz képet
Nem tudom, hányszor lehet ellőni azt a mondatot, hogy ilyet még nem látott a világ! De talán ez most nem túlzás. A Walk My World új szintre emeli az immerzív színházat.


Aki valaha hallott már a Recirquel társulatról, vagy látott tőlük bármilyen előadást, az tudhatja, hogy látványban és érzelemben nincs hiány náluk. És nagyjából azt is sejtheti, hogy most mire számíthat... vagy talán mégsem. Mert ez a produkciójuk minden eddiginél nagyobb, és nemcsak méreteiben, hanem abban is, amilyen mértékben hat a nézőre.

Úgy érkeztem a sajtótájékoztatóra, mint mindenki más: kíváncsian, de fogalmam sem volt, hogy pontosan mi fog történni. Abban biztosak lehettünk, hogy fotózni és videózni lehet — ami már önmagában is különleges lehetőség volt, hiszen a Walk My World előadásán ez majd tilos lesz.

Ebben a világban, ahol mindent meg akarunk osztani, ahol a pillanatok értéke sokszor a megörökítésükön múlik, furcsán hangzik, hogy itt pont az ellenkezője történik: életed legextrább előadását éled majd át, de el kell tenned a telefonodat.

Bevallom, elsőre ez nekem is furcsán hangzott. A bizonytalanság csak akkor kezdett oldódni bennem, amikor meghallgattuk a készítőket, és lassan elkezdett összeállni, hogy miről is van szó.

A tájékoztató után megkaptuk az első instrukciókat: maszkokat vettünk át, amit végig viselnünk kellett. Már ettől megváltozott a hangulat.

Ezt követően csoportokra osztottak minket, hiszen az előadásból mi is csak egy-egy apró jelenetet nézhettünk meg. Én fotós kollégámmal Hector otthonába pillanthattam be.

Ahogy a hosszú folyosókon sétáltunk, már maga az út is felépítette bennünk ezt a külön világot. Nem tudtuk megmondani, milyen korban járunk — egyszerre volt időtlen és nagyon konkrét. De a falak, a fények, a hangok határozottan baljós hangulatot árasztottak. Abszolút érthető, hogy ez miért csak felnőtteknek szóló program.

Az első jelenetben egy férfi táncát nézhettük végig. Képtelenség volt nem érezni, mennyire más ez így, pár lépésnyire az előadótól.

Őszintén: kicsit zavarban voltam. Más egy színpadon látni ezt, mint így, testközelből.

De pont ez a zavar az, ami miatt nagyon működik az egész. Mert kizökkent. Mert megkérdőjelezi azt is, hogy mit jelent nézőnek lenni egy előadáson.

Aztán továbbmentünk a fő térbe, ahol a finálé zajlik majd. Itt már több szereplő volt és óriási nyüzsgés.

Itt sokkal könnyebb volt kívülről nézni az egészet, de közben azt is biztossá vált, hogy a legnagyobb hatást azok a pillanatok váltják majd ki az emberekből, amik intim terekben zajlanak.

És az ilyen jelenetekből az összeset nem láthatja majd mindenki, hiszen egyszerre zajlik több produkció, több különböző ponton.

És ez az, ami miatt tényleg nem tudom megmondani, hogy ki mit fog érezni — csak azt, hogy valamit biztosan.

A Walk My World élménye: immerzív mitológiai utazás Budapesten

A Recirquel új produkciójában a néző szó szerint a történet részévé válik: a 2,5 órás előadást egy 6000 m²-es, filmes díszleteket idéző térben szabadon járhatja be.

A közönség saját útját járva döntheti el, melyik mitikus karaktert, istent, hőst vagy különös lényt követ majd, és mely jeleneteknél időzik el hosszabban.

A látogatók közelről követhetik az előadóművészek mozdulatait, bejárhatják titkos szobákat, megérinthetik a berendezési tárgyakat, és még egy elrejtett bájitalt is kipróbálhatnak. Az élményt erősíti, hogy a nézők maszkot viselnek, így láthatatlan megfigyelők lehetnek.

De a Recirquel produkciója nem csupán egy élménytér, hanem egy gazdag, mitológiai alapokon nyugvó történet is egyben.

A Walk My World Vergilius eposzának, Aeneas és Dido szerelmi tragédiájának modern feldolgozása.

Ez az ókori mítosz kel életre 220 különálló jelenetben, lenyűgöző újcirkusz és tánc produkciók közepette, teremtve meg ezt a minden érzékszervre ható, lüktető, érzéki világot.

Az alkotói munka mélységét mutatja, hogy az előadáson több mint 20 különféle cirkuszi zsáner látható, köztük olyan ritkaságok, mint a tízméteres magasságban repítő orosz hinta, a cyr vagy a rhönrad. A táncművészet is rendkívül gazdag repertoárral bír: a kortárs tánc és a balett mellett a kontakt improvizáció is hangsúlyos szerepet kap.

A filmszerű látvány élményét emelik a technikai részletek. A 150 fős stábot olyan nemzetközi kiválóságok is segítették, mint a világhírű brazil Grupo Corpo vagy az amerikai táncművész, Bill Shannon, ezzel is aláhúzva az előadás világszínvonalát.

A 6000 m²-es térben több mint 10 000 kellék szolgálja a hitelességet, melyek többsége az 1920-as évektől a '70-es évekig használt retro tárgyak és antikvitások egyedi válogatása.

A látványtechnikai csúcspontok között említendő egy ötméteres, az artistákkal együttműködő robot, valamint a földről felemelkedő ágyak és asztalok. Az előadóterek falait kortárs képzőművészek egyedi grafikái és falrajzai teszik még varázslatosabbá.

Az előadás számokban

Premier: 2025. november 5.

Heti előadások száma: 5

Játékidő: kb. 2,5 óra

Előadóterület: 6000 m²

Próbafolyamat: 6+ hónap

Előkészület: 5 év

Kreatív stáb: 150 fő

Előadók: 32 artista és táncművész, 4 kontinensről

Szereplők száma: 25 mitológiai szereplő

Szobák száma: kb. 40 különálló helyiség

Kellékek: több mint 10 000 egyedi tárgy

Jelenetek: 220 különálló részlet

Zenei sávok: 64 csatornán megszólaló hangzás

Műfaji gazdagság: több mint 20 különböző cirkuszi műfaj

Vági Bence rendező-koreográfus szerint a Walk My World unikális attrakciója lesz Budapestnek, hiszen ehhez hasonló léptékű immerzív élményt eddig csak a világ legnagyobb művészeti központjaiban (New York, Sanghaj, London) láthattak a nézők.

Ez az előadás épp azért fontos a mai közönség számára, mert a hagyományos, állatos cirkuszt felváltó új megközelítést XXI. századi köntösben viszi színre:

emberi akrobatákat és táncművészeket állít középpontba olyan monumentális térben, ahol minden mozdulatnak értelme és története van.

A modern közönség, aki megszokta a digitális ingereket, itt valóban valami olyan élménnyel találkozik majd, ami minimum az előadás idejére teljesen kiszakítja a valóságból.

A Recirquel Társulatot 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus, mára a kortárs előadóművészet vezető társulatai között tartják számon a világon. A Recirquel a legkeresettebb magyar kulturális produkció külföldön: évente több száz előadást mutat be a legnevesebb színházakban és művészeti fesztiválokon világszerte – New Yorktól Edinburgh-ön át Dél-Koreáig. A társulat egyedi, az újcirkuszt, a modern és klasszikus táncot ötvöző formanyelvét, a cirque danse-t, a többi között olyan nemzetközi sikerű produkciók fémjelzik, mint a My Land (2018), a Solus Amor (2020), az IMA (2022) és a Paradisum (2024). 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk