Végre egy valódi terepjáró
Még nincs harminc éves a Land Rover Discovery története, de így is igazi ikonikus alakká vált az 1989 óta forgalmazott típus: az első generációk képességei ugyanis különlegesnek számítottak az akkori kínálatban, igazi elnyűhetetlen darabok voltak, amik akár sivatagi környezetben is gond nélkül vették az akadályokat. Persze az utóbbi évek divatterepjárós hulláma a britek sártaposóját is utolérte, de ez szerencsére csak a megjelenést illeti, hiszen míg a kilencvenes években a funkcionalitás volt előtérben, addig ma szép forma nélkül esély sincs az értékesítésre, mert komoly harc folyik ezen a piacon is.

Éppen ezért a márka mérnökei egy igazán dekoratív formát alkottak, természetesen ez a modell is magán hordozza a jelenlegi Land Rover dizájn irányzat formai jellegzetességeit, ezáltal a kocsi kifejezetten arányos, erőteljes és sportos kiállású. A képek alapján nem gondolnánk, de élőben bődületesen nagy a harmadik generációs Discovery, s erről már az alapadatok is árulkodnak: 5 méter hosszú és 2 méter széles a test, üresen 2,2 tonnát nyom a kasztni, amit a korábbi modellhez képest egy közel 500 kilós súlycsökkentéssel értek el. Később a forgalomban is igazolódik, hogy szinte egy teherautó méretű négykerekűvel közlekedünk: nehéz ugyanis parkolóhelyet találni az autónak a városban, s a szűk utcákban figyelnünk kell a mozdulatainkra, bár a manőverezhetőségre egyébként egyetlen rossz szavunk sem lehet.

Erre a jellemzőre terepen is szükségünk van, ahol előnyt jelent a közel 30 centis hasmagasság és a 90 centis gázlómélység. Megemelt futóművel a Discovery első terepszöge 34, a hátsó 30, a rámpaszög pedig 27,5 fokos. Szóval amellett, hogy szép a modell, igazi terepjárós képességekkel bír, bátran nekivághatunk - megfelelő felkészültség esetén - egy hegy-völgyes terepnek, nem úgy, mint a kategória számos konkurens luxus terepjárójával. Ami további előny a britek esetében, hogy a harminc éves tapasztalatnak köszönhetően nagyon sok apró, felhasználó barát megoldást alkalmaztak az új modellnél. Ilyen a könnyen mosható üléshuzat, a csuklóra szerelhető, kulcsot helyettesítő ajtónyitó pánt (ez szabadidős tevékenység során kifejezetten jó ötlet) vagy a peremmel rendelkező gumiszőnyeg, ami meggátolja, hogy a lábunkról lefolyó sár szétfolyjon a padlózaton.

A méretes test méretes belsőt takar, félmilliós felárért három üléssort is rendelhetünk, az üléseket elektromosan, gombbal dönthetjük vagy állíthatjuk fel. Hét ülés esetén persze a csomagtartó méretben kompromisszumot kell kötnünk, de cserébe hét főt szállíthatunk, akár hosszú úton is, relatíve kényelmesen. A vezetői pozícióban magasan ülünk, belátjuk a forgalmat. A műszerfal analóg órája picit elmarad a konkurensekétől, de a középkonzol, valamint az összkép általánosságban elegáns. Sok a tároló rekesz, így minden holminak jut hely bőven, az autó kezelhetősége, így például a navi is könnyedén kiismerhető, az első tesztet a váltó kiemelkedő forgógombja jelenti, ha ezt sikerült sebességbe tennünk, már sok problémánk nem akadhat.

Az új Discovery kínálatában összesen három különböző dízelmotor és két benzines érhető el, a dízel sorban két 2.0 literes (180 le, 240 Le) és egy 3.0 literes (258 Le) erőforrás található, míg a benzines opciók esetében egy 2.0 literes, 300 lóerős, valamint egy 3.0 literes, 340 lóerős változat közül választhatunk. A tesztautóban a legnagyobb dízel dolgozott, mely 600 Nm-es nyomatékával könnyedén megbirkózik a súlyos testtel. A motorhoz kiválóan illeszkedik a 8 fokozatú váltó, s dinamikához alkalmazkodva kapcsolja a fokozatokat. A Discovery fogyasztása a teszthét alatt 9 liter fölött járt, de ez nem meglepő egy ekkora autótól.

A kocsi a 2.0 literes, kis dízellel szerelve 15 millióról indul, a tesztautónk First Edition konfigurációban, s számos extrával felvértezve 26 milliót kóstált, de ezért már szinte az összes vezetéstámogató rendszer megtalálható volt a gépben.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 2993 cm3
Teljesítmény: 258 Le/3750
Nyomaték: 600 Nm/1750
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,1 s
Végsebesség: 209 km/h
Tesztfogyasztás: 9,4 l/100 km