SZEMPONT
A Rovatból

"Túl vén fejjel indultam el Nyugatra" – egy magyar buszsofőr Skóciában

A 44 éves Robi művelődésszervező-diplomával dolgozik kint. Mesélt a pocsék skót konyháról, a zár nélkül az utcán hagyott bringákról, és hogy mi kellene ahhoz, hogy hazajöjjön.


Szántó Róbert 44 éves, 2013-ban kezdett el buszsofőrként dolgozni a Glasgow-tól kb. 160 kilométerre lévő nyugat-skóciai kisvárosban, Obanban.

Robi már az első munkanapján emlékezetes kalandokba keveredett, ugyanis olyan autóval indult a munkahelyére, amit egy régebb óta ott dolgozó magyar barátjától kapott kölcsön. A haver azonban bekapcsolva felejtette a világítást előző éjjel, így az autónak teljesen lemerült az akkumulátora reggelre.

"

Pánikba estem, arra gondoltam, ha már az első munkanapot így kezdem, rögtön kirúgnak. Magyarországon ez főbenjáró bűn lenne, az ember otthon olyanokat kap egy ilyen húzásért, mint például: »Fiatalember, nem jósolok magának nagy jövőt nálunk«. Itt viszont, mikor felhívtam a főnököt, és elmeséltem neki, nevetett egyet a telefonba, és mondta, hogy nem gond, van ilyen, majd beérsz, amikor tudsz.

szivarvany

Képek Obanból - Fotók: Szántó Róbert / Facebook

oban

Robi az obani parton

"Londonban egy senki vagy"

Oban egyébként óriási váltás volt Budapest után Robinak. A skót Felföld előszobájának is nevezett Atlanti-óceán-parti kisvárosban a nagyvárosi nyüzsgés után nagyon kellemes, támogató, barátságos közegbe csöppent. Itt szinte mindenki ismer mindenkit, Robi szerint az ember nem vész úgy el, mint például egy London méretű metropoliszban.

"

Londonban nem számítasz, senkinek érzed magad, engem biztos, hogy hosszabb távon bedarált volna az a város. Obanban azonban nem kellett semmilyen csodát művelnem, elég volt, hogy minden nap bejártam dolgozni. Pusztán ezzel olyan bizalmat érdemeltem ki, amilyet Magyarországon sohasem. Itt ezért megveregetik a vállad, valóban értékelik, amit csinálsz, és ha jó ember vagy - bár nem szeretnék szerénytelennek tűnni -, akkor befogadnak.

Robi, aki 1999-ben, Szegeden, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerezte művelődésszervező diplomáját, nem először próbált szerencsét Nagy-Britanniában. Már 2003-ban dolgozott egy rövid ideig Londonban: egy pubban volt konyhai kisegítő. Folyamatosan buszsofőröket toborzó hirdetésekbe botlott, ekkor támadt az az ötlete, hogy buszvezetőnek áll az Egyesült Királyságban, miután Magyarország csatlakozik az Európai Unióhoz.

Így hát, amikor visszament Magyarországra, beállt a BKV-hoz, ahol - miután aláírt két év munkaviszonyt - kiképezték buszsofőrnek. Ő azonban pár hónap után elköszönt a cégtől, és 2004-ben már Skóciában, majd Írországban dolgozott buszvezetőként.

Természetesen a BKV-nak egy rakás pénzt vissza kellett fizetnie, mert nem töltötte ki a két évet - de ez a kinti fizetéséből nem volt probléma.

2006-ban azután "végleg" visszatért Magyarországra. Úgy volt vele, hogy "fiatalság - bolondság, »kikülföldeztem« magam". A kint megtakarított pénzéből, és svájci frank alapú hitelből vett egy garzonlakást a Keletinél. Aztán egyszer csak azt vette észre, hogy a törlesztőrészletek hirtelen nagyon megugrottak, a fizetése viszont változatlan maradt.

"

2012 végére nem láttam más kiutat, minthogy visszamenjek Nagy-Britanniába. Őszintén szólva egyáltalán nem vágytam rá, hogy újra kimenjek. Pár évvel azelőtt bulinak jó volt, de a klíma magyar szemmel elég barátságtalan Skóciában. Úgyhogy nem vágytam vissza, nem akartam ázni-fázni. De nem volt más megoldás: 2013-tól már Obanban vezettem a buszokat.

obanhajo

Oban, óceánpart

skotbusz1

Szántó Robi és munkaeszköze Obanban

Mivel aggódott, hogy kiesett a gyakorlatból, hisz hat éve nem vezetett buszt, a biztonság kedvéért befizetett egy gyakorlati órára egy buszvezető-oktatóhoz a kiutazás előtt. Egyébként pedig anyagilag annyira a padlóra került, hogy kiutazni is csak baráti kölcsönökből tudott. Ezeket azután gyorsan visszafizette az első hónapokban kapott fizetéséből.

Kétheti fizetésedből vehetsz egy használt Renault-t

Márpedig egy ottani buszsofőr nem keres rosszul, főleg magyar szemmel nézve. Az Egyesült Királyságban a minimálbér 7,2 font óránként (egy font jelenleg 345 forint körül van). Ehhez képest Robi Obanban 8 fontos órabért kapott (bár akkor még 6 font körül volt a minimálbér). 2015 nyarán azután - a kevésbé esős, barátságosabb időjárás reményében - leköltözött a kelet-angliai Cambridge-be, a híres egyetemvárosba. Itt már 11 fontot is megkeres óránként, de azt mondja, hogy Cambridge-ben ennyivel drágább is az élet. Arról nem is beszélve, hogy sokkal több lehetőség van arra, hogy elköltse az ember a pénzét, mint a "világvégi" Nyugat-Skóciában.

Ha az elmúlt éveket nézzük, Robi azt mondja, átlagosan nettó 1300-1400 fontot keresett havonta

(ami a Brexit előtti, 400 forint körüli árfolyamon azért jobban mutatott forintban, mint most).

cambridge1

Cambridge

cambusz1cambusz3-karacsony

Karácsonyi szelfi Cambridge-ben

Persze óvatosnak kell lenni az ottani keresetek forintosításával, hiszen az árak is mások. Ha csak az alkoholos italokat nézzük, egy pint sör a pubban 3-4 font, de a Tescóban is 1,5-2 fontnál indul a már iható kategória. Egy üveg bor 4,5-5 fonttól kezdődik, egy üveg whisky 18-20 fonttól.

Az érem másik oldala, hogy Robi durván kétheti fizetéséből vett egy tízéves Renault Lagunát, 90 ezer km volt benne. Az autó biztosítása viszont rettentő drága. Mivel kint az ember "tiszta lappal" indul, mindegy, hogy már évek óta buszsofőrként dolgozik. Így az első évben neki is mélyen a zsebébe kellett nyúlnia, Obanban kezdetben 500 font volt az éves díj, Cambridge-ben ugyanez 800-1000 font is lehet. A lakhatás is sokba kerül: Skóciában egy 2 szoba hallos gyönyörű lakásért Robi és egy lakótársa 600 fontot fizettek, ugyanez Cambridge-ben már 800-1000 font havonta.

Összességében Robi szerint ez az 1300-1400 font nem rossz fizu, de egy középiskolai tanár például 2000 font körül keres odakint. Mindenesetre, ha okosan költekezel, szépen félre lehet tenni belőle - és Robi szerint ez a lényeg.

Itt soha sincs tülekedés

De hogy néz ki egy buszvezető átlagos munkanapja a skóciai Obanban? Mivel csak 3 km-re lakott a munkahelyétől, Robi először egy használt biciklit vett, és azzal járt be dolgozni. De rövid idő alatt rájött, hogy az állandó eső miatt, ha nem akar szinte minden nap bőrig ázni, autót kell vennie. Ekkor vette meg a fent említett használt Renault-t.

Ahogy beért, felvette a "Duty Sheet"-et, vagyis a szolgálati lapot. Ez tartalmazza, hogy aznap melyik járaton hány kört kell teljesítenie, időben ütemezve, szünetekkel, stb. Obanban a helyi társaság helyi és helyközi járatokat is üzemeltet, így Robi a városban, és az attól 20-30 km-re lévő szomszédos településekre is vezetett buszokat.

buszosztizebusz-vezeti

Robi munka közben Obanban

buszoceanbuszocean2

Így néz ki az óceán a sofőrülésből

buszvezet3

A munka nem csak a busz vezetéséből áll, az utasok a jegyet a sofőrtől veszik. Bár a skót munkavállalók többsége autózik, így a buszokon az utasok 90%-a Robi szerint diák vagy nyugdíjas, akiknek az állam vagy az önkormányzat dotálja az utazást. A skóciai buszokon egyetlen ajtó működik, az első, ezen zajlik a le- és a felszállás is - még sincs tülekedés. Először mindenki leszáll, aki akar, és a megállóban várakozók ezt türelmesen megvárják, utána felszállnak a buszra.

A skót magyar szemmel nézve valami hihetetlenül türelmes népség. Robi sofőrként sokszor szemtanúja volt annak a jelenetnek, hogy egy idős skót mami, fájós lábbal, lassan, komótosan leszállt a buszról, és váratlanul összetalálkozott a megállóban álló barátnőjével. Ekkor megálltak ott a busz ajtajában, elkezdtek csevegni, és közben persze sem le-, sem felszállni nem tudott senki tőlük.

"

Én már kezdtem ideges lenni, hogy feltartják az utasokat, de az emberek szó nélkül megvárták, hogy a két öreglány kicsevegje magát. Senki sem szólt rájuk, még egy kelletlen grimaszt vagy pillantást sem láttam. Mindez persze Skóciára igaz, annak is arra a részére, ahol alacsony a népsűrűség. Cambridge-ben már kicsit nagyobb a pörgés, de annál, amit mondjuk Budapesten megszoktunk, még itt is jóval türelmesebbek az emberek.

buszvezeti2buszmegfules

Télvíz idején, harisnya nélkül, miniszoknyában

Skócia gyönyörű hely, de Robi szerint alapvetően hideg van. Nyáron jó esetben 20, a kora délutáni órákban 25 fok is lehet a maximum, de ez másfajta meleg, mint amit Magyarországon megszokhattunk. Itt valahogy "nem marad meg" a meleg, bármilyen jó idő volt nap közben, az este már hűvös, szinte hideg, 10 fok körül van a hőmérséklet nyáron is.

Robi például az első kint töltött nyáron egyetlen olyan napra sem emlékszik, amikor rövidnadrágot tudott volna felvenni, szandálról nem is beszélve.

holkovek3

Miközben a nyár hűvös, a tél a nálunk megszokotthoz képest enyhe, igazán durva hidegek nincsenek. Más kérdés, hogy a tengerparti Obanban a 0-5 fokos hideg is csontig hatolónak tűnik, mivel az óceán közelsége miatt extrém magas a páratartalom. A helyiek persze hozzá vannak edződve ehhez, a gyerekek a nyári 12 fokban is képesek a tengerben pancsolni. Télen még borzongatóbb látványt jelentettek a vastag nadrágba, dzsekibe öltözött Robinak az utcán, egy jéghideg kőlépcsőn harisnya nélkül, miniszoknyában üldögélő skót lányok - mint mondta, valósággal kirázta a hideg, ahogy rájuk nézett.

A bicikliket sem zárják le a Tesco előtt

Oban magyar szemmel nézve megdöbbentően biztonságos környék. Robi szerint nem igazán kell zárni semmit, nagyon ritka a hevederzár vagy a lakásriasztó, ahogyan az ablakokra szerelt rács is - ő legalábbis nemigen látott sehol. Ő a végén már a kocsiját se zárta, amikor bevásárolni ment, de Obanban, a Tesco előtt a biciklijét sem lakatolta le senki. A házak előtti kerítések is inkább jelképesnek mondhatók, arról nem is beszélve, hogy az emberek simán kint hagyják a ház előtt a különféle tárgyakat, a gyerekek játékait - amelyek Magyarországon öt perc alatt eltűnnének. A skót közállapotokról sokat elmond a következő történet is.

"

Skóciában, ha valamit ottfelejtesz egy nyilvános helyen, majdnem 100%, hogy visszakerül hozzád. Egyszer például odajött egy szakadt munkásruhát viselő srác, utolsó leszállóként odaszólt nekem, hogy »Hé, sofőr, valaki itt hagyta a pénztárcáját«. A nap vége volt, az utolsó utam aznap. Őszintén szólva nem néztem volna ki belőle, hogy ahelyett, hogy némán elsüllyesztené a zsebébe, leadja nálam. Főleg, hogy a tárcában elég sok készpénz és több bankkártya is volt.

Itt az is megtanul főzni, aki azelőtt csak kakaót csinált

A skót konyháról Robi egyetlen szóban mondott véleményt: pocsék. Szerinte ugyanis "ezek az emberek nem azért élnek, hogy egyenek". Robi azt mondja, 10 magyarból 9 garantáltan ki nem állhatja a skót konyhát, mert a mi ízlésünknek túlságosan semleges, fűszertelen és egyhangú.

Az őrölt fűszerpaprikát gyakorlatilag nem ismerik, a só és a bors a jellemző fűszerük, de ezt sem viszik túlzásba.

Robi vitt ki magával Magyarországról paprikamagokat, és a konyhaablak párkányán nevelgette a hegyes erős meg a csemege zöldpaprikákat.

paprika

Magyar magból magyar paprika

breakfast-in-england-2015

Magyar reggeli Nagy-Britanniában

erospista

Nagy kincs, otthonról

Robi szerint kint mindenki megtanul főzni, még az is, aki addig csak kakaót tudott csinálni. Ő már Magyarországon is gyakran főzött, de a marhapörköltet például Skóciában vitte tökélyre. Egyszer a főnökének is vitt belőle egy kis kóstolót. A pörkölt annyira ízlett a főnökének, hogy megkérdezte, lehetne-e rendelni belőle. Ettől kezdve Robi rendszeresen főzött "elvitelre" marhapörköltet, amiből egyre több munkatársa is "rendelt". Persze nem pénzért árulta, hanem általában valami kis ajándékot, például egy-egy üveg bort kapott érte.

Ami még nagyon hiányzik egy magyarnak odakint, az a túró.

"

"Amit itt cottage cheese-ként árulnak, annak szinte semmi köze a magyar túróhoz. Nagyon örültünk, amikor a sok itt dolgozó lengyelnek köszönhetően megnyitott az első lengyel bolt. Az ő túrójuk már egészen hasonlít a mienkhez.

Oban környékén leginkább pubokban lehet étkezni, ahol általában öt-hatféle tipikus skót fogásból lehet válogatni. Ilyen az egyebek mellett baconből, grillezett paradicsomból és gombából, babból, black puddingból, tükörtojásból, kolbászból álló tipikus skót reggeli vagy a fish and chips, vagyis a bundázott hal sült krumplival.

Mivel Robi nem szereti a halat, utóbbiból nem sokszor evett, megkóstolta azonban a skótok nemzeti ételét, a leginkább talán valamelyest a mi májas hurkánkra hasonlító haggist. Ez az étel birka- vagy borjúbelsőségekből, szívből, tüdőből májból készül, némi faggyúval, hagymával, zabliszttel és fűszerekkel. Először egy olyanba kóstolt bele, ami a Tescóból származott - de ez szörnyű volt. Utána Obanban egy pubban újra megkóstolta, és ez már nagyon ízlett neki.

rakottkrakott-krumpli-ala-oban1

Rakott krumpli Obanban, gazdagon

haggis

"Tegnap végre ettem egy igazán finom home made haggist! Ez kellemes csalódás volt, mely feledtette egy régi rossz (bolti) haggis emlékét."

Végül a kávéról is érdemes szót ejteni. A kinti kávékultúra alapvetően különbözik a magyartól: a tipikus skót kávé 2-3 deci, nagyon híg folyadék. "Ez a kávé nem annyira pörget, az íze sem túl intenzív, inkább azért isszák szerintem, hogy melegítse őket."

Ha minden külföldi munkást elbocsátanának, összeomlana a brit gazdaság

A skótok Robi szerint alapvetően elég nyitottan állnak az ott élő és dolgozó külföldiekhez, annak ellenére, hogy az Európai Unió bővítése óta kétségtelenül sokan jöttek, főleg lengyelek. De akármennyi betelepült munkás is van külföldről, a légkör továbbra is elfogadó.

"

2004-ben vonalbetanulással kezdtem. Ez azt jelenti, hogy ott álltam munkaruhában a sofőr mellett, és figyeltem az útvonalat, a megállókat, stb. Volt néhány színes bőrű diák a buszon, egyikük hangosan telefonált a saját nyelvén. Egy idős, részeg skót öregúr is a buszon utazott, az első ajtó előtt állva, és többször is beszólt a diákoknak. Olyanokat dörmögött, hogy ezek is minek jönnek ide, mit kiabálnak a buszon, és így tovább. Egy idő után udvariasan mondtam neki, hogy semmi gond nincs velük. Erre nekem is beszólt, gondolom, az akcentusomon érezte, hogy én is külföldi lehetek. A skót kolléga, aki a buszt vezette, mindezt hallotta. A következő megállóban lefékezett, kinyitotta az ajtót, kipattant a vezetőülésből, és egy kíméletes, de határozott mozdulattal leszállította az öreget. Aztán becsukta az ajtót, és továbbmentünk.

Persze 2004 óta sok minden változott, azóta rengeteg lengyel, szlovák, magyar, román stb. érkezett oda. És közben lezajlott a Brexit, illetve a hozzá kapcsolódó kampány, ami persze Skóciában is éreztette a hatását. Bár továbbra is a nyitottság a meghatározó, előfordult olyan eset, hogy megvertek egy lengyel munkást, mert az lengyelül beszélt az utcán telefonálás közben - de Robi szerint nem ez a jellemző.

4

"Ez a kép az első skót barátom, Graham esküvőjén készült"

1eveskotfoldon

"Egy éve skót földön"

A Brexittől illetve a következményeitől Robi szerint azoknak kell inkább tartani, akik ezután érkeznek Nagy-Britanniába. Akik már itt dolgoznak, azokra szüksége van a brit gazdaságnak, nem fogják őket tömegesen elbocsátani, mert összeomlana a rendszer. Robi inkább arra számít, hogy azokat fogják jobban szűrni, akik mostantól jönnek, várhatóan szigorúbban megnézik, van-e megfelelő nyelvtudásuk, piacképes szaktudásuk. Robi úgy érzi, a Brexit ugyanakkor rengeteget rontott az ország hangulatán, "nekünk nyilván nem hiányzott".

"Úgy érzem, túlságosan vén fejjel indultam el Nyugatra"

Az kint élő és dolgozó magyarok nagy dilemmája, menni vagy maradni, Robit is kínozza. Ő a saját bevallása szerint nem lett szerelmes Nagy-Britanniába, bár a skót Felföld gyönyörű tájai azért megdobogtatják a szívét.

De ami igazán megfogta, azok az emberek - azt mondja, amilyen hideg az idő, olyan melegszívűek a skót Felföld lakói, a Highlanderek.

Mégis nehezen tud végső választ adni a menni vagy maradni kérdésére. Azt mondja, a szíve hazahúzza, de nagyon erős ellenérzéseket kelt benne mindaz, amit ma a magyar politikában lát.

skocia1

"A skót táj azért megdobogtatja a szívem"

skocia3skocia5glencoe-stalker-castleskotzaszlo
"

Túl ezen a bal- meg jobboldali hülyeségen, azt gondolom, hogy a jelenlegi magyar rezsim egy bűnbanda, ami szétrabolja az országot, magának, meg a haverjainak. Olyan katasztrófát okoznak, amit évtizedekig tart majd helyrehozni. Elsősorban ezért nem tudom megmondani, mikor fogok hazamenni - pedig szeretnék, tényleg. Ha azt látnám, hogy valami radikálisan megváltozik, jó irányba, ha például az otthoniaknál betelne a pohár, és valami komoly mozgolódás indulna a kormány ellen, már ülnék is fel az első hazafelé tartó gépre.

Ugyanakkor úgy érzem, túl vén fejjel indultam el Nyugatra, már nem tudok itt gyökeret ereszteni, nem lehet egy fenékkel két lovat megülni. Ez a kultúra, ez a világ nagyon más, mint otthon. Ennek ellenére, az itteni társadalmi légkörben, minden olyan dologgal együtt, ami ellenszenves, jól érzem magam. Ebben az országban alapvetően rend, biztonság és nyugalom van. Ráadásul anyagi biztonságban élek, nem kiugróan magas, de megfelelő életszínvonalon. De nagyon hiányzik a családom és a magyarországi barátaim, és hiányzik Magyarország, a hazám.

busz-elsomarc15-kint

"Az első március 15. kint: én készítettem a kokárdát a Tescóban kapható filclapokból, mivel nem volt más - de mai napig megvan!"

Mit javasolnál azoknak, aki ezután próbálnak szerencsét a Brit-szigeteken?

- Beszélj jól angolul, legalább egy erős alapfok kell, 3 szóval ne gyere ki.

- Legyél elszánt, kitartó. Az első 2-3 hónap nehéz lesz, szokatlan lesz minden, hiányozni fog az otthon melege, sanszos a honvágy, hiszen itt nagyon más a miliő.

- Amikor belevágsz, készülj fel, hogy kicsit lejjebb kell adnod az igényeiből. Például nem biztos, hogy akkora és olyan komfortos lakást tudsz bérelni, mint amit otthon megszoktál. Lehet, hogy kezdetben egy lyukban kell meghúznod magad - le kell tudnod nyelni ezt a békát.

- A munkádban, bármit is csinálsz, ne sumákolj, legyél egyenes, tisztességes. Itt el kell felejteni az olyan "hungarikumokat", mint például hogy nem adunk számlát valamiről, ez itt elképzelhetetlen.

A kezdeti nehézségek igencsak le tudják hangolni az embert - erre fel kell készülni. De ha valaki csak átlagos, vagy az átlagosnál egy hajszálnyival jobb abban, amit csinál, és megbízhatóan végzi a munkáját, azt itt garantáltan megbecsülik, és aranyélete lesz.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Holoda Attila: Egyszerűen arról van szó, hogy az orosz olaj hatalmas hasznot hoz, erről pedig sem a MOL, sem a magyar állam nem akar lemondani
Hiába éri egyre több támadás a Barátság kőolajvezetéket, az orosz olaj túlságosan is jó üzlet a MOL-nak is és néhány közvetítő cégnek - mondja az energetikai szakértő. És a magyar állam is 4-500 milliárd forint adóbevételt bukna a váltással.


Háromszor érte támadás pár napon belül a Magyarországot is ellátó Barátság kőolajvezetéket. Az ukrán 14. drónezred kamikaze drónokkal csapott le az Unecsa olajterminálra, amely a vezeték legnagyobb központja. Innen biztosítják a kőolaj zavartalan szállítását a mintegy 9000 kilométer hosszú rendszeren keresztül, többek között Magyarország és Szlovákia felé. A támadásról csütörtök este fél 11-kor a magyar nemzetiségű, ungvári származású Robert Brovdi – más néven Bródi Róbert –, az ukrán hadsereg pilóta nélküli repülőgépes erőinek, az SZBSZ-nek a parancsnoka számolt be a Telegramon. Bródi a „Magyar Madarai” drónegység alapítója, katonai hívójele: Magyar (МАДЯР). A támadásról videót is közzétett, majd azt írta: „Az Unecsa-finomító kapott a pofájára. Jöhet a javítás 48 órán belül. A fullánkot a 14. SZBSZ-dandár pilótái juttatták el a férgeknek. Az SZBSZ Madarak útja az orosz finomítók ellen folytatódik. És még valami, finomabban, személyesebben: Ruszkik, haza!” – az utolsó két szót már magyarul. Bródi Róbert civilben üzletember, az ukrán agrártőzsde korábbi vezetője, aki 2025. május 8-án Volodimir Zelenszkij elnöktől megkapta az Ukrajna hőse kitüntetést.

Ez már a harmadik csapás volt rövid idő alatt a Barátság vezetékre. Kijev közben orosz finomítókat is célba vett, ezzel jelentősen csökkentve az ország feldolgozókapacitását, és több térségben üzemanyaghiányt előidézve.

A magyar külügyminiszter azonnal reagált. Szijjártó Péter szerint ez „újabb támadás hazánk energiabiztonsága ellen, és egy kísérlet, hogy belerángassanak minket a háborúba”. A poszt alatt azonnal beindult az adok-kapok Radosław Sikorski lengyel külügyminiszterrel: előkerült a szolidaritás, az Északi Áramlat, sőt még a „magyar meló” kifejezés is. A vitába végül bekapcsolódott Andrij Szibiha ukrán külügyminiszter is, aki szerint Magyarország energiabiztonsága saját kezében van: „Diverzifikáljanak, függetlenedjenek Oroszországtól, ahogy Európa többi országa is tette.” Közben a Mol azt közölte, a Barátság vezetéken újraindult a szállítás. Van-e okunk attól tartani, hogy ha folytatódnak a támadások, nem lesz benzin? Miért ragaszkodik ennyire Magyarország az orosz olajhoz, és képesek lennénk-e más forrásból is fedezni az igényeinket? Holoda Attila energetikai szakértőt kérdeztük.

– Kell-e attól tartani, hogy nem lesz benzin?

– A válasz: nem. Magyarországon stratégiai készleteket tartanak fenn. Először, ha jól emlékszem, 30 napnyi készletet írtak elő, később 60 napot, most pedig már több mint 90 napot. A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség nyilvántartása alapján jelenleg 96 napra elegendő nyers kőolaj és feldolgozott üzemanyag áll stratégiai tartalékként rendelkezésre. Vagyis nem kell attól tartani, hogy a közeljövőben hirtelen bármilyen okból üzemanyaghiány alakulna ki.

– De mi történik akkor, ha sikerül teljesen megsemmisíteni az unecsai elosztóállomást? Előfordulhat, hogy teljesen kiesik a Barátság kőolajvezeték, amelyen jelenleg Magyarországra kőolaj érkezik?

– Szerencsére nem ez az egyetlen útvonal. Ott van az Adria vezeték is. Unecsa nemcsak a Barátság vezeték fontos csomópontja, azaz nem kizárólag Magyarország és Szlovákia ellátása miatt jelentős,

sokkal inkább a Balti-tenger felé irányuló „árnyékflotta” ellátása szempontjából fontos, hiszen Szentpétervár mellett, a leningrádi kikötőből innen tankolják fel ezeket a hajókat, és ugyaninnen szolgálják ki a belorusz finomítókat is.

Ez azért fontos, mert az utóbbi időben megszaporodtak az ukrán támadások az orosz finomítók ellen, nagyjából a kapacitásuk 30 százalékát már megsemmisítették. Emiatt Oroszországban, főleg a távol-keleti régiókban üzemanyaghiány alakult ki, kilométeres sorokban várnak az emberek, és alig tudják ellátni őket. Ezért Oroszország most Belorussziából próbál üzemanyagot beszerezni, így vált különösen fontossá az említett elosztóállomás. Tehát a támadás elsődleges célja ez volt, a magyar és szlovák ellátás érintettsége inkább csak járulékos következmény. Az ukránok részéről ugyanakkor politikai üzenet is: régóta mondják, hogy Magyarországnak és Szlovákiának is le kellene válnia az orosz olajról. Az orosz olaj viszont annyival olcsóbb, hogy a MOL és a magyar állam, haszonélvezőként nem akar lemondani a többletbevételről.

– Ez a támadás megdrágíthatja-e annyira az orosz kőolajat, hogy már ne érje meg megvásárolni?

– Nem, mert az orosz kőolaj önköltsége elég alacsony, majdnem olyan, mint az araboknál. Jó hatékonysággal, nagy mennyiséget tudnak kitermelni és értékesíteni. Az oroszoknak érdekük fenntartani az eladásokat, amíg csak lehet, hiszen kemény valutát kapnak érte, amit a háborúra fordítanak.

– Így tulajdonképpen részben a magyar állam finanszírozza az orosz háborút.

– Így van, a magyar és a szlovák állam is.

– Gyakran hallani azt az érvet, hogy azért nem tudunk az orosz olajról könnyedén leválni, mert a finomítók kifejezetten az orosz, uráli típusú olajra vannak állítva.

– Ezt szeretném pontosítani. A sajtóban gyakran kész tényként kezelik, hogy ezek a finomítók át vannak állítva az uráli olajra, de ez nem igaz. Nem átállítva, hanem optimalizálva vannak rá. A kettő nem ugyanaz. Minden finomító képes különböző típusú olaj feldolgozására, csak más-más a kihozatal. A szocialista időszakból örökölt ellátási lánc miatt került többségében uráli olaj Magyarországra és Szlovákiába, ezért optimalizálták erre a kihozatalt. De ez nem jelenti azt, hogy más típusú olajat ne tudnának feldolgozni.

A MOL multinacionális cégként nem engedheti meg magának, hogy csak egyetlen forrásra támaszkodjon. Már régóta készülnek arra, hogy más típusú olajat is feldolgozzanak, csak ezt nem hangoztatják.

Egyszerűen arról van szó, hogy az orosz olaj hatalmas hasznot hoz, erről pedig sem a MOL, sem a magyar állam nem akar lemondani.

– És most úgy tűnik, az ukránok most már tényleg elszánták magukat...

– Nyilvánvaló, hogy ehhez a mostani akcióhoz megkapták a nyugatiak, köztük az amerikaiak jóváhagyását. A helyzet az, hogy elegük lett abból, hogy egyes európai országok, főleg Magyarország, továbbra is finanszírozzák az oroszokat. Bár más európai országok is vesznek orosz olajat feketén vagy LNG-t, de ezek volumene meg sem közelíti a magyar és szlovák vásárlásokat. Magyarország ebben élen jár. Az orosz nyersolaj exportja jelenleg főleg Kínába és Indiába irányul, de a háború előtti uniós mennyiséget meg sem közelíti. Részben mert nincs ekkora igény, részben mert csak tengeri úton tudják szállítani, ami drágább. Így az orosz fosszilis export mennyisége 20–25 százalékkal csökkent, a bevétel pedig közel 50 százalékkal esett vissza. India és Kína tehát erősen kihasználja az oroszok helyzetét, és jóval olcsóbban vásárolja meg az olajat és az LNG-t.

– Mik a magyar perspektívák?

– Nem olyan bonyolult. Az Adria vezeték azonnal bevethető. Ha a MOL ragaszkodik az uráli olajhoz, akkor beszerezhető akár hasonló típusú, vagy akár ki is keverhető. Maga az uráli olaj sem homogén, hanem egy keverék. Ki lehetne keverni akár Százhalombattán, de az omisalji tartályparkban is. Valójában nem technikai, hanem üzleti érdekek miatt ragaszkodnak hozzá. Az ár mindig a brenti jegyzéshez igazodik, tehát a fogyasztói ár nem lenne magasabb. A horvát tranzitdíj magasnak tűnik, de ha nagyobb mennyiséget szállítanának, egy tonnára vetítve olcsóbb lenne.

2023-ban a Janaf és a MOL közösen tesztelte a vezetéket, havi 1,2 millió tonna kapacitást mértek, ami évente 14,4 millió tonna. A két finomító, Százhalombatta és Pozsony együtt sem használ ennyit,

legfeljebb 11–12 millió tonnát. Tehát ellátási gond nem lenne.

– – Mik ezek az üzleti érdekek? A MOL már nem állami cég, jól tudom?

– A magyar államnak már nincs benne közvetlen részesedése. Korábban volt, közel 25 százalék, de ezt kiszervezték alapítványokba. A MOL alapszabálya szerint egyetlen tulajdonos szavazati joga sem lehet 10 százaléknál több, így hiába volt az államnak 25 százalék körüli részesedése, csak 10 százalékos szavazati joggal élhetett. Amióta viszont három alapítványba szervezték ki, az MCC-be, az Új Európa Alapítványba és a Maecenas Universitatis Corvini Alapítványba, a 25 százaléknyi részvény ismét 25 százaléknyi szavazati erőt képvisel. Ezzel a menedzsment lényegében leválthatatlanná vált.

– Kik húzzák a nagy hasznot?

– Egyrészt a magyar állam adó formájában. Van egy rendelet, amely szerint az uráli és brenti olaj közötti árkülönbségből származó extraprofit 98 százalékát adóként be kell fizetni. Másrészt a MOL osztalékot is fizet,

idén például 200 milliárd forintot, amiből 50 milliárd jutott az említett alapítványokhoz.

Arról nem is beszélve, hogy azt mindenki tudja, talán az Átlátszó írt róla hosszabban, hogy micsoda összefonódások vannak mind a gáz, mind az olaj oldalon, hány közvetítő cég van még az eladó orosz vállalat és a MOL között. Azaz egy csomóan elteszik a maguk kis hasznát, egy-két cent, tíz cent, húsz cent ide-oda tonnánként, és már mindjárt összejön egy jó néhány milliárd forint.

– Mennyi adóbevétel esne ki, ha szakítana Magyaorszg az orosz olajjal?

– Pontosan nehéz megmondani, de körülbelül 400–500 milliárd forintnyi adóbevételről van szó, amit a különbözet alapján szed be az állam. Ezért védi a kormány tűzzel-vassal az extraprofitadót.

– Elképzelhetőnek tartja, hogy teljesen leáll a Barátság vezeték?

– Igen, elképzelhető. A MOL már utalt rá, hogy lehetőség van a Barátság ukrajnai ágát használni, akár kazah vagy azeri olaj szállítására is. Ezért bombázták az oroszok az odesszai kikötőt, mert tartanak attól, hogy a közép-ázsiai országok be akarnak törni erre a piacra.

– De egy teljes leállás idejére a 90 napos tartalék elegendő lenne.

– Egy műszaki helyreállítást, egy kerülő vezetékszakasz építését 90 nap alatt meg lehet oldani. Ez mindig csak akarat kérdése. Amíg a MOL hatalmas nyereséget tud realizálni, addig nem változtat az üzletpolitikáján. Csak akkor lesz valódi akarat, ha ez a nyereség elolvad.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
„Megláttam az árakat, ez nem a magyaroknak szól” - így költöttünk Budapesten augusztus 20-án
Kimentünk a Várkert Bazárhoz, a tömegben kérdeztük az ünnepi rendezvényeken résztvevőket, hogy mit és mennyiért fogyasztanak, vásárolnak. Meglepően különböző válaszokat kaptunk.


Idén tizenötödik alkalommal rendezték meg a Magyar Ízek Utcáját a Várkert Bazárnál, amely mára a Szent István-napi ünnepségek egyik legnagyobb gasztronómiai eseménye lett.

A háromnapos fesztiválon több mint 150 kiállító mutatta be portékáit, az idei év kiemelt tematikája a „Vadat és halat”, a díszvendég pedig Kárpátalja, így a magyarországi vad- és halételek mellett a kárpátaljai konyhával is találkozhattak az érdeklődők.

Stábunk kiment a helyszínre, és megkérdezte az embereket arról, mit vesznek, mit esznek-isznak, és hogy drágának vagy elfogadhatónak találják az árakat:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos: Orbán Győző azért szólalt meg Hatvanpusztáról, mert bent voltam, és tudják, láttam ezt-azt
A miniszterelnök apja gyakorlatilag mindent beismert - mondja a független képviselő, aki szerint elsősorban a nála lévő tervrajzok és a most nyilvánosságra hozott, bent készült videó miatt dönthettek úgy, hogy Orbán Győzőnek valamit mondania kell.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. augusztus 27.



"Mérhetetlen luxus viszont dögivel" - így jellemzi Hadházy Ákos legfrissebb posztjában azt, amit az Orbán-család hatvanpusztai birtokán látott, amikor besétált a kapun. Azt írja, néhány ablakon bepillantva meggyőződhettet arról, hogy az általa megszerzett tervrajzok a valóságot tükrözik: valóban létezik például a 193 négyzetméteres étkező, és a hozzá kapcsolódó 143 négyzetméteres társalgó, és megnézte a két medencét is. Az egyik egy mélyebb a felnőtteknek, masszírozó sugárral, a másik sekélyebb a gyerekeknek. Látott három kertészt is, akik épp a levendula ültetvényen és a hatalmas rózsakertben dolgoztak.

A most közzétett videó elkészítése után vette üldözőbe a képviselő autóját az egyik őr, aki nekik is ment, majd felborult az kocsijával. Hadházy Ákossal beszélgettünk a legfrissebb fejleményekről.

– A videó, ahol egy biztonsági őr veszi üldözőbe az Orbán-család hatnavpusztai birtokának közelében, majd felborul az autójával, olyan, mint egy kémfilm egyik jelenete. Mit érzett akkor, amikor ez történt?

– Visszanézni rosszabb volt, mert olyankor már van idő gondolkodni. Belülről nem volt annyira ijesztő, inkább az a bizarr érzés volt, hogy sejtettem, nekem fog jönni. Ezt mondtam is, igaz, akkor már egyszer belém jött. Belülről az események jóval lassabbnak és nyugodtabbnak tűntek, mint amilyennek kívülről látszottak.

– Mit gondol, az üldözés egy túlbuzgó őr egyéni ötlete, vagy eltervezett akció volt?

– Több helyen elmondtam, hogy mindkettő lehet. Lehet önbíráskodás vagy túlbuzgóság, de az is, hogy utasításra csinálta: mondták neki, hogy mindenképpen állítson meg, és nem baj, ha közben valami történik. Mindkettő rossz, mert ha azt gondolják, hogy ez belefér, az is baj, de az is, ha a propagandának a hecckampánya annyira sikeres, hogy a fogékony honfitársainkat agresszióra tudják hergelni. A hibrid rezsimekben a hatalom, ameddig lehet, kiszervezi az erőszakot: nem a saját embereikkel csináltatják, hanem felheccelt emberekkel. Ez egyik esetben sem jó dolog. Sajnos valószínűleg soha nem fogjuk megtudni az igazságot. Ha utasították, akkor sem fogja elmondani.

Majd egy prémiumot, egy vállon veregetést, és megígérik neki, hogy nem kell börtönbe mennie.

Pedig egy normális országban ezért börtön járna, hiszen szándékosan veszélyeztette a testi épségünket. Ezt nem lehet szépíteni.

– Ha már itt tartunk, elindult a rendőrségi eljárás közúti veszélyeztetés gyanúja miatt. Mire számít?

– A rendőri eljárás korrektnek tűnt. A videó alapján egyértelmű, mi történt. Érdekes, hogy propagandisták és egyes ellenzéki politikusok olyat pedzegettek, hogy én mentem neki a másik autónak. Ez nonszensz.

– Nem fél?

– Nem, és másnak sem javaslom, hogy féljen. A lényeg, hogy nem egyedül kell csinálni

.

Egyedül én sem fogok visszamenni, nincs is miért.

Sok emberrel azonban vissza fogunk menni. Rövidesen közzéteszem, mikorra szervezünk utat, és biztosan többször is megyünk. Ezt látni kell saját szemmel, ott lehet megérteni a rendszer abszurditását.

– A most megjelent videó azzal kezdődik, hogy ön bemegy Hatvanpuszta nyitott kapuján, majd öt perc múlva ki is jön. Ezalatt az öt perc alatt mit látott?

– Erről tettem közzé a reggeli videót. Összefoglalva: újabb bizonyítékot, hogy ez nem egy mezőgazdasági üzem, hanem egy luxuskastély, amit a miniszterelnöki család építtetett magának.

– Elolvastam a Borsban az Orbán Győzővel készült interjút. Abban pálinkafőzőről, aszalóról, diákszállásról beszél. Ön említette, hogy eljutottak önhöz a komplexum tervei. Abban mi van?

– Vannak ilyen helyiségek is, a kérdés, használják-e majd őket. A pálinkafőzést nyilván igen. De nem ez a probléma, hanem minden más. Orbán Győző zavarában olyat is mondott, amit nem láttam a tervekben: például diákszállást nem láttam. A könyvtár mellett van még két lakás, gondolom, erre gondolhatott. Ezeket a terveket részletesen be fogom mutatni.

Amit Orbán Győző mondott, az beismerése volt a dolgoknak.

Ahogy keretezte, inkább hasonlított egy humorista magyarázatára: nagy a család, ezért kell ekkora ingatlan.

– A családi könyvtár is szóba került. Láttunk róla fényképeket: meglehetősen impozáns. Mi férhet oda?

– Itt viszonylag őszintén kellett válaszolnia, mert tudja, hogy már ismerjük a könyvtárat. Nem meglepő, a HVG már bemutatta. Egészen lenyűgöző, kazettás mennyezettel. A meglepetés inkább az, hogy ugyanabban az épületben még két lakás és egy diákszállásnak nevezett lakás is van. Hogy mire használják majd, azt egyszer megtudjuk. Minél hamarabb lesz rendszerváltás, annál hamarabb.

– Unokáknak és dédunokáknak épült úszómedencéről is szó volt. Látta? Azt hogy képzeljük el?

– Elegáns. Sejthető, hogy vízforgatásos, látszik is rajta. Fűtött medence, belső információk szerint ezek mind fűtöttek.

– Mit gondol, mi vitte rá Orbán Győzőt, hogy megszólaljon, amikor korábban elhajtotta az újságírókat?

– Az, hogy bent voltam, és tudják, láttam ezt-azt. Elmondtam, hogy nálam vannak a tervek. Ezt úgy hívják, elővágás: amit már nem lehet letagadni, inkább elébemegy a történéseknek. A miniszterelnök eddig azt mondta, hogy ez mezőgazdasági üzem. Az én bizonyítékaim alapján Hatvanpuszta létét már nem lehet tagadni. Ilyenkor elő kell állni egy másik narratívával. Orbán Győző gyakorlatilag mindent beismert, mindezt olyan hangnemben, mintha humorista magyarázta volna el nekünk.

– Attók nem tart, hogy az ön által megszerzett dokumentumok „eltűnnek”?

– Nem nagyon tudnak, mert több helyen vannak. Nem a fiókban tartom.

– Friss hír az is, hogy Gyürk András eddigi kampányfőnök átadja a helyét Orbán Balázsnak, „újrabrandingelik” a kormányfőt. Ehhez képest Orbán Viktor az Ungár család magángépén utazott az Adriára nyaralni, ahol jachtot bérelt. Hogy lehet így újrabrandingelni a miniszterelnököt a „nép egyszerű gyermekeként”?

– Az ő felfogásuk szerint ez nem is luxus, mert azt mondják, propelleres, egymotoros gép. Csakhogy az összes egymotoros közül ez a legdrágább és leginkább luxusgép. A hajót is ki lehet bérelni heti néhány millióért, de az ő színvonalukhoz képest persze ez nem luxus. Nem gondolták át, hogyan néz ez ki kívülről.

Egy demokráciában le kellene mondania a miniszterelnöknek, nem a hajó vagy a repülő miatt, hanem azért, mert az Ungár család gépével utazott,

különösen annak fényében, hogy tavaly is náluk vendégeskedett Abbáziában. Németországban mondott le politikus pusztán azért, mert elfogadott egy nyaralást egy hajón. Egy valódi demokráciában ilyet nem lehetne megtenni. Orbán azért meri, mert bízik a propagandagépezetben. Joggal, mert amit ő mond, több emberhez jut el, mint az igazság. Bár gondot jelenthet majd nekik, hogy a Facebookon és a YouTube-on nem hirdethetnek ősztől.

– Gulyás Gergely szerint mindenki kifizette az útiköltségét. Fejenként mennyibe kerülhetett a repülőzés és a hajózás?

– A repülőgépet 1,5–2 millió forintért lehet bérelni egy útra, oda-vissza 3 millió. Ez személyenként 5–600 ezer forint. A hajó bérlése néhány millió forint.

– Akkor ha fejenként kb. félmillió a repülés, ez az ő jövedelmi szintjükön még meg is fizethető.

– Akár ki is fizethették. A probléma az, hogy ez a Schmidt Mária gépe. Tavaly is nála nyaralt a miniszterelnök. Amikor egy nagyvállalkozó, aki az állammal üzletel, kedveskedik a miniszterelnöknek, az probléma.

– Maradjunk a luxusgépeknél. Az ön tegnapi posztjában nyilvánosságra hozott egy fotót, amit a külügyminiszter fia posztolt saját luxusrepülőzésről.

– A fiatalember posztját nagyon gyorsan levették, nyilván rászóltak. Pár éve meg lehetett volna csinálni, most már nem. Remélem, a magyar társadalom nem fogja bevenni ezt az „újrabrandingelést”.

Attól, hogy kétszer fapadossal utazott a kormányfő, nem fogják elhinni, hogy ő a nép egyszerű fia.

És látszik is, hogy nem is tudnak erre jó szívvel rászokni. A propagandagépezet, amely folyamatosan méri a közvéleményt, érzi, hogy egyre jobban zavarja az embereket ez a történet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk