Túl sokan halnak meg, mert nem csatolják be a biztonsági övet – szigorít a rendőrség a büntetéseken
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) legfrissebb adatai szerint a magyar járművezetők 92,2 százalékban használják a biztonsági övet, ami elsőre magas aránynak tűnhet, de ha ugyanez a szabálykövetés valósulna meg az elsőbbségadásnál vagy a sebességhatárok kapcsán, akkor jóval kevesebb baleset történne az utakon.
A Vezess.hu a biztonsági öv használatával kapcsolatban megjegyzi: a 92,2 százalék az EU-ban átlag alatti, mivel a legfejlettebb közúti közlekedésbiztonsággal rendelkező európai országok tekintetében az arány 96,5 és 99,2 százalék között van.
A rendőrség 2024-ben több mint 206 ezer bírságot szabott ki az övhasználat szabályainak megszegése miatt – ezek értéke meghaladta a 3,4 milliárd forintot.
A Telex nemrég arról írt, hogy a hatósági eljárások sok esetben zárulnak eredmény nélkül, például válaszadás elmaradása vagy hozzátartozóra hivatkozó nyilatkozatok miatt. Az ORFK közölte, hogy „összességében ezen ügyek mintegy 20-25 százalékában tudott a rendőrség szankciót alkalmazni”.
Az ehhez szükséges kormányrendelet-módosítás még hátravan, de ha életbe lép, a bizonyító erejű képi felvétel alapján az üzembentartóval szemben is eljárhatnak – mindegy lesz tehát, hogy ki vezette a kocsit.
Jelenleg a VÉDA kapuk felvételei alapján a sofőr vagy – ha ő nem azonosítható – az üzembentartó is megbírságolható, ha nem használja a biztonsági övet. A bírság összege 20, 30 vagy 40 ezer forint lehet, attól függően, hogy lakott területen belül, kívül vagy autópályán történik a szabályszegés.