KULT
A Rovatból

Nem hiszed el, amit látsz – ez a doksi megmutatja, milyen egy internetes gyilkos

Megnéztük az aktuálisan legizgalmasabb netflixes dokumentumsorozatot, a Ne szórakozz a macskákkalt, és felállt a hátunkon a szőr.

Link másolása

Az történt, hogy írtam a Middle Beach-i gyilkosságról, és rámírt egy olvasó, hogy olvasta a kritikám - van egy olvasóm!!! - és akkor már ajánl egy másikat, mert ettől tuti összecsinálom magam. Hát naná, hogy megnéztem. És igaza volt. Utólag is köszi!

A Ne szórakozz a macskákkal: Vadászat az internetes gyilkosra című Netflixes dokumentumfilmről elsőre nem lehet érteni, hogy valójában miről is lesz szó. Eleve a címe is furcsa, nem utal sorozatgyilkosra, családgyilkosra, perverzre, semmire, amit megszoktunk az izgalmas true crime filmektől.

Aztán elkezded nézni, és nem hiszed el, amit látsz.

Tényleg hihetetlenül  izgalmas és egyszerre vérfagyasztó, olyan ez a dokumentumfilm, mint a legjobb thrillerek. Manapság egyre több ilyen minőségű, hatásában műfaji filmes élményt nyújtó dokumentumfilm készül, a legtöbbjüket pedig a streaming oldalakon láthatjuk. Nem véletlenül, ugyanis a Netflixnél és társainál akad anyagi forrás, hogy ezt az ágazatot kiemeltebben támogassák. Valószínűleg nagyon meg is térül a befektetett pénz, mivel így is csak töredékét költik egy igényes dokumentumfilmre, mint egy fikciós sorozatra, mégis hihetetlen nézettségeket tudnak hozni. Például erre a három részes szériára az IMDb.com-on eddig negyven ezren szavaztak, ami egy dokumentumfilmnél kiemelkedő teljesítmény, nem is beszélve arról, hogy 8 pontos.

De hogyan jönnek ide a macskák? Elsőre, amikor ezt kimondja az egyik főszereplő, hogy ne szórakozzunk - az eredeti cím: dont f#ck with cats, azaz ne b#szakodj a macskákkal - a kis cuki állatokkal, akkor azt lehet hinni, hogy ez valami fekete humorral operáló sorozat, és csak poénból mondja. Aztán kiderül, hogy sajnos komolyabb dologról van szó.

A cím arra utal: az internet legsötétebb bugyraiban is van egy íratlan szabály: a macskákat hagyd békén.

Az egyik elbeszélő, a sztorit megélt és a civil nyomozásban résztvevő hölgy elkezdi mesélni: egy napon megjelent egy videó a neten, amin egy alig látható alak kiscicákat végzett ki aljadék módon. Erre a hősnő és rajta kívül nagyon sokak olyan dühösen reagáltak, hogy csoportot alapítottak a Facebookon, és elkezdtek nyomozni a videó és az illető kiléte után.

Honnan származhat az ágytakaró? Milyen márkájú a porszívó, és hol árulják? És vazze, kiderítették, hol van épp a csávó.

És itt elkezdődik egy fordulatokban és izgalmakban gazdag történet. A nyomozásban résztvevők civilek, akik szakmájukat tekintve profi IT-szakemberek. A munka pedig szinte csak a gépeik mögül zajlik, néha telefonon.

Ilyen trükkökkel találtak rá a  gyilkosra:

Nem szeretném elspoilerezni a részleteket, de annyit elárulok, hogy az ügy alakulása során aztán egy sokkal durvább dolog kerekedik az egészből, amibe már a rendőrség is beszáll. Nem mintha nem lenne elég durva végignézni egy kiscica kínzását. Amit itt nem kell szerencsére látnunk, csak kis részleteket mutatnak meg belőle.

Az egyik, az ügyben részt vevő profilozó meg is jósolja az elkövetkezőket: a pszichopata sorozatgyilkosok gyakori közös vonása, hogy először állatokat kínoznak. Jön is még egy macskás videó. Aztán beválik a jóslat. A következő videóban ott fekszik egy ember.

Az ügy egy 2010-ben megtörtént eset. Az elsőre fekete komédiának tűnő film gyorsan átvált bizarr történetté, amikor a macskagyilkosságokról szó esik, és onnantól képtelenség lekapcsolni. Interjúkra fűzték fel a sorozatot, látjuk, milyen furmányos a gyilkos és hogyan mennek a nyomok után a civil detektívek, s hogyan járnak egy ideig még a rendőrségnél is előrébb. A Keresés című filmhez hasonlóan szinte csak az interneten keresztül zajlik a nyomozás és így maga a történet is. Ha rágnám a körmöm, már nem lenne egyik ujjamon sem.

Deanna Thompsont ismerjük meg először, ő a sorozat pozitív főszereplője. Egy kaszinóban dolgozik adatelemzőként Las Vegasban. A hobbija szintén a számítógéphez és az internethez kötődik, álnéven szeret a neten szörfözni. Míg rá nem akad a macskás videókra, majd az IT-s profizmusát bevetve nekiáll néhány hasonló hobbinyomozóval együtt felfejteni a videók készítőjének kilétét. 

A film rámutat az internet fekete oldalára is, hiszen maga a főszereplő is felteszi a kérdést: vajon ők is tehetnek-e arról, amiket a macskagyilkos tett később - azzal, hogy segítettek neki, hogy megkapja azt a figyelmet a bűntetteiért, amire vágyott? A közösségi média a nárcizmusunk felfokozója lett, sokan keresik itt a figyelmet, sokan szeretnének hírnévre szert tenni. Az influenszervilág és a közösségi média erre jó terep, azonban a negatív hősökre is nagy figyelem tud irányulni, ők is meg tudják itt kapni, amire vágynak.

Egy beteg személyiség pedig otthonra tud lelni az internet bugyraiban, ahogy itt is történt. 

A film profin van megrendezve, nagyon jól néz ki, a szereplők legalább annyira érdekesek, mintha egy forgatókönyvíró találta volna ki őket, és nagyon izgalmasan mesélnek. Maga a történet pedig annyira hátborzongató és gazdag fordulatokban, mint a Kapj el, ha tudsz, amire maga a gyilkos is utalt az egyik csali-jelével: igazi macska-egér játéknak lehetünk a szemtanúi. A forgatókönyvíró maga az élet, egy apró részletnyi leülés ellenére is nagyon feszes dokumentumsorozat, ami egyértelműen a netflixes tartalmak élvonalába tartozik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: