KULT
A Rovatból

Los Angeles szennyeseit nem életbiztosítás kiteregetni, és Colin Farrellt magánnyomozóként ez nem zavarja

Jó a Sugar. Amit az Apple TV+ letesz az asztalra, az mind arannyá válik? Mit csinál az almás cég, amire másik streaming-szolgáltató nem képes? Miért érzem azt, hogy minden saját gyártású tartalmuk a maximális minőséget képviseli?
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 08.


Link másolása

Továbbra sem vagyok Apple-rajongó, de amit az utóbbi években művelnek a szórakoztatóiparban, az elismerésre méltó. Nagyon rövid idő alatt sokkal kisebb filmes könyvtárból képesek lettek komoly konkurenciái lenni olyan óriásoknak, mint a Netflix és az Amazon Prime Videója.

Úgy tűnik, az Apple-nél nem képesek hibázni.

Ne essék félreértés, a Netflixen is vannak azért telitalálatok: Dark, Stranger Things, vagy a legújabb Ripley, de minden sikertartalomra jut több tucat celluloid hulladék. Az Amazon is nagyon próbálkozik, de ott is néha csorba esik a The Boys és az Invincible által felemelt mércén egy Hatalom gyűrűivel. Annyira a minőségre építenek az almás cégnél, hogy tényleg egy prémium streaming-szolgáltatónak tudnám nevezni őket, nem az áruk, hanem a tartalmaik miatt.

Ezt a remek reputációt a Sugar szerencsére nem fogja lerontani. Mark Protosevich alkotó legújabb krimi-sorozata gyönyörű szerelmeslevél a klasszikus hollywoodi film noirnak. Egy olyan mély főhajtás, amely akár rosszul is elsülhetett volna, de Protosevich és csapata pontosan tudták, hogy kell a zsáner kliséit saját előnyükre felhasználni.

Mark Protosevich íróként eddig nem annyira meggyőző filmográfiával rendelkezik, gondolok itt arra, hogy a művei nem kiemelkedőek forgatókönyv terén.

Egyik első műve a 2000-es évek kultuszhorrorja, A sejt Jennifer Lopezzel. De ő dolgozott a Will Smithes Legenda vagyok, a Chris Hemsworth nevével fémjelzett első Thor filmen is és a Josh Brolin-féle Oldboy-feldolgozáson. Egy közös volt ezekben a művekben: a karizmatikus főszereplő színész.

Ezt a jó szériát itt is folytatta Protosevich, a szinte tökéletes, mindent is tudó magánnyomozó szerepére a mindig zseniális Colin Ferrellt nyerték meg.

Az ír fenegyereknek szinte jutalomjáték John Sugar szerepe, minden rezdülésén érezni, hogy imádta forgatni a sorozatot.

Ami meglepett, hogy eddig nem túl erősnek ítélt forgatókönyvíró, az első két rész alapján igencsak összeszedte magát. Igaz, hogy az író csapata kiegészült még egy pár erős névvel, de az első két rész meglepően jól működött. Igazi film noir, ügyes vágással, érdekes üggyel és karizmatikus főszereplővel.

Történetünk egy hangulatos fekete-fehér tokiói kalanddal kezd, ahol Sugar (Colin Farrell) egy eltűnt fiú után kutat.

Mint később kiderül a színes részekből, John nyaralni ment Japánba, de ott se bírt magával és még a pihenés helyett is dolgozott.

Miközben utazik hazafelé Los Angelesbe, Sugar végig a nézővel beszélget klasszikus belső monológokon keresztül. Nem sokkal hazaérkezése után egy gazdag visszavonult filmproducer (James Cromwell) felbérli Sugart, hogy találja meg az eltűnt unokáját. Az ügyön a magánnyomozó szépen végigvezeti a nézőt, és mi is részeseivé válunk ennek az izgalmas nyomozásnak.

Az első két rész folyamán klasszikus film-noir filmekből láthatunk részleteket, ezzel párhuzamot vonva az éppen aktuális történésekkel. Ügyesen megoldották az alkotók, hogy megismerjük Sugar karakterét, de mégis homályban tartsanak fontos részleteket, hogy érdekes maradjon a háttere Johnnak. Kíváncsi leszek, hogy fogják megoldani a krimik „leszállóágát”, amikor a főszereplő a mélypontján van. Eddigiek alapján Sugar remek nyomozó, de vannak titkai és képes hibázni.

Az atmoszféra hihetetlenül erős, Los Angeles fényűző szennyeseit teregetni nem éppen életbiztosítás és ezt magánkopónk is pontosan tudja.

A képi világ letisztult és mégis nosztalgikusan klasszikus kriminek hat. Egyszerre látjuk Sugar munkájának csábító részét a mocskos részletekkel együtt. Úgy elrepült az első két epizód, hogy észre sem vettem.

A többi színész sem szégyenkezhet Farrell mellett. James Cromwell egy nemzeti kincs, aki látta legutóbb az Utódlásban, az tudja miről beszélek. Nate Corddry kellően bicskanyitogató David Siegel szerepében. A gyanús (valószínűleg red herring, de ez még kiderül)

apát alakító Dennis Boutsikaris pedig mindig tökéletes a nyájas, de hányingert keltő szerepekben.

Nem tehet róla, olyan arcberendezése van, amivel tökéletes csótány szerepeket tud eljátszani. A Drótból és A Hivatalból ismerős Amy Ryan is hozza a kötelezőt az eltűnt lány nevelőanyjaként. Eric Langenak eddig egyetlen jelenete volt a második részben, de az kellően zavarbaejtő volt ahhoz, hogy érdekessé tegye az ismeretlen bűnöző figuráját.

Nem kertelek többet, a Sugar megint csak egy jó kifogás lesz, hogy az Apple TV+ előfizetője maradjak egy ideig.

Nem lehet elmenni mellette szó nélkül, egy szórakoztató krimi, amely főhajtás a klasszikus hollywoodi film noir előtt.

Colin Farrell még mindig a szakma egyik kiemelkedő zsenije. Az első két rész alapján én csak ajánlani tudom a Sugart. Nem mondanám családi délutáni nyomozós sorozatnak, de 16+ körüli korhatár felett már bátran lehet vele próbálkozni. A Sugar megtekinthető az Apple TV+ streamingszolgáltató kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk