SIKERSZTORIK
A Rovatból

Hello Wood: a fából faragott sikersztori

A budapesti alkotócsoport installációival egyre több helyen találkozhattok az országban - miközben a fél világot is meghódították.

Link másolása

Ha Budapesten éltek, vagy csak követitek a híreket, bizonyára a ti figyelmeteket is felkeltették a mostanában lépten-nyomon felbukkanó hatalmas, fából készült szobrok. Legutóbb például az óriási kávéscsésze az Erzsébet téren, a hasonló méretű tojások és a Colosseum az idei Sziget fesztiválon, vagy éppen a tavaly decemberben a Müpa előtt felépített karácsonyfa, amely utólag elajándékozott szánkókból állt össze.

Ezeknek a nem mindennapi alkotásoknak ugyanaz a társaság, a Hello Wood áll a hátterében. A kezdeményezés gyökerei öt évvel ezelőttre nyúlnak vissza, amikor Pozsár Péter, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) tanára kitalált egy speciális formatervezési feladatot elsőéves diákjainak: egy dániai fesztiválra kellett fainstallációkat tervezniük. El is küldték a pályázatot, de kiderült, hogy nincs elegendő pénz a fesztivál megszervezésére, így gyakorlatilag hiába dolgoztak.15373571822_d659cebb7d_zhellowood6_tojassziget_kallo

Fotó: Kálló Péter

A projekt résztvevői érthető módon csalódottak voltak, ezért elindult az ötletelés, hogyan valósíthatnák mégis meg a terveket. Ennek eredményeképp jött létre 2010 augusztusában az első Hello Wood alkotótábor, amire Péter szülőhelyén, Csongrádon került sor. Ekkor még viszonylag kevés, mindössze harminc körüli résztvevővel, de annál jobb hangulatban.

Az eseménynek meglepően nagy és pozitív sajtóvisszhangja lett, mindenkinek tetszettek a hatalmas, nem mindennapi műalkotások, így nem volt kérdéses a folytatás. A 2011-es tábort már a Kapolcs melletti Csórompusztán tartották, hasonló fokú lelkesedés, ám jóval nagyobb előkészületek mellett - hiszen az elsőt alig három hét alatt hozták össze.

Híres installációk a Hello Woodtól

A Hello Wood nemcsak a táborból áll, az alapítók által létrehozott cég ma már egész évben kap megrendeléseket. Lényegében ebből tartják fenn magukat, mivel maga a tábor a kezdetektől nonprofit alapon működik. Az egyik legjelentősebb partnerük a Sziget, ahol már több éve jelen vannak. Idén ők építették a fő elektronikus zenei helyszínként üzemelő Colosseumot, valamint több más installációt is kiállítottak a fesztiválon.

A hazai és a nemzetközi sajtóban is nagy nyilvánosságot kapott tavaly decemberben a Művészetek Palotájánál felépített karácsonyfa, amely 365 darab szánkóból állt össze, igazán rendhagyó látványt nyújtva. A szánkókat Vízkereszt után az SOS Gyermekfalu lakóinak adományozták. A szervezők elmondása szerint talán ez a projekt állt eddig a legközelebb a szellemiséghez, amit hosszú távon követni szeretnének.hw_domolky_daniel

Fotó: Dömölky Dánielhellowood8_szanko

Fotó: Nagy Szabolcs

Hasonlóan nagy hírverése volt idén tavasszal a Hősök terén felállított Budapest-feliratnak, amely az első másodperctől kezdve a külföldiek kedvenc szelfizőhelyévé vált. De a magyarok is imádták, indult is egy kezdeményezés, hogy maradjon ott tartósan, ám végül az eredeti terveknek megfelelően csak pár hétig volt kint.

Legutóbb szeptember végén, a kávé világnapjának apropóján hívták fel magukra a figyelmet: az Erzsébet térre terveztek egy gigantikus kávéscsészét, amibe ráadásul be is lehetett ülni egy-egy csésze forró ital elfogyasztására. Erről részletesen itt számoltunk be.

A tábornak az első két évben még nem volt konkrétan meghatározott témája, csupán az anyag által szabott keretek betartása és ezek kreatív feldolgozása volt a cél. Minden csapat kapott összesen 250 darab, egyenként négy méter hosszú, illetve négy centi széles lécet, ezekből kellett alkotniuk megkötések nélkül, amit csak akartak.hellowood3

Colosseum: Hello Wood / Dante szobra: Szőke Gábor Miklóshellowoodplusz-colosseum

Fotó: Sziget Fesztivál

Harmadik alkalommal, 2012-ben ismét helyszínt váltottak, Északkelet-Magyarországra, Dédestapolcsányra költözött a tábor. Ekkor merült fel elsőször, hogy alkotásaikat mögöttes tartalommal is feltöltsék – a kerettéma a helyszín által tálcán kínált szociális építészet lett. Tizenegy faluban készítettek installációkat, ezek jelentős része (például a Pletykapad) a mai napig a helyén van.

Komolyabb nemzetközi sajtójuk is ebben az évben volt először: az egyik legnevesebb építészeti szaklapnak számító ArchDaily számolt be a projektről. Ennek köszönhetően a külföldi egyetemek hallgatói is egyre inkább érdeklődni kezdtek a tábor iránt.

A 2013-as tábort újra Csórompusztán tartották. Ezt a fókuszálás éveként emlegetik, korábban ugyanis még más jellegű workshopokat (fotó, tipográfia, film) is szerveztek, de a tanulság az volt, hogy az építés öröméből senki nem szeretett volna kimaradni.

Mivel végül mindenki ki akarta venni a részét fúrásból-faragásból, jócskán idő előtt kifogytak a faanyagból.

Így ebben az évben már nem próbálkoztak több dimenzióval, pláne mivel kommunikálni is nehezebb volt annyi mindent.

Videó a 2013-as táborról:hellowood4_csiga_lazarcsaba

Csiga. Fotó: Lázár Csaba

Legutóbb, idén nyáron már nagyon tudatosan megcélozták a külföldieket: a résztvevők kétharmada más országból jött, Európán kívül Ázsiából, Amerikából, sőt Ausztráliából is. A közös munkanyelv az angol, amit szerencsére mindenki tiszteletben tart.

A létszám egyébként 2012-ben tetőzött 200 fővel, de ezt túl soknak találták, így a rákövetkező évben beálltak 150-re, amit ezután sem terveznek meghaladni – a személyesség, a közvetlen kommunikáció megtartása és a hatékonyság miatt alakult így. Ám ez is különleges logisztikai problémákkal jár, ami a szállást illeti.

Mivel ennyi ember számára nincs elég lakóépület, sátrazni pedig nem akartak, két évvel ezelőtt kifejlesztettek egy szétszedhető, mobil faházrendszert.

Lényegében egy 33 házból álló faluról van szó, amit a tábort megelőzően, két nap alatt építenek fel. A technológiát azóta már például a Szigeten és a Balaton Soundon is sikeresen alkalmazták.

A főszervezők

Pozsár Péter építész, a Hello Wood kurátora, társalapító

Huszár András építész, társalapító

Ráday Dávid média designer, társalapító

Lakatos Niki és Janota Orsi, projektmenedzserek

A negyedik társalapító Bakos Maxim volt, de ő időközben elhagyta a céget és már nem vesz részt a munkában.hw-szervezok

Andrásnak, Péternek és Dávidnak (a fenti képen ebben a sorrendben állnak) a kezdeti időszakban még mind volt saját vállalkozása, csak szabadidejükben, mellékfronton menedzselték a Hello Wood ügyeit. Ma azonban már mindannyian főállásban foglalkoznak közös „gyermekükkel”.

A táborban ők személy szerint egy ideje már nem is építenek, csak koordinálják a munkafolyamatokat. Ehelyett az év közbeni, profitalapú projektek megvalósításában élik ki magukat (lásd az előző keretesben).

Hogy mi a tábor sikerének titka? A szervezők szerint leginkább az, hogy manapság olyan világban élünk, ahol a szó szoros értelmében vett, kétkezi alkotásnak egyszerűen nincsen tere. Minden virtuálisan zajlik, az építészek és formatervezők többnyire nem jutnak túl a számítógépek monitorján. A Hello Wood segítségével viszont megtapasztalhatják, hogy a képernyőn jónak tűnő látványterveik valóban működnek-e a valóságban.

Ez a lényege az egésznek, na meg persze az öröm, amit a közös alkotás okoz. Mint fogalmaznak,

nem is maguk az installációk adják a tábor velejét, hanem az együttlét, a társaság, az itt kötött barátságok, sőt szerelmek.

A résztvevők nagy része a tábor után is tartja a kapcsolatot frissen megismert társaival.

Timelapse-videó: így készült a szánkókarácsonyfa

A vs.hu riportja az idei táborról:hw_talaber_geza

Fotó: Talabér Géza

A táborokban 8-10 fős csoportokra bontva folyik a munka, ennyinél a tapasztalatok szerint még pont megmarad a személyes jelleg. A táborba vagy meghívással, vagy pályázat útján (bemutatkozás, motivációs levél, portfólió csatolásával) lehet bekerülni.

Az idei évben már háromszoros volt a túljelentkezés.

A többség építész, de ez nem kötelező feltétel, ha valaki amúgy megfelelő színvonalú pályázatot ad be.

Minden csoport egy installációt készít el a nyolc nap alatt. A terveket vázlatosan most már előre kérik a szervezők (a várható anyagigény felmérése miatt is), ugyanakkor több esetben volt rá példa, hogy a helyszín adottságait meglátva változtak egy csoport elképzelései.

Csórompuszta 2011 után idén másodjára hivatalos helyszín volt a Művészetek Völgye programjában: úgy időzítették a tábort, hogy épp a fesztivál kezdetére készüljenek el az alkotások. Ezeket azután a Völgy teljes ideje alatt megnézhették az érdeklődők – többek között mi is jártunk ott.hw_bujnovszky_tamas2

Fotó: Bujnovszky Tamás

hw_talaber_geza2

Fotó: Talabér Géza

Az installációk utóélete változatos: van, ami a mai napig a helyén maradt (például az említett dédestapolcsányi tábor esetében), másokat darabjaira szedtek, és alapanyagukat újra felhasználták egy másik projekthez. Olyan is akad, amit több különböző helyen, mondjuk a Sziget által szervezett fesztiválokon is kiállítanak, a köztes időben pedig raktárban pihentetik.

Ami a Hello Wood aktuális terveit illeti, éppen előkészületben van egy kiadvány az elmúlt öt évről. Ennek célja, hogy mindenki lássa, milyen nehézségekbe ütköztek a pénzszerzés és a csapatépítés során, milyen eredményeket és kudarcokat értek el, illetve milyen irányba szeretnének továbbhaladni.

A jövő évi tábor előkészületei is javában zajlanak már, nemsokára a koncepciót is nyilvánosságra hozzák. A szándék az, hogy ezúttal a nagyközönség is minél inkább képbe kerüljön az installációk mögöttes üzenetével, mert erre eddig csak korlátozottan került sor, inkább mindenki a látványra ment rá.hw_turos_balazs

Fotó: Turós Balázshw_bujnovszky_tamas

Fotó: Bujnovszky Tamás

Emellett saját év közbeni projektjeik is egyre jelentősebbek, folyamatosan kapják a megrendeléseket, és a világban is mindinkább megismerik a nevüket. Különösen büszkék rá, hogy a legutóbbi Design Hétre sikerült meghívniuk előadást tartani Benedetta Tagliabue-t, az egyik legismertebb kortárs építészt.

Ez is jelzi, hogy viszonylag szűkös erőforrásaik ellenére egyre nagyobb presztízsük van a szakmában. Annyi biztos, hogy ezután is sokat – sőt egyre többet – hallunk majd róluk.

Ha tetszik a Hello Wood tevékenysége, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET: