HÍREK
A Rovatból

Gyakran saját társaik lövik le a katonákat a gázai városi hadviselés pokoli káoszában

A biztonságpolitikai szakértő szerint nem létezik katonai megoldás a kiszámíthatatlan és kegyetlen gázai háborúra, viszont a politikai rendezésnek még a körvonalai sem látszanak.


A Gázában tapasztalható városi hadviselés szélsőségesen kiszámíthatatlan és kaotikus válfaja a háborúzásnak – mondta a 24.hu-nak Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, aki szerint a Hamásszal együtt a Gázai övezet teljes megsemmisítése sem vezethet el a konfliktus rendezéséhez.

Mint ismert, a Hamász október 7-i mészárlása után Izrael a palesztin terrorszervezet teljes felszámolását tűzte ki célul, ennek első lépéseként széles körű bombázásokat hajtottak végre a Gázai övezetben. Ezután, október végén az izraeli hadsereg megkezdte a szárazföldi hadműveleteit Gázában, ami a rommá lőtt és bombázott palesztin településeken kegyetlen és kaotikus utcai harcokat eredményezett.

A Hamász és a szövetséges palesztin milíciák leginkább lesállásokból, romok mögül, alagutakból végrehajtott rajtaütésekkel és robbanószeres csapdákkal próbálják feltartóztatni a terroristák után kutató izraeli csapatokat, melyek sok helyen kemény ellenállásba ütköznek.

„Ha nemzetközi párhuzamot akarnánk keresni, a felek közötti szélsőségesen eltérő erőviszonyok, a rajtaütésekre épülő gerilla-hadviselés és az alagútrendszer jelentősége miatt a vietnámi, vagy a ’80-as évekbeli libanoni háborúhoz hasonlítható az, ami Gázában zajlik” – mondta a konfliktusról Kis-Benedek József.

A biztonságpolitikai szakértő szerint Izrael teljes körű hadműveletet folytat a legfejlettebb katonai eszközökkel, a szárazföldi erők mellett a légierő, a haditengerészet és a különleges erők egységei is folyamatosan hajtanak végre akciókat Gázában. Velük szemben a Hamász harcosai elsősorban géppuskákat, leginkább Ak-47-eseket, valamint improvizált robbanóeszközöket, illetve egyszerűbb rakéta- és aknavetőket használnak, miközben a gerillaharchoz egy, szinte egész Gáza alatt húzódó alagútrendszer áll a rendelkezésükre.

Kis-Benedek szerint a Gázában tapasztalható városi hadviselés szélsőségesen kiszámíthatatlan és kaotikus válfaja a háborúzásnak, amit jelentősen bonyolít a civilek jelenléte, az összetett, kis méretű terek és a rejtekhelyek sokasága. Ilyen körülmények között a harcok hatalmas pusztítással és sok áldozattal járnak, miközben a katonák számára súlyos pszichológiai nyomást okoznak.

„E körülmények között a palesztin fegyveresek minden általuk betolakodónak tekintettre lőnek, és gyakran az izraeli katonák is mindenre tüzelnek, ami mozog” – mondta Kis-Benedek. Hozzátette:

a gázai városi hadviselés bizonytalan, paranoid körülményei között gyakran megtörténik az is, hogy a katonákat saját társaik lövik le tévedésből.

Az Izraeli Védelmi Erők (IDF) korábbi tájékoztatása szerint a gázai háborúban elesett első 105 izraeli katonából hússzal baráti tűz végzett, ami közel húszszázalékos arány. Az IDF december 21-én közölte: a szárazföldi hadművelet kezdete óta 137 izraeli katona halt meg, a sérültek száma pedig már december első felében is meghaladta az 500-at. Ugyanakkor azt nem lehet tudni, hogy a Gázában meghalt több mint 20 ezer ember – köztük 6000-nél is több gyerek – közül mennyi lehetett a Hamász harcosa. Az izraeli hadsereg szerint 8000 ezer harcost sikerült megölniük a háború kitörése óta.

Az izraeli kormány álláspontja szerint a gázai háború csakis a Hamász elpusztításával és a túszok kiszabadításával fejeződhet be.

Kis-Benedek azt mondta, nem tartja reális célnak a Hamász teljes felszámolását, mert ha esetleg sikerülne is likvidálni a szervezet döntő többségét, akkor jönnek más, hasonló csoportok helyettük. A biztonságpolitikai szakértő szerint a gázai háború eddigi tanulsága az, hogy a Hamásszal együtt a Gázai övezet teljes megsemmisítése sem vezethet el a konfliktus rendezéséhez.

„Katonai úton akarják megoldani azt, amit katonailag lehetetlen. Egyedül politikai megoldás rendezhetné a helyzetet, ilyennek azonban még a körvonalai sem láthatóak” – mondta Kis-Benedek. Hozzátette, a politikai megoldás pillanatnyilag nagyon-nagyon messze áll a valóságtól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Távozott Sulyok Tamás hivatalának kommunikációs igazgatója, aki poloskával illusztrálva nevezte selejtnek a Telexet
Szántó Georginát szeptember 3-án mentették fel a munkavégzés alól. Az elbocsátott kommunikációs vezető korábban szintén a mostani államfő mellett dolgozott, az Alkotmánybíróság kommunikációs igazgatója volt.


Szántó Georgina szeptember 3-án közös megegyezéssel távozott a köztársasági elnök hivatalából – derült ki a Sándor-palota közérdekű adatigénylésre adott válaszából, amiről a Telex számolt be.

A dokumentum szerint a felmondási idejére felmentették a munkavégzés alól.

Szántó korábban évekig az Alkotmánybíróság kommunikációs igazgatójaként dolgozott, majd követte főnökét, Sulyok Tamást, amikor őt köztársasági elnökké választották.

A helyzet pikantériája, hogy a sajtóban úgy jelent meg a korábbi kommunikációs igazgató, hogy idén márciusban egy Facebook-bejegyzésében egy poloskát ábrázoló fotóval illusztrálva a Telexet „Telex-selejtnek” nevezte, ugyanakkor nem válaszolt egyenesen azokra a kérdésekre, amik az államfő nyilvános posztjaira és megszólalásaira vonatkoztak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Jeszenszky Zsolt: Gulyás Márton nem egy rosszindulatú ember, csak szerintem túl sokat veri a farkát, és a sátán, a démonok már megszállták őt egy ideje
A HírTV műsorában több ellenzéki szereplőt is név szerint említett a műsorvezető. Nem sokkal Magyar Péter és mások is reagáltak a kijelentésekre.
Karkó Ádám - szmo.hu
2025. szeptember 13.



A HírTV Komment című műsorában Jeszenszky Zsolt a Charlie Kirk elleni merényletről beszélt, miközben több ismert közéleti szereplőt is megemlített. A jobboldali influenszer szerint, ha Molnár Áron, Puzsér Róbert vagy Gulyás Márton meghalna, sokan a jobboldalon nem lennének szomorúak, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem kívánják senki halálát.

Jeszenszky a műsorban azt mondta:

„Mondjuk a Molnár Áron, aki a legnagyobb kretén, a Puzsér, aki a legagresszívabb, vagy a Gulyás Marci, aki a legkártékonyabb. Bár, megjegyzem, hogy ő nem egy rosszindulatú ember, csak túl sokat veri a farkát, és ezért a démonok megszállták egy ideje. (…) Ezek közül ha valaki meghalna, valószínűleg egy csomóan nem lennének szomorúak a jobboldalon. De nem kívánjuk a halálukat.”

A műsorban a gyilkosságot megelőzően Charlie Kirk amerikai jobboldali influenszer haláláról volt szó. Jeszenszky szerint a baloldalon sokan örültek a hírnek, amit szerinte „balliberális gyűlölet és kárörvendés” övezett a közösségi médiában. Úgy fogalmazott: „Mi ilyeneket nem csinálunk, és az ellenfeleinket sem akarjuk megölni. Biztos van egy csomó ember a másik oldalon, akit nem szeretünk. Tudnék is mondani ilyet, majd ezt jól ki lehet forgatni.”

Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke a közösségi oldalán reagált a történtekre. Azt írta, hogy

„a műsorban öten ültek és az adás ment tovább, mintha semmi nem történt volna”. Szerinte Jeszenszky Zsoltnak haladéktalanul távoznia kellene a közéletből, a HírTV vezetőinek pedig „csak szimplán szégyellniük” kellene magukat.

Magyar a bejegyzésében arra is kitért, hogy szerinte a kormánypárti politikusok az elmúlt napokban megpróbálták összekötni a Charlie Kirk elleni merényletet a Tisza Párttal. Példaként Orbán Viktor kijelentését említette, aki szerint „akik merényletet imitálnak a színpadon és újságírókat lökdösnek, azok a Charlie Kirk halálához vezető gyűlöletpolitika írmagjait vetik el”.

A Tisza Párt elnöke felidézett egy korábbi miniszterelnöki kijelentést is, amelyben Orbán Viktor így fogalmazott: „A mai ünnepi összesereglés után jön a húsvéti nagytakarítás. Átteleltek a poloskák. Felszámoljuk a pénzügyi gépezetet, amely korrupt dollárokból vásárolt meg politikusokat, bírókat, újságírókat, álcivil szervezeteket és politikai aktivistákat. Felszámoljuk az egész árnyékhadsereget.” Magyar ezzel kapcsolatban azt írta: „A miniszterelnök korábban eltaposandó rovarnak nevezte a honfitársait, ahogy a ruandai diktátor is tette a honfitársaival az egymillió halottat követelő népirtás előtt.”

Hozzátette:

„Orbán janicsárjai korábban autóval hajtottak a TISZA önkénteseinek pultjába, megpofoztak egy idős hölgyet, egy másikat pedig rovarirtóval arcon fújtak. Elég volt! Orbán Viktor kérjen bocsánatot a korábbi kijelentéséért és állítsa le a fideszes aggresszorokat!”

Az elmúlt napokban több fideszes politikus is reagált Charlie Kirk halálára. Kocsis Máté azt írta, hogy itthon is jobb lenne, ha Magyar Péter és propagandája felhagyna a hergeléssel. Szentkirályi Alexandra pedig szintén Magyart támadta a történtek kapcsán. Lázár János is megszólalt, miután egy aszfaltrajzon valaki párhuzamot vont közte és Charlie Kirk között. A miniszter ezt írta: „Akasztás, fejbelövés, kivégzés. Már nálunk is! A tiszások és haverjuk, Márki-Zay vágya, »műve«.” Majd így zárta bejegyzését: „Tiszások! Ilyen a ti szeretetetek!? Ilyen országot akartok? Mi biztosan nem!”

(via hvg.hu, 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Sufnituningolt futóművel engedték ki a szerelvényt. Az meg kisiklott” – Hadházy Ákos bemutatott egy vizsgálati jegyzőkönyvet
A 2024 nyarán ludas állomásnál történt kisiklás mögött a karbantartási rendszer hibái és a hiányzó alkatrészek álltak a vizsgálat szerint.


Közzétette a 2024 nyarán történt ludas állomási vonatbaleset vizsgálati jegyzőkönyvét Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő szerint

a szerelvényt „házilag sufnituningolt futóművel engedték ki”, amely végül kisiklott. Bejegyzésében azt is írta: „Egy ilyen jelentés esetén minden normális országban lemondana a miniszter. Persze ott felelős miniszterek vannak, nem cinikus batidai bárók.”

A vizsgálati dokumentum szerint a balesetet az okozta, hogy a jármű karbantartásához nem álltak rendelkezésre a szükséges alkatrészek. A MÁV alkatrészellátó rendszere nem tudta biztosítani a szükséges elemeket, ezért a karbantartók ideiglenes megoldásokkal helyettesítették azokat. A jelentésben az áll:

a két motorkocsi tengelyhajtóműveiről hiányzott az eredeti nyomatéktám, és a pótlásként alkalmazott szerkezet az egyik motorkocsin leszakadt, ez vezetett a kisikláshoz.

A baleset 2024. június 24-én történt 21 óra után néhány perccel a Heves vármegyei Ludas állomáson. A két motorkocsiból és három mellékkocsiból álló, utasokat nem szállító szerelvény éppen Szolnokra tartott felújításra. A kisiklás következtében a vonat szétszakadt, mintegy 500 méter hosszan megrongálta a vasúti pályát és a biztosítóberendezést. A károk mértéke elérte a 46 millió forintot.

A vizsgálat megállapította, hogy a jármű futási engedélyét úgy adták ki, hogy az nem rendelkezett megfelelő futásbiztonsági feltételekkel. A járműreszortos úgy engedélyezte a vonat közlekedését, hogy tudta, a nyomatéktám nem felel meg az üzemszerű kialakításnak. A jelentés szerint

„mivel az üzemszerű kialakításnak megfelelő alkatrész nem állt rendelkezésre, elfogadta, hogy attól eltérő műszaki megoldással közlekedik a jármű.” A döntés mögött az a szándék állt, hogy a járművet mindenképpen eljuttassák a felújítás helyszínére.

A jelentés alapján a karbantartási rendszer anyagellátása nem biztosította a szakszerű javításhoz szükséges feltételeket. A karbantartó műhely igényelte a hiányzó nyomatéktámokat, de azok nem voltak raktáron. A megrendelés csak 2024. július 9-én történt meg, az elkészült alkatrészek érkezését pedig 2025 elejére jelezték.

A MÁV-nál egy újabb kisiklás is történt nemrég:

szeptember 13-án reggel a Vácról Balassagyarmatra induló S750-es járat több tengellyel letért a sínről Magyarkút megállóhelyen. Az egyik kocsi félig az árokba dőlt. A balesetben két MÁV-dolgozó könnyebben megsérült.

A vasúttársaság vezérigazgatója, Hegyi Zsolt azonnali vizsgálatot rendelt el.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
A MÁV szerint a kisiklott vonathoz küldött daru nem siklott ki, csak leugrott a sínről
A vasúttársaság közölte: a mentést végző jármű saját erejéből távozott a helyszínről. Állításuk szerint a mentési művelet sikeresen zárult.


A MÁV péntek éjszaka egy 150 tonna teherbírású vasúti darut küldött Magyarkútra, hogy segítsen visszaemelni a sínekről lekerült motorkocsit. Lapunk is beszámolt róla korábban, hogy a segélyszerelvény, amely a helyszínre tartott, szintén kisiklott. A Totalcar egyik olvasója fotókkal is igazolta, hogy a daru kerekei valóban elhagyták a síneket. A lap szerint emiatt elhúzódhat a műszaki mentés, mivel egy újabb járműre is szükség lehet, amely visszaemeli a segélyszerelvényt a sínpályára.

A MÁV közleményben reagált az értesülésekre. A vasúttársaság szerint nem történt újabb kisiklás:

„a daru siklásáról szó sincs: a jármű rendben megérkezett a helyszínre, majd a munka végeztével ugyanígy »saját lábán« távozott.”

Azt is hozzátették, hogy

„a daru első tengelyének kerekei a sérült Bz emelése közben rövid időre leugrottak a sínről, de ez nem okozott semmilyen fennakadást vagy veszélyhelyzetet, hiszen a jármű képes visszaemelni magát a pályára, ebben az esetben is ez történt.”

A MÁV hangsúlyozta: „a daruval végzett mentés teljesen rendben zajlott.”

A baleset péntek délelőtt történt Verőce közelében, Magyarkútnál. Egy több mint 40 éves motorvonat közlekedett a megengedett 50 helyett 38 km/órás sebességgel, amikor az első két kocsijának kerekei teljesen lekerültek a sínekről. A balesetben két vasúti dolgozó – egy jegyvizsgáló és egy pénztáros – könnyebben megsérült.

A történtek után Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója bocsánatot kért, és belső vizsgálatot rendelt el.

A mentést több ütemben végzik. Először a három, kisiklásban nem érintett járművet távolították el, így szabaddá vált a vasúti átjáró, és könnyebbé vált a hozzáférés a helyszínhez. Ezt követően vasúton érkező segélyszerelvénnyel és hidraulikus emelőkkel próbálják visszaemelni a mellékkocsit.


Link másolása
KÖVESS MINKET: