HÍREK
A Rovatból

Fenntartható üzemanyaggal repülnek a KLM gépei Amszterdamból

A hajtóanyagnak 80 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása, mint a hagyományos keroziné.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2019. december 16.



A KLM fenntartható üzemanyagot vásárol Amszterdam Schipholból induló gépei számára. A hajtóanyagot, amelynek 80%-kal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása, mint a hagyományos keroziné, a Neste állítja elő használt sűtőolaj felhasználásával. A vásárlás nemcsak hatalmas előrelépés a fenntartható üzemanyagok használatához vezető úton, de most először a légitársaság saját infrastruktúráján keresztül szállítják az üzemanyagot.

Emellett a Neste csatlakozott a KLM Vállalati Bioüzemanyag programjához, így 100%-ban semlegesítik majd az utazások szén-dioxid-kibocsátását.

„A fenntartható üzemanyag használata jelenleg az egyik leghatékonyabb módszer a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére a légiközlekedésben.

A mostani vásárlás jelentősen fellendíti a fenntartható üzemanyagok holland piacát, ez pedig nagyban köszönhető a KLM Vállalati Bioüzemanyag Programban résztvevő cégeknek” – mondta el Pieter Elbers, a KLM elnök-vezérigazgatója.

„Büszkén támogatjuk a KLM-et, hogy elérje a szén-dioxid-kibocsátás terén kitűzött célját az általunk előállított üzemanyag segítségével. A jövőben is azért fogunk dolgozni, hogy minél jobb lehetőségeket kínáljunk a repülés leginnovatívabb szereplőinek, hogy együtt egy fenntarthatóbb jövőt hozhassunk létre” – tette hozzá Peter Vanacker, a Neste elnök-vezérigazgatója.

Hatalmas fenntarthatósági lépés az Amszterdam Schiphol repülőtéren

A vásárolt fenntartható üzemanyagot fosszilis hajtóanyaggal keverik majd, az így létrejött elegy pedig nem marad el a megszokott hajtóanyagoktól a minőségi és biztonsági kritériumokban, így tökéletesen megfelel a hagyományos légiüzemanyagi szabványoknak. A keveréket a Schiphol reptér tárolni és szállítani is tudja, így bármikor felhasználható lesz.

A KLM által vásárolt fenntartható üzemanyag kizárólag hulladékból és más területen hasznosíthatatlan anyagokból készül. A társaság ezzel is alacsonyan tartja a szén-dioxid lábnyomát, és nem károsítja az élelmiszeripart vagy a környezetet. Az ellátási lánc fenntarthatóságát a Nemzetközi Fenntarthatósági és Szénügyi Bizonyítvány Plusz (ISCC+) és a Fenntartható Üzemanyagok Kerekasztala (RSB) tanúsítja.

A vásárolt üzemanyagmennyiség azt a 2022-ig tartó időszakot hivatott áthidalni, amíg el meg nem kezdi működését a fenntartható légiüzemanyag gyár a holland Delfzijlben. A KLM és más partnerek támogatásával létrejövő üzem évi mintegy 75.000 tonna üzemanyagot szállít majd a KLM-nek.

A fenntartható üzemanyag közvetlenül csökkenti a károsanyag-kibocsátást

A Neste fenntartható üzemanyagai megújuló forrásból és nyers hulladékokból készülnek.

Életciklusának legelejétől legvégéig, a szállítást is beleszámolva a fenntartható üzemanyag karbonlábnyoma akár 80%-kal is kisebb lehet a fosszilis hajtóanyagokénál. Mindemellett teljesen kompatibilis a meglévő, nem megújuló üzemanyagokra tervezett infrastruktúra és gépek számára, amennyiben keverékként használják.

A vállalat éves gyártási kapacitása Európában és az Egyesült Államokban jelenleg évi 100.000 tonna. A jelenleg folyó bővítések elkészültével 2022-re ez a szám 1 millió tonna fölé fog menni.

Különleges partnerség

A KLM Vállalati Bioüzemanyag Programja lehetőséget teremt a cégek számára, hogy utazásaik során kizárólag fenntartható üzemanyaggal repüljenek, a kezdeményezéshez most pedig a Neste is csatlakozott. A tagok az utazások során kifizetik a költségkülönbözetet a fenntartható üzemanyag és a hagyományos kerozin közt, így pedig közvetlenül járulnak hozzá a fenntartható repüléshez, és mások számára is követendő példával járnak elöl. Az idei év végén a KLM Vállalati Bioüzemanyag Program olyan szervezeteket tudhat tagjai közt, mint az ABN AMRO, az Accenture, Arcadis, az amszterdami önkormányzat, a Loyens & Loeff, a holland légiirányítás, a Microsoft, a holland infrastruktúráért és környezetért felelős minisztérium, a Neste, a Holland Királyi Légügyi Központ, a PGGM, a Schiphol Csoport, az SHV Energy, a Södra és a TU Delft.

Repülj felelősen!

A KLM „Repülj felelősen” kampány a légitársaság múltbéli, jelenleg futó és jövőbeli, a légiközlekedés fenntarthatóságáért hozott törekvéseit testesíti meg. Igazi eredmény azonban csak átfogó ipari összefogással érhető el. Míg az egyéni utazók a CO2ZERO programban kompenzálhatják szén-dioxid-kibocsátásukat, a cégek a KLM Vállalati Bioüzemanyag Programban csökkenthetik karbonlábnyomukat. KLM fenntarthatósági törekvéseiről ezen az oldalon olvashatsz bővebben.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: Ha nem engedik, hogy orosz fűtőelemeket használjunk a paksi erőműbe, akkor a rezsicsökkentést nem fogjuk tudni fenntartani
A miniszterelnök reagált a Bizottság keddi döntésére az orosz energiahordozók leválásáról. Úgy fogalmazott: „Ez veszélyes, itt össze kell magunkat szedni.”


Orbán Viktor rövid időn belül másodszorra látogatott el egy lakossági fórumra váratlanul. A kedd esti ráckevei fórumot eredetileg nem vele, hanem Pánczél Károly országgyűlési képviselővel és Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel hirdették meg. Amikor azonban a miniszterelnök megérkezett, átvette a szót, és többek között az Európai Unió keddi döntéséről is beszélt. Az Európai Bizottság kedden bejelentette, hogy 2027 végéig teljesen megszüntetné az orosz olaj-, gáz- és nukleáris üzemanyag-importot.

Orbán Viktor szerint a REPowerEU terv „arról szól, hogy milyen eszközökkel és milyen határidőkön belül – meglehetősen gyorsan - teszik lehetetlenné, hogy Oroszországtól gázt és olajat tudjunk venni, és még azt is meg akarják tiltani, hogy orosz fűtőelemet használjunk a paksi erőműbe.” Pedig szerinte az volt az eredeti terv, hogy olcsóbbá tegyék az energiát Európában.

Hozzátette:

„ha elrekesztik az orosz gáz és kőölaj behozatali lehetőséget, ha nem engedik az orosz fűtőelemeket, akkor a rezsicsökkentést nem fogjuk tudni fenntartani. Pénzügyileg nem fog menni, mert akkor máshonnan és drágábban kell beszerezni az energiát.”

Bár azt a kormányfő is elismerte, hogy jogilag megteheti ezt az Unió. Arról beszélt, hogy elképzelhető, hogy a kérdést nem viszik a miniszterelnökök elé, hanem a Bizottság saját hatáskörében dönt a kérdésről. Megfogalmazása szerint: „Ez veszélyes, itt össze kell magunkat szedni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Kunetz Zsombor kiakadt: „Kevés idiótább ötlet van ennél!” – Központi raktárból látnák el a kórházakat, mint a hipermarketek
A belügyminisztérium új rendelettervezete szerint egyetlen központi raktárból látnák el az összes kórházat. Kunetz Zsombor szerint ez beláthatatlan következményekkel járhat.


Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő a Facebookon osztotta meg véleményét egy friss kormányzati rendelettervezetről, amely szerint központi raktárból látnák el a kórházakat.

„Mindig van újabb és újabb ötlet arra, hogy még nyomorultabbá tegyék az egészségügyi ellátást” – írta posztjában. Szerinte ez a központosítás brutálisan lassítani fogja az ellátást, mert nem lesz képes olyan gyors kiszolgálást biztosítani, mint egy régiós raktár vagy a mostani szállítók.

Hozzátette, hogy a rendszer nem lesz rugalmas, mivel a mérete ezt nem teszi lehetővé. A költségek is nőni fognak, mert 30–50 ezer terméket kell majd tárolni, köztük sokat külön hőmérsékleten és szabályozás szerint.

Szerinte az informatikai rendszer sincs olyan állapotban, hogy ez a logisztika működőképes és a betegbiztonságot szolgáló szolgáltatással rendelkezzen. Úgy véli, ez a modell sehol a világon nem működik az egészségügyben.

Felvetette azt is, hogy egy ilyen logisztikai rendszer rendkívül sérülékeny. Példaként egy raktártüzet említett, és azt kérdezte, hogy ennek milyen következményei lennének a betegellátásra.

„Összegezve, kevés idiótább ötletet láttam az utóbbi időkben, mint ezt. És tulajdonképpen az értelmét sem találom, a katonai, kontrollmániás gondolkodás kivételével. Éppen ellenkezőleg, nagyon költségigényes, nehezen megvalósítható és felesleges is”

– írta Kunetz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Minden magyar földgázfelhasználót érinteni fog az Európai Bizottság kemény döntése
Szijjártó Péter közölte: a magyar kormány nem hajlandó önként lemondani az orosz energiáról. Brüsszel ezért akár súlyos büntetéseket is kiszabhat Magyarországra.


Az Európai Bizottság kedden bejelentette, hogy 2027 végéig teljesen megszüntetné az orosz olaj-, gáz- és nukleáris üzemanyag-importot. A tagállamoknak még az év végéig kötelező érvényű nemzeti leválási terveket kell készíteniük. A részletes jogi csomagot június elején terjeszti be a Bizottság – írta meg a Portfolio.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán reagált a brüsszeli tervre. Szerinte az orosz energiahordozók „erőszakos, mesterséges és ideológiai” kizárása súlyos következményekkel járhat az energiaárakra, az ellátásbiztonságra és az európai versenyképességre.

A miniszter azt mondta:

„Ez az európai bizottsági döntés súlyosan veszélyezteti Magyarország energiaellátásának biztonságát is, mert az energiaellátás kérdése az nem politikai ügy, hanem egy kőkemény fizikai kérdés. Onnan lehet földgázt és onnan lehet kőolajat vásárolni, ahonnan vezetékek jönnek ide.”

Szijjártó szerint az új intézkedések mögött nem energiapolitikai megfontolás áll, hanem az Ukrajnának nyújtott támogatás költségeinek áthárítása. Úgy fogalmazott, hogy ezt „az észszerűen működő” országokkal, például Magyarországgal akarja Brüsszel megfizettetni.

A brüsszeli javaslat kétlépcsős rendszerben vezetné ki az orosz gázt. 2025-től tiltanák az új szerződéseken alapuló beszerzéseket, 2027 végétől pedig minden hosszú távú vezetékes és cseppfolyósított földgázszerződés megszűnne.

Brüsszel hangsúlyozta, hogy a hosszú távú gázszerződésekből való kilépés jogi védelmet élvez majd. A cégek a vis maior elvére hivatkozva jogi következmények nélkül léphetnek ki a meglévő szerződésekből.

A Bizottság szerint az orosz gázimport 2025-ben várhatóan 37 milliárd köbmétert tesz majd ki. A növekvő LNG-kapacitások és a csökkenő uniós gázkereslet ezt fokozatosan helyettesítheti. Dan Jörgensen uniós biztos úgy fogalmazott: emiatt nem várható általános áremelkedés, de elismerte, hogy egyes tagállamok – például Magyarország – nehezebb helyzetben lesznek.

Az EU szerint a tagállamoknak az év végéig saját leválási tervet kell készíteniük az orosz energiahordozókról. Ha ezt nem teljesítik, az uniós szabályrendszer alapján eljárás indulhat, és súlyos pénzbüntetésre számíthatnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Így gyülekeztek a résztvevők Hadházy Ákos legújabb tüntetésére – sorozatban a nyolcadikra
Ezúttal ismét a Ferenciek terére hívta híveit a politikus, akit kitiltottak a Parlamentből. Szerinte nem üresedtek még ki a tüntetések, és legközelebb is kinn lesz az utcán.


Zsinórban nyolcadik alkalommal is tüntet Hadházy Ákos és néhány híve Budapesten. A május 1-jei, Kossuth téri megmozdulás után a helyszín ezúttal is a Ferenciek tere, ahova korábban nem engedélyezték a demonstrációt.

Színpad ezen a héten nincs, csak egy hangszóró. Hadházy Ákos ezúttal egy Szabad választást, szabad hazát! feliratú molinóval érkezett.

Arról egyelőre nincs információ, hogy a tüntetés kezdetén pár száz fő körülire becsült tömeg mit tervez a későbbiekben. Két hete szerették volna elfoglalni a Szabad sajtó út-Kossuth Lajos utcai úttestet, ám ezt a rendőrség nem engedte. Ehelyett néhány tucatnyian körülbelül egy órán át blokkolták a Szabadság híd forgalmát, mielőtt a rendőrök feloszlatták volna a tömeget.

A Szeretlek Magyarország képei a helyszínről (a képre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: