Bekeményítettek: nem fogadják el a kerekasztalt a tanárok
A miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai által kezdeményezett tiltakozáshoz csatlakozott iskolák nem fogadják el az illetékes Minisztérium által kezdeményezett kerekasztalt, mint döntéshozó fórumot. Bár a tegnapi nap folyamán, úgy tűnt a Tanítanék Mozgalomhoz csatlakozó 737 iskola pozitívan áll a Minisztérium tárgyaláskezdeményezéséhez - a Hermann Gimnázium igazgatójának nyilatkozata alapján -, ma már sajtóközleményben tiltakoznak az iskolák a kerekasztal ellen, és elhatárolódnak az igazgató állásfoglalásától.
Közleményükben kifejtik, hogy szerintük az egyeztetés célja nem az érdemi tárgyalás, hanem a közvélemény lecsendesítése. Szerintük a meghívott szervezetek nem kompetensek a köznevelés belső problémáit illetően. A Mozgalom ezzel szemben valódi és rendszerszintű változásokat követel.
A Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter által a tegnapi napra összehívott oktatási kerekasztalon történtek alapján megbizonyosodtunk arról, hogy előzetes félelmeink jogosak voltak. Az egyeztetés nem az érdemi tárgyalásokra, hanem a közvélemény lecsendesítésére és a szombati tüntetés ellehetetlenítésére irányul.
A megjelent szervezetek nem kompetensek a köznevelés belső problémáit illetően, a sajtónyilvánosság hiánya, a valós döntéshozók és a szakértők távol tartása; valamint a témák szétaprózása illegitimmé teszik szemünkben ezt az eseményt.
Nem fogadjuk el a diktátumként ránk erőltetett játékszabályokat, valódi és rendszerszintű változásokat akarunk, ez a kerekasztal ezek elérésére jelen formájában alkalmatlan.
A kormány hiába akarja összemosni az elégedetlenségi mozgalom egyik emblematikus figurájának véleményét a tiltakozó intézmények valódi akaratával. A Herman igazgatója a saját nevében nyilatkozhat, mi viszont a 737 csatlakozó intézmény nevében nyilvánítjuk ki álláspontunkat:
A Köznevelési Kerekasztal működése, szereplői, szándékai számunkra elfogadhatatlanok.
Emlékeztetőül:
1. Követeljük, hogy a kormány mondja ki, a 2011-ben elfogadott köznevelési törvényt átmenetinek tekinti, és haladéktalanul kezdje meg az érdemi egyeztetéseket a közoktatás valódi szereplőivel egy új közoktatási törvény elkészítéséhez!
2. Követeljük, hogy az új közoktatási törvénnyel kapcsolatos egyeztetések annak szakmai alapjaitól kezdődjenek! Az elmúlt öt évben kiderült, hogy az eddigi irány sem jó, és a toldozgatás-foltozgatás sem vezetett sehova.
3. Követeljük, hogy az oktatásra fordított költségek érjék el a mindenkori GDP 6%-át, az átlátható, kiszámítható és stabil normatív oktatásfinanszírozás érdekében!
4. Követeljük, hogy az intézmények napi működését lehetetlenné tevő, a tanulók és a pedagógusok számára elviselhetetlen helyzetet okozó közismert problémákat a jogszabályok és az utasítások azonnali módosításával haladéktalanul kezeljék!
5. Kérjük az oktatás ügyéért elkötelezett kollégáinkat, szülőket, diákokat, szervezeteket, hogy jelenlétükkel bizonyítsák, hogy valódi, rendszerszintű változásokra van szükség! Legyünk ott február 13-án a Kossuth téren minél többen!
A Tanítanék Mozgalomhoz csatlakozott intézmények képviseletében:
Budapest, 2016. február 10.
Törley Katalin - A Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium KT elnöke
Pilz Olivér - A Miskolci Herman Ottó Gimnázium KT elnöke
Pukli István - intézményvezető Budapest XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnázium