hirdetés

KARÁCSONY

Karácsonyi hagyományok a nagyvilágban: whisky a Mikulásnak, szauna a nagycsaládoknak

Néhol whiskyvel és sörrel kínálják a Télapót, és jó útra tért manócskák készítik a meglepetéseket. Nálunk a bejgli a csúcsdesszert, de országról országra változik, hogy mi kerül az ünnepi asztalra. Videóban mutatjuk meg.
Belayane Najoua írása a Közgazdász Online blogon, Címkép: Pixabay, Couleur - szmo.hu
2020. december 24.

hirdetés
A Közgazdász Online a Budapesti Corvinus Egyetem hivatalos hallgatói blogja.

Magyarországon a pocakos, mosolygós Mikulás rejti el a meglepetéseket a cipőkbe december 6-án, és a hagyomány szerint Jézuska rakja a fa alá a karácsonyi ajándékokat 24-én. Ám nem mindenhol van így - néhol whiskyvel és sörrel kínálják a Télapót, és jó útra tért manócskák készítik a meglepetéseket. Nálunk a bejgli a csúcsdesszert, de országról országra változik, hogy mi kerül az ünnepi asztalra: vodkás tészta vagy tizenhárom részes desszertkombináció. A különbségek ellenére mi lehet közös bennük?

Mikulás, Saint Nicholas, Père Noël, Weihnachtsmann, Joulupukki

Mindenhol másként hívják, mégis ugyanaz a személy jelenik meg az emberek szeme előtt: hófehér hajú, nagy pocakú, piros ruhás idős ember, aki mindig mosolyog és még a csintalan gyermekekre is jószívvel gondol. A csupa szív Télapó viszont máskor érkezik az otthonokba, máskor díszíti a fát, sőt nem is mindenhol ő hozza az ajándékokat.

Forrás: Pixabay, Free-Photos

Szent Miklós a negyedik században élt püspök, aki rengeteg jótette közül főleg a gyerekekkel való törődéséről let ismert. Vagyonát a szegényeknek és árváknak adományozta, és már életében szentként tisztelték. Noel Baba, azaz Ajándékozó Apa néven nevezték. 342. december 6-án halt meg. Azóta Magyarországon ezen a napon emlékezünk meg rá, de a világ különböző részein eltérő napokon ünneplik őt, és eltérő kép él róla az emberek fejében.

hirdetés

Hollandiában már a 13. században elterjedt a szokás,<í/span>

hogy ajándékokat adnak Szent Miklós nevében. A modern Mikulás kultusza az USA-ban, egészen pontosan New Yorkban alakult ki. A holland alapítású városból gyorsan elterjedt Európában is Sinterklaas híre. Eleinte mindkét kontinensen nagyon ragaszkodtak a vallási háttérhez: püspöki fejfedőben ábrázolták. Az 1920-as évektől azonban már a fehér szakállas, mosolygós öregember tűnik fel a legtöbb helyen.

A Télapó kultuszára nagy hatással volt Hollywood,

ahol elterjedt, hogy a gyerekek levelet írnak az Északi-sarkon élő Mikulásnak, aki a manók segítségével elkészíti, és a kéményen keresztül becsempészi az ajándékokat a karácsonyfa alá. A gyerekek köszönetképpen kekszet és tejet raknak ki neki.

Ki és mikor hozza az ajándékot? - Jézuska, Christkind, Father Christmas, Santa Claus

Forrás: Pixabay, Yvette Fang

Németországban Weihnachtsmann, vagyis Karácsonyapó, míg Ausztriában Christkind, azaz a Krisztusi Gyermek

rakja a fa alá az ajándékot. Fát mindenhol díszítenek - egyre több színben, különböző díszekkel, tele sütikkel és figurákkal, a legelképzelhetetlenebb stílusokban is. A fadíszítés szokása Németországban terjedt el a 19. században, azóta pedig meghódította az egész világot.

Nagy-Britanniában egy legenda szerint

réges régen, mikor a Télapó lemászott a kéményen keresztül, elejtett pár aranyérmét, melyek a kandallón száradó zoknikba estek. Azóta a brit Mikulás nem a karácsonyfa alatt hagyja az ajándékokat, hanem a kandallóra tűzött zoknikba rejti. Az angol gyerekek levelet írnak neki, viszont nem postán adják fel, hanem a kandallóba dobják őket, hogy a Télapó a felszálló füstből olvassa ki kívánságokat.

Olaszországban és Spanyolországban nem Szenteste, hanem Vízkeresztkor,

január 6-án ajándékoznak. Olaszország legtöbb vidékén La Befana - egy csúnya, de kedves boszorkány - hozza az ajándékokat a gyerekeknek. Náluk a Télapót Babbo Natale-nak hívják, ami azt jelenti: Karácsony Apó. Az olasz mesék szerint La Befana szakadt, ócska ruhát, fekete sálat és lyukas cipőt visel. Haja füstszürke, szeme égő vörös, és tetőtől talpig korom borítja, hiszen a kéményeken keresztül mászik be a házakba. Seprűn utazik, mint a boszorkányok, és mosolyog, mint a vadalma. Hátán batyut cipel, tele cukorkával és ajándékkal. Ha pedig valaki rossz volt az idén, akkor nem virgácsot kap, hanem szenet.

Forrás: Pixabay, Hrjoon

Az ír gyerekek sajátságos módon mondanak köszönetet

a Télapónak az ajándékokért: sört, whiskyt és rétest készítenek ki neki, a rénszarvasoknak pedig egy csokor sárgarépát. Írországban december 13-án kezdődik a karácsony, és két hétig tart. Sok család december 25-én kibontja az ajándékokat, 26-án pedig lóversenyre megy. Néhány vidéken még mindig él a Wren Boyok nevű szokás: ócska ruhákba öltözött fiúk házról házra járnak énekelve, hogy egy kis aprópénzt szerezzenek.

Még északabbra, Izland szigetén karácsonykor

akár a Jolasveinarokkal, vagyis az izlandi karácsonyi manókkal is találkozhatunk. A legenda szerint tizenhárom manócska szüntelenül megtréfálta az embereket. Télapó azonban közbelépett, és megszelíditette, jómodorra nevelte a manókat. Azóta szorgosan segítenek neki, és egész évben gyártják az ajándékokat a jó gyerekeknek. A rosszalkodóknak csak krumpli kerül a fa alá.

VIDEÓ: karácsony a nagyvilágban




hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KARÁCSONY

Hova tűnt a first lady a Trump család karácsonyi fotójáról?

Egyik meghitt családi fotón sem szerepel Melania Trump, csak a hivatalos elnöki videóban bukkan fel a first lady.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

A Twitterre és az Instagramra is feltöltötte a család karácsonyi fotóját Ivanka Trump, de a képről hiányzik a first lady, írja a Mirror. Az aranyos kép a Fehér Házban készült, a karácsonyfa előtt áll Donald Trump, Ivanka Trump és férje, Jared Kushner, valamint a pár három közös gyereke, a kilencéves Arabella, a hétéves Joseph és a négyéves Theodore.

Melania távollétének oka az lehet, hogy a mostohalánya Donald Trump hivatali ideje alatt egyre inkább úgy lépett fel, mintha ő lenne a first lady. Emiatt a két nő viszonya az utóbbi időben egyáltalán nem volt felhőtlen.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

hirdetés

Ivanka Trump (@ivankatrump) által megosztott bejegyzés

Közben ifjabb Donald Trump több karácsonyi poszttal is jelentkezett az Instagramon az ünnepek alatt. Az első posztban több cuki fotót is megosztott a családi karácsonyról, amit felesége és öt gyereke társaságában töltött.

Órákkal későbbi bejegyzésében feltűnik édesapja is, de az elnök felesége ezen a képen sem látható.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KARÁCSONY
A Rovatból
hirdetés

Kiderült, hogy mi az 5 legrosszabb karácsonyi ajándék

Gyakorlatilag az összes közhely szerepel a listán.
Fotó: Unsplash/Matthias Cooper - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

Amit sokáig csak sejteni lehetett, most kiderült: felmérés készült a legrosszabbnak vélt karácsonyi ajándékokról. A lista nem sok meglepetést tartalmaz, és szinte minden ötlettelen ajándéktárgy helyet kapott rajta, melyek valamiért mégis évről évre ott lapulnak a karácsonyfák alatt. A legkiábrándítóbb karácsonyi ajándékok listáját a The Sun tette közé.

A Vistaprint ajándékozásra specializálódott cég felmérése szerint a válaszadók túlnyomó többsége (72%) szívből jövő és egyedi ajándékokra vágyik. Ebbe még az olyan hétköznapi tárgyak, mint például a ruházati termékek vagy a fotóalbumok is beleférnek.

Ezzel szemben azokat a tárgyakat, amiket nem éreztek személyesnek és őszintének, sokan (60%) gondolkozás nélkül továbbajándékoztak másoknak.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Bontatlanul árulják a nemkívánatos karácsonyi ajándékokat Ebayen

Furcsa posztkarácsonyi trend terjed a online aukciós weboldalon.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 28.

hirdetés

Egy sor becsomagolt, ismeretlen tartalmú ajándék került fel a napokban Ebay-re, igazi hullámot indítva azok közt, akiknek nincs ínyükre az ajándék. Mindebben a legfurcsább, hogy a leírások szerint az eladók nem azután bocsátják áruba a nem kívánatos csomagokat, hogy kiderüljön, mit tartalmaz a csomag, hanem fogalmuk sincs a dobozok tartalmáról.

Ennek is meg van az oka, legalábbis

a mellékelt szövegek alapján elsősorban az ajándékozó személye miatt minősülnek nem kívánatosnak az ajándékok.

Az egyik felhasználó például azt írja a szépen becsomagolt doboz mellé: "Hosszú sztori, az ajándékok egy olyan személytől vannak, akikkel már egyáltalán nem állok kapcsolatban, mondjuk úgy, hogy egy őrülttől. Már nem állunk szóba egymással, ám az ajándékokat már azelőtt átadták, hogy ez megtörtént volna. Remélem, valaki értékelni tudja majd a csomagok tartalmát, mert én nem fogom."

Azt hihetnénk, hogy egy hasonló zsákbamacskajellegű ajándék nem fog kelleni senkinek, ám ez nincs így: eddig közel 40-en licitáltak rá, és 63 fontnál (azaz kb. 25 ezer forintnál) jár a licit annak ellenére, hogy senki sem tudja, mi lehet a dobozban.

Aki esetleg pont erről lecsúszna, ne búsuljon: több becsomagolt rejtélyt is lehet venni, elsősorban karácsony körüli szakítások eredményeként.

Az Ebay dolgát egyébként megkönnyíti ez a típusú csomag: az aukciós weboldal ugyanis kártérítést fizet azoknak a vevőknek, akik nem a leírásnak megfelelő árut kapják. Ebben az esetben azonban nincs sok fogódzó, tehát ha valaki egy üres dobozt kap, az Ebayt nem terheli semmilyen felelősség ezzel kapcsolatban.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KARÁCSONY

Miért esznek KFC-t a japánok karácsonykor?

Minden együtt volt a hetvenes évek közepén, hogy a KFC letarolja Japánban a karácsonyi ételek piacát. Azóta sincs konkurenciája a csirkés cégnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

December 24. a Kentucky Fried Chicken (KFC) hagyományosan legforgalmasabb napja Japánban. Ekkor egy átlagos nap bevételének legalább ötszörösét, de olykor akár tízszeresét is termeli a gyorsétterem-hálózat a távol-keleti országban. A mára japán karácsonyi tradícióvá vált jelenség mögött egy jól sikerült reklámkampány áll még a hetvenes évek közepéről, írja a CNN.

A japánok nagyjából 1 százaléka vallja magát kereszténynek, ezért messze nem ez a legnagyobb ünnep az országban. A hetvenes években a legtöbb japán családnak egyáltalán nem is voltak kialakult karácsonyi szokásai, ezt ismerte fel az országban egyre inkább terjeszkedő Kentucky Fried Chicken. 1974-ben elindították a cég rövid elnevezésére (KFC) rímelő "Kentucky for Christmas", azaz "Kentucky karácsonyra" elnevezésű marketingkampányt, melynek során ünnepi rántott csirkés kosarakat kínáltak a vásárlóknak.

Állítólag az eladások növelése érdekében Takeshi Okawara, az első japán KFC étterem vezetője, később a japán hálózat vezérigazgatója úgy állította be, mintha a rántott csirke hagyományos amerikai karácsonyi étel lenne.

Egy másik eredettörténet szerint Okawara Mikulásnak öltözött be egy karácsonyi parti kedvéért. A gyerekek szabályosan megőrültek érte, ekkor látta meg az üzleti lehetőséget a karácsonyban. De olyan verzió is kering a össznépi japán karácsonyi rántottcsirkézés hátteréről, mely szerint egyszerűen szükség volt az országban kevésbé elterjedt pulyka helyett egy másik ételre, amivel azonosítani lehet az egyre inkább világi ünnepet, Okawara pedig ezt használta ki nagyon ügyesen.

Akárhogyan is, a karácsony környéki csirkefalás odáig fajult, hogy 2018-ban a KFC már 6,9 milliárd jenes (20 milliárd forint) forgalmat bonyolított december 20-25. között.

hirdetés

Pedig nem is olyan egyszerű hozzájutni egy klasszikus japán karácsonyi KFC-kosárhoz. Az ünnepi menüt célszerű jó előre megrendelni, majd az átvétel napján a megadott időpontban átvenni. Azok, akik ezt elmulasztják, többórás sorban állásra készülhetnek, hogy este végül ott legyen az ünnepi asztalon a rengeteg rántott csirkét, salátát és süteményt tartalmazó kosár, amiből nem hiányozhat a karácsonyi képpel díszített tányér sem a gyűjtők kedvéért.

Ebben az időszakban a gyorsétterem-lánc ismert kabalafigurája, Sanders ezredes Mikulásnak öltözve jelenik meg a kosarakon, de a legtöbb étterem előtt jókora ünnepi mikulásruhás műanyagfigura is fogadja a sorban állókat.

Részben a karácsonyi kampánynak, részben pedig az amerikai életstílus iránti hatalmas érdeklődésnek köszönhetően 1981-re 324 éttermet nyitott a csirkés étteremhálózat az országban. Ekkor úgy tűnt, hogy szinte mindenhol van egy KFC, hiszen évente átlagosan 30 új helyet nyitottak, összesen pedig minden egyes évben 200 millió dollárt kerestek csak Japánban.

Ha ekkoriban forgattak volna KFC-reklámfilmeket, valószínűleg egy olyan családot ábrázoltak volna, akik az ünnepi asztalnál aranybarnára sült rántott csirkét ropogtatnak, miközben a háttérben szól a "My Old Kentucky Home" című dal. Az senkit sem zavart volna, hogy a dalnak és a csirkének sincs semmi köze valójában a karácsonyhoz. A cél éppen az lett volna, hogy valahogyan megteremtsék a kapcsolatot a panírozott csirke és a karácsonyfa között. Mindezt úgy, hogy a filléres junkfoodot fényűző ételként ábrázolják.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: