KULT
A Rovatból

Így váltok ti – Eltűnik a családanya, bajban az exférj, hogy jutottak ide?

Claire Danes karaktere szó szerint felszívódik. A Fleishman bajban van című sorozat sok humorral és iróniával mesél a negyvenesek életközépi válságáról.

Link másolása

Fleishman (Jesse Eisenberg) New Yorkban él, két gyermek édesapja és épp válófélben van a feleségétől, akit a nagyszerű Claire Danes játszik. A történet elején Fleishman még nem tudja, hogy bajban van, pedig már órákkal azelőtt, hogy kinyitotta a szemét, bajban volt, sőt, hetekkel, sőt, hónapokkal, sőt, évekkel azelőtt. Meg is tudjuk, hogy miért, de van egy dolog, amit nem árulhatunk el, azt ügyes hétpecsétes dramaturgiai titok zárja. Egyelőre maradjunk Fleishmannél.

Azt A tintahal és a bálna óta tudom, hogy Eisenberg zseniális színész (érdekes egybeesés, hogy Noah Baumbach filmjében, aki a Házassági történetet is rendezte, épp egy válófélben lévő házaspár idősebbik fiát játszotta), de Közösségi háló ide vagy oda, nekem a legnagyobbat eddig Fleishmanként alakította. Őrületes, amit eljátszik, a skála minden pontján tíz pontos, amit csinál, akkor is, ha őrjöng, akkor is, ha orvosként halálesetet jelent be egy férjnek, miközben a saját házasságát gyászolja.

A negyvenes férfi, aki alól egy pillanat alatt kiszalad a talaj, amikor a felesége otthagyja nála hajnalban a gyerekeiket, majd napokra eltűnik, egy pillanatra sem tud ellenszenves lenni a nézőnek. Átéltünk már hasonlót, vagy láttunk már olyat, hogy valakit magára hagytak.

A Disney +-on látható minisorozat nem tagadhatja le, hogy regény alapján készült. Frappáns dialógusok, elgondolkodtató, létfilozofikus voice overek, Woody Alleni irónia, komoly fordulatok, finoman megrajzolt, nyerseségükben is szerethető karakterek írják a történetet, amiben szerencsére soha nem tudjuk - talán egy-két kivétellel -, mi fog történni, és ez a kiszámíthatatlanság nagyon jó.

Szimpatizálunk tehát Flesihmannel, aki ottmaradt a gyerekekkel, nem tudja, hol a felesége és dühös rá, amiért nem sikerült a házasságuk, amiért az magára hagyta a gyerekeket, és amiért az ő egész élete felfordult (elég direkt módon, de szépen érzékelteti ezt a feje tetején álló világot időről időre vizuális szimbolikával a film).

Fleishmannek sok dolga lesz, miközben orvos egy kórházban, meg kell oldania, hogy a gyerekeknek ne tűnjön fel, baromi nagy a baj, nem tudja, hol az anyjuk, és egy idő után azt sem, hogy jól van-e.

De egyelőre csak haragszik, ami érthető. És ha innentől tovább mesélném a sztorit, komoly aha-élménytől fosztanám meg az olvasó-nézőt. A Fleishman bajban van a negyvenes generáció életválságairól mesél, olyan mélységekben, amit ritkán látunk. Lizzy Caplan - a főhős régi barátja -, Claire Danes és Jesse Eisenberg vezetnek minket példásan végig a figuráik válságain.

Közben ugrálunk az időben, azt is plasztikusan megrajzolja a sorozat, milyen a frissen vált és kapcsolati gyásszal küzdő férfi kompenzálási stratégiája, milyen a mai negyvenesek ismerkedős-párkeresős és szexuális élete... és ez csak az egyik oldal. Biztosak lehetünk ugyanis abban az első perctől, hogy Claire Danes nemcsak azért játssza a női főszerepet, mert pár perc erejéig irritáló exfeleségként flashbackben meg akarják mutatni az alkotók. Fleishman bajban van, de a másik Fleishman is, aki a felesége.

És bajban van a barátnő - Caplan -, a sorozat legüdítőbb pontja, akinek látszólag mindene megvan, amiről egy átlag nő Amerikában álmodik: kertvárosi háza, gyerekei, gondoskodó férje.

És aki mégis nosztalgikusan rágyújt, és visszajár oda, ahol egykor fiatalabb és gondtalanabb és felelőtlenebb volt. Irdatlanul erős sorozat a Flesihman bajban van, mert megmutatja, honnan jöttünk, hová érkezünk, és azon a ponton, ahol megérkeztünk, megérezzük-e, észrevesszük-e hogy megérkeztünk. Vagy csak menekülünk tovább. Azokat a kérdéseket, amelyeket ezek a negyvenes fiatalok feltesznek, mi is feltesszük egy ponton mindannyian, ha jól akarunk járni az élet nevű játékban, ezt meséli el a Fleishman humorral, empátiával, úgy, hogy a végén már nem tudunk senkit sem utálni - pedig Claire Danes-t tényleg nagyon lehet az elején-, csak drukkolni, hogy érkezzenek meg, vagy jöjjenek rá, hogy már megérkeztek. Közben pedig muszáj belenéznünk a tükörbe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: