News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Stefan Frankenberg, a TEDx Danubia előadója: „A Metropa a szívek uniója, ami magába foglalná egész Európát”

Stefan Frankenberg Bécsben él, zenész, és mintegy 'mellékesen' megálmodta az egész Európát összekötő szupergyors vasúthálózatot.

Link másolása

hirdetés

Stefan Frankenberg Bécsben élő zenész, az egész Európát összekötő szupergyors vasúthálózat, a Metropa megálmodója.

– Ön zenész. Hogy kötött ki a Metropa projektnél?

– Az rossz kifejezés, hogy “kikötöttem”, hiszen továbbra is zenélek. A Metropa amolyan mellékprojektnek indult több mint 11 éve. Bár az elmúlt tíz év eseményei miatt – a migránsválság, a gazdasági válság és a klímaválság – még fontosabbá vált. Mostanra az egyik legfontosabb projektem, de akkor is csupán egy a sokból. Olyan, mint egy gyermek: nem mondod, hogy ez vagy az fontosabb a többinél.

– És ez a bizonyos gyermek hogy született?

– Történetesen épp Magyarországon történt. Egy barátommal látogattam ide, mert vásárolt itt egy kis házat. Hosszú út volt, vagy három óra, és beszélgettünk. Valahol ott, a magyar tájban egyszer csak

hirdetés
a barátom szóba hozta a szupergyors japán Sinkanszen vonatot. Azt mondtam: nem lenne szuper, ha hasonló vonatok járnának Európában is? Nemcsak az egyes országok városait köthetnék össze, hanem Európa összes városát. Így született meg a Metropa gondolata.

Amikor visszatértem Bécsbe, leültem az íróasztalhoz Európa térképéhez, és spontán elkezdtem behúzni a vonalakat. Próbáltam rájönni, miket lenne jó összekötni, így alakult ki a hálózat. Így egy egészen másfajta Európa rajzolódott ki, aminek az egyik legfontosabb jellemzője, hogy nincsenek benne határok. Az én térképemen Európa olyan, mint egy nagy város, amelyet Európa országai alkotnak.

– Kizárólag az Európai Unióban gondolkozik, vagy egész Európában?

– A Metropa semmiképp nem korlátozódik az Európai Unióra. Nem mintha nem tetszene az eszméje, de többnek kéne lennie mögötte, mint amiről most szól. Nem csak egy gazdasági, politikai struktúra. A szívek uniója, ami magába foglalná egész Európát.

Számomra, polgárként, Európa nem ér véget a mostani határoknál. Ha nem így volna, Svájc, Algéria vagy Belarusz sem szerepelhetne ezen a térképen.

– Ez egy nagyon szép idea, de valóra is válhat?

– Ez nem az én dolgom. Én csak lefektettem Európa jövőjének az alaptervét. Az volt a szándékom vele, hogy másokat inspiráljak. Bécs és Berlin között körülbelül tíz éven belül elkezdődhet az első vonal építése.

Ami fontos, hogy a Metropa nem valami futurista utópia. Több mint 85 százaléka a hálózatnak már létezik. Hiszen óriási vasútihálózattal rendelkezünk, csak nincs összehangolva. Nem látjuk egészben. Nincs más dolgunk, mint kihasználni, és eltávolítani a gondolkodásunkból az akadályokat.

Nemrég tudtam meg, hogy bár Porto és Bilbao nincs olyan messze egymástól – autóval csupán 6 óra –, vonaton mégis 15 óra alatt lehet eljutni egyikből a másikba. Ez őrület! Kelet-Európában pedig sokszor még ennél is rosszabb a helyzet az összekötés hiánya miatt. Használjuk ami már megvan, építsük át, bővítsük! Ne a repülőkre támaszkodjunk, hanem a vonatokra!

– Próbált elérni olyanokat, akik valóra válthatják az elképzeléseit? Politikusokkal, üzletemberekkel...Vagy csak terjeszti az ideát és reménykedik?

– Is-is. Írtam az Európai Parlament minden tagjának, de senki sem válaszolt, nem tudom, miért. Próbáltam elérni üzletembereket, pénzügyi szakembereket. De azt hiszem, elraktározták a fejükben, és ha szükségük lesz, elő fogják venni. A Metropa azonban jelenleg egyszemélyes vállalkozás. Igyekszem sok embert elérni a közösségi médiában, képeslapokon keresztül, de már nem várom, hogy reagáljanak. Tudom, hogy előbb utóbb úgy is megkeresnek. Az Európai Parlament magyar tagjait is próbáltam elérni. Hatukkal léptem kapcsolatba – a Fideszt nem kerestem.

– Talán érdemes lenne Kelet-Európában elindítani a projektet. Az Osztrák-Magyar Monarchia egykori tagállamaiban sok a közös, talán itt könnyebb megtalálni, vagy újraépíteni a kapcsolatokat.

– Amikor Budapestre jöttem, meglepett, milyen sok vonat indul Bécsbe. Szinte óránként. Itt már adottak a kapcsolat a szívekben és a fejekben, csak ki kell aknázni őket.

Tényleg jó ötlet olyan térségekben elkezdeni, amelyek már kapcsolatban állnak.

– Mit gondol, a Metropa pozitív hatással lenne a környezetre és a klímára?

– Kiválthatná Európában a repülőket, tehát igen, jó hatása lenne. Ugyanakkor az is igaz, hogy a szupergyors vonat építéséhez helyre és nyersanyagokra van szükség.

Egy valami biztos: a populista politikusok félnek az ilyen ötletektől, mert összekötik az embereket ahelyett, hogy szétválasztanák őket.

További információkat a Metropáról itt olvashatsz: www.metropa.eu


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
3 dolog a fenntartható kávétermelésért
Fenntartható forrásból származó kávét szinte bármelyik üzletlánc polcain találhatunk. Érdemes tisztában lenni például a minősítőrendszerekkel, melyek védjegyével gyorsan megtalálhatjuk azokat a kávékat, amelyek termesztésekor és előállításakor a környezettudatosságra törekedtek. Ebben segítünk!

Link másolása

hirdetés

Magyarországon évről évre nő a minőségi kávék iránti kereslet, és a koffeinbevitelen túl egyre többen élményként tekintenek a kávézásra. Ezzel párhuzamosan azonban az éghajlatváltozás, a kávécserjéket sújtó betegségek, a csökkenő természeti erőforrások, a trágyák emelkedő költségei, valamint a kávé csökkenő ára és a növekvő gyártási költségek oda vezetnek, hogy a kávéültetvényesek egyre nehezebben élnek meg a kávétermesztésből.

Fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. A kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyünk a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő közösségek támogatásáért. Éppen ezért a Tchibo kávémárkáján keresztül fenntartható és tiszteleten alapuló gyakorlatokat valósít meg, ezáltal termékeiben az élvezeti érték szorosan összefonódik a környezeti és a társadalmi felelősségvállalással.

A cég nem csak a kávétermesztés során figyel a fenntarthatóságra, hanem a használati cikkeknél is ügyelnek a fenntartható forrásokra és az újrahasznosításra: a pamutalapú textilek 98%-a fenntartható forrásból származik, 2020-ban 63 millió műanyag palackot hasznosítottak újra textiltermékeikben*, a csomagolóanyagoknak pedig már 97%-a újrahasznosított.

Mikor minősül egy kávé „fenntarthatónak”?

Fenntartható kávétermesztés alatt azt értjük, hogy a származási országokban élő kávétermesztők és családjaik ma és a jövőben is jól meg tudnak élni a kávétermesztésből.

A fenntartható termesztési módszerekre való átállással a farmerek fontos ismereteket és módszereket sajátítanak el olyan témakörökben, mint a talajtermékenység, a vízhez való hozzáférés vagy a klímavédelem. Ez segít abban, hogy hosszú távon több és jobb minőségű kávét termesszenek.

hirdetés

Na de mit tesz a Tchibo a fenntartható kávé érdekében?

1. Elismert szervezetekkel működnek együtt

A fenntarthatósági törekvéseihez kapcsolódóan olyan nemzetközileg elismert szervezetekkel működnek együtt, mint például a Rainforest Alliance ( a tanúsítás célja az esőerdők, a környékén élő állatok és emberek védelme, a kávé, tea és egyéb növények fenntartható termelésének biztosítása), a Fairtrade (A Fairtrade-nek az a lényege, hogy se a természetet, se a termelőket ne zsákmányolják ki az adott termék előállítása során), a UTZ Certified, továbbá a bio tanúsítás mögött álló szervezetekkel, valamint agrártudósokkal, kereskedelmi partnerekkel és állami, illetve nem állami szervezetekkel közösen tevékenykednek a fenntartható kávétermesztés és a farmerek életkörülményeinek javítása érdekében.

2. Kiállnak az ültetvényesek és családjaik jobb életkörülményeiért

Tchibo Joint Forces!® képzési programjukkal 2009 óta támogatják a kávéültetvényeseket és családjaikat a hagyományos termesztésről a társadalmilag és ökológiailag tolerálható, valamint ökonómiailag nem megterhelő kávétermesztésre való, lépésenkénti átállásban. A származási országokban lebonyolított projektjeikkel lehetőségük van arra, hogy a kávéültetvényesek és családjaik valós életkörülményeit a közvetlen közelből tapasztalhassák meg. Közösen dolgoznak ki olyan megoldásokat, melyek nemcsak regionálisan, de nemzetközileg is megvalósíthatók. 16 projekt keretében eddig 8 ország több mint 35.000 termelője teljesítette sikeresen a programot.

Továbbá a származási országokban megvalósított képzési projektjeiknek köszönhetően, Coffee Care és Save the Children partnereinkkel közösen, 2009 óta több mint 5500 gyermekre és fiatalra vigyáztak a szüretek idején Tanzániában és Guatemalában, és biztosítottak számukra oktatást.

3. Nem használnak növényvédő szereket

A fenntartható kávétermesztésben nem használnak növényvédő szereket vagy műtrágyát, kímélve ezzel a talajt és a klímát. Így a talaj termékenyebb, a kávé minősége jobb, az ültetvényesek jövedelme pedig magasabb lesz.

A kávéválasztásnál érdemes tehát figyelni a csomagolás rejtette plusz információkra, mert a Fairtrade és Rainforest Alliance tanúsítvánnyal ellátott kávé fogyasztása nemcsak a kávézás élvezetét jelenti, hanem a fenntartható fejlődés ötletének és szellemének támogatását.

Harmincadik születésnapját ünnepli idén a Tchibo!

Ennek alkalmából a kávézás egyedi élményén túl sok szórakozásra és nyereményre számíthat minden meglévő és jövőbeni vásárló.

Az ünnepi időszak alkalmából a Tchibo több meglepetéssel is készül a vásárlói számára. Május másodikától országos nyereményjáték indul, melyben minden Tchibo termék részt vesz, értékhatár nélkül.

Május 14-én pedig útjára indul a "Tchibo Barista Bár" roadshow, amely több mint 11 városba viszi el a Tchibo kávéélményt országszerte, egészen 2022. június 25-ig. Helyszínekért kattints: www.tchibobaristabar.hu

(*Forrás: Textile Exchange (Shen L., et al. (2010) Resour Conserv Recycl, 55 (1), 34-52) alapján végzett számítás)

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
Már 10-15 éven belül vége lehet a balatoni fürdésnek a legrosszabb forgatókönyv szerint
Az alapvető probléma az, hogy túlstabilizálták a Balaton vízszintjét, emögött pedig gazdasági, turisztikai érdekek állnak, mert biológiailag semmi sem indokolta ezt.

Link másolása

hirdetés
A legpesszimistább előrejelzés szerint akár 10-15 év múlva is annyira elromolhat a Balaton vízminősége, hogy már nem lehet benne fürdeni

- mondta az InfoRádióban Tóth Viktor, a Balatoni Limnológiai Kutatóintézet főmunkatársa.

Fél éve 20 centivel volt alacsonyabb a tó, mint most, de még jelenleg is 4 százalékkal a maximális érték alatt van - közölte a szakember. Úgy számol, hogy a következő hónapokban az emelkedő hőmérséklet és a párolgás miatt 20-30 centiméterrel lejjebb fog kerülni a Balaton vízszintje. Hosszabb távra nem tudnak "jósolni", mert nagyon "nagy a szórás" - mondta.

De ha a helyzet ilyen marad, akkor elképzelhető, hogy 10-15 éven belül fürdésre alkalmatlanná válik a Balaton. Az optimistább becslés szerint azonban "százévekre előre megoldódik a probléma azzal a vízháztartással, ami pillanatnyilag van a Balatonban"

– fogalmazott.

A szakértő szerint az alapvető probléma az, hogy túlstabilizálták a Balaton vízszintjét. Emögött pedig gazdasági, turisztikai érdekek állnak, mert biológiailag semmi sem indokolta ezt.

Tóth Viktor úgy vélte, hogy a természet majd alkalmazkodni fog a szabályozott vízszinthez, bár a tó az ingadozást jobban kedveli. Azonban a legfontosabb, hogy a természetes vízforgalom meglegyen a Balatonban.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Madarak hullanak az égből Indiában, ahol tarol az extrém hőség
Ahmanábádban 45-46 fok volt a napi csúcs az utóbbi időben. Az előrejelzés szerint a folytatásban sem várható enyhülés. Éjjel és hajnalban is csak 30 fok köré csökken a hőmérséklet.

Link másolása

hirdetés
Madarak tucatjai potyognak az égből Indiában. A kimerült, dehidratált állatok a nyugat-indiai Gudzsarát államot sújtó extrém hőhullám miatt hullanak el

- írja a Reuters.

Ahmanábádban - állam legnagyobb városában - 45-46 fok volt a napi legmagasabb hőmérséklet az utóbbi napokban. Az előrejelzés szerint a folytatásban sem várható enyhülés. Éjjel és hajnalban is csak 30 fok köré csökken a hőmérséklet.

A helyi állatorvosok és állatmentők szerint az állatok nem jutnak ivóvízhez, mert a nagy melegben a források is kiszáradnak. Egy állatkórházban több ezer madarat kezeltek már az elmúlt hetekben, és naponta több tucat madár érkezik hozzájuk, amiket állatmentők visznek be.

Az utóbbi idő legnehezebb évei közé tartozik a mostani - állítják az állatvédők. Tapasztalatuk szerint tíz százalékkal több a mentésre szoruló madár. A kórházban a madarakat multivitamin tablettákkal etetik, és fecskendők segítségével itatják őket.

Dél-Ázsia az utóbbi évek - nyarat megelőző - forrósága miatt nagyrészt kiszáradt. Narendra Modi indiai miniszterelnök a megnövekedett tűzveszélyre is figyelmeztetett.

hirdetés

„Az olyan szélsőséges forróságok, mint a Dél-Ázsiát márciusban és áprilisban sújtó hőhullám, már most is a leghalálosabb szélsőséges éghajlati események közé tartoznak” – figyelmeztet Friederike Otto klímaszakértő, a londoni Imperial College Grantham Intézetének tudósa.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Újrahasznosított étolajjal tankolják a repülőket Dallasban
Ha széles körben elterjedne a módszer, jelentősen csökkenne a repülés ökológiai lábnyoma.

Link másolása

hirdetés

A dallasi reptér több mint kétszáz környékbeli étterem használt étolaját gyűjti be, hogy repülőgép-üzemanyagként hasznosítsák újra - írja az IFLScience. Ez azért nagy szám, mert a repülés az egyik, ha nem a leginkább környezetszennyező utazási mód, így bőven van mit "zöldíteni" rajta.

Az étolaj újrahasznosításával jelentősen csökkenteni lehet a repülés ökológiai lábnyomát.

A repülés jelenleg a globális kibocsátás két százalékáért felel, ez a szám viszont folyamatosan növekszik. Ezért fontos, hogy fenntarthatóbbá tegyék, akár az üzemanyagon keresztül.

Kizárólag újrahasznosított étolajjal egyébként nem lehet megtankolni egy gépet, de hagyományos üzemanyag mellett teljesen jól használható. Ha minden igaz, ezzel a módszerrel

80 százalékkal csökken egy repülőgép CO2 kibocsátása.

Ráadásul még a repteret sem varázsolja sültkrumpli szagúvá.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: