JÖVŐ
A Rovatból

Okosgyárak, önvezető autók, holografikus kommunikáció – máris közel az 5G-nél százszor gyorsabb internet, a 6G forradalma

Egy új technológia képes megduplázni a kommunikációs kapacitást egy sávszélességen belül, ennek köszönhetően hamarabb valósággá válhat a 6G, mint gondolnánk. Az ultragyors mobilinternet megváltoztat szinte minden ma ismert digitális technológiát.


Bár az 5G sebességű mobilinternetre váltás folyamata minden volt, csak egyszerű nem, és a mára hétköznapinak számító technológia iránt sokan még mindig bizalmatlanok, hamarosan érkezik a mobilhálózatok következő, hatodik generációja.

A 6G várhatóan sokkal nagyobb evolúciós ugrás lesz, mint amit a 2-3-4 és 5G között átéltünk, pedig anno azok is rengeteg változást hoztak.

Az új éra, amit egy friss terahertz technológia még közelebb csalogatott, már olyan vívmányok széleskörű elterjedésének ágyaz meg, mint a minden eddiginél nagyobb adatigényű képalkotó rendszerek, az egyre részletesebb felbontású videóstreamingek, a szuperérzékeny radarok, a mind több eszközt csatlakoztató dolgok internete (IoT), a kiterjesztett valóság és persze a mesterséges intelligencia, amelynek a műveleteit jórészt ma is az interneten keresztül, távoli szervereken hajtjuk végre.

Hogyan jutottunk el az 5G-ig és mit várhatunk a hatodik generációtól?

A mobilhálózatok fejlődése nagyon nagy utat járt be az elmúlt bő 30-40 évben. Az 1980-as években megjelent, csak hangalapú 1G hálózatokat fokozatosan leváltó második generációs (2G) mobilkommunikáció 1990-es években lezajlott bevezetésével megjelentek a digitális hívások, a kódolt beszélgetések, a jobb hangminőség és az SMS-küldés, ami forradalmasította a kommunikációt.

A 3G közel tíz évvel később, a 2000-es évek elején kezdte hódító útját. Ez is jelentős mérföldkőnek bizonyult, hiszen gyorsabb adatátvitelt, ezáltal újabb kommunikációs szolgáltatásokat tett elérhetővé, köztük olyan multimédiás tartalmakét, mint a videóhívás vagy a mobil adatátvitel. A harmadik generáció hozta el a mobilinternet robbanásszerű terjedését, hiszen azáltal, hogy gyorsabb volt, egyre nőtt a kereslet a 3G-képes, kamerás készülékek iránt, amelyekből aztán kinőtt az okostelefon.

A 2009 körül megjelent, aztán évek alatt fokozatosan elterjedt 4G még gyorsabb adatátvitelt hozott, ami nem csak a jobb böngészés élményét teremtette meg, hiszen konkrétan ez lett a HD minőségű videostreamelés és a felhőalapú szolgáltatások zökkenőmentes használatának feltétele.

A ma használatban lévő ötödik generációs technológia kereskedelmi megjelenése 2019 áprilisára tehető, amikor Dél-Korea felkapcsolta az első, rendkívül alacsony késleltetést és megnövelt kapacitást biztosító 5G mobilhálózatot, ami lehetővé tette az IoT eszközök, a fejlett navigáció, valamint a valós idejű adatfeldolgozás és kommunikáció széles körű elterjedését.

Ha összehasonlítjuk ezeket a generációs ugrásokat, akkor nem meglepő, hogy a potenciálisan néhány éven belül beköszönő 6G ismét új megoldások elterjedését vetíti előre, csakhogy ez a változás minden korábbinál jobban felforgathatja azt, amilyennek ma látjuk a digitális technológiákat.

Várhatóan százszor gyorsabb lesz, mint az 5G: 10 Gbps helyett akár 1 Tbps sebességű lehet,

így képes támogatni az extrém alacsony késleltetést, ami a valós idejű alkalmazások, például a virtuális valóság és az IoT eszközök működését fogja forradalmasítani.

Hogyan alakítja át az ipart és a mindennapokat?

A 6G technológia az internet sebességének és kapacitásának új dimenzióit nyitja meg, átalakítva mind az ipari szektort, mind pedig a lakossági felhasználói szokásokat. Az 5G már komoly lépést jelentett a mobilhálózatok fejlődésében, de a 6G ennél is tovább megy, lehetővé téve a gigabites sebességeket, az extrém alacsony késleltetést és a még nagyobb sávszélességet. A 6G-ben rejlő lehetőségek számos ipari alkalmazást nyitnak meg, míg a hétköznapi felhasználók számára szintén jelentős újításokat hoz.

Az ipari szektorban a 6G egyik legnagyobb előnye a nagy sebességű és megbízható adatátvitel lesz, mivel lehetővé teszi a valós idejű adatfeldolgozást és a teljesen automatizált rendszerek széleskörű bevezetését. Amint elterjed, őrületes tempóban indulnak fejlődésnek az ipar 4.0 alkalmazások és

megjelennek a teljesen automatizált okosgyárak, amelyekben IoT eszközök milliói kommunikálnak majd egymással.

Ez egy időben a gyártósori munkaerőigény megszűnik létezni, hiszen az ultraalacsony késleltetésnek köszönhetően a gyártási folyamatokat valós időben lehet irányítani és optimalizálni, miközben az adatelemzés szinte azonnal megtörténik.

A bányászatban, az olajiparban vagy akár a mezőgazdaságban a 6G új lehetőséget nyit arra, hogy távolról vezérelt robotok és drónok végezzék a veszélyes vagy nehezen hozzáférhető területeken végzett munkát.

A nagy sávszélességű, valós idejű adatkapcsolatok révén az ipari műveletek hatékonyabbá és biztonságosabbá válnak. És nem utolsósorban: a 6G elősegíti az önvezető autók széles körű elterjedését, mivel ezek az eszközök hatalmas adatmennyiségeket képesek valós időben feldolgozni, ezáltal tényleg biztonságossá tehető a környezettel és egymással valós időben kommunikáló, sofőr nélküli járművek közlekedése.

A lakossági szektorban a 6G még jobban átjárja majd a mindennapok alkalmazásait, olyan területeken hozva eddig sosem látott fejlesztéseket, mint a szórakoztatás, az egészségügy és a kommunikáció. Az extrém sebesség és az alacsony késleltetés új szolgáltatások tömeges elterjedését eredményezi, például a kiterjesztett és virtuális valóság (XR / VR) területén. A felhasználók valós idejű interakciókban vehetnek részt, például távoli üzleti találkozók, szimulációs tréningek vagy VR-játékok révén, de óriási potenciált jelent majd a távoktatás és az orvosi szimulációk szegmensében is.

A 6G elhozza a nagyfelbontású streaming és multimédia új korszakát, például a ma még felfoghatatlan 16K vagy annál is nagyobb videók zökkenőmentes streamelését. A streaming szolgáltatások nemcsak gyorsabbá válnak, hanem az adatvesztést is elkerülik, így a felhasználók kiváló vizuális élményekhez juthatnak.

A legnagyobb ugrás ugyanakkor a holografikus kommunikáció megjelenése lesz: a távoli beszélgetések a jelenlegi videóhívásoknál jóval természetesebb és valósághűbb formában zajlanak majd, hiszen az adott térben, egymás otthonában vagy irodájában jelenhetnek meg a beszélgetőtársak,

ami nagyban megváltoztatja a távmunka és a személyes kapcsolatok digitális ápolásának módját.

A Meta kiterjesztett valóság koncepciója

Egy új technológia megnyitotta az utat a 6G kommunikáció felé

A terahertzes frekvenciákon alapuló kommunikáció forradalmasíthatja a vezeték nélküli adatátvitelt, a jelenlegi rendszereket messze meghaladó sebességekkel – mutatott rá egy nemrég publikált tanulmány, ami az ausztrál Adelaide-i Egyetem kutatását írja le.

„Az általunk javasolt polarizációs multiplexer lehetővé teszi, hogy egyszerre több adatfolyamot továbbítsunk ugyanabban frekvenciasávban, így gyakorlatilag megduplázva az adatkapacitást. Ez a szélessávú jellemző rekordnak számít az integrált multiplexerek között bármely frekvenciatartományban. Ha ezt a technológiát az optikai kommunikációs sávokra skáláznánk, az lefedhetné az összes ilyen sávot” – magyarázta a projektet vezető Withawat Withayachumnankul.

A terahertzes technológiák egyik legnagyobb kihívása eddig az elérhető spektrum hatékony kihasználása és kezelése volt. Ezt a problémát oldotta meg a tudóscsoport, amikor a 6G és az azon túli kommunikációhoz kifejlesztette az első, ún. ultraszélessávú terahertzes polarizációs (de)multiplexert. Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy több bemeneti jel egyetlen eszközt vagy erőforrást használjon: például

több telefonhívás adatai is továbbíthatóak legyenek ugyanazon a vezetéken.

Az új eszköz – ami nem mellesleg szabványos, költséghatékony gyártási folyamatokkal készült, így a nagy volumenű gyártása akár azonnal lehetséges – képes megduplázni a kommunikációs kapacitást egyazon sávszélességen belül, és teszi ezt jóval kisebb adatvesztéssel, mint a jelenlegi eszközök.

6G – közelebb, mint gondolnánk

„Ez az innováció nemcsak a terahertzes kommunikációs rendszerek hatékonyságát növeli, hanem utat nyit a megbízhatóbb, nagy sebességű vezeték nélküli hálózatok előtt is” – mondta a kutatásban szintén résztvevő Dr. Weijie Gao, a japán Oszakai Egyetem munkatársa. „A polarizációs multiplexer kulcsfontosságú eszköze a terahertzes kommunikáció teljes potenciáljának kiaknázásában, és olyan területeken hozhat előrelépést, mint a nagyfelbontású videóstreamelés, a kiterjesztett valóság és a következő generációs mobilhálózatok, például a 6G.”

Masayuki Fujita professzor, a tanulmány társszerzője hozzátette: „A legnagyobb technikai akadályok leküzdésével ez az innováció felgyorsíthatja a terület iránti érdeklődést és a kutatási tevékenységeket. Úgy véljük, hogy az elkövetkező években a tudósok új alkalmazásokat fedeznek fel, és tovább finomítják a technológiát.”

A kutatók a következő 3-5 évre jelentős előrelépéseket várnak a nagy sebességű kommunikáció terén, ami kereskedelmi prototípusokhoz és korai szakaszú termékekhez vezethet,

míg a terahertzes technológiák tíz éven belül terjednek el a különböző iparágakban, „forradalmasítva a telekommunikációt, a képalkotást, a radarokat és az IoT-t” – sorolta Withayachumnankul.

Elindult a 6G szabványok kidolgozása

Az Európai Távközlési Szabványosítási Intézet (ETSI) az ipari és tudományos élet 87 neves képviselőjének részvételével már tavaly felállított egy ipari specifikációs munkacsoportot, hogy kezdje meg a következő generációs 6G sebességű alkalmazások szenzortechnológiáinak vizsgálatát, és vázolja fel a 6G fejlesztésének, illetve szabványosításának műszaki alapjait.

A csapat célja az, hogy összehangolja a 6G szabványt megelőző kutatási erőfeszítéseket, különösen az európai és nemzeti finanszírozású együttműködési projektekben, így kikövezve az utat a 6G érzékelés szabványosítása előtt. Ebben az összefüggésben az érzékelés a rádiójelek felhasználására utal. Az érzékelésnek a kommunikációs hálózatba történő integrálásával a hálózat – a radarhoz hasonló módon – a saját rádiójeleit használja annak a fizikai világnak az érzékelésére és megértésére, amelyben működik.

Ez lehetővé teszi, hogy a hálózat adatokat gyűjtsön a tárgyak és eszközök távolságáról, sebességéről, helyzetéről, tájolásáról, méretéről, alakjáról, képéről vagy anyagáról.

Az integrált érzékelés és kommunikáció az ETSI szerint új képességelemmel bővíti a vezeték nélküli hálózatot, miközben innovatív felhasználási eseteket tesz lehetővé a közlekedésben, városi környezetekben, az otthonokban vagy a gyárakban. Ez nélkülözhetetlen lesz „a kritikus infrastruktúrákat körülvevő, előre meghatározott, biztonságos területeken lévő tárgyak és betolakodók észlelésére, az esésérzékelésre vagy akár a csapadék és a szennyezés megfigyelésére is” – sorolta az előnyöket a munkacsoport egyik vezetője, Dr. Alain Mourad.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
A mesterséges intelligencia képes lehet akár tíz évre előre megjósolni, hogy kinek milyen betegsége lesz
A modell névtelen kórlapok mintáit figyeli, és évekre előre megmutatja, hol nagyobb a kockázat. A fejlesztők szerint így hamarabb lehet beavatkozni, és még az is tervezhető, hány szívinfarktusra kell készülnie egy városnak 2030-ban.


A kutatók szerint a mesterséges intelligencia akár tíz évre előre jelezhet egészségi gondokat, írja a BBC. A rendszer az emberek egészségügyi adataiban keres mintákat, és több mint 1000 betegség kockázatát számolja. Úgy írják le, mint egy időjárás-előrejelzést: százalékban adja meg a valószínűséget. A cél, hogy időben kiszűrje a magas kockázatú embereket, és évekre előre segítse a kórházak tervezését.

A Delphi-2M nevű modell hasonló technológiára épül, mint a közismert MI-chatbotok, például a ChatGPT. A chatbotok nyelvi mintákat tanulnak, és megjósolják, milyen szavak követik egymást. A Delphi-2M névtelenített egészségügyi adatokból tanulta meg felismerni a mintázatokat, és így jelzi előre, mi következhet és mikor. Nem mond pontos dátumot, hanem 1231 betegség valószínűségét becsli.

„Ahogy az időjárásnál 70 százalék esélyt jelezhetünk az esőre, ugyanezt meg tudjuk tenni az egészségügyben is”

– mondta Ewan Birney professzor, az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium megbízott főigazgatója. „Ráadásul nemcsak egy betegségre, hanem egyszerre az összesre – ilyet még soha nem tudtunk. Izgatott vagyok” – tette hozzá.

A fejlesztők először brit, névtelenített adatokon tanították a modellt: kórházi felvételek, háziorvosi adatok és életmódbeli szokások (például dohányzás) több mint 400 ezer résztvevőtől a UK Biobank projektből. Ezután más Biobank-résztvevők adataival ellenőrizték az előrejelzéseket, majd 1,9 millió ember dániai egészségügyi adatán is letesztelték. „Ha a modellünk azt mondja, hogy a következő évben tízből egy az esély, akkor tényleg nagyjából tízből egy esetben következik be” - tette hozzá Birney professzor.

A rendszer azoknál a betegségeknél működik a legjobban, amelyeknek jól követhető a lefolyása, például a 2-es típusú cukorbetegség, a szívinfarktus vagy a szepszis. Az inkább esetleges fertőzéseknél gyengébben teljesít.

Az orvosok ma is írnak fel koleszterincsökkentőt annak alapján, mekkora valakinél a szívinfarktus vagy a stroke kockázata. Az MI-eszköz még nem áll készen a klinikai használatra, de hasonló módon tervezik alkalmazni: korán azonosítani a magas kockázatú embereket, amikor még van esély megelőzni a betegséget. Ez jelenthet gyógyszert vagy célzott életmódtanácsot – például akinek nagyobb az esélye bizonyos májbetegségekre, annak a szokásosnál jobban megérheti visszavenni az alkoholfogyasztásból.

Az MI a szűrőprogramok tervezésében is segíthet, és egy térség összes egészségügyi adatát elemezve előre jelezheti a várható igényeket,

például hogy 2030-ban nagyjából hány szívinfarktus várható egy adott városban.

„Ez egy újfajta megközelítés kezdete az emberi egészség és a betegséglefolyás megértésében” – mondta Moritz Gerstung professzor, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) onkológiai MI-osztályának vezetője. „Az olyan generatív modellek, mint a miénk, egy napon személyre szabhatják az ellátást, és nagy léptékben előre jelezhetik az egészségügyi szükségleteket.”

A Nature tudományos folyóiratban ismertetett modellt még finomítani és tesztelni kell a klinikai használat előtt. Torzítást okozhat, hogy a UK Biobank adatai főként 40–70 éves emberektől származnak. A fejlesztők most bővítik a modellt képalkotó vizsgálatokkal, genetikai információkkal és vérvizsgálati eredményekkel.

„Fontos hangsúlyozni, hogy ez kutatás – mindent alaposan tesztelni, szabályozni és átgondolni kell, mielőtt használni kezdjük, de a technológia adott ahhoz, hogy ilyen előrejelzéseket készítsünk” – nyomatékosította Birney professzor. Úgy véli, a genomika egészségügyi bevezetéséhez hasonló utat járhat be a folyamat: a tudósok bizalmától a rutinszerű klinikai használatig akár egy évtized is eltelhet.

A kutatás az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) és a Koppenhágai Egyetem együttműködésében készült. Gustavo Sudre, a King’s College London kutatója így értékelt: „Ez a munka jelentős lépés a skálázható, értelmezhető és – ami a legfontosabb – etikailag felelős orvosi prediktív modellezés felé.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Mesterséges intelligenciával hoztak létre egy színésznőt - a hollywoodi színészek kiakadtak
Tilly Norwood már ügynökségeknél is próbálkozik, hogy szerepet kapjon, de több ismert színész és a szakszervezet is tiltakozik ellene.


Eline Van der Velden holland színész és komikus egy mesterséges intelligenciával működő, Tilly Norwood nevű szintetikus színészt hozott létre. Az alkotó szerint ez „a képzelőerő megnyilvánulása”, és hasonló „egy karakter megrajzolásához, egy szerep megírásához vagy egy előadás megalkotásához”.

Tilly Norwoodnak már saját Instagram-oldala is van. Készítői bőrhibákat is megjelenítettek rajta, valamint olyan mondatokat írtak a nevében, mint például azt, hogy „nagyon izgatott” a jövő miatt.

A fejlesztők már több ügynökségnél is bejelentkeztek, hogy hollywoodi filmes szereplési lehetőséget szerezzenek neki.

A hollywoodi színészszakszervezet és több ismert színész is tiltakozik az AI-színész ellen. A szervezet közleményében úgy fogalmazott:

Norwood „nem színész, hanem egy számítógépes program által generált karakter, amit profi színészek munkájával tanítottak be.

Nincsenek élményei, amikből meríthetne, nincsenek érzelmei, és az eddig látottak alapján a közönséget sem érdekli a számítógéppel generált, emberi valóságtól elszakadt tartalmak”.

Emily Blunt a mesterséges színészt „ijesztőnek” nevezte. Natasha Lyonne szerint pedig bojkottálni kell mindenkit, aki együtt dolgozna vele. A BBC szerint Lyonne épp egy olyan filmen dolgozik, amelyben valódi színészek szerepelnek, és amelyben „etikus mesterséges intelligenciát” alkalmaznak.

Whoopi Goldberg úgy véli, hogy a közönség képes megkülönböztetni a valódi embereket a mesterséges intelligencia által generált alakoktól, mivel „másképp mozognak”.

Van der Velden egy közelmúltbeli előadáson azt mondta, szerinte a hollywoodi stúdiók és ügynökségek titokban támogatják a mesterséges intelligencia használatát, és a következő hónapokban nagy bejelentésekre lehet számítani ezzel kapcsolatban.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET: