News here
hirdetés

JÖVŐ

„Nincs időnk arra várni, hogy az öregek döntsenek helyettünk” – Z generációs klímaharcosok, akik hisznek egy szebb jövőben

Caulin, Franziska és Zahra is azt vallja, hogy optimista hozzáállással sokkal nagyobb tömegeket buzdíthatnak cselekvésre, mint szorongással és megfélemlítéssel.

Link másolása

hirdetés

Napjainkban egyre jobban erősödik a klímaváltozás okozta szorongás és bűntudat, sokan viszont még mindig nem tesznek semmit bolygónkért. A Guardian most összegyűjtött néhány Z generációs fiatalt, akik magukénak érzik a környezettudatosság harcát. A klímadepressziót lerázták magukról és a klímaoptimizmus mentalitását terjesztik, hiszen azt mondják: csak valódi cselekvéssel érhető el változás.

Az első klímaharcos 26 éves fiatalember Trash Caulin, igazi nevén Caulin Donaldson a floridai Tampa Bayen nőtt fel, innen ered nála az óceán szeretete és tisztelete. Pontosan ezért kezdte dühíteni a strandolók viselkedése:

„Az emberek odajöttek hozzám és azt mondták nekem, hogy »ez a kedvenc strandom a világon«, majd végignéztem, ahogyan az összes szemetet otthagyják a homokban. Nagyon dühös voltam emiatt. Szóval elmentem az első strandtakarító akciómra, ahol egy a srác azt mondta: »tesó, mindannyian dühösek vagyunk, de ez ellen pozitívan kell küzdened«. Kipróbáltam és tényleg működött - több visszajelzést kaptam a pozitív üzenetekre.”

Így jött rá Caulin, hogy többet érhet el ezzel, mint a megfélemlítéssel és a klímaszorongással. A fiúnak azóta 1,4 millió követője lett Tiktokon, ahol megfogadta és dokumentálja, ahogy 2022-ben minden egyes nap elmegy szemetet szedni.

@trashcaulin #duet with @cherdleys Just kickin it with the boys ?? #trash #reaction #recycle ♬ original sound - Cherdleys

Sokan nem is gondolnák, de a Tiktok hatalmas szerepet játszik a fiatalok klímaaktivizmusában, de a klímaváltozás és öko hashtagek 2,4 és 1,6 milliárd megtekintéssel rendelkeznek.

A 24 éves Franziska Trautmann üvegből csinál homokot, hogy megmentse Louisiana pusztuló partvidékét. Az aktivista szerint:

hirdetés
„Ez a mi bolygónk is, és nincs időnk arra várni, hogy ezek az öreg emberek döntsenek helyettünk. Mi magunk teszünk érte.”

Franziska éppen barátjával, Max Steitz-cel osztozott egy üveg boron, amikor tudatosult benne, hogy lakóhelyén nincsen üveg újrahasznosító létesítmény. Az Egyesült Államok igencsak elmaradott ebben, hiszen az üvegek negyedét hasznosítja újra, míg Európában az üvegek 60-80 százalékát. Franziska és Max megalapította a Glass Half Full (Félig Teli Üveg) céget, Louisiana egyetlen üveg újrahasznosító létesítményét. Az üveget homokká alakítják, majd az állam erodálódó partvonalának helyreállítására használják fel. Louisiana óránként egy amerikai futballpályányi területet veszít a part menti erózió miatt.

@glasshalffullnola This is how we recycle glass at Glass Half Full!! #sustainability ♬ original sound - Glass Half Full NOLA

„Az üzenetem az embereknek mindig az, hogy az én történetem valami olyasmi, amit ők maguk is megtehetnek. Láttunk egy problémát a közösségünkben és ahelyett, hogy továbbra is vártunk volna, hogy valaki más megoldja, úgy döntöttünk egyszerűen nekilátunk. Nem volt pénzünk, nem volt újrahasznosítási tapasztalatunk, nem tudtunk az üveg és homok problémákról. Mindent megtanultunk az út során. Ha látsz egy problémát, amit meg akarsz oldani, csak vágj bele”

- üzeni Franziska minden tenni akaró fiatalnak.

Zahra Biabani 23 évesen a világ egyik első környezettudatos ruhakölcsönzőjének megalapításával igyekszik kiszorítani a fast-fashion márkákat. A fiatal lányt a fenntartható divaton kívül más dolgok is foglalkoztatják: könyvet ír a klímaoptimizmus erejéről, emellett TED előadásokat tart a környezetvédelemről.

A texasi Houstonból származó környezetvédő hamarosan elindítja az In The Loop ruhakölcsönzőt, amelynek célja, hogy a fenntartható és etikus márkákat elérhetőbbé tegye a fiatalok számára. Az egyszeri bérlők számára minden egyes ruhadarabot 75 százalékkal olcsóbb bérelni oldalán, mint a kiskereskedelmi ár. Három és fél hétre kapják meg a darabokat, ezután újrahasznosított csomagolásban visszaküldik, ahonnan Zahra cége elvégzi a tisztítást és kiszállítja a következő ciklust.

@zahranurbiabani wooooo #climateoptimism #weeklyearthwins #FindYourEdge #goodnews ♬ original sound - Zahra Biabani

„Nem leszünk képesek változtatni, ha nem hiszünk abban, hogy a változás lehetséges. A klímaoptimizmus tehát csak egy keretet ad ahhoz, hogy felszabadítsuk a környezetvédelmi megoldások teljes potenciálját, amelyekre égető szükségünk van”

- mesélte el Zahra filozófiáját.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

hirdetés

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

hirdetés

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Senki nem érti, hogy a CIA a miért fektetett egy zsák pénzt a gyapjas mamut feltámasztásába
Miközben a tudósok a kihalt állatok és a tundra megmentésén dolgoznak, a CIA cégét nem annyira a mamutok, hanem a technológia érdekli. De vajon miért?
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2022. szeptember 30.


Link másolása

hirdetés

A CIA állítólag közvetetten pénzt fektetett egy gyapjas mamut feltámasztásán dolgozó cégbe, írja a Daily Star.

A Colossal Biosciences a sarkvidéki tundra gyors melegedésének megoldását látja abban, hogy újra ellepjék a környéket a már kihalt óriások. Ebben a vállalkozásban szerzett érdekeltséget az In-Q-Tel, a részben az amerikai hírszerzés által finanszírozott kockázati tőkebefektető.

Az In-Q-Tel állítása szerint

nem annyira a mamutok, mintsem a Colossal DNS-szekvenáló technológiája keltette fel az érdeklődésüket.

A biotechnológiai vállalat már sikerrel szekvenálta az ázsiai elefántok teljes genomját. A végső cél pedig az, hogy 22 hónapra az elefántokba ágyazott mamutembriókat neveljenek, amiket majd a tundrán engednek szabadon.

Ben Lamm vezérigazgató szerint

hirdetés
a Colossal eljárása segíthet más, kihalás szélén álló fajok megmentésében.

Az általuk alkalmazott módszer ugyanis a veszélyeztetett állatok széles skáláján segíthet. Ráadásul a projekt segítségével könnyebben fejleszthetnek vakcinákat és gyógyszereket a fajok számára, mivel ismert lesz a teljes géntérképük.

A CIA érdekeltségébe tartozó In-Q-Tel azonban ennél többre számít a módszertől. A cég blogbejegyzésében azt írja, hogy a technológia segíthet a genetikai anyagok olvasását, írását és szerkesztését, valamint elősegítheti „az etikai és technológiai szabványok meghatározását”.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

hirdetés

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: