News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Minden, amit a napelemek működéséről tudni kell

Ha ilyen beruházást terveztek, nem csak a megtérülési idő kiszámítása fontos. A Spórolós Mókus blog szakértőt is hívott, hogy alaposabban körüljárják a témát.

Link másolása

hirdetés
Nem ismered még a Mókusunkat?

Házi praktikák, receptek, DIY, napi mókusmóka, hasznos tippek, női lélek, gondolatébresztő témák... mindezekkel jön napról napra, úgyhogy érdemes követned!

Miért jó Magyarországon napelemes rendszert alkalmazni?

Az egyik legfontosabb éghajlati tényező a napelemes rendszerek esetében a napsütéses órák száma. Hazánkban ez az érték éves szinten 2000-2300 órára tehető, ami ideális feltételeket biztosít a napelemes rendszerek számára. Az egyes évszakok közötti hőmérséklet eltérések nem annyira szélsőségesek, hogy az kárt tegyen a rendszerben, így annak élettartama emiatt nem csökken, így a napelemes rendszerek kiépítése hazánkban ideálisnak mondható.

Milyen részekből áll egy napelemrendszer?

A napelemrendszerhez szükség van napelempanelekre, tartószerkezetre, kábelekre, csatlakozókra. A biztonságos rendszer kiépítéshez fontosak a túlfeszültség védelemről gondoskodó alkatrészek, valamint a tűzvédelmi kapcsolók, illetve elengedhetetlen rendszertartozék az inverter.

hirdetés

A napelem (foto-voltaikus cella) a napsugarakban található energiát alakítja át - külső energiaforrás bevonása nélkül - villamos energiává, azaz elektromos árammá, ami a gyakorlatban egy többlépcsős folyamat eredménye. A napelem által előállított elektromos áram ugyanis nem egyezik meg a háztartáson belül a konnektorok segítségével használt "változattal". A napelem úgynevezett egyenáramot állít elő, a háztartásoknak viszont váltakozó áramra van szükségük a működéshez, melynek átalakításban az inverter segít. Fontos feladata tehát a külső hálózattal való összehangolás.napelem5

Áramszünet esetén a napelememmel felszerelt háztartásokban sem marad biztosítva az áramszolgáltatás (pedig az inverter képes lenne rá), de a szolgáltató előírásának megfelelően az sem működhet. Ez első hallásra nem tűnik jó dolognak, de valójában emberéletet ment, hiszen az áramszünet elhárításán dolgozó munkás bele is halhatna, ha közben áram lenne a rendszerben.

Az inverterekre általában 5-6 év gyártói garancia van, de felár ellenében sok helyen 10-20 év kiterjesztett jótállás is köthető. Az pedig már igazán szép eredmény. Mindezen ismeretek után érthető, hogy az áramszolgáltató csak bevizsgált, biztosan megfelelő invertertípusokat fogad el, melyeket pl. a Gépésznél is megtalálsz. Szerencsére nem kell egyesével összeszedegetni az alkotóelemeket, mivel a gyártók/forgalmazók többnyire kész szetteket is árulnak, jelentősen megkönnyítve ezzel a vásárlás folyamatát.

A napelemrendszer előnyei

* Mentesít a villanyszámla, vagy akár a fűtésszámla alól – minimális függőség az energiaszolgáltatótól

* Értéktartó a beruházás, amortizációja az évi 1% alatt van

* Állandó, kiszámítható "jövedelmet" biztosít, évtizedeken keresztül

* Megbízhatóságát számos teszt, és tanúsítvány igazolja (sópermet-teszt, kiterjesztett 55 mm-es jéggolyóteszt, szélteszt, 5400 Pa terhelési teszt, hóterhelési teszt)

* A napenergia bárhol, helyben előállítható

* Általában a háztetőn kap helyet, így nem igényel hasznosítható területbevonást

* Nincs üzemelteti költsége, minimális a karbantartási igénye

* Környezettudatos döntés, segít csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat

* Növeli az ingatlan értékét, ezen kívül pályázati támogatás, állami támogatás, lakás-takarékpénztár és vállalati hitel is igénybe vehető a kiépítéshez.

* A gyártói garanciák több évre szólnak, és felár ellenében 10-20 évvel is meghosszabbíthatóak

* A modern napelemek a direkt napfényen túl a szórt fényt (gyenge és árnyékos helyeket) is egyre jobban hasznosítják

* Online rendszerfelügyelet, mellyel a napelemes rendszer működése bármikor ellenőrizhető és nyomon követhető, a pillanatnyi és a múltbéli halmozott adatok az interneten keresztül bárhonnan, akár egy okostelefon segítségével is egyszerűen elérhetők

* Túlfeszültség- és tűzvédelemmel vannak ellátva.

Hová telepítsünk napelemes rendszert?

A napelemrendszernek a legideálisabb helye a déli oldalon van, ahol a dőlésszög 15-30% között van, és nincs árnyékos rész. Persze teljesen ideális hely csak kevés helyen létezik, feltéve, ha nem szándékosan a napelemrendszerhez tervezzük a tetőt.

Éppen ezért fejlesztik úgy a napelemes rendszereket, hogy egyre nagyobb hatékonysággal működjenek a kevésbé ideális helyeken is. A napelemes rendszert általában tetőre telepítik, akár lapos, akár ferde tetőről beszélünk. De érdemes elgondolkodni a kocsibeállón, teraszon vagy homlokzaton is. Ahol bőségesen áll rendelkezésre kihasználatlan terület, ott a síkfelületre is megoldható a napelemek elhelyezése.napelem3

Milyen tényezők befolyásolják a napelemes rendszer megtérülési idejét? Mikor éri meg a beruházás?

Természetesen a napelemeket forgalmazó cégek értékesítő kollégái készséggel állnak rendelkezésünkre, őket is megkérhetjük, hogy ajánljanak számunkra egy ideális terméket a háztartásunk paraméterei szerint, hogy valóban biztosra mehessünk. De egy kis előzetes kalkulációt akár otthonról is könnyedén elvégezhetünk.

A megtérülési idő megállapításának az egyik legfontosabb pontja, hogy az adott háztartás mennyi elektromos áramot használ évente. Ezt könnyű kiszámolni: a havi villanyszámlákat kell összeadni és máris van egy tájékoztató adatunk (természetesen az aktuális energiaárak és az általunk használt háztartási berendezések készülékek korszerűsége a megtérülési időre nagyban befolyással lehet).

A háztető tulajdonságai (dőlésszög, a napelemek helyének tájolása) és az éghajlat is erősen befolyásolják a rendszer hatékonyságát, ezzel együtt annak megtérülését is. A kiválasztott és telepíteni kívánt napelemes rendszer fajtájától, méretétől, teljesítményétől és főleg az árától is nagyban függ, hogy mennyi lesz pontosan a megtérülési idő.

A termék áránál számításba kell venni, hogy az alap garanciát bővíteni kívánjuk-e plusz évekkel (akár 15-20 évvel is) vagy nem. Az ár esetében nem szabad megfeledkezni a beszerelési és szállítási költségekről sem. Ha hitelfelvételre került sor a termék megvásárlásához, akkor a hitel kamatait is bele kell venni az egyenletbe, ha viszont sikerült támogatást vagy pályázati pénzt nyerni hozzá, akkor azt az összeget értelemszerűen le kell vonni.

Mindezek után kijelenthető, hogy mindenből átlagot számolva - és átlagos típust és helyzetet alapul véve - 9-10 évben szokás meghatározni a napelemek megtérülését.

A napelemes rendszerekkel kapcsolatban gyakran felmerülő kétségek tisztázását a Gépész Holding napelemes termékmenedzserére, Korda Lászlóra bíztuk

"Hamarabb tönkremegy, minthogy visszahozza az árát, egyszerűen nem éri meg!"

A jó minőségű napelemrendszerek várható időtartama 30 év fölött van, az Európai Unióban előírt a 25 év, valamint a 80%-os hatásfok, és a garanciát is több évtizedre lehet már kötni. Éppen ezért nem érdemes olcsó, gyenge minőségű márkát vásárolni, sem pedig az esetleges helytelen telepítéssel elveszíteni a termékgaranciát. Mivel a napelemes rendszerek nem tartalmaznak folyamatosan forgó-mozgó alkatrészeket, így az mindenképp biztató, hogy a meghibásodás, kopás, elhasználódás mértéke és ebből következően a karbantartási igényük is minimális.napelem1

"És mi lesz, ha el akarok költözni?"

A napelemrendszereket valóban hosszútávra tervezik, de ez előny és nem hátrány. A rendszer kiépítése növeli az ingatlan értékét, ezáltal drágább áron lehet értékesíteni a házat. Amennyiben a vásárló mégsem tart igényt a napelemrendszerre, vagy nem hajlandó megfizetni az árát, akkor áttelepíthető a következő otthon tetejére is. Az átköltöztetéssel járó szerelési költségek elenyészőek egy új rendszer vásárlásához képest, és a megkedvelt rendszer elemei pedig megmaradnak.

"Néhány év, és feleennyibe fog kerülni, ráérek megvásárolni akkor."

Bár a korábbi technológia az idő elteltével valóban olcsóbbá válik, a napelemrendszerek árában nem várható drasztikus zuhanás. Ez arra vezethető vissza, hogy a gyártók, akik napelem rendszerekkel foglalkoznak, már kiépített és jól bevált gyártási technológiával rendelkeznek, és bejáratott logisztikai módszerekkel dolgoznak, minimalizálták a gyártási költségeket amennyire tudták, így már nem nagyon tudnak az áron csökkenteni. Arról nem beszélve, hogy mire 5-10 évet várunk, a rendszer képes vissza is hozni a korábbi ráfordítást.napelem4

Összegezve elmondható, hogy a napelemrendszer-telepítés a jövő útja, ami már most is elérhető bárki számára. Sok országban, komoly múlttal rendelkező, nagy cégek is a napelemrendszert választják energiatermelésre, és számtalan háztartás is él a lehetőséggel, hogy birtokoljon egy ilyen rendszert. Egy felelős döntés, ami nemcsak a felhasználójának, hanem a bolygónak is nagy szolgálatot tesz!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

hirdetés

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

hirdetés

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Senki nem érti, hogy a CIA a miért fektetett egy zsák pénzt a gyapjas mamut feltámasztásába
Miközben a tudósok a kihalt állatok és a tundra megmentésén dolgoznak, a CIA cégét nem annyira a mamutok, hanem a technológia érdekli. De vajon miért?
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2022. szeptember 30.


Link másolása

hirdetés

A CIA állítólag közvetetten pénzt fektetett egy gyapjas mamut feltámasztásán dolgozó cégbe, írja a Daily Star.

A Colossal Biosciences a sarkvidéki tundra gyors melegedésének megoldását látja abban, hogy újra ellepjék a környéket a már kihalt óriások. Ebben a vállalkozásban szerzett érdekeltséget az In-Q-Tel, a részben az amerikai hírszerzés által finanszírozott kockázati tőkebefektető.

Az In-Q-Tel állítása szerint

nem annyira a mamutok, mintsem a Colossal DNS-szekvenáló technológiája keltette fel az érdeklődésüket.

A biotechnológiai vállalat már sikerrel szekvenálta az ázsiai elefántok teljes genomját. A végső cél pedig az, hogy 22 hónapra az elefántokba ágyazott mamutembriókat neveljenek, amiket majd a tundrán engednek szabadon.

Ben Lamm vezérigazgató szerint

hirdetés
a Colossal eljárása segíthet más, kihalás szélén álló fajok megmentésében.

Az általuk alkalmazott módszer ugyanis a veszélyeztetett állatok széles skáláján segíthet. Ráadásul a projekt segítségével könnyebben fejleszthetnek vakcinákat és gyógyszereket a fajok számára, mivel ismert lesz a teljes géntérképük.

A CIA érdekeltségébe tartozó In-Q-Tel azonban ennél többre számít a módszertől. A cég blogbejegyzésében azt írja, hogy a technológia segíthet a genetikai anyagok olvasását, írását és szerkesztését, valamint elősegítheti „az etikai és technológiai szabványok meghatározását”.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

hirdetés

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: