Felháborodást váltott ki egy luxuscég azzal, hogy megsemmisíti a nem eladható termékeit, ezért megígérték, hogy nem fogják többé ezt tenni
Bejelentette a Coach divatcég, hogy ezentúl nem semmisíti meg a sérült vagy már nem eladható termékeit. Mindezt azután lépték meg, hogy egy TikTok-videó révén elterjedt, mi lesz náluk a hibás termékek sorsa - számolt be róla a CNN.
Egy Anna Sacks nevű lány készített egy videót a TikTok videómegosztó oldalon arról, hogy bár az amerikai luxusmárka azt hirdeti magáról, hogy támogatja a fenntartható divatot, valójában elképesztő módon pazarol.
A lány több terméket is bemutat a videóban, például szándékosan elszakított táskákat és egy szakadt pántos szandált is. A videó végén pedig arról is beszél, hogy a Coach honlapján arra hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy ne dobják ki, hanem hasznosítsák újra a náluk vásárolt táskáikat, mert ők elkötelezett hívei a fenntartható divatnak.
Sacks videóját már több mint 2,4 milliószor nézték meg alig pár nap alatt, és rengetegen felháborodtak azon, hogy hogy teheti tönkre szándékosan a saját termékeit egy olyan cég, amely a fenntartható divat képviselőjének vallja magát.
A CNN cikkében ugyanakkor rámutatnak arra, hogy ez a gyakorlat nem egyedi, más luxuscégek is alkalmazzák ezt. Mégpedig azért, hogy megakadályozzák, hogy a felesleges készleteket olcsóbban adják el, ezzel károsítva a márka exkluzivitását. A Burberry például 2017-ben több mint 36 millió dollárt értékben pusztított el ruhákat és parfümöket. Egy évvel később aztán bejelentették, hogy leállnak a nem eladható áruk elégetésével. De a fentieken kívül más divatcéget és óramárkát is vádoltak más hasonló gyakorlattal.
A szemetelés és a hulladékégetés ellen kampányoló Anna jó kezdetnek nevezte a divatmárka lépését a fenntartható divat felé. Szerinte a nem értékesíthető termékek elégetése, elpusztítása széles körben elterjedt a divatiparban, ő pedig attól tart, hogy ez csak tovább fok fokozódni, ha a cégek továbbra is túltermelnek és még jobban odafigyelnek arra, hogy titokban tartsák a termékpusztítást. Példaként említette a tömörítőgépek használatát, a szemetesek lezárását és az alkalmazottak kényszerítését titoktartási megállapodások aláírására. Szerinte szégyenletes lenne, ha a divatcégek ezt a tanulságot vonják le a Coach-esetből ahelyett, hogy arra törekednének, hogy csak elegendő mennyiségben gyártsák a termékeiket megsemmisítendő fölösleg nélkül.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!