News here
hirdetés

JÖVŐ

Szép dolog a műanyagmentesség, de reális?

A 2015 végéig gyártott 8300 millió tonna műanyagból 6300 millió tonnát selejteztünk ki. Ennek nagy része a szemétlerakókban vagy a természetet szennyezve még megvan. Vajon lehetséges, hogy végleg megszabaduljunk tőle?

Link másolása

hirdetés

Az emberek évezredek óta használnak műanyagszerű anyagokat, de a mai formájuk 20. századi találmány: a bakelitet, az első fosszilis tüzelőanyagokból készült műanyagot 1907-ben találták fel. Csak a második világháború után, katonai célokból indult meg igazán a szintetikus műanyagok gyártása. Azóta a műanyagtermelés szinte minden évben nőtt, az 1950-es kétmillió tonnáról 2015-re már 380 millió tonnára. Ha ez így folytatódik, 2050-re a műanyagtermelés az olajipar 20%-át teheti majd ki – írja a BBC.

Manapság műanyagot használunk az épületeinkben, közlekedésben és más létfontosságú infrastruktúránkban, a bútorainkban, készülékeinkben, textilekben, telefonjainkban és számtalan egyéb mindennapi tárgyunkban.

Ez azt jelenti, hogy egy teljesen műanyag nélküli világ irreális elvárás.

Ha hirtelen nem használnánk műanyagokat, az pusztító hatással lenne az egészségügyre: se dialízis, se kesztyűk, csövek, fecskendők, vértasakok nem lennének.

Egy tanulmány szerint egyetlen mandulaműtét egy brit kórházban több mint 100 különálló műanyaghulladékot eredményezhet. A műanyagok sok orvosi cikkben nélkülözhetetlenek, és életek forognának kockán nélkülük. Csomagolást használunk arra is, hogy megvédjük az élelmiszereket a szállítás közbeni sérülésektől, és tárulni tudjuk őket. Nem lennének például paradicsom- és babkonzervek sem, de ott vannak az óvszerek és a légzőkészülékek is.

Bár az üveg jó megoldás lehetne a problémára, hiszen sok előnye van a műanyaggal szemben, nehezebb is, és ezért, ha nagy távolságokra kell szállítani, a szén-dioxid-kibocsátást is növeli.

A műanyag nélküli élethez az öltözködésünkben is változásra lenne szükség. 2018-ban a világszerte előállított textilszálak 62%-a szintetikus volt, de a pamut és más természetes szálak, például a kender jó helyettesítők lehetnek. Műanyag nélkül el kellene hagynunk a fast fashiont, és tartós darabokat választanánk.

Hamar kifogynánk viszont a cipőkből.

A szintetikus műanyagok megjelenése előtt a cipők gyakran bőrből készültek. 2020-ban 20,5 milliárd pár lábbelit gyártottak, de a bőrcipő egyszerűen nem kivitelezhető minden ember számára a bolygón.

hirdetés
Az viszont biztos, hogy műanyagok nélkül egészségesebbek lennénk.

A műanyagtermeléssel rengeteg mérgező gáz szabadul fel, a gyártás során hozzáadott vegyszerek pedig megzavarhatják az endokrin rendszert, amely a növekedésünket és fejlődésünket szabályozó hormonokat termeli. Csökkenthetik például a tesztoszterontermelést, a spermiumok számát és növelhetik a férfiak termékenységi problémáit, de összefüggésbe hozhatóak immunológiai, neurológiai, metabolikus, valamint szív- és érrendszeri betegségekkel is.

Már használatban vannak olyan „természetes” műanyagok, amelyek a petrolkémiai társaikhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek.

Ezek készülhetnek a növények ehető részeiből, mint a cukor vagy a kukorica, vagy fogyasztásra alkalmatlan növényi anyagokból, például a cukornád zúzása után visszamaradt pépből. Még ha létre is hoznánk a komposztálásukhoz szükséges infrastruktúrát, nem oldanák meg azonnal a problémát.

Dönthetünk úgy, hogy csak olyan műanyagokat használunk, amelyekre valóban szükségünk van, például amik élelmiszerekhez vagy gyógyszerekhez járnak.

A legnagyobb változás, amellyel szembe kellene néznünk, az lenne, ha újraértékelnénk az eldobható kultúránkat. Nemcsak azt kell megváltoztatnunk, ahogyan elfogyasztjuk a cikkeket – a ruháktól és az élelmiszerektől kezdve a mosógépeken át a telefonokig –, hanem az előállításuk módján is. Túl gyorsan veszünk olcsó és eldobható dolgokat, holott sok tárgyat meg lehetne javítani.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

hirdetés

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

hirdetés

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Senki nem érti, hogy a CIA a miért fektetett egy zsák pénzt a gyapjas mamut feltámasztásába
Miközben a tudósok a kihalt állatok és a tundra megmentésén dolgoznak, a CIA cégét nem annyira a mamutok, hanem a technológia érdekli. De vajon miért?
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2022. szeptember 30.


Link másolása

hirdetés

A CIA állítólag közvetetten pénzt fektetett egy gyapjas mamut feltámasztásán dolgozó cégbe, írja a Daily Star.

A Colossal Biosciences a sarkvidéki tundra gyors melegedésének megoldását látja abban, hogy újra ellepjék a környéket a már kihalt óriások. Ebben a vállalkozásban szerzett érdekeltséget az In-Q-Tel, a részben az amerikai hírszerzés által finanszírozott kockázati tőkebefektető.

Az In-Q-Tel állítása szerint

nem annyira a mamutok, mintsem a Colossal DNS-szekvenáló technológiája keltette fel az érdeklődésüket.

A biotechnológiai vállalat már sikerrel szekvenálta az ázsiai elefántok teljes genomját. A végső cél pedig az, hogy 22 hónapra az elefántokba ágyazott mamutembriókat neveljenek, amiket majd a tundrán engednek szabadon.

Ben Lamm vezérigazgató szerint

hirdetés
a Colossal eljárása segíthet más, kihalás szélén álló fajok megmentésében.

Az általuk alkalmazott módszer ugyanis a veszélyeztetett állatok széles skáláján segíthet. Ráadásul a projekt segítségével könnyebben fejleszthetnek vakcinákat és gyógyszereket a fajok számára, mivel ismert lesz a teljes géntérképük.

A CIA érdekeltségébe tartozó In-Q-Tel azonban ennél többre számít a módszertől. A cég blogbejegyzésében azt írja, hogy a technológia segíthet a genetikai anyagok olvasását, írását és szerkesztését, valamint elősegítheti „az etikai és technológiai szabványok meghatározását”.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

hirdetés

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: