News here
hirdetés

JÖVŐ

Elon Musk a Twitter megvásárlásával új irányba terelheti a közösségi médiát, kérdés, ez kinek lesz jó

Az új tulajdonos az emberiség jövőjének alapvető kérdéseit szeretné megvitatni a felületen, és ehhez nagyobb szólásszabadságot akar biztosítani. De sokan attól tartanak, hogy ez visszaüthet.

Link másolása

hirdetés

A 21. század egyik legjelentősebb üzletét ütötte nyélbe Elon Musk a Twitter megvételével. A világ leggazdagabb embere kezébe kerül 44 milliárd dollárért, vagyis több mint 15 ezer milliárd forintért az egyik legnagyobb hatású közösségi médium, amelyet a világ vezető politikusai, hírességek és influenszerek százezrei használnak.

„A szólásszabadság a működő demokrácia alapja, és a Twitter az a digitális tér, ahol az emberiség jövőjének alapvető kérdéseit megvitatják” – közölte a vétel bejelentésekor a dél-afrikai származású üzletember, és hozzátette: azon dolgozik majd a céggel és a felhasználók közösségével, hogy kihasználják a Twitterben rejlő hihetetlen lehetőségeket.

A Tesla és a Space X tulajdonosa januárban kezdett el Twitter-részvényeket vásárolni, majd bejelentette, hogy immár több mint 9% az övé. A cég vezetői kezdetben üdvözölték a lépéseit, de hamar kiderült, hogy Musk az egész vállalatot fel akarja vásárolni.

A Twitter vezetése akkor közölte, megakadályozzák abban, hogy a részvények 15%-ánál többet vegyen meg.

Az ellenállás azonban hamar megtört, miután Musk közölte hogy 46,5 milliárdot szán a Twitter megvételére. 21 milliárd dollárt a saját vagyonából fizet ki, a többit pedig a Morgan Stanley és egy másik hitelezői csoport kölcsönéből fedezi.

A Twitter, mint üzleti vállalkozás, eddig meglehetősen bizonytalan lábakon állt. Bevételei elsősorban a reklámokból származnak és az elmúlt tíz évből nyolcban nem termelt profitot. Tavaly 493 millió dollár volt a vesztesége 5,57 milliárd dollár bevétel mellett, szemben a Metával, a korábbi Facebookkal, amely 39 milliárdos profittal zárt 118 milliárd dolláros bevétel mellett.

hirdetés

Nem csoda, hogy az adásvételt a Twitter igazgatótanácsa végül jóváhagyta, és valószínűleg a részvényesek sem fognak az üzlet elé akadályokat gördíteni. Ugyanígy szinte biztos, hogy az állam sem szól bele az adásvételbe, mert az amerikai kormány általában csak akkor avatkozik közbe, ha egy cég a saját versenytársát akarja megvenni.

De vajon mit ért a Twitteren 83 millió követővel rendelkező Musk a közösségi oldalban rejlő nagy lehetőségeken?

Az új tulajdonos többször is hangsúlyozta, hogy nagyobb teret kíván adni a szólásszabadságnak, és azt szeretné, hogy a felhasználóknak nagyobb beleszólásuk legyen a tartalmakba. A magáncéggé való átalakítással ugyanakkor Musk csökkentheti a befektetők befolyását, és kikerülhet bizonyos szabályozásokat is.

Bár a Twitter nem a legnagyobb közösségi felület – naponta 217 millióan látogatják, szemben a Facebook és az Instagram milliárdjaival – kiemelkedő szerepe van abban, mit gondolnak az emberek a világról. A politikusok, a hírességek és a cégek kommunikációjának fontos terepe.

Magyarországon az oldal nem tett szert akkora jelentőségre, mint nyugaton, ott viszont gyakran az elsőszámú információforrásnak számít, ott jelennek meg leghamarabb azok a hírek, amelyeket azután átvesz a fősodratú média.

Az elmúlt években ugyanakkor gyakran érték bírálatok is az oldalt a dezinformációk és más káros tartalmak terjesztése miatt. Donald Trump volt amerikai elnök sokszor például épp a Twitteren keresztül sértegette ellenfeleit és tüzelte fel híveit, egészen a Capitolium ostromáig, ami után a platform letiltotta őt.

Nem ez volt az első és nem is az utolsó eset, hogy a Twitter menet közben alakította működési szabályait.

Magának Musknak is akadtak gondjai: tavaly például személyes és biztonsági okokra hivatkozva meg akart szüntetni egy Twitter-fiókot, amely lekövette magánrepülőgépének útjait, és egyes tweetjei miatt összetűzésbe került a moderátorokkal is.

A megvétel napján közzétett üzenetében a milliárdos reményét fejezte ki, hogy legádázabb kritikusai továbbra is megmaradnak a Twitteren, mert számára ezt jelenti a szólásszabadság.

Hozzátette, hogy növelni kívánja a platform iránti bizalmat a Twitter technológiájának átláthatóbbá tételével, és „minden ember hitelesítésével.”

A Twitternek jelenleg bőséges szabálykönyve van a különböző tilalmas tartalmakra: ilyen a gyermekpornográfia, az összehangolt kormánypropaganda, a hamis termékek árusítása, de tilos még az olyan tweetek posztolása is, amelyben rosszat kívánnak valakinek.

A New York Times szerint Elon Musknak hamarosan szembe kell néznie a szólásszabadság idealizált képe és azon kemény döntések közti szakadékkal, amelyeket meg kell hozni azért, hogy mindenki szóhoz juthasson.

Musk még viszonylag kezdőnek számít ebben a műfajban és még nem tapasztalt meg olyan helyzeteket, amikor valaki szót kap, és ezzel elhallgattat másokat, vagy amikor áradni kezdenek a spamek, az autokraták propaganda-anyagai, eluralkodik a gyerekek zaklatása és az erőszakra való uszítás.

Az amerikai lap szerint

sem az interneten, sem a valóságban nincs olyan hely, amely teret adna az abszolút szabad véleménynyilvánításnak.

Felhívják a figyelmet rá, hogy bizonyos országokban a kormányok fegyverként használják a közösségi médiát, folyamatos verbális zaklatásnak teszik ki bírálóikat, ellenőrizhetetlen hazugságokat terjesztenek vagy épp etnikai erőszakot szítanak.

A Times szerint a 2016-os amerikai elnökválasztás és a Brexit világossá tette: hová vezethet, ha közösségi médiumok nem szűrik meg kellőképpen a felhasználók mondandóját. Ezzel ugyanis akkor felerősítették az orosz propagandát, és tovább polarizálták az amúgy is megosztott társadalmakat, jelentősen befolyásolva a szavazások végeredményét.

A koronavírusjárvány kitörése után és a 2020-as amerikai elnökválasztás idején a Twitter, a Facebook és a YouTube is nagyot váltott. Nem utolsósorban alkalmazottaik nyomására szűrni kezdték a dezinformációkat. Ez volt az a pillanat, amikor a parttalan szólásszabadság hívei megértették: többet lehet és kell tenni azért, hogy megakadályozzák a félrevezető és ártalmas információk terjesztését.

Sokan most attól tartanak, hogy Musk szerepvállalásával ez a trend megfordul, és a szólásszabadság jegyében ismét teret kapnak a félrevezető, ártalmas tartalmak.

Azok a washingtoni republikánusok, akik eddig cenzúrával vádolták a Twittert, máris üdvözölték Musk döntését. Bár Donald Trump a Fox News-ban leszögezte, hogy továbbra is a saját közösségi oldalát, a Truth Socialt használja, és nem tér vissza a Twitterre, reményét fejezte ki, hogy Musk javít a platformon, amely őt száműzte.

Jen Psaki a Fehér Ház szóvivője viszont, bár konkrétan nem szólt a Twitter megvásárlásáról, emlékeztetett arra, hogy Joe Biden elnököt „régóta aggasztja a nagy közösségi médiumok hatalma” és szerinte elszámoltathatóvá kellene őket tenni az általuk okozott károkért.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
3 dolog a fenntartható kávétermelésért
Fenntartható forrásból származó kávét szinte bármelyik üzletlánc polcain találhatunk. Érdemes tisztában lenni például a minősítőrendszerekkel, melyek védjegyével gyorsan megtalálhatjuk azokat a kávékat, amelyek termesztésekor és előállításakor a környezettudatosságra törekedtek. Ebben segítünk!

Link másolása

hirdetés

Magyarországon évről évre nő a minőségi kávék iránti kereslet, és a koffeinbevitelen túl egyre többen élményként tekintenek a kávézásra. Ezzel párhuzamosan azonban az éghajlatváltozás, a kávécserjéket sújtó betegségek, a csökkenő természeti erőforrások, a trágyák emelkedő költségei, valamint a kávé csökkenő ára és a növekvő gyártási költségek oda vezetnek, hogy a kávéültetvényesek egyre nehezebben élnek meg a kávétermesztésből.

Fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. A kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyünk a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő közösségek támogatásáért. Éppen ezért a Tchibo kávémárkáján keresztül fenntartható és tiszteleten alapuló gyakorlatokat valósít meg, ezáltal termékeiben az élvezeti érték szorosan összefonódik a környezeti és a társadalmi felelősségvállalással.

A cég nem csak a kávétermesztés során figyel a fenntarthatóságra, hanem a használati cikkeknél is ügyelnek a fenntartható forrásokra és az újrahasznosításra: a pamutalapú textilek 98%-a fenntartható forrásból származik, 2020-ban 63 millió műanyag palackot hasznosítottak újra textiltermékeikben*, a csomagolóanyagoknak pedig már 97%-a újrahasznosított.

Mikor minősül egy kávé „fenntarthatónak”?

Fenntartható kávétermesztés alatt azt értjük, hogy a származási országokban élő kávétermesztők és családjaik ma és a jövőben is jól meg tudnak élni a kávétermesztésből.

A fenntartható termesztési módszerekre való átállással a farmerek fontos ismereteket és módszereket sajátítanak el olyan témakörökben, mint a talajtermékenység, a vízhez való hozzáférés vagy a klímavédelem. Ez segít abban, hogy hosszú távon több és jobb minőségű kávét termesszenek.

hirdetés

Na de mit tesz a Tchibo a fenntartható kávé érdekében?

1. Elismert szervezetekkel működnek együtt

A fenntarthatósági törekvéseihez kapcsolódóan olyan nemzetközileg elismert szervezetekkel működnek együtt, mint például a Rainforest Alliance ( a tanúsítás célja az esőerdők, a környékén élő állatok és emberek védelme, a kávé, tea és egyéb növények fenntartható termelésének biztosítása), a Fairtrade (A Fairtrade-nek az a lényege, hogy se a természetet, se a termelőket ne zsákmányolják ki az adott termék előállítása során), a UTZ Certified, továbbá a bio tanúsítás mögött álló szervezetekkel, valamint agrártudósokkal, kereskedelmi partnerekkel és állami, illetve nem állami szervezetekkel közösen tevékenykednek a fenntartható kávétermesztés és a farmerek életkörülményeinek javítása érdekében.

2. Kiállnak az ültetvényesek és családjaik jobb életkörülményeiért

Tchibo Joint Forces!® képzési programjukkal 2009 óta támogatják a kávéültetvényeseket és családjaikat a hagyományos termesztésről a társadalmilag és ökológiailag tolerálható, valamint ökonómiailag nem megterhelő kávétermesztésre való, lépésenkénti átállásban. A származási országokban lebonyolított projektjeikkel lehetőségük van arra, hogy a kávéültetvényesek és családjaik valós életkörülményeit a közvetlen közelből tapasztalhassák meg. Közösen dolgoznak ki olyan megoldásokat, melyek nemcsak regionálisan, de nemzetközileg is megvalósíthatók. 16 projekt keretében eddig 8 ország több mint 35.000 termelője teljesítette sikeresen a programot.

Továbbá a származási országokban megvalósított képzési projektjeiknek köszönhetően, Coffee Care és Save the Children partnereinkkel közösen, 2009 óta több mint 5500 gyermekre és fiatalra vigyáztak a szüretek idején Tanzániában és Guatemalában, és biztosítottak számukra oktatást.

3. Nem használnak növényvédő szereket

A fenntartható kávétermesztésben nem használnak növényvédő szereket vagy műtrágyát, kímélve ezzel a talajt és a klímát. Így a talaj termékenyebb, a kávé minősége jobb, az ültetvényesek jövedelme pedig magasabb lesz.

A kávéválasztásnál érdemes tehát figyelni a csomagolás rejtette plusz információkra, mert a Fairtrade és Rainforest Alliance tanúsítvánnyal ellátott kávé fogyasztása nemcsak a kávézás élvezetét jelenti, hanem a fenntartható fejlődés ötletének és szellemének támogatását.

Harmincadik születésnapját ünnepli idén a Tchibo!

Ennek alkalmából a kávézás egyedi élményén túl sok szórakozásra és nyereményre számíthat minden meglévő és jövőbeni vásárló.

Az ünnepi időszak alkalmából a Tchibo több meglepetéssel is készül a vásárlói számára. Május másodikától országos nyereményjáték indul, melyben minden Tchibo termék részt vesz, értékhatár nélkül.

Május 14-én pedig útjára indul a "Tchibo Barista Bár" roadshow, amely több mint 11 városba viszi el a Tchibo kávéélményt országszerte, egészen 2022. június 25-ig. Helyszínekért kattints: www.tchibobaristabar.hu

(*Forrás: Textile Exchange (Shen L., et al. (2010) Resour Conserv Recycl, 55 (1), 34-52) alapján végzett számítás)

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Ültessünk MÉG, jobb levegőt!
A P&G idén tavasszal tovább folytatja erdőtelepítést támogató programját a ’Föld a mi otthonunk’ globális programjának keretében.

Link másolása

hirdetés

A Procter & Gamble 2021-es ’Ültessünk jobb levegőt’ programja során több mint 7,5 millió forint adomány gyűlt össze, amiből a vállalat a MyForest Közösségi Erdőkért Alapítvánnyal együttműködve több mint egy hektárral növelte az erdők számát Szarvasgede térségében. A P&G idén tavasszal tovább folytatja erdőtelepítést támogató programját, hogy a ’Föld a mi otthonunk’ globális programjának keretében helyi szinten is támogassa a klímaváltozás elleni küzdelmet.

Kiemelten rossz a levegőminőség Magyarországon

A globális felmelegedés a 21. század legfontosabb környezeti problémája, melynek fő oka az üvegházhatású gázok kibocsátása, aminek következtében a hő megragad a légkörben, ezzel egyre magasabb hőmérsékletet okozva. A levegő rossz minőségéhez a közlekedési szektor által kibocsátott üvegházhatású gázok mellett az emberi ipari tevékenység és a háztartási szilárdtüzelés légszennyező melléktermékei is nagyban hozzájárulnak. Magyarországon a szállópor-kibocsátás rendszeresen a jogszabály szerinti megengedett határéték felett van, aminek nagy része a nem megfelelő fűtési és tüzelési szokásokhoz köthető. A levegő részecskeszennyezettsége miatt egyaránt kialakulhatnak szív-és érrendszeri, daganatos és légúti megbetegedések, ami krónikus betegségben szenvedők, az idős korosztály és a legfiatalabbak számára végzetes is lehet. Hazánkban évente több mint 13.000 ember hal meg idő előtt a kültéri légszennyezettség miatt.*

 

A fák nélkülözhetetlen szerepe

A hazánk térségében az erdők kiemelt szerepet játszanak a klíma javításában, azonban számuk az elmúlt évszázadok során jelentősen lecsökkent. Magyarország területéről 2001 és 2020 között 214 ezer hektár természetes erdő tűnt el, ami 11%-os csökkenést jelent a 2000 óta.** A fák haszna jóval több oxigéntermelő képességüknél: javítják a levegő minőségét, hűtik a környezetük hőmérsékletét, zaj-és talajvédő funkciót látnak el, valamint élőhelyet biztosítanak növény- és állatfajok sokaságának.

A fák asszimilációs folyamataik során nem csak oxigént termelnek, de feldolgozzák, növekedésük során megkötik az emberi tevékenységek által kibocsájtott szén-dioxidot is. Számítások szerint egy lombköbméter asszimiláló felülete 650 gramm oxigént termel, és 590 gramm szén-dioxidot dolgoz fel egy év alatt a vegetációs időszakban, azaz a lombkoronafejlesztő és terméstermelő hónapokban.***

hirdetés

A fák és erdőségek lombkoronája segít lekötni az olyan szilárd légszennyező részecskék egy részét, mint a szálló por és a hozzátapadó nehézfémek. Egy 40 éves erdő 1 év alatt hektáronként 70 tonna szennyező anyagot képes kiszűrni a levegőből.

Ültessünk MÉG, jobb levegőt!

Az erdőtelepítéshez bárki hozzájárulhat: április 19 és június 25 között, a vállalat az ebben az időszakban megvásárolt P&G termékek után (Ariel, Lenor, Jar, Pampers, blend-a-med, blend-a-dent, Naturella, Always, Discreet, Pantene, Head&Shoulders, Aussie, Herbal Essences, Mr. Proper, Gillette, Ambi Pur, Old Spice, Tampax, Bear Fruits, Oral-B, Swiffer) a hazai erdőtelepítést támogatja, amelynek keretében további több ezer fa elültetése a cél.Minden egyes elültetett fa, minden új hektár erdő kiemelkedő jelentőségű a levegőszennyezés csökkentése szempontjából. A résztvevő üzletekről és a promóciós időszakokról további információ a program weboldalán található.

További információ: www.ultessunkjobblevegot.hu

* https://www.levego.hu/kampanyok/tisztafutes/

** https://tinyurl.hu/HWEE/

*** https://www.levego.hu/sites/default/files/kiadvany/fak.htm

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: