News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Megkóstoltuk a magyar vegánhúst – mit tud a Creaveg?

Bab- és borsófehérjét felhasználva váltaná ki a hústermékeket az új magyar fejlesztés.

Link másolása

hirdetés

Egyre inkább ellepik a boltok polcait a hústermékeket helyettesítő termékek. Ezekre az alternatív megoldásokra azért van hatalmas szükség, mert a gyarapodó népesség mind nagyobb és nagyobb igényeket támaszt a gazdákkal szemben, amellyel egy idő után képtelenség lesz majd lépést tartani.

"Az ENSZ előrejelzései szerint 2050-re a Föld népessége eléri majd a tízmilliárdot. Kérdés azonban, hogy képes lesz-e a Föld biztosítani a szükséges fehérjét a népességnek?" - mondja Tóth András, a húshelyettesítő termékek fejlesztésével foglalkozó Creaveg Kft. projektmenedzsere.

Hozzáteszi, a naponta minőségi élelmiszert fogyasztók száma a jelenlegi egymilliárd főről 2050-re két és fél milliárdra emelkedik majd, amely az ENSZ szerint az élelmiszerfogyasztást általában 50-60%-kal, a húsfogyasztást pedig akár 100%-kal is megnövelheti.

"Valamilyen módon fenntarthatóbbá kell tenni a táplálkozásunkat, hogy mindenkinek jusson elég élelmiszer. Az állati eredetű fehérje fogyasztásával körülbelül 6-8-szor jobban terheljük a Földet, mint a növényi eredetűvel."

"Magyarországi kutatók részvételével három évvel ezelőtt elkezdtünk fejleszteni növényi eredetű élelmiszereket, amelyek húshelyettesítő termékek. Fontos volt számunkra a környezeti fenntarthatóság is, ezért jó minőségű, megfelelő tápanyagtartalommal rendelkező vegán húst szerettünk volna kifejleszteni" - magyarázza Tóth András.

Az első húshelyettesítő termékek úgy készültek, hogy hús helyett zöldséggel kezdték el a feltéteket gyártani, de ezeknek sem az élvezeti értéke, sem a textúrája nem közelítette meg a mai termékeket a piacon. Ma már a boltok polcain található növényi fehérjéből készült ételmiszerek 99%-ban búzafehérjéből vagy szójafehérjéből, illetve mindkettőt tartalmazó termékekből állnak. Az egyéb alternatív fehérjékből ugyanis, mint például a borsó vagy a bab, Tóth András szerint csak sokkal nehezebb technológiával lehet előállítani megfelelő minőségű húshelyettesítő terméket. Ezeknek a fehérjéknek a feldolgozása lényegesen drágább, ha minőségi végterméket szeretnénk előállítani.

hirdetés

Bármely helyettesítő termék fogyasztásakor szempont lehet, hogy a tizennégy fő allergén - mint a szója, vagy a glutén, - milyen arányban található meg az adott élelmiszerben. A fejlesztés alatt erre is odafigyeltek, így ezeket nem is tartalmazza a magyar újítás. A kutatásban Bittsánszky András növénygenetikus és Tóth József élelmiszerkémikus is részt vett. A folyamat, amellyel a növényi fehérje elnyeri a hús állagot, több fázisból áll.

"Arra törekszünk, hogy az alapanyagoknál minél több fázist mi tudjunk elvégezni. Jelen pillanatban még nem mi extrudáljuk, vagyis sajtoljuk a növényi fehérjét, de a mi iránymutatásunkkal zajlik ez a fázis is. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a tiszta növényi fehérjét felpuffasztjuk hő és nyomás hátására. Kivonjuk belőle a vizet, majd az így kapott száraz pufi állagot visszahidratáljuk. Az így kapott szövetes szerkezet adja meg a hús állagot. Az eljárás alatt mind a fehérje, mind az aminosavtartalom megmarad" - mondja Tóth András.

A fehérjetartalmú élelmiszerek gyártásánál az alapanyagok minősége különösen meghatározó. A fejlesztés indulásakor azért választották a borsófehérjét, mert az rendelkezik mind a kilenc esszenciális aminosavval, amelyek az emberi szervezet számára nélkülözhetetlenek és mással nem is helyettesíthetőek.

"A világ legjobb minőségű borsó- és babfehérjéjéből dolgozunk. Ezek nem Magyarországon termesztett növények.

Dolgozunk rajta, hogy kizárólag hazai alapanyagokat használhassunk, de a borsónál speciális dolog, hogy egészen a mag állapotától kell ellenőrizni és figyelemmel kísérni. Ez jelenleg itthon nincs megoldva, márpedig a fehérje minősége a különböző földben termeszett borsóknál eltérő lehet."

Azonban aki egy jó sültcsirke illatát szeretné pótolni, annak sajnos még egy ideig várnia kell, hiszen az új fejlesztés nem használ illatanyagokat és aromákat a húshelyettesítő termékekhez. A háziasszonyokra viszont figyeltek a fejlesztők, így morzsolt és darált termékek is megtalálhatóak a palettán.

"Egy háztartásbeli anyuka ugyanolyan egyszerűen el tudja készíteni a fasirtot vagy a bolognai ragut, mint igazi hússal, ami nagyon fontos volt nekünk."

A hamarosan megjelenő vegán húshelyettesítő készítményeket megkóstoltuk, és azt tapasztaltuk, hogy valóban kifejezetten alapanyagként kell rájuk tekinteni. Nélkülöznek mindenfajta fűszerezést vagy ízesítést. Ennek előnye, hogy mindenki saját izlése szerint készítheti el kedvenc fasirtját a bab és borsó alapú darálthús-szerű készítményekből, cserébe nem károsítja a környezetet, és nem terheli a Földet húsfogyasztással.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

hirdetés

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

hirdetés

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Senki nem érti, hogy a CIA a miért fektetett egy zsák pénzt a gyapjas mamut feltámasztásába
Miközben a tudósok a kihalt állatok és a tundra megmentésén dolgoznak, a CIA cégét nem annyira a mamutok, hanem a technológia érdekli. De vajon miért?
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2022. szeptember 30.


Link másolása

hirdetés

A CIA állítólag közvetetten pénzt fektetett egy gyapjas mamut feltámasztásán dolgozó cégbe, írja a Daily Star.

A Colossal Biosciences a sarkvidéki tundra gyors melegedésének megoldását látja abban, hogy újra ellepjék a környéket a már kihalt óriások. Ebben a vállalkozásban szerzett érdekeltséget az In-Q-Tel, a részben az amerikai hírszerzés által finanszírozott kockázati tőkebefektető.

Az In-Q-Tel állítása szerint

nem annyira a mamutok, mintsem a Colossal DNS-szekvenáló technológiája keltette fel az érdeklődésüket.

A biotechnológiai vállalat már sikerrel szekvenálta az ázsiai elefántok teljes genomját. A végső cél pedig az, hogy 22 hónapra az elefántokba ágyazott mamutembriókat neveljenek, amiket majd a tundrán engednek szabadon.

Ben Lamm vezérigazgató szerint

hirdetés
a Colossal eljárása segíthet más, kihalás szélén álló fajok megmentésében.

Az általuk alkalmazott módszer ugyanis a veszélyeztetett állatok széles skáláján segíthet. Ráadásul a projekt segítségével könnyebben fejleszthetnek vakcinákat és gyógyszereket a fajok számára, mivel ismert lesz a teljes géntérképük.

A CIA érdekeltségébe tartozó In-Q-Tel azonban ennél többre számít a módszertől. A cég blogbejegyzésében azt írja, hogy a technológia segíthet a genetikai anyagok olvasását, írását és szerkesztését, valamint elősegítheti „az etikai és technológiai szabványok meghatározását”.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

hirdetés

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: