SZEMPONT
A Rovatból

„A fa kérdése nem racionális, hanem érzelmi vagy még inkább szellemi kérdés” – Interjú Bojár Iván Andrással

10 millió Fa mozgalmával évek óta szervezi a fák ültetését. Érthető, hogy érzékenyen érintette a kormány tarvágási rendelete.


Alig volt idősebb nálam, amikor egyetemi éveimben művészettörténetre tanított, persze akkor is az építészetet állítva a központba. Alapított folyóiratot, indított mozgalmat Budapestért, ezenkívül rádiós és televíziós műsorokat is jegyzett. Most a Balaton-felvidéken él, korántsem remeteéletet. Elsősorban a fakitermelés könnyebbítését célzó kormányrendeletről beszélgettünk.

– Fűtöttél fával?

– Itt Szentgyörgyhegyen egy kemencém van, itt azzal fűtök, igen. De hozzáteszem, hogy egy másfél éves, száraz tüzifa olyan tisztán ég, hogy nincs is füstje. He belegondolunk, ennek a karbonlábnyoma adott esetben kisebb, mint az elektromos fűtésé. Mert az az áram, amit felhasználunk, keletkezhet akár kőolajat vagy gázt égető erőművekben is. De ezzel nem ezt a mostani helyzetet akarom relativizálni. Csak jelzem, hogy nálam sosem volt bevezetve a gáz, egy vagyok abból a 25 százaléknyi magyar polgárból, akiknek ez az egyetlen fűtési mód.

– És a fán sosem volt rezsicsökkentés, a tüzifa ára durván megugrott az utóbbi években.

– Brutálisan. Én még tanácstalan vagyok, nem tudom hol és hogyan húzom ki a telet.

– Pesten is van lakásod.

– Igen, más lakik benne. Nem akarok két lakásban lakni, egyrészt óriási karbonlábnyoma van, ha az ember két helyen lakik, és sokkal drágább is.

– Akkor marad a fa és Szentgyörgyhegy?

– Nyilván. Esetleg, ha télidőben egy helyiségbe húzódom, akkor a kemence mellé beállíthatok rásegítésként egy elektromos radiátort, ha kell.

– Létrehoztál egy szervezetet, 10 millió Fa néven, azzal a céllal, hogy minél több fát ültessetek. Időközben kiderült, hogy a kormány majdnem minden akadályt felszámolt a fakitermelés elől, hogy tüzelőt biztosítson télre az embereknek. A te válaszod egy szervezkedés, a Ne vágj ki minden fát csoport.

– Amikor kijött ez a rendelet, akkor a szervezetünkből, meg annak környékéről rengeteg kétségbeesett üzenet érkezett, hogy úristen, most mi lesz. Apokaliptikus érzelmi állapotba került sok ember. Nem volt mese, ki kellett alakítani egy álláspontot ennek kapcsán, noha a 10 millió Fa nem egy protest szervezet.

Mi nem valami ellen vagyunk, hanem valamiért. Mi ültetni akarunk.

Nem tudom pontosan megmondani, mennyi fát ültettünk eddig, olyan negyedmillió lehet. Csak mire összeszámolnánk, hogy éppen hol tartunk, valahol valakik már megint ültettek.

– De azt írod, még lesznek akcióitok. Mire számítsunk? Ha nem protest szervezet vagytok, ez azt jelenti, hogy még több fát ültettek?

– Egyrészt igen. Ha valami veszteség ér, én olyan vagyok, hogy még több energiát érzek magamban, hogy magasabb fordulatszámra kapcsoljak. De meg kell akadályozzuk, hogy ez a rendelet érvényre jusson, hogy az erdőgazdaságok ezt szervilis módon végrehajtsák. Ráadásul szakemberek szerint úgy tűnik, hogy

a jelenlegi erdészeti módszerekkel végzett fakitermelés is fedezni tudja a tüzelőigényt, nincs is szükség ezért tarvágásokra.

Nekem úgy tűnik, hogy vagy a gázmizériából fakadó para hozta létre ezt a rendeletet, vagy ez az egész csak ürügy. Ürügy a gáz, ürügy a háború is, és valami egészen másért született a rendelet. És ezt alátámasztani látszanak az úgynevezett Mészáros Lőrinc üzletileg helyzetbe hozott kályhagyáráról, Zámbó államtitkár védett területeken fokozandó kitermelést szorgalmazó miniszterének írt levele, a volt parkolási maffia erdészeti üzletekben való megjelenése.

Ugyanis értelmezhetetlen az, hogy amikor valamikor augusztus elsején bejelentik, hogy megvan a szükséges gázmennyiség nyolcvan százaléka, és még vásárolnak, hogy meglegyen a teljes mennyiség, akkor miért kellene az erdőket kivágni?

Miért kell szabad utat engedni a tarvágásnak?

Úgy, hogy nincsen telepítési kötelezettség sem. A kommunikációs zavarosban jól lehet halászni.

– Ez egy vészhelyzeti felhatalmazással hozott rendelet, ha jól tudom...

– Abszolút. Mégpedig az egész Európában párját ritkítóan egyedülálló háborús vészhelyzeté. Van az erdőtörvény, ami sok évtizedes, évszázados tapasztalatokon alapul. Ez is hordoz magyar sajátosságokat, például eddig is engedélyezett vágást természetvédelmi területen.

Augusztus 16-án szigorított a kormány a rendeleten, mégsem lehet tarvágást végezni természetvédelmi és Natura 2000-es területen. Ezzel kapcsolatban Bojár Iván András ezt írta a Facebookon:

Ez más országokban nem fordulhatna elő. De akkor is, ennek volt egy kialakult gyakorlata és egyensúlya, szabályozottsága. Most ezzel a rendelettel ezt is felrúgják. És ahogy mondtam, energetikai szempontból nem is szükséges.

– Néhány évvel ezelőtt a ligetvédők egy maroknyi fát sem tudtak megvédeni. Hogyan tudunk több százezer fát megvédeni most, ha akkor az sem sikerült?

– A ligetvédelem kapcsán szimbolikus állítások feszültek egymásnak. Az egyik azt mondta, hogy itt van ez a kétszáz éves park, nemzeti kincs, így álmodták meg az eleink, tartsuk is így meg. Míg a másik oldal azt állította, hogy ide kultúrát hozunk, mindenáron. Fel is épültek a csilivili paloták és még ültettek is sok zöld növényt, tehát talán-talán egyensúlyban vagyunk,

bár a százéves fákat nem pótolja semmi.

Itt nem kulturális állítások állnak egymással szemben, hanem az élet, meg a pusztítás. Százötven éve nem volt ilyen aszály ebben az országban. Brutális erővel mutatja meg magát a klímaváltozás, a globális klímavészhelyzet (amit Magyarországon nem vagyunk hajlandóak elismerni, noha minden más vészhelyzetet szeretünk kihirdetni). Miközben a kormányzat egy másik sztorit kommunikál, az emberiség sztorija éppen ez. Amit Attenborough mond. És mostani, a magyaroknak szóló üzenetében Jane Goodall. De nemcsak ő. Az utca embere is: klímavészhelyzet van!

Az egész kormányzásnak már rég erről kellene szólnia. Erdőirtás helyett például intenzív erdőtelepítés kellene. Persze ebbe bele tudnak kötni, hiszen elvben van egy cél arra, hogy az eddigi 21 százalék helyett 27 százalék legyen az erdőkkel borított terület Magyarországon. Bizonyos lépéseket tesz is valóban a kormány ennek érdekében, persze korántsem annyit és korántsem olyan dinamikával, mint amennyire ünnepli. Össze sem hasonlítható más civilizált országok erdőtelepítési gyakorlatával.

– Nem lehet, hogy a kormány rendelete csak egy opció? A vészhelyzet kommunikálása csupán? Kommunikációs tarvágás, hogy később kiderülhessen, hogy lám mégsem volt erre szükség?

– Ez lázálom. Már az is, hogy bárhol tarvágással irthatják az erdőket, pótlási kötelezettség nélkül. De ha ehhez hozzáadjuk azt is, hogy a kormány szándékai szerint a nemzeti parkok területéből is el lehet adni területeket, akkor nem tudom, mire gondoljak.

Miért hoznának ilyen szabályokat, ha nem azért, hogy alkalmazzák?

Szerintem, ha ezt komolyan mérlegre teszik, és mérik, márpedig mérik, akkor érzékelik, hogy ez nagyon kockázatos lépés. Ez többet vihet, mint amennyit hoz. Én mástól tartok. Szerintem a haszonlesésen túl hozzájárul ehhez az elképesztő kormányzati kapkodás és hozzá nem értés. És vannak nagyon rossz beidegződések, amiket az elmúlt 12 év fa és erdőirtásai már megmutattak.

– Úgy értsem, hogy a sebtiben levágott és beraktározott fák lesznek ennek a vészhelyzetnek a tizenötezer lélegeztetőgépe?

– Benne van ez is. Én nem fogalmazok így, de benne van, hogy valami ilyesfajta trükkök lehetnek. Legalábbis ajtót nyit ennek.

– Hogyan lehetne másként csinálni?

– Én nem akarok úgy tenni, mintha okosabb lennék bármelyik újságolvasó embernél. Pontosan annyit tudok erről, mint bárki más. Bennem az szüremlik le, hogy nem tudom, hogy akkora bajban vagyunk-e, mint amekkorát itt mondanak nekünk. Néha van gáz, néha nincs gáz. Van gáz, de eladjuk a szerbeknek. Nincs gáz, ezért hétszeres áron kell vennünk. Nem értem. Nem tudom, van-e energetikai oka ennyire félni?

Cicázunk az Európai Unióval, aminek a tagjai vagyunk, és egyedüliként Moszkvától próbálunk gázt szerezni, miközben az Unió azt mondja, nincs rá szükség, mert baj esetén a tagokat kisegítjük.

Tehát nem tudom, van-e akkora probléma, vagy sem. De ahogy mondtam, hogy halászni úgy istenigazából a zavarosban lehet, pláne ha az a zavaros mesterségesen van előállítva.

– Visszatérve a mozgalomhoz. Mi jön most? Hozzá láncoljátok magatokat a fákhoz? Hogyan lehet átütni az apátia falait, és erővel tiltakozni most?

– Számomra a fa kérdés nem racionális, hanem érzelmi, vagy méginkább szellemi kérdés. Felolvasok neked gyorsan egy verset, ami ezt szemléletesen elmondja. Ez egy Ratkó József vers, az a címe, hogy Ember, fa.

Minden emberben fa lakik,

ágaira fészkel a hit,

s dalol, mint valami madár,

míg le nem üti a halál.Minden fában lélek lakik,

az emeli az ágait,

és fészket óv, szélnek feszül,

s szenved – már majdnem emberül.

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy tényleg mindannyiunkban ott van a fa. És ha elmegy az ember a pszichológushoz, meg is kéri, hogy rajzolja le. És minden népdalban benne van, minden népmesében és minden népművészeti ábrázolásban ott van a fa. Minden gyerekrajzban is.

Ezért amikor nagyon szárazan köbméterekben és tonnákban beszélünk a fákról, valami nagyon érzékeny dologról beszélünk, akkor is ha nem tudunk róla. Az idegrendszerünk viszont tudja. Vagy a mentális struktúránk reagál rá valahogy.

Emiatt azt gondolom, hogy ennek nekimenni nem bölcs dolog, és az embereknél ez átüti azt a falat, amiről beszélsz. Én, bár lehet, hogy ez az én buborékom, de nem tudom kinyitni úgy a gépemet, hogy ne ez jöjjön velem szembe, hogy az emberek kétségbeesetten tiltakoznak az erdőirtás ellen. Lehet mások, más buborékban élnek, de én bizakodom.

Nekünk van egy szlogenünk: Éljen az élet! Ezt azért mondjuk, mert a fa a földi élet egyik garanciája. Nincs élet, ha nincsenek fák. Nemcsak az erdőkre, de minden egyes fa egyedre vigyázni kell, mert nagyon nagy baj jön. Aki ennek ellenében cselekszik, az nem érti az életet, vagy nem értékeli az életet. Az az élet ellenében megy.

Ami a mostani rendeletben van, nemcsak a tarvágásokról van ott szó. Hanem arról is, hogy az eddigi vágási időszakokon kívül is engedélyt ad rá.

Magyarán, költési időszakban is ki lehet csapkodni a fákat a madarak alól. Ahol vannak madarak, ott egyensúly van a rovarokkal, a kisállatokkal és a madarak hierarchikus élővilágával. Ha ez nincs, akkor nincs biodiverzitás, nincs ökológiai gazdagság, nincs élet. Megszűnik az élet.

Elviekben ott a minisztériumokban szakemberek vannak, akiknek tudni kell, hogy ezek a szempontok léteznek. Nem lehet egy dolgot kiragadni és a többi tényt figyelmen kívül hagyni. Pláne nem ülhet minden életszempontra rá a pénz kizárólagos érdekszempontja.

Visszatérve arra, hogy mi nem vagyunk protest szervezet. Mi ültetni akarunk, dolgozni akarunk, fákat akarunk telepíteni a gyermekeink számára, a földi élet holnapja számára. Tízmilliót szeretnénk ültetni és nem hagyjuk, hogy közben százmilliót elpusztítsanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Most már a NER-ben nem vesződnek a színjátékkal, ez színtiszta pártpropaganda
Bár Magyar Péter cáfolta, hogy a Tiszának lennének adóemelési tervei, elindult az ezzel kapcsolatos plakátkampány, méghozzá adófizetői pénzből. A Transparency International szerint egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy a korábbi álcát fenntartsa maga körül.


Elindult a 4 milliárdos plakátkampány a Tisza állítólagos adóemelési terveiről, amit Magyar Péter már többször megcáfolt. Az óriásplakátokon az Európai Bizottság elnöke látható, aki marionettbábukkal bábozik valakikkel, és azzal buzdítanak a nemzeti konzultációban való részvételre, hogy „Brüsszel bábjai adót akarnak emelni." Bár a plakátokon név szerint nem említik a Tiszát, ez az üzenet rímel a Fidesz és a kormány fő üzenetére Magyar Péterrel szemben, a kormány oldalán pedig már a címből kiderül, hogy adófizetői pénzből "Tisza adóemelési terveiről" konzultálnak.

Hogyan nevezheti ezt a kormány tájékoztató kampánynak, és miért nem lép közbe a Választási Bizottság? Erről beszélgettünk Ligeti Miklóssal, a Transparency International Magyarország korrupcióellenes civil szervezet jogi igazgatójával.

– A most az utcákat elárasztó plakátok hivatalosan nemzeti konzultációt hirdetnek, azaz a kormány működéséhez kapcsolódnak, de közben a kormány honlapján egyértelművé teszik, hogy mindez a Tisza párt elleni választási kampány része, azaz pártérdeket szolgál. Hogyan lehet ezt ilyen nyíltan felvállalni?

– Valójában, amit megvalósulni látunk, ami kibontakozik az elmúlt pár évben, az csak őszintévé teszi a NER-t. Ugyanis a NER, egymásra épülő hazugságok rendszere. Azt bábozzák el, hogy ez demokrácia meg jogállam. Hol tesznek hozzá jelzőket, hogy illiberális, vagy azt magyarázzák, hogy a jogállam az, mint olyan, az nem is megfogható jelenség, de azért ez itt demokrácia, meg jogállam, ahol nem is bajlódnak a különösebb részletezéssel. Valójában ez a rengeteg manőver mind azt hivatott elfedni, hogy Magyarországon nem jól működnek a dolgok. Viszont az elmúlt pár évben, amióta nem jönnek az uniós források, meg a szűk két évben, mióta a Tisza mozgalom és Magyar Péter színre lépett,

egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy ezt az álcát fenntartsa maga körül.

Így aztán azok a jelenségek, amikre eleinte csak az olyan éber szemű kritikus civilek, mint amilyen a Transparency International Magyarország is, később meg már külső megfigyelők is, például az EBESZ mutatott rá, például, hogy összefolyik a párt és az állam működése, nem lehet elhatárolni a közkiadásokat, a közpénzeket, a párt kampánypénzeitől, a párt, a Fidesz érdekében álló propagandatevékenységtől, mára már nyíltan zajlanak. Most már a NER-ben vagy nem vesződnek a színjátékkal, vagy nem veszik észre már, hogy elfelejtették a kötelező tánclépéseket végigjárni, mindenesetre nincsen energia erre.

– Miért?

– Ez egyfajta posztkommunista pártállami működés. Nincsen ugyan beleírva az alkotmányba, ami 1989-ig benne volt, hogy a párt azaz az MSZMP a társadalom vezető ereje, és hogy nem is létezik olyan, hogy hatalommegosztás, mert ebből következően minden hatalmat gyakorol. Lényegében most is az van, hogy a NER, a rezsim fennmaradásának,

a Fidesz hatalomban tartásának az érdeke mindent felülír,

és kisebb-nagyobb módosításokkal, csiszolgatásokkal ehhez a gyakorlathoz idomították a jogszabályokat is. Például amit 2014-ben még színtiszta jogsértésként tudott megfogalmazni a Transparency International Magyarország, hogy a kormányzati szervek és önkormányzatok folytatnak a kormánypárt, a Fidesz érdekében kampánytevékenységet a választást megelőző időszakban, nem csak abban az 50 napban, ami a szavazás előtt van, hanem az azt megelőző fél évben, például plakátolnak, meg különféle rendezvényeket szerveznek, az mostanra bekerült a választási eljárási törvénybe, hogy a kampányszabályok, a tilalmak nem vonatkoznak a kormány által folytatott lakossági tájékoztató tevékenységre.

– Mennyiben kormányzati tájékoztatás a kampánytevékenység?

– Úgy, hogy a hatóságok, a választási bizottság, választási iroda, adatvédelmi hatóság egyáltalán nem vizsgálja, hogy ez az úgynevezett lakossági tájékoztatás, mindig konkrétan a Fidesz és a kormány üzeneteit közvetítő propagandatevékenységben nyilvánul meg plakátokon, vagy éppen olyan kéretlen email üzenetekben, amin keresztül például a kormány Ukrajnával, Oroszországgal kapcsolatos álláspontja ömlik a COVID vészhelyzeti információs csatornán is. Tehát elmosódik az a választóvonal, ami a kormányzó pártot és a kormányt, az államot és a pártot elválasztja egymástól.

– Perképesek ezek a határátlépések?

– Nem lehet mindent mindig bíróságon érvényesíteni. De még a jelenlegi szabályok szerint is, amikről határozottan lehet állítani, hogy kifejezetten annak a gyakorlatnak a jogi megtámogatásához vannak igazítva, amit a Fidesz folytat, ami a NER-nek a működési sajátossága, ezek mellett is lehetne észlelni és szankcionálni ezeket a rossz gyakorlatokat. Attól, mert a lakossági tájékoztató tevékenységre nem vonatkoznak a kampányszabályok, még

a Nemzeti Választási Iroda mondhatná azt, hogy az nem lakossági tájékoztató tevékenység, hogy tudta-e ön, hogy Soros György, von der Leyen, Manfred Weber meg Zelenszkij összeesküdtek arra, hogy átoperáltatják az összes óvodást fiúból lánnyá vagy lányból fiúvá, és elveszik a munkahelyeinket, megerőszakolják a feleségeinket.

Ez színtiszta pártpropaganda. Erre mondhatnák azt az arra hivatottak, hogy az a lakossági tájékoztatás, hogy tessék kezet mosni, mert fertőző betegségek vannak, vagy tessék felvenni az oltást, mert járványhelyzet van. A Nemzeti Adatvédelmi- és Információs Hatóság is mondhatta volna azt, hogy az személyes adattal visszaélés, hogy kéretlen, kormánypropaganda üzenettel bombázza a COVID infóra feliratkozó polgárokat a hatalom. Azaz még ezek mellett a szabályok mellett is lehetne sokkal jobb működést elérni és szankcionálni ezeket a vadhajtásokat. Nyilván a tiszta helyzet az lenne, ha tilos lenne az, ami tilos. Azaz a jogszabályok meg is tiltanák azt, amit nem illik csinálni, és ezeknek a tilalmaknak érvényt szereznének azok a szervek, hivatalok, amelyeknek az a dolga, hogy ezeket a szabályokat alkalmazzák a gyakorlatban.

– Hoztak egy törvényt, hogy korlátlanul lehet kampánycélra pénzt költeni, ennek mi lehetett a célja?

– Ennek több oka is lehet. Azon, hogy korlátlan a kampányköltés, annyira nem kell meglepődni. Gyakorlatilag majdhogynem az volt a főszabály, hogy a kampányokra elkölthető pénzmennyiségnek nincs felső határa, mert kampányköltési plafon csak a nemzeti, azaz a hazai parlamenti választásra vonatkozott, az Európai Parlamentire soha, igaz, hogy annak a kampányfelhajtása is sokkal kisebb volt, de az önkormányzati választásokra se vonatkozott soha a kampányköltési limit, pedig a polgármester-választás, önkormányzati választás az nem kevésbé jelentős, mint a parlamenti választások. Ráadásul a parlamenti választási kampányok költési plafonját sem tartották soha tiszteletben. Ez 98-tól 2010-ig 1 millió forint volt, és már 98-ban sem 1 milliót költöttek jelöltenként, azóta meg az inflációval növelt 5 milliós plafon volt egészen mostanáig. Tehát

ennek inkább szimbolikus jelentősége volt.

Természetesen a Transparency International Magyarország ellenzi, hogy eltörölték ezt a szabályt, mert így már formai értelemben sem lehet számonkérni az érintett politikai szereplőkön, hogy túlköltik magukat.

– Korábban azt is megfigyeltük, hogy a kampányba a kormánypárti oldalon magukat civilnek mondó szervezetek is bekapcsolódtak, melyekre eleve nem vonatkoztak a kampánypénz költési szabályok.

– Azért tartja fenn a Fidesz ezt a háromosztatú kampányolást, azaz van egyrészt az állam, a kormányoldali kiadás, tehát amikor elmossa a párt és az állam közötti határokat, másrészt vannak az úgynevezett harmadik szervezetek, tehát a kampány kiszervezése, például a CÖF, és harmadrészt van a párt maga, mert ez bejött. Ez működött ‘14-ben, ‘18-ban, ‘22-ben, az ellenőrző hatóságok erre vannak szoktatva, tudják, hogy az Állami Számvevőszéknek, a Kincstárnak, a választási szerveknek hol kell becsukni a szemüket. Az emberek is hitelesebben fogadnak el egy üzenetet, ha az a magas autoritású kormánytól érkezik, és nem valamely párttól.

– Ezek szerint ez várható a mostani kampánynál is?

– Még valószínűleg a Fidesz maga sem tudja, mekkora öngólt rúgott a kampányplafon eltörlésével, mert így a Tiszától sem tudják majd kérdezni, miből van ez a nagy költés, meg hogy ki van a háttérben. Tehát ezzel a Tiszát is bátorítják arra, hogy bármilyen fundraising megengedett, tessék csak költeni, amennyi tetszik.

– Milyen hatása lehet az eddigi háromosztatú modellre, hogy megszűnt a politikai hirdetések lehetősége a Metánál és a Youtube-on is?

– Azt még nem tudjuk, hogy ezt pontosan hogyan fogja kezelni a Fidesz, tudomásul veszi-e, vagy megpróbálja trükökkel megkerülni a hirdetési tilalmat. Tény, hogy mintha tényleg kevesebbet látnék én is ezekből a megafonos, és hasonló hirdetésekből, de azért azt fontos látni, hogy a kampányfeladatok megosztása, a háromosztatúság nem csak a Facebookra meg a Youtube-ra terjed ki. A CÖF-nek is volt mindig nagyon masszív plakátolása, és nem csak funkcionális, hanem a kreatív tartalom szerint is megoszlottak a feladatok. A Fidesz és a kormány alapvetően a pozitív üzeneteket, vitte a korábbi választási kampányokban. Például, hogy megvédjük az országot, illetve a 22-es kampány során volt egy „népszavazás” az LMBTQ közösséggel szemben, akkor is a kormány népszavazási üzenetét egy gyermekét ölelő anya képe jelent meg. A CÖF-nél pedig volt a negatív mini Feri, és a bohóckampány, tehát a lejárató, a gegeskedő negatív kampány jutott a CÖF-re.

– Ezek szerint, amit elmondott, ez ellen nem is nagyon lehet mit tenni, mert papíron minden törvényes és szabályos?

– Meg vannak hajlítva a jogszabályok, azaz beütötték a jogszabályi szövetbe azokat a lyukakat, amiken keresztül a megengedő hatósági gyakorlat ezt a megoldást elfogadhatóvá teszi.

De nem igaz, hogy minden jogszerű, csak most azt játsszák az államhatalmi szervek, hogy a jog az olyan homályos, az olyan sokféle értelmezést tesz lehetővé, és az ő értelmezésük pedig az, hogy itt minden rendben van.

Tehát az Állami Számvevőszék mércéjével mérve a CÖF-jelenséget ugyanúgy meg kellett volna küldeni sok százmilliós, milliárdos fizetési kötelezettséget eredményező vizsgálatokkal, és szankciókkal, ahogy a Márki-Zay Péter vezette ellenzéki összefogást is megküldték, csak persze szelektív a látásuk, van egy látótérkiesés az esetükben, az MMM-et látják, a CÖF-öt meg nem. Persze az MMM-nél amatőrök voltak a szervezők, mert személyi szervezeti összefonódásokat tartottak fenn. A CÖF ügyesebb volt, mert a cöfös plakáton nem szerepelt kormánypolitikusnak a neve, meg nem ugyanazt a telefonszámot, e-mail címet, bejelentett székhelyeket használták. Tehát, ehhez azért kell egy masszív, vastag, szándékos, önmagában is jogsértő félrenézés, tudatos rossz jogalkalmazás.

– Ez mennyiben tekinthető választási csalásnak?

– Nem, nem az. A választási csalás, ezt el kell fogadni, az individuális magatartásokra van elképzelve, mint hogy a büntetőjog maga is individuális magatartásokra van méretezve alapvetően. Biztos vannak olyan mozzanatai, amelyek beleillenek a választás rendje elleni bűncselekménybe, vagy akár a hivatali visszaélésbe, vagy közfeladati helyzetben elkövetett visszaélésbe, de

amikor az állam tudatosan rosszul működik, azaz a közjó helyett a párt érdekeit, a nemzet helyett a rezsim céljait szolgálja, akkor arra nagyon nehéz büntetőjogi megoldást találni, büntetőjogi választ adni.

Tehát azt igazolni, hogy az a járási hivatalvezető, vagy polgármester, vagy számvevő tanácsos, vagy a választási irodának az az osztályvezetője, aki nem indított vizsgálatot a CÖF ellen, hogy az kifejezetten azért cselekedett vagy tartózkodott a cselekvéstől, hogy ezáltal a Fidesznek előnyt biztosítson, és az MSZP-nek, meg a Tiszának hátrányt okozzon. Szóval sajnos nagyon nehéz, elkötelezettebb, felkészültebb nyomozói, ügyészi munka mellett is igazolni, hogy egy-egy ilyen fogaskeréknek a magatartása minden mozzanatában fedi a büntetőtörvényi tényállást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?
A humorista szerint „az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől”.


Pottyondy Edina újabb YouTube-videóban mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Szerinte „a kormánynak nem a kutatás-fejlesztés, az informatika-oktatás a fontos, inkább a forradalmi technológiát igénytelenül »összemekkmesterkedett«, általános iskolás színvonalú bullying-videók készítésére használják” a mesterséges intelligenicát.

Felhívta a figyelmet arra, hogy „már az utca emberét is digitálisan tenyésztik” azokban a klipekben, amelyekben a "Tisza-adó" lehetséges következményeit vetíti előre a kormánypárt. Ebben például elhangzik, hogy a "Vera" nevű tanárnő 33 ezer forinttal kevesebbet keresne havonta.

„Az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől. Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?”

– tette fel a kérdést Pottyondy Edina.

A humorista beszélt a most megjelent 1242 - A Nyugat kapujában című történelmi filmről is.

„Bizonyos szempontból ez a film zseniális alkotás. Van egy alaphelyzet, amin nehéz változtatni, hiszen a tatárok kiirtották az ország felét. És van egy másik alaphelyzet, amin szintén nehéz változtatni:

az Orbán-kormány olyan szolgaian dörgölőzik a keleti nagyhatalmakhoz, mint Mari néni vádlija a kanos kutyához.

Tehát egyszerre kell szeretni keleti testvéreinket és valahogy elsunyulni, hogy kardélre hányták a fél országot.”

Pottyondy szerint ez a lehetetlennek tűnő feladat teljesült is a filmben: a magyar sorstragédia miatti kesergés helyett „egy kifejezetten pozitív, optimista üzenetre fókuszál és a középpontba egy karizmatikus vezetőt állít. Nem IV. Bélát, hanem Batu kánt”.

„A »Batu kán a mi hősünk« olyan csavar, amire magyar ember nem tud felkészülni. Mintha egy izraeli iskoláscsoport megnézne egy holokauszt-filmet, ahol Hitler megmenti a zsidókat”

– mondja.

Végül szót ejt K. Endre, a kegyelmi ügy egyik főszereplőjének könyvéről is, majd így zárja a videóját: „Ha van rokon a családban, aki még mindig fideszes, vidd már el a tatárjárást romantizáló filmre, vagy vedd meg neki K. Endre romantikus regényét, hátha feléled benne a magyar virtus!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Varga Judit visszatérésének lebegtetése arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert
Az elemző nem tartja valószínűnek, hogy tényleg politikai pozícióba is helyeznék a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi minisztert, mert annak nagy kockázatai lennének a Fideszre nézve is, amely ráadásul ismét a gyermekvédelmi ügyekkel küzd.


Gulyás Gergely a jövő héten találkozik Varga Judittal, hogy személyesen kérdezze meg tőle, mit gondol a visszatéréséről. A miniszter ezt a Kormányinfón árulta el. A Fideszben egyre többen beszélnek arról, hogy terveik vannak a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi miniszterrel, akiről Orbán Viktor a nyáron azt mondta, ritkán bukkan fel olyan született tehetség, mint ő, és 4-8 év múlva képes lett volna az országot vezetni. „Juditban miniszterelnöki képességek voltak” - fogalmazott a kormányfő. Magyar Péter Varga Judit esetleges visszatérésének hírére úgy reagált, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”, de azt tudja, hogy „Varga pontosan érzi, mi a három gyermekünk érdeke”.

Miért próbálja a Fidesz visszahozni Varga Juditot, kockáztatva azt, hogy újra reflektorfénybe kerül a kegyelmi botrány? És mennyit árthattak a pártnak az elmúlt hetek gyermekvédelemmel kapcsolatos botrányai: a bizonyíték nélküli Zsolti bácsizás, és a Szőlő utcai javítóintézet volt igazgatójával kapcsolatos rengeteg megválaszolatlan kérdés? Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk.

– Mennyi az esélye Varga Judit visszatérésének?

– Most úgy érzem, hogy inkább nem merik meglépni, mint igen, de provokációnak simán jó. Ugyanis abban a pillanatban, ahogy Varga komoly politikai szereplővé válna, olyan kérdéseket tenne fel neki a magyar nyilvánosság, amelyek Magyar Pétertől függetlenül a kormány számára kellemetlenek. Mi van a végrehajtókkal, a végrehajtói kamara maffiaszerű működésével? Hogyan adtak át döntéseket az államtitkárnak, és milyen módon vettek részt benne? Mi a helyzet a Pegazus-szoftverrel, a lehallgatott magánemberekkel szembeni állami jogsértéssel? És ott van a kegyelmi ügy maga: miért írta alá? Ezeket a kérdéseket a Fidesznek nem érdeke kinyitni.

– Az miért érdeke, hogy Varga Juditról, mint visszatérőről beszéljenek?

– Arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert ezzel a dologgal: a volt felesége hiteles állításokat tehet Magyar Péter személyiségével kapcsolatban.

Varga, még ha nem is kerül vissza semmilyen pozícióba sem, jelenlétével tud Magyar Péterről beszélni.

Ha visszalépne egy hivatalos politikai pozícióba, akkor újságírók fogják kérdezni nap mint nap.

– A minden bizonyítékot nélkülöző „Zsolti bácsi” történet talán kezd elcsendesedni, de magának a Szőlő utcai ügynek is sok tisztázatlan pontja van. Sokat veszíthet ezzel a Fidesz?

– Ez a téma a magyar társadalom számára elfogadhatatlan, függetlenül attól, hogy jobbról vagy balról nézik: a gyermekekkel szembeni szexuális abúzust a legtöbben nagyon egyértelműen elítélik. Ha ez egy állami intézményrendszerhez kötődhet, ahol az állam felelős a gyerekekért, és esetleg kormányzati politikusokhoz is, az a kormány számára felmérhetetlenül veszélyes. Láttuk a parlamentben, hogy Semjén Zsolt azért állt fel, mert Simicskó István a Fidesz és a KDNP nevében nem védte meg eléggé őt. A kormánypártiak igyekeznek a lehető legtávolabbra tolni maguktól az ügyet; később olyan radikális nyilatkozatok is elhangzottak, amelyekkel igyekeztek maximális távolságot tartani: halálbüntetésről, négyrét vágásról, kasztrálásról beszéltek.

Ennek a gyermekvédelmi ügynek valószínűleg jóval nagyobb a látenciája: nem tudjuk, ki mikor áll elő új tanúval vagy információval.

Ez az ügy nem egy egyszerűen lezárható történet, bármikor egy új információ újra aktualitást adhat neki.

– Múlt vasárnap megszólalt a Kossuth téri tüntetésen Látó János is, de semmi konkrétumot nem mondott az üggyel kapcsolatban.

– Látó János szerepe egyelőre mellékszál, ha fontos elemként került is be a képbe. A lényeg az, mennyire áttekinthető a gyermekvédelmi intézményrendszer. Amíg nem átlátható, addig a kormánypártiaknak nincs olyan pozíciójuk, amiből hitelesen tudnák cáfolni az ellenzék vádjait.

Ha az ellenzék hitelesen mondhatja, hogy a gyermekvédelem nincs biztonságos kezekben, akkor abból sok igaztalan pletyka és vád is elindulhat.

Miközben mindezeket tények is erősítik: tudható, hogy az intézményrendszerből egyes államilag gondozott lányok később, az intézményen belülről szervezett prostitúcióban végezték.

– A héten Jámbor András megpróbálta megemeltetni a napi 1500 forintos fejkvótát, amit a gyermekotthonokban élő gyerekek étkeztetésére forditanak, 4500 forintra. A fideszes képviselők nem szóltak hozzá, hanem leszavazták az egészet. Később a kormánypárt saját ötletként hozta vissza.

– Igen, másnap be is hozták a saját javaslatukat...

– De addig az erről készített 23 perces videó egy nap alatt hatalmas nézettséget ért el.

– A Fidesz sosem fogad el ellenzéki javaslatokat, nehogy az ellenzék kampányolhasson velük. A kormánypárt eddig sem engedett az ellenzéknek olyan ügyet, amivel az ellenzék kampányolhatna. Inkább ők viszik át a javaslatot, csak az úgy lassabb, hiszen reaktív. Azonban ebben az ügyben korábban, Magyar Péter megerősödése óta bármikor léphettek volna, hiszen látható probléma volt.

Az emberek számára sokkal érzékenyebb a gyermekbántalmazás kérdése, mint például egy késés a közlekedésben,

és erre lett volna a kormánypártnak több, mint egy éve, hogy változtasson a helyzeten.

– A Tisza Párt mintha távolabb tartaná magát a témától...

– Igen, mert van saját témája. Viszont lehalkította ez a téma egy időre „a Tisza adót akar emelni” kampányt, ami jót tesz nekik.

– Két hete Závecz Tibor azt mondta, október 23 körül láthatunk méréseket arról, kitől mit vitt, vagy mit hozott például a Zsolti bácsi ügy.

– Az aktuális mérések persze érdekelnek minket, elemzőket, de az embereket talán kevésbé. Sokkal inkább az számít, hogy október 23-án ki hány embert visz az utcára. Az lesz a mennyiségi verseny: Magyar Péter rendezvényein hányan vannak, és Orbán Viktor rendezvényein hányan.

– Orbán Viktornak most nincs szerencséje október 23-ával: az Európai Tanács ülése miatt fél napot nem lesz itt. Ez hátrány lehet?

– Az a fél-, vagy egy óra számít, amikor ő beszél, és az valószínűleg belefér a napba. De a legfontosabb most tényleg az lesz, hogy ki milyen mennyiségben tudja a sajátjait az utcára vinni, hogy ezzel megmutassa az erejét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„15 éves teljhatalom után ők torolnak meg? Mit?” – Tüntetőket kérdeztünk a Zsolt bácsi-ügy kezeléséről
A legtöbbek szerint nincs mit megtorolnia a kormánynak az ellenzéken, inkább a felderített ügyekkel kellene foglalkozniuk. Van, aki szerint a tüntetések is kezdenek túl egyformák lenni.


Ahogy arról tegnap beszámoltunk, tüntetést tartott a budapesti Kossuth téren Puzsér Róbert és a Polgári Ellenállás. Az eredetileg Megbékélésmenetnek szervezett megmozdulás időközben, Juhász Péter kihallgatása miatt a volt politikus melletti kiállássá alakult, ahol 21 felszólaló és előadó lépett a színpadra.

A helyszínen járt a Szeretlek Magyarország stábja is, hogy megkérdezze a jelenlévőket, mi a véleményük a Szőlő utcai helyzet és Zsolt bácsi körül kialakult turbulens közéleti levegőről, és mit várnak a tüntetéstől.

A színpadon felszólalók közül végül senki nem fedte fel, ki a Juhász videójában elhangzó "Zsolt bácsi", aminek az egyik tüntető örült, mert szerinte ha ott kiderült volna a személye, könnyen lincseléssé fokozódhatott volna a hangulat.

A megtorlásról a megkérdezettek többsége úgy vélekedett, hogy nincs mit megtorolnia a kormánynak. Egy fiatal tüntető azt kérdezte:

„15 éves tejhatalom után ők torolnak meg? Mit? Hol?”

Szerinte az egész csak egy blöff, amit immár havonta bedobnak. Volt olyan is, aki radikálisabban fogalmazott: „Náci tempó, náci szöveg, a Gestapo szokott megtorolni, nem a demokratikus állam.” Megint más az ötvenes évek kommunista rendszeréhez hasonlította a megtorlás emlegetését.

Jámbor András országgyűlési képviselő kameránknak is elmondta: szerinte hiba volt, amit Arató Gergely a Parlamentben tett, vagyis hogy megnevezte és felkérdezte Semjén Zsoltot. Ugyanakkor hozzátette: ennél százszor nagyobb bűnöket látni a politikai túloldalon.

Volt, aki stábunknak mesélte el, hogy személyes ismerőse az Alföldi utcai gyerekotthonban 12 évesen úgynevezett "welcome-verést kapott" – erről koldulás közben számolt be neki.

Juhász Péter szerint 20 éve tudni hasonló ügyekről, de a hatóságok általában többet zaklatják azokat, akik az ügyeket felderítik, mint akik elkövetik.

Ugyanakkor néhány fiatal arról is beszélt, hogy kicsit már repetatív, hogy mindig ugyanazon koerográfia szerint zajlanak a megmozdulások. Ennek ellenére szerinte kinn lenni „hazafias kötelesség”. Arról, hogy milyen módszerekkel leváltani a Fideszt, azt mondták: a politikát „a Fidesz züllesztette le idáig, de akkor a saját játékukban kell megverni őket – ilyen egyszerű”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: