KULT
A Rovatból

Az - akkor igazán jó ez a horror, amikor inkább nem horror, és a tinik problémáival foglalkozik

Bemutatták Stephen King egyik leghíresebb könyvének, az Az című 'bohócos horrornak' a legújabb filmadaptációját.

Link másolása

Papírhajót visz a víz az esőben egy amerikai kertvárosi kis utcában, nyomában egy sárga esőkabátos, öt-hatéves forma kisfiú szalad nevetve. Az idilli jelenet azonban rémálomba fordul, amikor a víz a csatornába sodorja a hajót, és amikor a kisfiú utánakapna, egy sárga szempár néz vissza rá a sötétből. Krajcáros az, a táncos bohóc, akinek – felnőttfejjel – elég egyetlen pillantást vetni az ábrázatára, hogy tudjuk: nem sok jóra számíthatunk tőle.

Ismerős a jelenet? Így kezdődik Stephen King egyik legikonikusabb rémtörténete, az Az.It_09202016_Day 59_18199.dng

„Az egyik legfélelmetesebb kis jelenet, amit valaha láttam” – ezt már Guillermo del Toro mondta az argentin Andrés Muschietti Mama című rövidfilmje láttán, majd gyorsan össze is kalapozott az ifjú reménység számára néhány millió dollárt, hogy produceri felügyelete alatt egész estés filmet csináljon a rövidke rémálomból.

Muschietti pedig bebizonyította, hogy nem hiába szavaztak bizalmat neki.

Bár maga a film borzasztóan sablonos volt, 15 millió dolláros költségvetésével 146 millió dolláros bevételt produkált. Ez pedig nem akármilyen ajánlólevél: Hollywoodban annyit érsz, amennyit a legutóbbi filmed, Muschietti pedig már bemutatkozó munkájával komoly profitot hozott a konyhára.

Így esett hát, hogy amikor a True Detective első évadjáért is felelős Cary Fukunaga „kiesett” – jobban mondva kivágták – Stephen King magnum opusának, az Az legújabb feldolgozásának rendezői székéből, a Warner fejeseinek beugrott Muschietti neve. Muschietti, aki néhány évvel ezelőtt még saját 3 perces szösszenetét adaptálta, most hirtelen King egyik legszemélyesebb, egyben leggrandiózusabb regényét vihette vászonra, ráadásul úgy, hogy a forgatókönyvet gyakorlatilag készen kapta.

It_09162016_Day 57_16230.dng

King neve persze önmagában nem garancia a sikerre: minden egyes ünnepelt adaptációjára jut legalább kettő, de inkább három csúfos bukás, esetenként pedig egyazon regényből is készült egy kiváló és egy harmatgyenge adaptáció (lásd a Carrie vagy a Ragyogás esetét). Arról nem is beszélve, hogy a szóban forgó Az 1990-ben már megért egy egész generáció számára meghatározó, igaz, a King-rajongók körében meglehetősen lesajnált tévéfilmes feldolgozást.

Aki pedig már fellapozta King több mint ezer oldalra rúgó regényét, az tudja, hogy az Az valójában megfilmesíthetetlen: nemcsak méretében eposzi a két idősíkon haladó történet, hanem hangvételében is szerteágazó mű:

egyfelől keserű felnövekvéstörténet, másfelől lovecrafti ihletettségű kozmikus horror.It_03192017_Day 61_18998.dng

A történetről

Derryben 27 évente feltámad a gonosz, és vadászni kezd a városka legvédtelenebb lakóira: a gyerekekre. Így megy ez ősidők óta, és a város felnőtt lakossága bénultan tűri a pusztítást. Most azonban néhány iskolás gyerek összefog, hogy legyőzze saját félelmét, és megállítsa a városra zúduló iszonyatot, amely egy esős napon kezdődik, mikor egy kisfiú a papírhajóját üldözve egy kanálisból kikandikáló bohóccal találkozik…

Nem árulok el sokat, ha elmondom, az Az legújabb inkarációja is csak egy szeletét nyújtja annak, amit King megálmodott. De jelen esetben ez a szó szoros értelmében is igaz: az alkotók ugyanis úgy döntöttek, kettévágják a gigászi történetet, és ahelyett, hogy a regényhez híven párhuzamosan mutatták volna be hőseink gyerek- és felnőttkorát, első körben kizárólag a cselekmény első felvonását, a Vesztesek Klubja tagjainak tinikorában lezajló eseményeket vitték vászonra,

a jelenkori divatnak megfelelően a 80-as évekre „aktualizálva”.

Ez a lépés egyfelől logikus – hiszen lehetetlenség volna 2 órába sűríteni egy több mint ezeroldalas könyvet -, másfelől azonban árt is a filmnek. Azzal ugyanis, hogy elvetették az eredeti mű gazdag flashback-szerkezetét, az új adaptáció vesztett is jelentésrétegeiből, valamint drámai erejéből, és egy „egyszerű” coming-of-age (felnövéstörténet) horror lett belőle, amelyben egy csapat számkivetett kölyök együttes erővel felülkerekedik legmélyebb félelmein. Az, hogy felnőttkorukra micsoda emberroncsokká válnak, majd a következő film meséli el.It_09162016_Day 57_16310.dng

Jó hír, hogy azt, amit felvállal, legalább átlagon felüli szinten hozza a film. Ha ijesztgetésről van szó, Muschietti továbbra is tolakodó, direkt és monoton megoldásokkal él (értsd: a rémek többnyire hangos effektek kíséretében rohannak a kamera felé), meglepő módon azonban

kiváló alakításokat hoz ki a gyerekszínészekből, akiknek köszönhetően az egyébként kissé alulírt, egysíkú figurák is megtelnek élettel.It_07122016_Day 11_2810.dng

A film akkor szárnyal igazán, amikor az Állj mellém!-et idézi, és a csatornában lapuló szörnyeteg helyett inkább a kistinik mindennapos problémái kerülnek fókuszba. A filmnek azok a legélvezetesebb pillanatai, amikor ezekkel a szabad szájú kissrácokkal lógunk, a legfélelmetesebbek pedig azok, amikor a való életből ismerős félelmeikkel – a túlságosan védelmező anyákkal és az erőszakoskodó apákkal – szembesülünk.

Szerencsére elég időt hagynak rá, hogy megismerkedjünk mind a hét „vesztessel”.

Hozzájuk képest a Bill Skarsgård által alakított, kissé ripacskodó Krajcáros másodlagossá válik, bár tagadhatatlan, hogy a bohócnak így is kijár egy-két vérfagyasztó pillanat. Mindjárt az első – a cikk elején felidézett – jelenet például közel hibátlanra sikeredett. Ahogyan Krajcáros az ujja köré csavarja a gyanútlan kisfiút, hogy aztán egy pillanattal később tőből tépje ki a karját, tényleg hátborzongató. Ami a játékidő maradékát illeti, ott a kölykök bizony ellopják tőle a show-t.It_08172016_Day 36_9117.dng

A film előzetese:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: