A Facebooktól nyugodtan hazudhatnak a politikusok: a politikai reklámok valóságtartalmát nem ellenőrzik
A politikai kampányok tényszerűségét persze akkor sem lenne könnyű ellenőrizni, ha kimondottan szeretnék. A New York Times Donald Trump egyik új tévéreklámját hozza fel példaként, amit az amerikai baseball bajnokság egyik mérkőzésének szünetében sugároztak. Ebben azt azt állították, hogy az elnök hivatalba lépése óta hatmillió munkahelyet teremtett, ebből félmilliót az iparban. Az viszont nem derült ki a hirdetésből, hogy ennyivel nőtt-e a munkahelyek száma, vagy ebből le kell-e esetleg vonni a megszűnő munkahelyeket. Az sem, hogy a hatmillió munkahelyből mennyi Trump személyes érdeme, és mennyi köszönhető a gazdasági fellendülésnek.
De vajon kinek kellene eldöntenie, mi kell ahhoz, hogy Trump politikai hirdetését hitelesnek minősítsük? És vajon mennyi ember mennyi munkaórája kellene ahhoz, hogy ezeket az ellenőrzéseket mind a 22 amerikai elnökjelölt-aspiránsnál elvégezzék? Vagy mind az öt kontinens összes politikusánál, mind 100 nyelven, amit a Facebook 1,8 milliárd felhasználója beszél?
Abban azonban sokan egyetértenek, hogy a Facebook valami mást megtehetne. A hamis üzenetekkel operáló politikai kampányokkal ugyanis nemcsak az a baj, hogy egyáltalán léteznek. Hanem az is, hogy a létezésükről sokszor az újságírók vagy a politikai riválisok nem is tudnak, így nincs módjuk megcáfolni az elhangzottakat.
Ennek az az oka, hogy
a Facebook a világ egyik legkifinomultabb célzási rendszerét használja az üzenetek eljuttatásához, és a mikrotargetálást a politikai kampányok számára is teljes mértékben hozzáférhetővé teszi.
A politikusok kampánystratégái egyszerűen be tudják állítani, hogy egy hirdetés csak bizonyos életkorú, nemű, anyagi helyzetű, érdeklődési körű embereknek jelenjen meg.
Be tudják lőni, kik a legfogékonyabbak az üzenetre, kik hiszek el a legkönnyebben a benne felsorolt hamis állításokat, és a Facebook célzási rendszere segítségével el tudják érni, hogy csak ők láthassák ezeket az üzeneteket. Ők viszont újra és újra, egészen addig, amíg el nem fogadják azt igazságnak.
A mikrotargetálással megdől a Facebook azon érve, hogy a politikusok hamis kijelentéseit majd nyilvános vitákban kivesézi a nagyközönség, a nagyközönséghez ugyanis a legtöbb hazugság el sem jut.