HÍREK
A Rovatból

Vitézy Dávid: A CAF-villamosok a „politikai túszejtés” áldozatai

Forgalomba állnak az új CAF villamosok, az első négy az 1-es villamos alacsonypadlós kiszolgálását bővíti - írja a BKK a közleményében.

Link másolása

A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója azt gyanítja, politikai okok állhatnak annak hátterében, hogy még mindig nem járnak azok a CAF-villamosok, amelyeket már több mint egy éve leszállított a spanyol gyártó.

Vitézy Dávid hétfőn a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában emlékeztetett, 26 ilyen villamost rendelt meg még az előző városvezetés, s ezek tavaly nyáron meg is érkeztek, csakhogy

az azóta eltelt több mint egy év alatt sem sikerült forgalomba állítani a járműveket.

Hangsúlyozta, a klimatizált, alacsonypadlós járművekkel mindenki elégedett, és soha nem érte panasz őket; az elvégzett vizsgálatok is azt támasztották alá, hogy minden műszaki követelménynek megfelelnek és a fékkel - amelyet korábban kifogásoltak - sincs semmi baj. Ráadásul azok az uniós források, amelyekből a villamosokat is vásárolták, az év végén lejárnak, tehát ha nem teljesítik a feltételeket, akkor elveszhetnek - figyelmeztetett.

Vitézy Dávid az ügyet úgy értékelte, hogy a fővárosban jelenleg felelősséghárítás és egymásra mutogatás zajlik, miközben a "legképtelenebb" érveket hozzák fel; a CAF-villamosok a "politikai túszejtés" áldozatai.

Ha a járműveket arra használnák, hogy hibát találjanak az előző városvezetés munkájában, akkor erre nem alkalmasak, mert nincs bajuk, s ugyanolyanok, mint amilyenek már régóta közlekednek Budapesten - fogalmazott a vezérigazgató.

Log into Facebook | Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

BKK: Forgalomba állnak az új CAF villamosok, az első négy az 1-es villamos alacsonypadlós kiszolgálását bővíti

Négy új hosszú CAF villamos áll forgalomba 2020. október 12-én, hétfőn Budapesten abból a huszonhatból, amelyet a BKK 2017-ben rendelt meg a spanyol gyártótól. A négy új szerelvénnyel hétfőn déltől kezdve az 1-es villamos vonalán utazhatunk. A fennmaradó huszonkét jármű várhatóan novembertől áprilisig folyamatosan követi a most átadott szerelvényeket: a szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után további egy hosszú villamos az 1-es vonalon, huszonegy rövid villamos pedig ideiglenesen a budai fonódó hálózaton, illetve a 3-as vonalon, véglegesen pedig az 50-es és 56/56A vonalakon bővíti az alacsonypadlós szolgáltatást. A négy új jármű ünnepélyes átadására Karácsony Gergely főpolgármester, Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes, Fendrik László BKK- és Bolla Tibor BKV-vezérigazgató részvételével sajtótájékoztatón került sor, ahol elhangzott: a fővárosi járműállomány folyamatos és mielőbbi fejlesztése elengedhetetlen, azonban a közlekedési szolgáltatócégek csak a megrendelteknek megfelelő technikai paraméterekkel vehették át az új villamosokat - írja a BKK a közleményében.

„Négy új, gyönyörű, alacsonypadlós, korszerű CAF villamost adunk át a közösségi közlekedésnek. A Budapesten az elmúlt években elindult intenzív járműparkfejlesztés nagyon sokat javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. Azon dolgozunk, hogy újabb és újabb ilyen korszerű járműveket tudjunk forgalomba állítani Budapesten” –

jelentette be a budafoki villamoskocsiszínben tartott sajtótájékoztatón Karácsony Gergely. A főpolgármester közölte azt is: a 2017-ben megrendelt új járművekből a fennmaradó huszonkettő szerelvény is forgalomba állhat hamarosan. Várhatóan novembertől, a hivatalos átvételhez szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után az 1-es villamos vonalán további egy hosszú CAF bővíti majd a korszerű, alacsonypadlós szolgáltatást, míg a huszonegy rövid szerelvény ideiglenesen a budai fonódó villamoshálózaton, illetve a 3-as villamos vonalán áll forgalomba fokozatosan. A rövid szerelvények várhatóan 2021 őszétől, a szükséges infrastruktúra-fejlesztések elvégzését követően – összhangban az új CAF-ok megvásárlásához kapcsolódó uniós támogatási szerződésben foglaltakkal – az 50-es, illetve az 56-os és az 56A villamosvonal szolgáltatási színvonalát emelik majd.

Karácsony Gergely arról is beszélt, hogy a fővárosi járműállomány fejlesztése elengedhetetlen. „Bár most villamosokat adunk át, azt is fontos tudni, hogy a CAF villamosok beszerzésére irányuló projekt része a budapesti trolihálózat fejlesztése is. Azon dolgozunk, hogy az előző városvezetés által megkötött szerződések érvényesítésével új trolibuszokkal is szolgálhassunk Budapestnek, hiszen 51 újabb villamos és 50 újabb troli beszerzéséről még tavaly döntött a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa” – emlékeztetett. A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy Magyarország Kormánya ezen járművek beszerzéséhez is biztosítani fogja a forrást, hiszen a 2014-es szerződés ma már elérhetetlen áron biztosítja a megvásárlásukat, és ha Budapest nem él a lehetőséggel, a következő fél évtizedben nem lesz lehetőség új járművek beszerzésére.

Budapest körültekintően járt el

Az új villamosok átadásáról szóló sajtóeseményen szó esett arról is, miért nem állhattak mostanáig forgalomba az új szerelvények. Fendrik László, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója ezzel kapcsolatban felidézte: a BKK – ahogy a társaság már többször is hangsúlyozta – csak akkor vehette át az új szerelvényeket a gyártótól, ha azok minden műszaki részletükben megfelelnek a szerződésben foglaltaknak. Ez ugyanis a feltétele annak, hogy az utazóközönség maximális biztonsággal utazhasson a járműveken, és eközben a szerelvények megvásárlását lehetővé tevő európai uniós források lehívása is a szabályoknak megfelelően történjen meg.

A BKK ez év októberéig több műszaki hiányosság miatt nem vehette át a villamosokat: a vezérigazgató példaként három jármű korróziómentességért felelős alvázvédelmének hiányosságait, a szerelvények környezeti fényviszonyok függvényében automatikusan bekapcsolódó világítását szabályozó alkonykapcsoló készülékének teljes hiányát, valamint a fékberendezésekkel kapcsolatos anomáliákat említette. „Azok a sajtóban, közösségi médiában megjelent állítások, miszerint tizenegy villamos áll Budapesten, amelyet a BKK és a BKV mondvacsinált okokból nem vesz át, minden igazságot nélkülöznek. Az alvázvédelem javítása nyáron, Budapesten történt meg, az alkonykapcsoló rendszer szoftveres megoldására a közlekedési hatóság 2020 augusztusában adta meg jóváhagyó végzését. A fékeket érintő kérdésekben pedig a Budapesti Műszaki Egyetem, mint független szakértő bevonására volt szükség, mert a fékrendszer működése nem volt összhangban a villamosra kiadott típusengedélyben foglaltakkal. A BME ITS vizsgálata egyértelműen igazolta a BKK és a BKV álláspontját, a CAF pedig csak e vizsgálat eredményének hatására adta meg a szükséges jognyilatkozatot 2020. október 1-jén. Ez volt az utolsó állomása annak az átvételi procedúrának, amelynek következő lépéseként a BKK október 6-án átvehette a villamosokat a gyártótól, majd a mai napon átadhatta a Budapesten közlekedőknek. Nem késlekedtünk tehát, egyszerűen nem volt lehetőségünk arra, hogy korábban felelősségteljesen átvegyük a szerelvényeket”.

Fendrik László beszélt arról is: a huszonhat CAF villamosból a ma átadott négy járművön kívül Budapesten van további hét – egy hosszú és hat rövid – szerelvény, amelyek kötelező futáspróbájukat már teljesítették, közlekedési hatósági engedéllyel még nem rendelkeznek. A fennmaradó tizenöt jármű leszállítását a CAF jövő áprilisig vállalta, és a bár jelenlegi pandémiás helyzet miatt előfordulhat késés, a BKK és a BKV mindent megtesz azért, hogy 2021-ben ezeket a villamosokat is átadhassa Budapestnek.

Milyenek Budapest új villamosai?

A kérdésre a rövid válasz: ugyanolyanok, mint a negyvenhét, 2014 óta forgalomba állított, az utazóközönség által ismert és kedvelt villamosok. A rövidebb jármű 34 méteres és 200 fő szállítására alkalmas, míg a hosszabb 56 méteres és 345-en utazhatnak vele egyszerre. A járművek belső kialakítása maximálisan megfelel a modern kor valamennyi elvárásának: alacsonypadlós kialakításúak, azaz a babakocsival közlekedők és a mozgásukban bármilyen okból korlátozottak is minden fennakadás nélkül, akadálymentesen utazhatnak velük. Az utastérben nincsenek dobogón elhelyezett, nehezen megközelíthető ülések. A biztonságról fedélzeti kamerák, a levegő kedvező hőmérsékletéről pedig légkondicionáló és szellőző berendezések gondoskodnak.

„A kötöttpályás közlekedésnek kiemelt szerepe van egy város klímavédelmében, amelyben Budapestnek és egész Magyarországnak rengeteg tennivalója van, hiszen ez korunk egyik legnagyobb válsága, kihívása” – erről Dorosz Dávid klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes beszélt a sajtótájékoztatón. A villamosok kötöttpályás, villamos árammal működő járműként természetesen már alapvetően „zöldnek” tekinthetők, azonban az új CAF szerelvényekről kevesen tudják, hogy energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően arra is képesek, hogy a fékezés során termelt elektromos áramot visszatáplálják a villamoshálózat felsővezetékébe, így azt a többi szerelvény is fel tudja használni. Dorosz Dávid szerint „fontos, hogy a közösségi közlekedés vonzó, mindenki számára elérhető és kényelmes legyen, ezzel is tegyük élhetőbbé, zöldebbé, klímabarátabbá Budapestet”.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója beszédében a fővárosi villamosállomány fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta, hiszen „Budapesten az alacsonypadlós, korszerű villamosok – azaz a CAF és a Combino szerelvények – körülbelül a járműpark 15 százalékát teszik ki, és férőhelykilométerrel számolva is csak 40 százalékos az arányuk”. Az új villamosok Bolla Tibor elmondása szerint jól illeszkednek a BKV hosszú távú stratégiájába, amelynek központi gondolata a környezet- és klímavédelem, a fenntartható energiagazdálkodás, valamint az ökológiai lábnyomunk csökkentése. „Üzemeltetőként pedig a BKV szakmai gárdája garancia arra, hogy a járművek üzemben tartása megfelelő kezekben van. Ebben maga a CAF villamosok bázisát adó Budafok kocsiszín modern, felújított, a jelen kor igényeinek megfelelő épülete is segíti szakembereinket, amely telephely 120 éves története során számos legendás járműtípusnak adott már otthont” – tette hozzá a vezérigazgató.

Uniós támogatás

A „Budapesti villamos és trolibusz járműprojekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17 699 115 044 forint.

Budapesti Közlekedési Központ"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
Karókkal és megállni tilos táblákkal akadályozták meg, hogy Magyar Péter a platós autójáról beszélhessen Tamásiban
A TISZA-párt politikusa azt kérte a polgármestertől, hogy ugyan „ilyen elánnal lépjen fel a tamási SZTK fejlesztéséért, hogy legyenek röntgengépek, hogy ne rohasszák le a tamási egészségügyet”.

Link másolása

Folytatta országjáró körútját Magyar Péter csütörtökön is. Délután Tamásiba látogatott, ahol a videó szerint komoly tömeg várta. Ám a TISZA-párt politikusa nem tudott az útja során használt platós kisteherautóval bejutni a térre.

A kézfogások és fotózkodások után a mikrofonhoz lépve először "köszöntetet" mondott a település polgármesterének.

Köszönöm, hogy ennyien eljöttek, és nem félnek - kezdte a beszédét.

"Köszönjük meg Porga Ferenc polgármester úrnak a törödést, hogy tegnap kirakták ide ezeket a karókat, hogy ne jöhessen be a gépkocsi ide a térre. Köszönjük meg a megállni tilos táblákat, és hogy tegnap fontosnak érezték ezt kihelyzeni. Köszönjük a törődést és értjük. Értjük a célzást, köszönjük szépen"

- mondta Magyar Péter.

Azt kérte a polgármestertől, hogy "ugyan ilyen elánnal lépjen fel a tamási SZTK fejlesztéséért, hogy legyenek röntgengépek, hogy ne rohasszák le a tamási egészségügyet. Hajrá, mi drukkolunk neki" - tette hozzá.

Majd azzal folytatta, hogy esetleg álljon ki ő is a település lakói elé ő is, a belügyminiszter és az igazságügyminiszter is, és esetleg az érintett bíróság vezetője is, akik miatt nem olyan régen meghalt itt egy édesanya, akit a volt férje több késszúrással ölt meg - mondta. Azt kérte a jelenlévőktől, hogy egy perc csenddel emlékezzenek az áldozatra, aki távoltartást kért a börtönből szabadult férfival szemben, de a kérelmét elutasították.

VIDEÓ: Tamásiban Magyar Péter


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Nagy Ervin cáfolt: fake news, hogy Magyar Péter fővárosi listáját vezetné
A színész szerint hamis állítás, hogy őt is indítaná a TISZA párt a júniusi önkormányzati választáson. A hírre Magyar Péter is reagált korábban.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy sajtóértesülés szerint a fővárosért folytatott küzdelembe is beszállhat Magyar Péter, három kerületben is indulna a Tisza Párt. Állítólag Nagy Ervin színművészt is felkérték. A hírre Magyar Péter reagált, azt mondta, hogy nem tudja megerősíteni mindezt, mert ezzel kapcsolatban még nem hozták meg a döntést.

A színész az RTL Híradónknak azt mondta, hogy

ez fake news, "hamis állítás. Én nem akarok elindulni egyáltalán az önkormányzati választásokon".

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Facebook-csata: Magyar Péter lerogánozta Hadházy Ákost, miután a Diákhitel Központ visszás szerződéseiről posztolt a képviselő
A független képviselő azt üzente, hogy bizonyítékokat is bemutat, és volna pár kérdése ezekkel kapcsolatban a TISZA Párt politikusához.

Link másolása

Magyar Péter a Diákhitel Központ vezetőjeként visszás szerződéseket kötött – írja Hadházy Ákos a közösségi oldalán.

A posztot a TISZA-párt politikusa is olvasta, és kommentben lerogánozta a független képviselőt, aki válaszul lefideszezte Magyar Pétert.

Hadházy Ákos többek között azt írta:

„betekintést kértem a Diákhitel Központ néhány szerződésébe. Némileg meglepő módon meg is kaptam a lehetőséget... persze ez nyilván összefügg azzal, hogy zömében a Magyar Péter vezérigazgatósága alatt születt szerződések érdekeltek. A feladatot is ő maga adta, amikor arról beszélt, hogy az állami cég vezetőjeként felesleges és túlárazott szerződéseket írt alá Balásy Gyula cégeivel...

Sajnos azt kell mondanom, hogy egyáltalán nem csak a propagandasajtót finanszírozó szerződések hasznossága és/vagy ára volt megkérdőjelezhető. Amit láttam, az szerintem a büntetőjogi felelősség kérdését is felvetheti százmilliós nagyságrendű, egyéb szerződéseknél is”

– írta.

Azt ígérte, hogy hamarosan részletesen bemutatja, mit látott, „hiszen rendkívül tanulságosak, jól mutatják a rendszer működését”.

Példának felhozta: „De vannak itt közvélemény-kutatások, erősen megkérdőjelezhető árazással, tanulmányok, amik valószínűleg soha el sem készültek, vagy ha igen, akkor azok mosolyt fakasztóan primitívek és semmitmondóak és még sok, nagyon furcsa szerződés”.

Majd még hozzátette:

„Azoknak, akik feltétel nélkül bíznak Magyar Péterben, azt tudom javasolni, ne olvassák el az ezekről a szerződésekről szóló posztjaimat. Vele egyébként egyetértek abban, hogy a jelenlegi ellenzék komoly megújulása nélkül esélytelen a rendszer megdöntése. Viszont sajnos téved vagy szándékosan hazudik, amikor azt mondja, hogy egy hibrid rezsimben a kormány biztosan leváltható választásokon”.

A bejegyzésra Magyar Péter is reagált. Azt írta hozzászólásban:

„Tisztelt Képviselő Úr!

Ez így egy szimpla rágalmazás. Természetesen, ha az Ön célja, hogy a rogáni propagandával karöltve próbálja akadályozni, hogy NER-t és a hozzá tartozó szatelit pártokat 14 év után végre egy - valódi alternatívát kínáló és erőt felmutató - politikai közösség leváltsa, akkor majd idővel elszámol a lelkiismeretével.

Jó posztolgatást! Üdvözlettel a TISZA Párt országjáró körútjáról, útban Tolna városába.”

Erre Hadházy Ákos azt válaszolta:

„Ön jogász, tehát biztosan tudja, hogy rágalmazás vádja esetén helye van a valóság bizonyításának. Ezt a következő napokban meg fogom tenni. Az egyértelmű tények mellett sok kérdésem is van ezekkel a szerződésekkel kapcsolatban, szívesen feltenném ezeket személyesen önnek.

Egyébként pedig higgye el, hogy önön kívül vannak még néhányan, akik meg akarják dönteni ezt a rendszert. Az viszont nem sokban különbözik a Fidesz módszereitől, ha mindenkit azonnal ellenségnek tekint, aki nem feltétlenül ért egyet önnel. Ha egy új rendszer ilyen elvek mentén működne, akkor az valójában nem is lenne új rendszer.”

Forrás: 444.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Megkezdik a száztonnányi rákkeltő méreg elszállítását a Budapesti Vegyiművek telephelyéről
Az Illatos úti telephely méregtelenítéséért 2015 óta küzd a Greenpeace és Baranyi Krisztina, Budapest IX. kerületének polgármestere.

Link másolása

Megkezdődik a száz tonnányi rákkeltő, kiemelten káros, évtizedek óta betiltott vegyszer maradékának eltüntetése az egykori Budapesti Vegyiművek (BVM) területéről az Illatos úton - írja az RTL a Greenpeace cikke alapján.

A környezetvédő szervezet és Baranyi Krisztina Budapest IX. kerületének független polgármestere több éves szakmai nyomásgyakorlással próbálta elérni, hogy véglegesen megtisztítsák a területet.

Először 2015-ben szállítottak el kétezer tonnányi veszélyes hulladékos hordót. Ezután 2017-2018-ban a szennyezett berendezéseket és épületeket is elbontották, ám a talajvízszennyezettség továbbra is magasfokú maradt.

2022-ben nyilvánosságra hozták, hogy a telephely pincéjében évtizedek óta betiltott HCH rovarirtószer maradt. A Ferencvárosi Önkormányzat mérései az egészségre káros veszélyes hulladékok létezését a telephely pincéjében ténylegesen kimutatták, a Pest Megyei Kormányhivatal tagadta a szennyezés létezését.

A Greenpeace az ENSZ-nél, a polgármester pedig a hazai hatóságoknál járt közben a szükséges intézkedésekért. Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője elmondta:

A területet bérlő cég, akinek a telephelyén van a pince, megállapodott az állami felszámolóval, hogy szakszerűen felszámolja a méreg lerakatot, és a költségeket leírhatja a bérleti díjból. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a BVM jogutódja viseli a kármentés költségét. A Greenpeace nagyon várja, hogy a terület teljes kármentesítése megtörténjen a jelenlegi állapotfelmérés lezárása után.


Link másolása
KÖVESS MINKET: