SZEMPONT
A Rovatból

Tábor Áron: A Trump-féle tárgyalási stílus az, hogy először csapjunk oda egy nagyot szóban, és aztán majd beszélgessünk róla

Továbbra is elfoglalná Panamát és megvenné Grönlandot, vámháborúval és újabb oroszellenes szankciókkal fenyeget, kikezdte a születési jogon járó amerikai állampolgárságot, katonákat küldött a határra. Trump első hetének jó néhány intézkedése köthet ki a Legfelsőbb Bíróságon.


Donald Trump második elnöki ciklusában egyetlen hét alatt több politikai vihart kavart, mint mások egész pályafutásuk alatt. A 79 éves elnök olyan energiával vágott neki hivatalának, mintha mindent és azonnal akarna megvalósítani. Rendeletek záporoznak, gőzerővel dolgoznak a bíróságok, a politika pedig valóságshow-szerűvé vált. És csak hat nap telt el.

Tábor Áron, az ELTE Társadalomtudományi Karának Amerika-szakértője segít értelmezni Trump akciódús elnöki nyitányát: szó lesz a születési jogon alapuló állampolgárság megszüntetéséről, a hadsereg határvédelmi célú bevetéséről, az esetleges vámháborúról és a Kennedy-akták titkosításának feloldásáról is.

– Ritka az az elnök, aki az első héten ennyi mindent képes csinálni. Nem is tudom felsorolni hirtelen, hogy mi mindent próbál itt az első lendületből keresztülvinni. De vegyük sorra. Azonnal aláírt egy elnöki rendeletet, ami szerint ezenetúl nem mindenki lehet automatikusan amerikai állampolgár, aki az Egyesült Államok területén születik.

– Az alkotmány 14. kiegészítése biztosítja ezt a jogot, ami a polgárháború után született azzal a céllal, hogy az Amerikában született korábbi rabszolgáktól ne lehessen megtagadni az állampolgárságot. Ez volt az eredeti célja, de elég kiterjesztő módon úgy van megfogalmazva, hogy mindenki, aki az Egyesült Államok területén született, az állampolgárságot kap, illetve annyi kivétel van benne, hogy ez azokra vonatkozik, akik amerikai joghatóság alatt állnak. Szerintem ez az, amibe az elnök ügyvédei vagy jogászai kapaszkodni fognak. Ez hagyományosan csak annyit szokott jelenteni, hogy a külföldi diplomaták gyerekei nem kapják meg automatikusan az amerikai állampolgárságot, mivel ők diplomataként nem az amerikai jog alatt állnak akkor sem, amikor Amerikában tartózkodnak.

Trump viszont arról beszél, hogy februártól kezdve az, aki nem legális státusszal rendelkező szülők gyermekeként születik az Egyesült Államokban, nem fogja automatikusan megkapni az állampolgárságot.

Ezt a rendeletet viszont azonnal megtámadták különböző jogvédő szervezetek, illetve bizonyos demokrata államokhoz tartozó főügyészek is, azaz maguk az államok, emiatt csütörtökön egy bíró a Washington állambeli Seattle-ben úgy döntött, hogy felfüggeszti ennek a rendeletnek a végrehajtását. Így amíg a bírósági folyamatban nem születik erről döntés, a rendelet egyelőre nem alkalmazható. Erre valószínűleg mindenki számított. Az is egészen biztos, hogy ezután el fog jutni egy fellebbviteli bírósághoz, és mivel elég taktikusan a jogvédő szervezetek és a demokrata politikusok ezt az Amerikai Egyesült Államok nyugati részén lévő bírói körzetbe adták be, amiről lehet tudni, hogy ott liberálisabb a bíráskodás, ezért ott is valószínűleg ugyanez az ítélet fog születni, hogy ez alkotmányellenes, és ezután a Legfelsőbb Bírósághoz fog kerülni. Ezelőtt néhány évvel azt mondtam, hogy a Legfelsőbb Bíróság biztos nem fogja elfogadni a Trump-féle érvelést, tehát ők is azt fogják mondani, hogy érvénytelen ez a szabály.

Azóta azért láttuk, hogy a Legfelsőbb Bíróság képes olykor politikai szempontok szerint ítélkezni.

A Legfelsőbb Bíróságnak most már kilenc tagja van, ebből hatot republikánus politikusok jelöltek, hármat konkrétan Donald Trump. Még mindig azt mondanám, valószínűbb, hogy ezt alkotmányellenesnek gondolják. De azért nem vennék mérget rá, hogy a Legfelsőbb Bíróság így fog dönteni.

– Van még más intézkedés, ami szembemehet a törvényekkel és az évszázados hagyománnyal, például, hogy az Egyesült Államok hadseregét, azaz a katonaságot akarja bevetni a határvédelemre.

– Amennyire tudom, ez szintén a polgárháború időszakát követően hozott, tehát a XIX. századi törvény, amely kimondja, hogy az Egyesült Államok hadserege belföldi területen rendfenntartó erőként nem léphet fel. Trump viszont most is első döntésével vészhelyzetet hirdetett a határon, amit egyébként már az előző ciklusában is megtett, és ezt részben arra használja, hogy különféle hadi kiadások átcsoportosításával lehessen finanszírozni a határfal építését, de a múltkori rendelkezésétől eltérően most szerepel egy olyan rendelkezés is, hogy a katonaság is részt vehet a migráció feltartóztatásában. Meglátjuk, mi lesz ebből.

– Szintén az első hét termése, hogy ígérete szerint razziákat kezd, például Chicagóban, ahol sok illegális bevándorló él. Illetve azt mondta, amennyiben valamelyiküket például lopáson vagy bármilyen kisebb bűncselekményen vagy szabálysértésen érnek, automatikusan kitoloncolják az országból.

– A bevándorlási szabályok kikényszerítésében hagyományosan az elnöki adminisztrációnak viszonylag nagy szabadsága van. Nyilván itt nem az elnök személye a döntő, de az elnökhöz, azaz mégiscsak a végrehajtó hatalomhoz tartoznak azok a határvédelmi, vámvédelmi szervek, amik végül is meghozzák ezeket a döntéseket. Közismert az is például, hogy lehet bárkinek bármilyen érvényes vízuma, beutazási engedélye, hogyha az amerikai határon megtagadja tőle az ott éppen ügyeletes tiszt a belépést, akkor az ellen nincs igazából jogorvoslati lehetősége egy nem állampolgárnak, tehát nem tud ez ellen fellebbezni. Egy kicsit problémásabb azoknak a helyzete, akik már bent vannak az Egyesült Államokban, és Trump valóban ezt fogja feszegetni.

Egyelőre nem kezdődtek még el a tömeges razziák, amikről szó volt, hogy akár az első vagy második nap Chicagóban vagy más nagyvárosokban elkezdődhetnek.

Egyelőre azt írták, hogy a kiutasítások, elfogások száma nagyjából hasonló a korábbiakhoz, tehát nincsen nagy ugrás, de lehet, hogy mégiscsak lesz ilyen razzia. Mindenesetre úgy látszik, van valamiféle előkészület erre. A Trump-adminisztráció igazságügyminisztériuma közölte, hogy azok a helyi önkormányzati vezetők, például Chicago polgármestere vagy az ő alkalmazottai, akik akadályozni akarják a bevándorlási szabályok kikényszerítését, szintén felelősségre vonhatóak lennének. Mert ez szokott lenni a fő jogi kérdés, hogy bizonyos tagállamok és azokon belül bizonyos városok Sanctuary Citynek, azaz menedéknyújtó városnak definiálják magukat. Ez csak egy félig tisztázott jogi szituáció, hogy mennyire mehet szembe a szövetségi törvényekkel egy tagállam vagy egy város azzal, hogy ő nem kényszeríti ki a bevándorlási törvényeket. Például azt mondja, náluk nem lehet kitoloncolni valakit, aki nem követett el erőszakos bűncselekményt. Valószínűleg ezt fogja Trump tesztelni. Ha mondjuk Chicago továbbra is Sanctuary City-ként próbál működni, akkor a városvezetéssel szemben is elkezdődhet egy jogi eljárás. Az is érdekes, hogy Trump miért pont Chicagót választotta ki.

Nyilván egy olyan nagyvárost akart, ahol jelentős számú bevándorló közösség van. Egy demokrata vezetésű nagyvárost, inkább az északi részén, hogy megmutassa, hogy ez nem is csak a déli határvidék problémája.

New York az talán azért esett ki, mert a New York-i polgármesterrel most furcsa mód egészen jó viszonya van Trumpnak. Ugyan demokrata polgármester van, de korrupciós vádak alatt áll, és lehet, hogy arra számít Trumptól kap majd kegyelmet, és ezért egészen kedvezően beszélt az elnökről. Tehát New York-ot ezért nem piszkálja most, így eshetett Chicagóra a választás.

– Nézzünk rá arra a témára, ami minket is közvetlenül érinthet. Ez a vámok kérdése. Azt mondja Trump, hogy februártól 10%-os vámot vet ki Kínával szemben. És 25%-ot Mexikó és Kanada ellen, ami azért sem nagyon értelmezhető, mert itt a határokon átnyúlóan olyan gyártási láncok, kooperációk vannak, hogy egy termék, mire készen lesz, többször is átlépi a határt. Így, ha ezt a törvényt betartják, elképesztően megnőhet ezeknek a cikkeknek az ára Amerikában.

– Egyrészt ezek egyelőre fenyegetőzések, tehát még semmilyen vámot nem valósítottak meg, még rendelet sem született arról, hogy februárban bevezessék, de Trump hangosan beszél erről. Érzésem szerint ezt nyomásgyakorlási eszközként használja, hogy akár a szomszédos, akár más államok politikáját befolyásolja. Jó kérdés, hogy mi lesz, ha ez megvalósul. Ő egyrészt a bevándorlási kérdéssel kapcsolja össze ezeket a lépéseket, tehát ha nem működik vele együtt mondjuk Mexikó, akkor ez része lehet a büntetésnek, illetve az is szerepelt az indoklásban, hogy a szomszédos államokból jön a fentanil és a mindenféle tiltott szerek, azaz a drogcsempészetre hivatkozik Trump elnök.

Annyiban logikus a Trump-féle világképen belül, hogy neki a nyugati féltekén való hegemónia az, ami igazán fontos: Panama, Grönland, miközben kevés szó esik arról, hogy egyáltalán mit tervez a világ többi részén.

Tehát az amerikai kontinensen belüli vezető szerepre koncentrál, hogy ezeket az államokat megfegyelmezze, fenyegesse. Ugyanakkor persze pont Trump volt az, aki korábban újratárgyalta és aláírta az Észak-Amerika szabadkereskedelmi megállapodást, a NAFTA-t. Azaz lényegében a saját maga által hozott megállapodást kellene felmondania azért, hogy nyomást gyakoroljon Mexikóra és Kanadára. Meglátjuk, hogy mi lesz. Kínával kapcsolatban is érdekes a helyzet, mert valóban ott ez a 10% hangzott el, de éppen a minap egy tévéinterjúban Trump már arról beszélt, hogy annyira kedvező volt Hszi Csin-pinggel az első telefonbeszélgetése a beiktatását követően, hogy egyelőre nem biztos abban, hogy az Egyesült Államok újabb vámokat akarna bevetni. Egyelőre látszik, hogy erről politikai eszközként gondolkozik, kevésbé vette figyelembe a várható konkrét gazdasági eredményeket. Nyilván nagyon sok tanulmány van arról, hogy ez a kereskedelmet mennyire veti vissza, hogy tulajdonképpen ez egy olyan büntetőadó, amit végül is a saját fogyasztók fognak megfizetni. De a retorikájába jól illeszkedik, hogy ezek az államok fizessenek.

– Európával mi van? Nyilván Trump a NATO-tagállamok magasabb katonai költségvetését próbálja kikényszeríteni, ahogy az első ciklusában is tette. Ez ügyben is használhatja bunkósbotként a vámfenyegetést?

– Itt az olyan részletkérdésekre Trump figyelme nem terjed ki, hogy az Európai Unió nem teljesen ugyanaz, mint a NATO, vannak államok, akik nem NATO-tagok, de EU-tagok, és fordítva is. A vámpolitika uniós hatáskör, azt az európai intézményekkel, a Bizottsággal kell megtárgyalnia. A NATO-ban viselt védelmi kiadások kérdése viszont nem uniós hatáskör, azokról az egyes NATO-tagállamok vezetőivel kell tárgyalnia.

Itt problémásnak tűnik, hogyan tud nyomást gyakorolni Európára úgy, hogy nem is azzal tárgyal, akire nyomást akar gyakorolni.

A NATO-ról pedig annyit lehet látni, bár most felvetette, hogy a védelmi kiadásoknak a tagállamokban el kellene érniük a költségvetés 5 százalékát, jelenleg jó ha a 2 százalékot elérik. Furcsa ez az egész megfogalmazás, mert ő folyton úgy beszél erről, mintha ez egy tranzakció lenne, valamiféle befizetés a NATO-ba a tagállamok részéről azért, hogy Amerika védelmet nyújtson. Közben nem erről van szó, hanem arról, hogy minden tagállamnak a saját védelmi kiadásait azért kell növelnie, hogy a közös védelemben együtt részt vegyenek. Nincsen külön NATO-ba való befizetés, hanem a saját védelmi kapacitásaikat erősítik az államok.

– Friss hír, hogy Trump a Kennedy-gyilkosságok és a Martin Luther King-gyilkosság összes eddig még titkos aktáját feloldotta a titkosítás alól. Miért most?

– Az első elnöksége alatt már szóba került ez, és akkor is bejelentette, hogy minden dokumentumot felold a titkosítás alól, de aztán valahogy bizonyos dokumentumok nem kerültek ebbe bele. Eleve van egy olyan törvényi szabályozás, ami alapján a legtöbb dokumentum titkosítását már fel kellett oldani. A Kennedy-gyilkosságról például az iratok nagy részét már meg lehetett ismerni, és eleve volt egy szabályozás, hogy valamikor fel kell oldani a maradékot is. Szerintem ez részben egy szimbolikus dolog, ami arról szól, hogy

a Trumpot elnökségbe emelő legszilárdabb bázis, amelyik kitartott mellette akkor, amikor elvesztette a választást, kitartott mellette a január 6-i ostromban és utána, elég fogékonyak az összeesküvés-elméletekre.

Például, hogy a mélyállam miféle összeesküvéseket folytatott Trump ellen. Trump magát is az állami összeesküvések áldozataként mutatta, és ehhez jó analógia lehet a Kennedy-gyilkosság, amivel kapcsolatban szintén sokféle összeesküvés-elmélet terjeng. Nem tudjuk és nem is akarok találgatni, hogy mi van azokban a dokumentumokban, de ha valamit abból lehet úgy tálalni, mintha itt lett volna valami összeesküvés, amit eddig a kormány el akart hallgatni, akkor azt Trump fel fogja a saját retorikájában használni. Ráadásul közben Trump a Kennedy családdal jóval szorosabb kapcsolatba került, legalábbis a fiatalabb Robert Kennedyvel, aki egészségügyi miniszter lesz, még csak jelölt, aztán meglátjuk, hogy beiktatják-e. Neki elég sajátos véleménye van szintén sok mindenről, például az oltásokról, és ő is vevő bizonyos összeesküvés-elméletekre. Az apját is megölték és a nagybátyját is. Tehát részben a Robert Kennedyvel való újdonsült barátságához is kapcsolható ez az intézkedés, szerintem.

– Talán az is egy szempont, hogy tavaly Trump is majdnem merénylet áldozata lett, és így ő magát is be tudja kötni ebbe a láncba szimbolikusan?

– Ez szerintem is benne van, hogy ő magát egyfajta összeesküvés áldozataként akarja beállítani. Egyelőre azt tudjuk, hogy az ő merénylőjénél ha nem is egy őrültről, de valamilyen elég zavaros gondolkodású fiatalról volt szó, nem pedig egy kiterjedt összeesküvésről, de mindegy. Ezt be lehet illeszteni ebbe a sorba.

Elhangzott a beiktatásakor is, hogy Isten azért mentette meg, hogy szolgálja Amerikát, ehhez egy mitológiát akar felépíteni,

és így célszerű lehet Kennedyt is ehhez kapcsolni, mert a Kennedy családnak azért van egy imázsa Amerikában.

– Az első hét után látszik, hogy nem lett 24 órán belül béke Ukrajnában, ahogy Trump megígérte. Viszont az is kiderült, hogy Putyint újabb szankciókkal kész sújtani, ha nem ül tárgyalóasztalhoz.

– Nehéz szerintem már látni, hogy ez pontosan hogy fog alakulni. Az biztos, hogy kezdetben azt mondta, nagyon gyorsan megoldja ezt a problémát, de ebből már elég gyorsan visszavettek. Tehát beismerte, hogy azért ez egy komplex politikai probléma, aminek elhúzódhat a megoldása. Azt hiszem, hogy bizonyos folytonosság megvan az amerikai külpolitikában, még akkor is, ha hangsúlyeltolódások lesznek. Bidennek akár elvi alapon barátibb megközelítése volt Ukrajnához.

Trump inkább békekötőként akar tündökölni.

Kicsit a kezére is játszott a közel-keleti tűzszünet, ami még az elnöksége előtt született, de azért mégiscsak úgy lehet értelmezni, hogy az elnökségéhez kapcsolódott. Tehát ő nyomást akar gyakorolni annak érdekében, hogy ez a konfliktus lezáruljon. Kire tud nyomást gyakorolni? Azért ennyiben ő is a realitások talaján áll, látja, hogy ez a konfliktus akkor ér véget, amikor Oroszország úgy dönt. Mert nem Ukrajna nyomult be Oroszország területére, hanem Oroszország Ukrajnába. Szerintem ezért változott meg a hangnem, de meglátjuk, mivel Trumpra a személyes kommunikációk nagyon nagy hatással vannak. Ahogy Hszi Csin-pinggel való telefonhívása után is megváltozott a véleménye arról, most kell-e azonnali vámokat Kínára kivetni, úgy

lehet, hogy egy Vlagyimir Putyinnal való beszélgetést is nagyon pozitívnak fog érezni.

Az a kérdés, hogy milyen feltételek mellett születhet meg a békemegállapodás vagy tűzszüneti megállapodás, és ebben szerintem különbség van abban, ahogy mondjuk Biden és Trump kezeli a szituációt. Az se biztos, hogy ebben a fázisban Trump is úgy gondolja, Putyinra kell nyomást gyakorolni. Ez valóban nem az, amire számítottak azok, akik azt gondolták, hogy hirtelen feloldja például a szankciókat.

– Ez eddig öt munkanap volt. Nyilván ezt a tempót nem lehet folytatni, de körülbelül ilyen akcionista, vehemens elnökségre számíthatunk, vagy ez inkább csak egy látványos bevonulás volt?

– Szerintem a valóságshow-k világából érkező Donald Trumpnak van ahhoz érzéke, hogy megkoreografálja, hogyan kell látványosan belépni a politikai színtérre. Sok kérdésben, Grönlandtól Panamán keresztül azt érzem, hogy a Trump-féle tárgyalási stílus az az, hogy először csapjunk oda egy nagyot szóban, és aztán majd beszélgessünk róla. Először csináljuk a legdurvábbat, és abból vegyünk vissza. Én továbbra is arra számítok, hogy ez egy hullámvasút. Eseménydús elnökség lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Lakner-Ruff: Orbán a fél országról kijelenti, hogy az élet helyett a halált akarja
A két szakember közös nyilatkozatban bírálta, hogy a kormányzati kommunikáció „Háborúpárti Menetként” emlegeti az ellenzéki demonstrációt. Úgy látják, a cél a társadalmi árkok mélyítése és a politikai feszültség fokozása.


Lakner Zoltán politológus és Ruff Bálint poltikai tanácsadó közös nyilatkozattal estek neki a kormányzati retorikának. A politikai szakemberek szerint a miniszterelnök és köre „Háborúpárti Menetnek” bélyegzi az október 23-i ellenzéki megmozdulást – áll a Lakner és Ruff közös posztjában.

„Orbán a fél országról kijelenti, hogy az élet helyett a halált akarja” – írják. Szerintük a cél a feszültség fokozása. „Nem elég már a régi »nóta«: egyre feljebb és feljebb kell tekerni a gyűlölet lángját, még nagyobbat kell ásni az amúgy sem kicsi árkon, hogy senki se gondolja, hogy átléphet rajta, és senki se gondolhassa a másik oldalon lévőről, hogy a hazájáért aggódó, tenni akaró magyar ember.”

Szerintük a „Háborúpárti Menet” elnevezés a Rákosi-korszak propagandáját idézi. Október 23. az 1956-os forradalom 69. évfordulója, a szerzők élesen kifogásolják a megbélyegző címkézést ezen a napon is.

„Orbán, aki saját maga vezeti a Fidesz–kormány–CÖF–DPK–HK nevű konstrukciót, ami valójában egy kampány, most a fél országot azzal vádolja, hogy háborúpárti”

- olvasható a bejegyzésben.

Úgy látják, a miniszterelnök nem az egész országot akarja képviselni.

„Nem arra törekszik, hogy miniszterelnökként képviselje az egész országot, és nem is arra, hogy pártelnökként visszanyerje azok bizalmát, akik csalódtak benne, ehelyett életellenesnek nevez mindenkit, aki október 23-án és azon kívül nem vele tart, hanem azokkal demonstrál vagy egyszerűen csak azokkal rokonszenvezik, akik kritizálják Orbán politikáját” - teszik hozzá.

A két szerző példaként említi a kormányoldalhoz köthető megyei lapokban megjelent AI‑generált képet is, amelyen Manfred Weber, az Európai Néppárt elnöke pórázon vezeti Magyar Pétert. A végén kérdésekkel zárnak. „tényleg október 23-án, tényleg „Háborúpárti Menet”, tényleg a fél országot kiírni a nemzetből? Tényleg ez a közös jövőnk?”

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Gerendai az újabb Sziget-szavazásról: Nem fogok azon gondolkodni, hogy milliárdos kockázatokat a nyakamba vegyek úgy, hogy nem látom reálisnak, hogy meg tudom oldani
Másodszor se történt előrelépés a fővárosban: egyelőre nem biztosított a Sziget jövője. Gerendai Károly nyilatkozott a lapunknak arról, hogy látja a mostani helyzetet, van-e még remény a Sziget Fesztivál megmentésére.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 22.



A mai napon a Fővárosi Tulajdonosi Bizottság másodszor sem szavazta meg a Sziget Zrt.-vel fennálló területhasználati megállapodás felmondását. Ezt a külföldi tulajdonos kezdeményezte, mert jövőre ők már biztosan nem rendezik meg a Szigetet. Karácsony Gergely szerint a megállapodás felmondása lenne az első lépés a Sziget megmentéséhez, vagyis ahhoz, hogy egy új szervezővel új szerződést köthessen a főváros. A Tisza frakciója és a Fidesz viszont úgy látja, így önként mondanának le a jövőre szerződés szerint még járó 200 millió forintról, anélkül, hogy garanciát kapnának arra, ténylegesen megrendezik a fesztivált.

A Sziget sorsa azután lett kérdéses, hogy a Superstruct több évnyi veszteséges működés után úgy döntött, kiszáll. A tulajdonrész egy Gerendai Károly vezette konzorciumhoz kerülhetne, amennyiben a Sziget eredeti tulajdonosa ki tud dolgozni egy fenntartható koncpeciót.

Az idő mindenesetre sürget, a nagy fesztiválok már javában szervezik a jövő évi programot.

Gerendai Károlyt váratlanul érte a mai szavazás eredménye.

„Szívesen megpróbálom megmenteni a Szigetet, de innentől fogva, ha azt látom, hogy a fővárosban nem adnak ennek zöld utat, akkor nagyon nem lesz miről beszélgetnünk” - mondta a Szeretlek Magyarországnak.

Szerinte egyetlen lehetőségük maradt. „Nem értem, mi történik, ez az igazság. Most egyetlen reményem van: hátha a Közgyűlés elé ezt még újra be lehet terjeszteni, mert ha jól tudom, ebben a hónapban még lesz egy lehetőség erre. Most azon gondolkodunk, van‑e értelme ott ennek újra nekifutni. De azt már többször elmondtam: nem az a helyzet, hogy nekünk van időnk gondolkodni azon, kell‑e vagy nem kell a Sziget.”

Gerendai Károly azért sem érti a bizottsági szavazás mai eredményét, mert korábban mindenki azt mondta, fontos a Sziget megmentése.

„Állítólag mindenki azt mondta, hogy persze, szükség van a Szigetre, de attól még nem fogadták el, hogy ebben tovább tudjunk lépni. Innentől nem értem magát a helyzetet: ha szükség van a Szigetre, miért nem fogadjuk el, hogy csak úgy lesz Sziget, ha meg tudok állapodni a külföldi tulajdonossal? Addig nem tudok megállapodni vele, amíg ehhez nincs meg a fővárosi felhatalmazás. Most patthelyzet van.”

Ha nem lesz előrelépés, akkor szerinte nem lesz miről beszélni.

„Októberben még remélem, hogy lesz valami megoldás, ha nem lesz, onnantól már nem fogok azon gondolkodni, hogy milliárdos kockázatokat a nyakamba vegyek úgy, hogy nem látom reálisnak, hogy meg tudom oldani” - fogalmazott.

A Fidesz és a Tisza garanciákat szeretne látni. Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője úgy fogalmazott: „a Sziget Budapest és az egész hazai turizmus egyik kiemelt eseménye. Támogatjuk, hogy megmaradjon, de nem azon az áron, hogy a csődben lévő főváros lemondjon 200 millió forintról, anélkül, hogy biztosan tudnánk, 2026-ban is lesz-e Sziget Fesztivál. Ha lesz garancia, lesz Sziget – ez a mi álláspontunk.”

A Tisza Párt is a biztosítékokat hiányolja. Közlésük szerint csak olyan javaslat jöhet szóba, amely „100 %-os garanciát nyújt a fesztivál jövőbeni megszervezésére”. Emellett a párt egy erős városi beleszólást ígérő konstrukciót dobott be.

„A TISZA-val segítő kezet akarunk nyújtani a Sziget Fesztiválnak. Ezért a városvezetéssel szemben nekünk javaslatunk is van. Például, hogy legyen aranyrészvénye a Fővárosi Önkormányzatnak a Sziget Fesztiválban, hogy Budapestnek innentől mindig legyen beleszólása a fesztivál sorsába – beleértve a kulturális programokat, a környezeti terhelést és akár a kedvezményes jegyárakat is a magyar fiatalok számára. Ez valódi garanciát jelentene a budapestieknek, és valódi beleszólást Budapestnek.”

Karácsony Gergely szerint azonban nincs idő. „Így se Sziget nem lesz, se kedvezményes Sziget-bérlet a budapesti fiataloknak, se fővárosi bevétel a közterület-használat után, se iparűzésiadó-bevétel a Szigetből" - írta a főpolgármester.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Holoda Attila az olajfinomító-tűzről: Az ilyen meghibásodások többségét valamilyen emberi mulasztás okozza
Arra a kérdésre, hogy terrorcselekmény, szabotázs történhetett-e Százhalombattán, a szakértő azt válaszolta, első körben ezt a lehetőséget kizárja. Holoda Attila szerint az üzemanyag-ellátással nem lesz gond, és az árak is csak akkor emelkedhetnek, ha tartós lesz a kiesés.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 22.



Még a kárfelmérést sem tudták megkezdeni a MOL százhalombattai finomítójában, ugyanis ehhez meg kell várni, hogy kihűljön az üzem. A hétfő éjjel keletkezett tüzet kedd délutánra sikerült eloltani, majdnem 100 tűzoltó dolgozott a lángok megfékezésén. A baleset miatt a teljes finomítót leállították.

Orbán Viktor azt írta: egyeztetett a Mol vezetőivel és a belügyminiszterrel, „Magyarország üzemanyag-ellátása biztonságban van”, a tűzeset körülményeit szigorúan kivizsgálják. A tűzről és a lehetséges következményekről Holoda Attila energetikai szakértővel beszélgettünk.

– Magyarországon ez a MOL az egyetlen olajfinomítója. A MOL már bejelentette, hogy hozzányúl a stratégiai készletekhez. Ennyire súlyos a helyzet?

– Nem azt jelentették be, hogy hozzányúlnak, hanem csak azt, hogy megfontolják a stratégiai készletekhez való hozzányúlást. Ez egy fontos üzeme a MOL-nak, része a finomítónak, de nem az egész finomítót érinti. Nem arról van szó, hogy leállt a finomító, csupán csökken a kibocsátási kapacitás. Ezért jelentette be a MOL, hogy jelenleg a belföldi üzemanyag-forgalomra fókuszál. Feltehetően vannak exportkötelezettségei is, de ezeket most háttérbe sorolják, hogy elsősorban a hazai igényeket tudják ellátni. Ezért mondták, hogy megvizsgálják, szükséges-e a stratégiai készletekhez hozzányúlni.

Magyarországon a stratégiai készletek jelenleg 96 napra elegendők: ez feldolgozott üzemanyagot és nyersolajat is jelent arra az esetre, ha például a Barátság vezetékben lenne probléma.

Nagy valószínűséggel a belföldi üzemanyag-ellátásban ez nem okoz gondot. Persze a MOL logisztikáját át kell szervezni. Miután eloltják a tüzet, akkor lehet megállapítani a károk mértékét, és azt, hogy mennyi idő alatt küszöbölhetők ki. Nem mindegy, hogy az érintett berendezéseket teljes egészében cserélni kell-e. Ezért sem tudták még megmondani, hogy egy hét alatt helyrehozható-e, vagy hosszabb idő kell. Egy desztilláló torony sérült meg.

– Azt mondják, hogy ez 40 százalékos kapacitás-kiesést jelent. Ezek szerint ilyen desztilláló toronyból nem csak egy van?

– Nagy üzemről beszélünk Százhalombattán, párhuzamos sorokkal. Az a sor állt le, amelyhez a sérült fő alkatrész tartozik, de mellette ott vannak a más, párhuzamos sorok. Ha a tűz nagyobb kiterjedésű, megelőzésképpen azokat is leállítják, nehogy továbbterjedjen. Újraindítás után felmérik a károkat: ha kisebb alkatrészcserékkel helyrehozható, megoldják, ha viszont új tornyot kell gyártani, az hosszabb kiesést jelent.

– Ez eleve veszélyes üzem, biztosan megvannak a biztonsági protokollok. Tipikusan mi okozhat ilyen hibát, hogy lángokba borul egy egység?

– Ipari tapasztalatom alapján az ilyen meghibásodások többségét valamilyen emberi mulasztás okozza. Nagyon komoly protokoll szabályozza azt is, hogyan tárják fel a hibát és a felelőst. Lehet anyagmeghibásodás is, például szeleptömítés-hiba, ahol kifúj a közeg; ilyenkor azt is vizsgálják, miért nem sikerült korábban leállítani. A MOL-nál összetett, magas szintű üzembiztonsági és környezetvédelmi rendszer működik, a térség egyik legjobbja.

Megnézik, hogyan vizsgáztak az automatikus biztonsági és szállítói rendszerek, könnyen lehet, hogy ha ezek nincsenek, nagyobb lett volna a baj.

Hál’ istennek személyi sérülés nem történt. Az ilyen finomítók, főleg éjszaka nagyrészt automatikus üzemmódban működnek, emberi és számítógépes felügyelettel. Feltehetően a vészhelyzeti rendszerek bekapcsoltak. Hogy miért lett mégis ilyen nagy a tűz, azt a vizsgálat tisztázza majd. Az ilyen zavarok, és ez már komoly üzemzavarnak minősül – általában tanulságokkal járnak a jövőre nézve: ha kiderül egy hiba, akkor a rendszert még stabilabbá teszik. A MOL mutatói ilyen téren kiválóak: baleseti, személyi sérüléses és műszaki incidensek szempontjából is jók a rendszereik. De kizárni semmit nem lehet; a meghibásodások jelentős részét valamilyen figyelmetlenség okozza, ugyanakkor előfordulhat ritkán anyag- vagy szelephiba is.

– A repülőtereknek saját, speciálisan kiképzett tűzoltóságuk van, szigorú normaidőkkel az oltás megkezdésére. Ilyen protokollok vannak az olajfinomítóban is?

– Van saját tűzoltóság, ők a finomító területén vannak és azonnal megkezdik a beavatkozást. Információim szerint most is azonnal elkezdték az oltást és a tűz lokalizálását. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy ne terjedjen tovább a tűz, és ki kell zárni a személyi sérülés lehetőségét. Ez az állomány felkészültségben és eszközökben komolyabb, mint egy városi tűzoltóságé: a veszélyesség miatt nagyon erős csapat van ott.

– Hogyan oltottak? Gondolom, hagyományos módszerekkel nem lehet. Mi a speciális technológia?

– A vizet ilyenkor elsősorban hűtésre használják, hogy ne hevüljenek tovább a környező berendezések. Az oltás általában habbal történik: el kell zárni az oxigén utánpótlását, hogy az égés megszűnjön. A víz a hűtést szolgálja, mert ha egy másik, túlhevült berendezés eléri a gyulladási hőmérsékletet, az lángra kaphat. A beavatkozó személyzetet is hűtik, miközben speciális védőruhában dolgoznak, mert nagyon magas hőmérséklet alakul ki.

– Hány fok lehet ott, ahol a tűzoltók dolgoznak?

– Pontos értéket nem tudok, de akár több száz fok is lehet.

Az ottani tűzoltók felkészültsége kiváló, folyamatosan gyakorolnak, és komoly technikai eszközökkel rendelkeznek.

Ezért mondtam, hogy az ellátottságuk erősebb, mint egy nagyobb városé. Sok járművük van, de a nagy kiterjedés miatt ilyenkor meg szokták mozgatni a budapesti, érdi és más környékbeli egységeket is.

– Tehát a saját állomány végzi a kifejezetten szénhidrogéntüzek oltására szakosodott feladatokat, a hívott egységek pedig a lokalizálási, hűtési munkákban segítenek?

– Így van. A külső egységek körbehűtik a rendszert, és segítenek a kevésbé specializált feladatokban. A helyreállítás időt igényel, de ha a tüzet habbal és más oltóanyagokkal „nullázzák”, onnantól nincs további veszély.

– Az ellátásbiztonsággal kapcsolatban: a MOL-nak ott van még a pozsonyi finomító. Onnan ki tudják egészíteni a magyarországi ellátást?

– Természetesen. A két nagy finomító egy supply chain rendszerben működik. Százhalombattán magasabb és jobb a dízel-kihozatal, ezért Szlovákiát rendszerint innen látják el dízellel, míg a benzin-kihozatal a pozsonyi finomítóban jobb, tehát főként onnan látják el benzinnel Magyarországot is. Azaz nem úgy van, hogy minden magyarországi kúton lévő üzemanyag Százhalombattáról jön: a rendszert összehangolják. Ha a pozsonyi finomítóban tudnak kapacitást növelni, megteszik, és ezzel kisegítik a teljes üzemanyag-ellátást.

A MOL nemcsak e két országban rendelkezik hálózattal, Szerbiában is, Horvátországban is, a csoporthoz tartozó INA révén, és az INA is besegíthet, ha szükséges.

Csoportszintű programozás és optimalizálás van: ha a három finomító közül bármelyikben hiba adódik, a másik kettő tud kapcsolódni.

– Ennek fényében a MOL nyilatkozata, miszerint most a hazai ellátásra koncentrálnak, hogyan értelmezendő? Ha összehangoltan működnek, a szlovákiai ellátás is „hazainak” számít, ha a MOL-tól érkezik?

– A MOL feldolgozott üzemanyagot Nyugat-Európába és máshová is exportál, nemcsak oda, ahol saját kút-hálózata van. Ilyen esetben viszont a saját hálózatra fókuszál, beleértve a szlovákiai, szerbiai, romániai rendszert is. Ha szükséges, az adott országban más cégek finomítóiból is vásárolhatnak. Alapvetően törekszenek rá, hogy saját termékkel lássák el például a romániai kútjaikat, de ha Romániában, például Ploiești környékén több finomító elérhető, és onnan is beszerezhetnek, és akkor nem innen szállítanak.

– A benzinárra lehet-e ennek hatása Magyarországon?

– Biztos vagyok benne, hogy nem. Az ilyen jellegű műszaki problémák nem szoktak közvetlenül megjelenni az árban. Ha tartós és nagy mennyiségű kiesés lenne, a kereslet-kínálat hatásaként elképzelhető lenne némi emelkedés, de az árakat sokkal inkább a régiós termékjegyzési árak befolyásolják.

– Végül: a politikai helyzet ismert. Az Északi Áramlatot annak idején felrobbantották. Magyarország különutas energiapolitikáját több ország hangosan rosszallja. Kizárható-e, hogy akár nem állami, de valamilyen szimpatizáns terrorszervezet részéről szabotázs történt?

– Kizárni soha semmit nem lehet, de a százhalombattai finomító őrzés-védelmi rendszere rendkívül szigorú, szinte katonai szintű. Ha erre utaló jel lett volna, azt azonnal kommunikálták volna kormányzati, vagy MOL-szinten.

Első körben ezt a lehetőséget kizárnám.

Soha ne mondjuk, hogy soha, de ha lett volna bármilyen jel, legalább utalást tettek volna rá; így ezt ebben a helyzetben vissza lehet utasítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Nemzeti Menet: itt vannak a legjobb fotók Magyar Péterék október 23-i rendezvényéről
Táblákkal üzentek a hatalomnak az emberek, akik a szakadó esőben egymás ernyői alá álltak. Volt, aki könyvet tartott a mellette álló feje fölé. Magyar Péter fáklyák fényénél fejezte be a beszédét.


Már javában zajlik az üzengetés arról, hogy Orbán Viktorék Békemenetén, vagy Magyar Péterék nemzeti Menetén voltak-e többen. Az biztos, hogy röviddel egymás után két olyan tömegrendezvény zajlott október 23-án Budapesten, ami egyenként is több tízezer embert mozgatott meg.

A Tisza Párt rendezvénye akkorára sikerült, hogy a tömeg eleje már beért a Hősök terére, míg a vége el sem indult a Deák térről. A jó hangulatú csoportot az sem zavarta meg igazán, hogy nem sokkal a pártvezér ünnepi beszéde előtt zuhogni kezdett az eső. Az emberek egymás esernyője alá bújva kerestek menedéket, de volt, aki egy becsomagolt könyvet tartott a mellette álló feje fölé.

Magyar Péter beszéde már sötétben ért véget, ekkor a tér jelentős részén fáklyák és gyertyák tették még bensőségesebbé a hangulatot.

A Nemzeti Menetről készült legjobb fotóinkat itt láthatjátok:


Link másolása
KÖVESS MINKET: