SZEMPONT
A Rovatból

Csepregi Zsolt: Ez a mostani tűzszüneti megállapodás a következő órákban meg fog állítani egy két éve tartó háborút

Rövid távon Izrael és a Hamász érdeke is az volt, hogy megállapodjanak - mondja a közel-kelet szakértő. Hosszabb távon viszont egyelőre nem látszik, hogyan köthetnek kompromisszumot. Egy zavaros, összetett békefolyamat jön, amit sok szereplő szeretne kisiklatni.


Csütörtök este tömegek ünnepelték Izraelben az utcán, hogy esély nyílt az utolsó túszok hazatérésére a Hamász fogságából. Donald Trump szerint jövő hétfőn vagy kedden a terrorszervezet átadhatja a még 20 élő túszt, cserébe 250 életfogytiglani büntetésre ítélt palesztin fogolyért, valamint 1700 további fogvatartottért. 24 órán belül tűzszünet lép életbe, az izraeli erők pedig visszavonulnak, és Gáza nagyjából fele marad ellenőrzésük alatt. A hétvégén Trump Egyiptomba utazik a megállapodás aláírására, amely 20 pontos béketervének első pontjairól szól.

A többi rész még nehéz tárgyalások témája lesz, a terv szerint ugyanis a Hamásznak vállalnia kellene, hogy teljesen lefegyverzik és semmilyen módon nem vesz részt Gáza irányításában. A területet egy palesztin bizottság irányítaná, egy úgynevezett Béketanács felügyelet alatt, amit Trump és Tony Blair vezetne. A béke fenntartását és a palesztin rendőrök kiképzését pedig nemzetközi katonai erőre bíznák, amiben a környező arab államok, az Egyesült Államok és más államok kapnának szerepet. Gázát újjáépítenék és megreformálnák a Palesztin Hatóságot, amivel megteremthetnék a palesztin államiság feltételeit. Mennyi esély van minderre? Csepregi Zsolt kül- és biztonságpolitika szakértővel beszélgettünk.

– Mennyire lesz tartós a most elindult békefolyamat?

– Én nem gondolom, hogy ez tartósnak tekinthető, két okból. Az egyik, hogy rövid távon Izraelnek érdeke volt, hogy a polgárait hazahozza. A Hamásznak pedig, hogy a legfontosabb utolsó állásait a Gáza városában megmenekítse az izraeli szárazföldi offenzívától. És nem csak a már eddig, a nyár vége óta tartó offenzívától, hanem Donald Trump amerikai elnök azt is ígérte, hogy ha a Hamász ezt a megállapodást visszautasítja, akkor minden korábbiaknál nagyobb intenzitású katonai offenzívát indíthat Izrael. Tehát

mindkét félnek rövid távú érdeke az a megállapodás.

Viszont hosszú távon Izrael ragaszkodik a Hamász teljes lefegyverzéséhez, és ahhoz, hogy kizárják a Gázai-övezet irányításából. A Hamász pedig ahhoz ragaszkodik, hogy Izrael teljes mértékben vonuljon ki a Gázai övezetből és ne avatkozzon be ott a biztonsága érdekében. Ezek olyan pontok, amikben egyelőre nem látszik, hogy hol lehetne megtalálni a kompromisszumot a felek közt. Ez az egyik oldal. A másik pedig az, hogy több kisebb palesztin, meg nem palesztin terrorszervezet, amelyek inkább az Iszlám Államhoz tartoznak, azok nem fogadták el a tűzszüneti megállapodást.

Számos olyan szereplő van, amelyeknek célja ezt a megállapodást felrúgni,

és ezek a szereplők, kiegészülve valószínűleg olyan Hamász terroristákkal, akik egyénenként vagy terrorsejtekként nem fogadják el ezt a megállapodást. Nekik a céljuk az lesz, hogy terrortámadásokat, drón és rakétatámadásokat kövessenek el, hogy ezt a tárgyalási folyamatot teljesen kisiklassák.

– Egy hete Netanjahu az ENSZ-ben még azt mondta, soha nem lesz palesztin állam, nem hagyják, hogy egy "terrorállamot" lenyomjanak a torkukon. A Hamász sem tűnt úgy, hogy meghátrálna. Mitől fordult ilyen gyorsan ekkorát a világ?

– Három fontos szempontot emelnék ki. Az egyik, hogy az izraeli csapatok Gázavárosban tartózkodnak, a Hamász utolsó nagy erődített állásai körül. Több százezer ember elhagyta Gázavárost, tehát

olyan helyzet alakult ki, ami önmagában a Hamásznak rendkívül fenyegető volt, azokra a maradék terroristákra, akik ott voltak.

Onnantól kezdve, hogy Donald Trump kijelentette, hogy szabad kezet ad Izraelnek, függetlenül mindenfajta egyéb nemzetközi nyomásgyakorlástól, hogy a gázavárosi offenzívát befejezze bármilyen eszközzel, a Hamásznak rendkívül kicsiny mozgástere maradt. A másik az, hogy Izrael nemzetközi helyzete rendkívüli mértékben romlott az elmúlt egy hónapban, részben amiatt, hogy számos nyugat-európai ország, Franciaország, Nagy-Britannia elismerte a palesztin államiságot, és bár Németország olyan nyilatkozatokat tett, hogy ennek még nincs itt az ideje, de ebben benne volt az is, hogy de hamarosan eljöhet, ha Izrael Gázavárosban végrehajtandó offenzívája egy bizonyos üléshatáron túlmegy. Mindez kiegészült azzal, hogy Németország részleges, Spanyolország pedig teljes fegyverembargót vezetett be Izraellel szemben. Ráadásul Izrael légicsapásokat mért Katar fővárosában a Hamász politikai vezetőire, egy olyan országban, ahol a Közel-Kelet legnagyobb amerikai tengerészeti bázisa van, ezzel

Washingtonban is kialakult egy olyan hangulat, hogy most már véget kell vetni ennek, és nyomást kell gyakorolni Benjamin Netanjahu miniszterelnökre.

Ráadásul az izraeli kormánynak haza kellett már hozni a túszokat, hogy legalább a Netanjahu kormányra nehezedő egyik nyomás enyhüljön. Onnantól kezdve, hogy a túszok hazaérkeztek, nincs nagyon erős nyomás Izraelen, hogy további kompromisszumokat kössön a Hamásszal. Innentől kezdve a Hamásznak elfogytak a legfontosabb adu ászai Izraellel szemben, bármennyire is cinikusan hangzik ez így. Tehát mostanra már minden szereplőnek érdeke lett az, hogy legalább egy rövid távú deeszkaláció megtörténjen. De ez nem jelenti azt, hogy a hosszú távú megállapodáshoz sokkal közelebb kerültünk volna.

– Mennyire gyengült meg a Hamasz?

– A Hamasz-paradoxon az, hogy a Hamasz mindenhol létezik és sehol se. Ezzel azt akarom mondani, hogy terrorista gerilla sejtekként gyakorlatilag mindenhol ott van, ahonnan éppen eltűnik az izraeli járőr a Gázai-övezet meghódított részein. A Hamász részt vesz a segélyszállítmányok eljuttatásában és pénzt kér érte, visszaél vele, toborozza a fiatalokat. A Hamásznak a létszáma nem csökkent nagymértékben.

A különbség csupán az, hogy már nem veterán harcosok, hanem gyerekek kezébe adnak gépfegyvert, így próbálják feltölteni a saját soraikat.

Tehát minőségileg hatványozott mértékben degradálódott a Hamász ereje. Még mindig körülbelül 20 ezer főre becsülik a Hamász fegyvereseit a Gázai-övezetben, míg a háború indulásakor ennek a kétszerese volt. Azonban minőségben sokszoros a csökkenés.

Tehát a terrorszervezet azon, gyakorlatilag hadsereghez mérhető képességei, amik megvoltak, a háború kitörését követő egy éven belül megszűntek. A rakétaindítási kapacitásait az izraeli haderő teljes mértékben felszámolta.

– És mi a helyzet az alagútrendszerrel? Mennyire sikerült ezt felderíteni, és milyen tartalékok lehetnek ott?

– Gázaváros kivételével elvileg nagyrészt sikerült megsemmisíteni, illetve legalább olyan mértékben használhatatlanná tenni, hogy hosszú ideig ne lehessen használni. A Hamász minden infrastruktúráját felszámolni csak évekig tartó megszállással lehetne. Erre az izraeli haderő képes lenne, de nincs meg a politikai akarat. Valószínűleg

a Hamász teljes megsemmisítése mindig is irreális háborús cél volt az izraeliek részéről,

az alagútrendszer is valamilyen mértékben meg fog maradni. Az más kérdés, hogy nem mindegy, hogy ott Jeruzsálemet vagy Haifát elérő rakétákat tárolnak, vagy pedig csak tucatnyi 18 éves fiatal gépfegyveres van benne. Azt gondolom, hogy az izraeli politikai és katonai döntéshozók elfogadták azt, hogy valamilyen formában a Hamasz meg fog maradni, akár az alagútrendszerekben is, a Gázai övezetben. Azzal tudnak mit kezdeni, hogy az övezet, és maguk az alagútrendszer megmaradt részei ne jelentsenek már olyan fenyegetést Izraelre nézve, mint amit a 2023. október 7-ei támadás során el tudtak jelenteni, de teljesen nem fogják tudni felszámolni. Ez egy 2 millió ember által lakott terület, annak a tartós megszállására Izrael nincs felkészülve.

– Minden olyan esetben, amikor nincsen totális győzelem, mind a két fél megtalálja azokat a szempontokat, hogy miért ünnepelje magát győztesként. Netanjahu is megerősítheti a pozícióját, de ott vannak a kormányában a szélsőjobboldali koalíciós partnerek...

– A koalíciós partnerei nem üdvözölték a mostani tűzszüneti megállapodást. Hosszú távon a tőle jobbra álló politikai erők nem érdekeltek Netanjahu politikai túlélésében, ők a választásokra pozícionálják magukat. Bármi történik, 2026-ban választások lesznek Izraelben. Az ellenzéknek pedig nyilván az a célja, hogy ők kerüljenek hatalomra Netanjahuval szemben. Netanyahunak még a kritikusai is elismerik, hogy a regionális háborút hihetetlen mértékben megnyerte. Tehát

azt a háború, ami Irán és a kliensei ellen kibontakozott az október 7-i 2023-as támadást követően, azt Izrael megnyerte és egyértelműen Törökország mellett a Közel-Kelet regionális katonai hatalmaként emelkedett föl,

amelyik Teheránt szabadon képes bombázni, ha ezt úgy kívánja. Másik oldalról viszont nem sikerült a Hamászt legyőzni, ami érdekesen mutatja, hogy mennyire komplexek a modern háborúk, hogy egy több tízmilliós országot le lehet győzni, de egy néhány tízezer főből álló terrorszervezetet pedig nem.

– Irán ellenérdekelt ebben a békében. Be tud kavarni a folyamatnak?

– Mindenképpen. Egyrészt azon keresztül, hogy a különböző kliensei intéznek támadásokat. Például a jemeni húszik sem fogadják el ezt a megállapodást, ami a saját szempontjukból logikus, hiszen ők semmit nem kapnak ebben a megállapodásban. Tehát ők valamit szeretnének azért cserébe, hogy beszüntessék a támadásokat Dél-Izrael és a vörös-tengeri hajózással szemben. Ez az egyik. A másik pedig, hogy Irán igyekszik újjáépíttetni Libanonban a Hezbollah szervezetét, részben arra a narratívára építve, hogy a Hezbollahra szükség van Libanonban azért, hogy harcoljon Izraellel szemben, miközben a libanoni kormány és hadsereg le akarja fegyverezni a Hezbollahot. Harmadrészt pedig a kérdés az, hogy mennyire maradt meg még Iránnak a befolyása a gázai övezetben, a palesztin szervezetnek meg Ciszjordániában. Itt a Hamász mindig is nagyon összetett kapcsolatban volt Iránnal, mivel fegyveresen és anyagilag támogatást kapott, de például a szíriai Aszad-kormánnyal szemben határozta meg magát a szíriai polgárháború kitörése után, gyakorlatilag szembe helyezkedve Iránnal.

Iránnak a palesztin Iszlám Dzsihád volt a legközelebbi eszköze a Gázai-övezetben, amelyik első körben nem fogadta el a mostani tűzszüneti megállapodást, viszont a tegnapi napon már óvatosan üdvözölte.

Tehát kérdéses, hogy ők hogy hosszú távon érdekeltek-e egy újabb eszkalációban, megpróbálva a Hamász megüresedett, vagy nem megüresedett helyét elfoglalni. Iránnak ez nehéz szituáció, mivel minden a Hamásznál meg a palesztin iszlám Dzsihádnál is radikálisabb terrorszervezet a Gázai-övezetben, az már az Iszlám Allam, ami viszont a síitákat viszont, akik Irán többségét alkotják, eretnekeknek és megölendő személyeknek tartja. Azaz

nagyon nehezen tudna Irán a Hamásznál radikálisabb palesztin terrorszervezetekkel együttműködni, de abban biztosak lehetünk, hogy Irán megpróbál újra befolyást nyerni a palesztin szervezetek között.

Már csak azért is, hogy saját magának legyen tárgyalási alapja, amikor például az ellene szeptember végén újra bevezetett szankciókról próbál tárgyalni.

– A két évvel ezelőtti október 7-i terrortámadás összes kitervelőjét sikerült Izraelnek elkapni és likvidálni?

– Nem, de a vezetőket igen, tehát gyakorlatilag a Hamasz katonai szárnyát teljes mértékben lefejezték, ez több szintre visszamenőleg sikerült. Azt azért megjegyezném, hogy még a legpacifistább ellenzéki párt vezetői sem gondolják úgy, hogy a tűzszüneti megállapodás megkötné Izrael kezét abban, hogy célzott likvidálásokat hajtsanak végre. Ezt érdemes látni az izraeli biztonsági gondolkodásban. Ez a korábbi terrortámadásokat követően is így volt, és még a hidegháború alatt is. Ezeket a személyeket nem felejti el Izrael.

– Nagyon érdekes Tony Blair jelölése ebbe a békefolyamatot ellenőrző tanácsba. Talán az északír békefolyamatban meglévő esetleges tapasztalata vagy rálátása miatt jelölhették őt? Ott is egy terrorszervezet lefegyverzése és átalakítása volt az, ami elvezetett a tartós békéhez.

– Valószínűleg Tony Blairnek a jelölése Washingtonban, meg nyugati fővárosokban tűnik jó ötletnek. Nagy nemzetközi kapcsolatrendszere van, nyilván van tapasztalata is, de ha a nemzetközi felek olyan megoldásokat próbálnak alkalmazni a Közel-Keleten, amik adott esetben Európában vagy a világ más térségeiben beváltak, akkor annak kevés az esélye, hogy a gázai körülmények között is működjenek. Vannak párhuzamok nyilván aközött a helyzet között, amit Tony Blair ismert meg Észak-Írországban. De inkább a személyes tekintélye miatt kérhették fel.

Ez a megállapodás nem jöhetett volna létre egy hatalmas nemzetközi nyomás nélkül mind a Hamászra, mind Izraelre.

Tehát itt a nemzetközi közvetítő felek addig szorították a két harcoló oldalt a sarokba, ameddig egyszerűen egyiküknek sem volt esélye kibújni a rövidtávú megállapodás alól. Ebben van egy Tony Blair-szerű tapasztalt politikusnak szerepe.

– Trump közelebb került a vágyott Nobel-díjhoz?

– Azt gondolom, hogy igen. Annak ellenére is, hogy én szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy Gázavárosban majd milyen újjáépítés fog következni rövid távon, meg maga a Gázai-övezet mennyire lesz integrált a régiós gazdaságba. Viszont az tény, hogy ez a mostani tűzszüneti megállapodás, ha minden igaz, akkor a következő órákban meg fog állítani egy két éve tartó háborút.

Ez akkor is nagyon jelentős dolog, ha ez nem egy olyan béke, mint a második világháborút lezáró, amikor aláírják, és utána elindul az újjáépítés.

Ez ennél sokkal zavarosabb, összetettebb folyamat lesz.

– Van-e esély Gáza újjáépítésére? Oda nagyon komoly befektetők kellenek. Kialakulhat-e olyan politikai környezet, hogy legyenek olyan befektetők, akik oda mernek befektetni? Egyáltalán: van esély arra, hogy Gázát újjáépítsék?

– Szerintem igen, mégpedig azért, mert szimbolikusan, politikailag, ha gazdaságilag nem is feltétlenül, de a Gázai-övezet újjáépítése az több regionális hatalom számára rendkívül fontos. Törökország is fel akarja mutatni, hogy valójában ő az, amelyik a régióban a valódi jót tudja elhozni az arab államoknak. Még ha nem is feltétlenül érdekeltek abban, vagy nem feltétlenül van minden eszközük ahhoz, hogy a Hamászt megsemmisítsék, de ahhoz valószínűleg van erejük, hogy legalább rá tudják bírni arra, hogy ne akadályozza meg Gáza újjáépítésének az elkezdését. Önmagában Gázaváros felépítése nem feltétlenül éri meg anyagilag, mert nem valószínű, hogy néhány éven belül az egy új Szingapúr lenne belőle. Viszont

ez egy olyan újjáépítési és békeprojekt, amiből senki nem maradhat ki, mert aki kimarad, az nem vesz részt a narratíva szempontjából a legfontosabb regionális projektben, ami a Közel-Keleten zajlik a következő években.

Azt gondolom, hogy török-öböl-arab versengést fogunk látni. Aki a Gázai övezetben fel tud építeni mondjuk egy víztisztító üzemet, és azt átadják, az olyan garantált nemzetközi rivaldafényt fog kapni, amit nem kapna, ha ugyanez Líbiában épülne fel, bármilyen paradox dolog ez. Tehát rendkívül érdek fűződik ahhoz, hogy igazából megtörténjen az újjáépítés.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Csepeli György: Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt
A professzor szerint a megfélemlítés kis falvakban működhet, de a városokban nem ér célt. A politikai ügyek mögött szerinte más cél is lehet.


Csepeli György szociálpszichológus a Népszavának adott interjúban arról beszélt, hogy

a megfélemlítés csak korlátozottan lehet eredményes.

Úgy véli, ez leginkább kis településeken hatásos, ott, ahol az emberek közvetlen megélhetése kerülhet veszélybe, de a városokban szerinte nem működik.

A szakember szerint a hatalom különféle közvetett eszközökkel élhet. Példaként említette Molnár Áron színész esetét, akinek a közösségi médiás tevékenysége alapján küldött felszólítást a NAV.

Csepeli szerint azok is fenyegetve érezhetik magukat, akik állami, önkormányzati vagy egyházi intézményekben dolgoznak.

A civil szervezeteket és az önkormányzatokat pénzmegvonással lehet befolyásolni, de a rendőrség és az ügyészség is szerepet kaphat, ahogyan azt a Magyar Péter és Dobrev Klára ellen indult ügyek is mutatják. Csepeli úgy látja, a már ismert megfélemlítési módszerek gyakoribbá válhatnak, mert enélkül a hatalom attól tarthatna, hogy gyengének látszik.

Szerinte a fenyegetések célja elsősorban az, hogy a kormány hívei úgy érezzék, a hatalom kézben tartja az irányítást.

Úgy fogalmazott: „Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi Mátyás már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt.”

A Szőlő utcai javítóintézet ügye kapcsán kilátásba helyezett „megtorlás” sem egy átgondolt stratégia része – véli Csepeli –, inkább a kormánypárti szavazóknak szóló üzenet.

A Szuverenitásvédelmi Hivatalt nem tartja hatékony eszköznek.

A professzor szerint a fenyegetés akkor ér célt, ha azt, akit meg akarnak félemlíteni, valóban el is éri.

A Budapest és Pécs Pride példája alapján úgy látja, ezek a fenyegetések hatástalanok maradtak,

és ezt a sajtó és a közösségi média is egyértelművé tette azok számára, akik nem voltak jelen.

Csepeli úgy gondolja, hogy a 2026-os választások közeledtével bizonytalan hatósági vezetők inkább kivárnak. Ez viszont növeli azok kockázatát, akik ellenállnak.

A professzor korábban arról is beszélt, hogy „a tudatlan tömeg hiszékeny, a bolondok hajóján a konteó olyan, mint baktériumnak a húsleves.”

Akkor azt mondta, az iskolarendszer jelenleg nem készít fel a hamis állítások felismerésére.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Varga Judit visszatérésének lebegtetése arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert
Az elemző nem tartja valószínűnek, hogy tényleg politikai pozícióba is helyeznék a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi minisztert, mert annak nagy kockázatai lennének a Fideszre nézve is, amely ráadásul ismét a gyermekvédelmi ügyekkel küzd.


Gulyás Gergely a jövő héten találkozik Varga Judittal, hogy személyesen kérdezze meg tőle, mit gondol a visszatéréséről. A miniszter ezt a Kormányinfón árulta el. A Fideszben egyre többen beszélnek arról, hogy terveik vannak a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi miniszterrel, akiről Orbán Viktor a nyáron azt mondta, ritkán bukkan fel olyan született tehetség, mint ő, és 4-8 év múlva képes lett volna az országot vezetni. „Juditban miniszterelnöki képességek voltak” - fogalmazott a kormányfő. Magyar Péter Varga Judit esetleges visszatérésének hírére úgy reagált, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”, de azt tudja, hogy „Varga pontosan érzi, mi a három gyermekünk érdeke”.

Miért próbálja a Fidesz visszahozni Varga Juditot, kockáztatva azt, hogy újra reflektorfénybe kerül a kegyelmi botrány? És mennyit árthattak a pártnak az elmúlt hetek gyermekvédelemmel kapcsolatos botrányai: a bizonyíték nélküli Zsolti bácsizás, és a Szőlő utcai javítóintézet volt igazgatójával kapcsolatos rengeteg megválaszolatlan kérdés? Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk.

– Mennyi az esélye Varga Judit visszatérésének?

– Most úgy érzem, hogy inkább nem merik meglépni, mint igen, de provokációnak simán jó. Ugyanis abban a pillanatban, ahogy Varga komoly politikai szereplővé válna, olyan kérdéseket tenne fel neki a magyar nyilvánosság, amelyek Magyar Pétertől függetlenül a kormány számára kellemetlenek. Mi van a végrehajtókkal, a végrehajtói kamara maffiaszerű működésével? Hogyan adtak át döntéseket az államtitkárnak, és milyen módon vettek részt benne? Mi a helyzet a Pegazus-szoftverrel, a lehallgatott magánemberekkel szembeni állami jogsértéssel? És ott van a kegyelmi ügy maga: miért írta alá? Ezeket a kérdéseket a Fidesznek nem érdeke kinyitni.

– Az miért érdeke, hogy Varga Juditról, mint visszatérőről beszéljenek?

– Arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert ezzel a dologgal: a volt felesége hiteles állításokat tehet Magyar Péter személyiségével kapcsolatban.

Varga, még ha nem is kerül vissza semmilyen pozícióba sem, jelenlétével tud Magyar Péterről beszélni.

Ha visszalépne egy hivatalos politikai pozícióba, akkor újságírók fogják kérdezni nap mint nap.

– A minden bizonyítékot nélkülöző „Zsolti bácsi” történet talán kezd elcsendesedni, de magának a Szőlő utcai ügynek is sok tisztázatlan pontja van. Sokat veszíthet ezzel a Fidesz?

– Ez a téma a magyar társadalom számára elfogadhatatlan, függetlenül attól, hogy jobbról vagy balról nézik: a gyermekekkel szembeni szexuális abúzust a legtöbben nagyon egyértelműen elítélik. Ha ez egy állami intézményrendszerhez kötődhet, ahol az állam felelős a gyerekekért, és esetleg kormányzati politikusokhoz is, az a kormány számára felmérhetetlenül veszélyes. Láttuk a parlamentben, hogy Semjén Zsolt azért állt fel, mert Simicskó István a Fidesz és a KDNP nevében nem védte meg eléggé őt. A kormánypártiak igyekeznek a lehető legtávolabbra tolni maguktól az ügyet; később olyan radikális nyilatkozatok is elhangzottak, amelyekkel igyekeztek maximális távolságot tartani: halálbüntetésről, négyrét vágásról, kasztrálásról beszéltek.

Ennek a gyermekvédelmi ügynek valószínűleg jóval nagyobb a látenciája: nem tudjuk, ki mikor áll elő új tanúval vagy információval.

Ez az ügy nem egy egyszerűen lezárható történet, bármikor egy új információ újra aktualitást adhat neki.

– Múlt vasárnap megszólalt a Kossuth téri tüntetésen Látó János is, de semmi konkrétumot nem mondott az üggyel kapcsolatban.

– Látó János szerepe egyelőre mellékszál, ha fontos elemként került is be a képbe. A lényeg az, mennyire áttekinthető a gyermekvédelmi intézményrendszer. Amíg nem átlátható, addig a kormánypártiaknak nincs olyan pozíciójuk, amiből hitelesen tudnák cáfolni az ellenzék vádjait.

Ha az ellenzék hitelesen mondhatja, hogy a gyermekvédelem nincs biztonságos kezekben, akkor abból sok igaztalan pletyka és vád is elindulhat.

Miközben mindezeket tények is erősítik: tudható, hogy az intézményrendszerből egyes államilag gondozott lányok később, az intézményen belülről szervezett prostitúcióban végezték.

– A héten Jámbor András megpróbálta megemeltetni a napi 1500 forintos fejkvótát, amit a gyermekotthonokban élő gyerekek étkeztetésére forditanak, 4500 forintra. A fideszes képviselők nem szóltak hozzá, hanem leszavazták az egészet. Később a kormánypárt saját ötletként hozta vissza.

– Igen, másnap be is hozták a saját javaslatukat...

– De addig az erről készített 23 perces videó egy nap alatt hatalmas nézettséget ért el.

– A Fidesz sosem fogad el ellenzéki javaslatokat, nehogy az ellenzék kampányolhasson velük. A kormánypárt eddig sem engedett az ellenzéknek olyan ügyet, amivel az ellenzék kampányolhatna. Inkább ők viszik át a javaslatot, csak az úgy lassabb, hiszen reaktív. Azonban ebben az ügyben korábban, Magyar Péter megerősödése óta bármikor léphettek volna, hiszen látható probléma volt.

Az emberek számára sokkal érzékenyebb a gyermekbántalmazás kérdése, mint például egy késés a közlekedésben,

és erre lett volna a kormánypártnak több, mint egy éve, hogy változtasson a helyzeten.

– A Tisza Párt mintha távolabb tartaná magát a témától...

– Igen, mert van saját témája. Viszont lehalkította ez a téma egy időre „a Tisza adót akar emelni” kampányt, ami jót tesz nekik.

– Két hete Závecz Tibor azt mondta, október 23 körül láthatunk méréseket arról, kitől mit vitt, vagy mit hozott például a Zsolti bácsi ügy.

– Az aktuális mérések persze érdekelnek minket, elemzőket, de az embereket talán kevésbé. Sokkal inkább az számít, hogy október 23-án ki hány embert visz az utcára. Az lesz a mennyiségi verseny: Magyar Péter rendezvényein hányan vannak, és Orbán Viktor rendezvényein hányan.

– Orbán Viktornak most nincs szerencséje október 23-ával: az Európai Tanács ülése miatt fél napot nem lesz itt. Ez hátrány lehet?

– Az a fél-, vagy egy óra számít, amikor ő beszél, és az valószínűleg belefér a napba. De a legfontosabb most tényleg az lesz, hogy ki milyen mennyiségben tudja a sajátjait az utcára vinni, hogy ezzel megmutassa az erejét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Farkas András: A Tisza és a Fidesz nyugdíjtervei nagyjából ugyanannyiba kerülnek, de az igazságtalanságokat csak az egyik orvosolná
A Tisza terveivel jobban járnának a szegényebb nyugdíjasok, a 14. havi nyugdíjnak viszont óriási politikai húzóereje van. A baj az, hogy a nyugdíjrendszer 2035-re már így is fenntarthatatlanná válik, pedig az unióban nálunk költik a legkevesebbet nyugdíjakra.


Fél évvel a választások előtt a kampányígéretek elérték a nyugdíjasokat is. Nem lebecsülendő választói tömb, sokan vannak, el is dönthetik a választást. A Tisza párt által kidolgozott rendszerben az átlag alatti nyugdíjasokra koncentrálnak leginkább, legalább részben próbálják reparálni a nyugdíjrendszer igazságtalanságait. A Fidesz erre reagálva bejelentette, hogy ők bevezetnék a 14. havi nyugdíjat.

Mindkét javaslat nagyjából 600 milliárd forintba kerülne, kérdés melyik a vonzóbb a szavazóknak. És persze, hogy miből lesz minderre pénz, főleg hossútávon, a magyar nyugdíjrendszer ugyanis jelenleg is a fenntarthatatlanság felé halad, amit 2035-re, vagyis alig tíz éven belül el is ér, ha semmi sem változik. Farkas András nyugdíjszakértővel beszélgettünk.

– Ha a Tisza és a Fidesz nyugdíjasoknak tett ígéreteit nézzük, melyiknek mi az előnye és hátránya, mennyire megvalósíthatóak?

– Mindegyik megvalósítható, és a nyugdíjasok mindegyiknek örülnének. Attól függ, mennyi pénzt sikerül előteremteni ezekre az intézkedésekre. A TISZA Párt javaslatában a legfontosabb elem, hogy ne lehessen 120 ezer forintnál kisebb öregségi nyugdíjat kifizetni. Ez nagyon sok embernek segítene: jelenleg körülbelül 186 ezer ember kap 120 ezer forint alatti nyugdíjat. A 120 és 140 ezer forint közötti sávban lévőknek speciális plusz emelést adnának, a többieknek maradna a rendes inflációkövető emelés, távlati ígérettel, hogy kormányra kerülés esetén felülvizsgálnák a nyugdíjemelés eljárását is. Emellett minden nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, 200 ezer forint értékű SZÉP-kártyát kapna, a 250 és 500 ezer forint közötti nyugdíjaknál pedig 100 ezer forintos SZÉP-kártya járna. Van több kisebb, kevesebb embert érintő javaslat is, például az ápolási díjak megduplázása. A lényeg viszont:

ha összeadjuk a TISZA javaslatait, nagyjából annyiba kerülnek, mint egy tizennegyedik havi nyugdíj.

Amikor először írtam a TISZA javaslatairól, megkérdeztem az olvasóimat, miért nem inkább a 14. havi nyugdíjat javasolják, amelynek egyszerűbb és erősebb a politikai húzóereje. Ezt a Fidesz felismerte, és bedobta: legyen 14. havi nyugdíj. Korábban ellenzékből is próbálkoztak ezzel, tehát nem idegen tőlük ez az eszköz. A 14. havi nyugdíj esetén három kulcskérdés van. Az első: be tudjuk-e építeni rendszeres elemként a nyugdíjrendszerbe, tehát minden évben járna-e. Ha igen, jön a második probléma: minden évben meg kell találni körülbelül 600 milliárd forintot, és ez az összeg az inflációval nőne. A harmadik: ha egyszerűen lemásoljuk a 13. havit, akkor a nyugdíjrendszer feszültségein nem enyhítünk, legfeljebb a nyomást csökkentjük, mert nem nyúlunk hozzá érdemi elemekhez. Ez önmagában nem ér fel egy nyugdíjreformmal.

– Lehet másképpen is bevezetni a 14. havi nyugdíjat?

– Például úgy, ahogy a lengyelek, ahol pár éve van 14. havi juttatás, és azt a mindenkori átlagnyugdíjnak megfelelő, egységes összegben fizetik. Tehát nem a saját nyugdíj összegével azonos a pluszhavi juttatás, mint a 13. havinál, hanem fix összeg. Ha Magyarországon egységesen, mondjuk 250 ezer forintban állapítanánk meg, mivel nagyjából ennyi most az átlagnyugdíj, és 2,4 millió jogosulttal számolunk, az 600 milliárd forintba kerülne. Ugyanannyiba, mintha „átmásolnánk” a 13. havit a 14. havira, viszont

sok méltányossági problémát kezelne, mert minden olyan nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, és ez a nyugdíjasok kétharmada, jól járna, és arányosabbnak érezné a rendszert.

A magasabb nyugdíjúak sem járnának rosszul, hiszen ők is plusz 250 ezer forintot kapnának. Tehát lehet úgy is adni a 14. havi nyugdíjat, hogy a rendszer méltánytalanságai enyhüljenek, és ne sértse a magasabb nyugdíjjal rendelkezőket sem. Ha ezeket sikerül megoldani, akkor a 14. havi nyugdíj rövid távon pozitív intézkedésként jelenhet meg. Hosszú távon viszont minden járulékfedezet nélküli plusz juttatás a finanszírozási gondokat növeli.

Már most is az a fő probléma, hogy a magyar nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatósága nagyjából 2035-ig látszik biztosítottnak.

Ha pedig ráteszünk évi 600 milliárdos költségvetési igényt, a fenntarthatósági gondok korábban jelentkeznek.

– A hogyanról egyelőre Lázár János is csak annyit mondott, hogy dolgoznak rajta...

– „Keményen dolgoznak.” Ezen valójában nem kell sokat dolgozni: valószínűleg a felső vezetés döntésére várnak.

Ha az lesz a döntés, hogy a 13. havit másolják, az érdemben nem segít a nyugdíjasokon, de óriási politikai húzóereje lesz, ezt nem szabad elfelejteni.

Ahogy a 13. havi is nagyot szólt 2022-ben, amikor először egész havi összegben, a választások előtt két hónappal bevezették. Most is választások előtt állunk. Ha be akarják vezetni, akkor azt 2026 márciusáig van értelme kifizetni. De ahogy mondtam, az igazán támogatható megoldás az lenne, ha a szegényebb nyugdíjasok többet kapnának, mint a magasabb nyugdíjúak.

– Honnan lehet pénzt előteremteni erre?

– A TISZA bejelentette, hogy hatalomra kerülés esetén újra megnyitnák az uniós pénzcsapokat, ami nagy összeget hozhat, belendítheti a növekedést, és ha beindul a gazdaság, lesz pénz sok mindenre. Ez logikus felvetés. A Fidesz esetében, mivel náluk van a költségvetés, és azt írnak bele, ami a politikai céljaiknak megfelel, egy jövő márciusi 14. havi nyugdíj 600 milliárdos igényét simán beírhatják; legfeljebb nő a költségvetési hiány, amivel majd a választások után foglalkoznak.

Összességében Magyarország költi a legkevesebbet nyugdíjakra az Unióban.

A magyar GDP 7,45 százaléka a nyugdíjköltségvetés. Ebből az öregségi nyugdíjakra, azaz a klasszikus nyugdíjakra, a Nők40-re és a hozzátartozói ellátásokra körülbelül 6,5 százalék jut. Ez messze a legalacsonyabb uniós arány, miközben az átlag 10,9 százalék. A 7,45 és a 10,9 százalék közötti különbség jelenleg nagyjából 3000 milliárd forintnyi mozgásteret jelezne, ha az lenne a politikai szándék, hogy legalább az uniós átlagot elérjük. Van mozgástér, de ez politikai prioritás kérdése. A döntéshozóknak viszont meg kell tervezniük, hogy mely területekről csoportosítanak át, hogy a nyugdíjakra többet fordíthassanak.

– A 2022-es választáson a Fidesz inkább egyszeri intézkedéseket jelentett be, például az adóelengedést. Az is megterhelte a költségvetést. Ha most a 14. havi nyugdíjat jelentik be, azt nemcsak 2026-ban, hanem 2027-ben, 2028-ban is ki kell fizetni.

– 2022-ben a 13. havi nyugdíjat vezették be teljes összegben, ami azóta is jár. Ugyanilyen terhelést jelentene most pluszban a 14. havi. Ha a 14. havi 600 milliárd forintja túl sok, azt lehet „szeletelni”, többféle formában bevezetni és kommunikálni. Ilyenkor nagyobb politikai-kommunikációs kötéltánc kell, de kisebb összegű pluszjuttatást is lehet pozitívan eladni. Nem tudjuk, mit terveznek, majd kiderül. Szerintem 600 milliárd forint előteremthető a költségvetésből, mert ez 2,4 millió szavazót érint azonnal kedvezően. Képzelje el:

2026 januárban 3,6 százalékkal emelik a nyugdíjakat (ez szerepel a költségvetési törvényben), utána februárban kifizetik a 13. havit, márciusban pedig jöhetne egy 14. havi bármilyen formában.

Ez erős, gyors egymásutánban érkező pluszjuttatás-sorozat, ami sok, még bizonytalan nyugdíjast gondolkodóba ejthet.

– Ez feladja a leckét a TISZA-nak: az ő rendszerük szofisztikáltabb, de a 14. havi nyugdíj sokkal könnyebben kommunikálható, erősebb húzóerejű.

– Nem is értem, a TISZA miért nem ezt dobta be, hiszen egyszerűbb. Most már nem mondhatják, hogy ők is 14. havit akarnak; ragaszkodniuk kell az egyébként okos javaslatcsomaghoz. Erősen kell hangsúlyozni, hogy ez sok szegény nyugdíjasnak tartósan segít, nem csak egyszeri pluszhavi ellátmány.

Ha például 120 ezerre emelnék a minimálnyugdíjat, az minden hónapban segítene a kisnyugdíjasokon, és a mélyszegénységből is „kiszedi” a nyugdíjasok egy részét, nagyjából egyhatodát.

Ők vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Ha ezt kommunikálják, lehet esélyük, mert nagyjából ugyanannyit költenének rá, mint egy 14. havira. Érdemi eltérés költségoldalon nincs. A feladat: hogyan lehet egy nagyon egyszerű és bizonyítottan erős politikai húzóerejű pluszhavi nyugdíjjal szemben érvényesíteni egy szofisztikáltabb, átgondoltabb javaslatcsomagot. Nehéz játék lesz.

– Mennyire esik latba egy ilyen nyugdíjígéret a választásoknál?

– A 2022-es tapasztalat az, hogy erőteljesen számított. Tizenöt éve a nyugdíjas társadalom kétharmada baloldali szavazó volt. Most körülbelül 25–30 százalék lehet TISZA-szavazó, a többi fideszes. A baloldaliak pedig szinte eltűntek, mert nincs baloldali párt. A friss mérések mutathatják a pontos arányokat, de 2022-ben erőteljesen nőtt a Fidesz támogatottsága az idősek körében, és bár azóta ebbe már beleharapott a TISZA, a 25–30 százalék azonban még mindig csak a fele annak, mint amennyi a Fideszé. Ha ezt most megdobják a 14. havi nyugdíj ígéretével, nagyon komoly feladat lesz a TISZA számára az idősek körében fordítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Másfél-két éve az az állami gyerekvédelem válasza: fogalmuk sincs, hány kisbaba él kórházban” - a TASZ szerint ez égbekiáltó, petíciót indítottak
A gyerekvédelem lényegében összeomlott - mondja a Társaság a Szabadságjogokért szakértője. Hiába próbálnak információkhoz jutni a kórházi rácsos ágyakban élő babákról, akiket ráadásul sokszor szerintük valódi ok nélkül nem engednek a családjukhoz.


Petíciót indított a TASZ a kórházakban élő kisbabák, ügye miatt. Szerintük „a felelős állami szervek semmi érdemi lépést nem tesznek értük, már két éve tétlenül nézik ezeknek a gyermekeknek a tragédiáját.” Nemrég az váltott ki országos botrányt, hogy a Házon kívül bemutatott egy ápoló párt, akik 8 hónapja hiába próbálnak örökbefogadni egy kisfiút, aki három éve él a kórházban.

Bár a kormány tavaly olyan szabályozást fogadott el, ami gyorsítja a kórházban hagyott csecsemők örökbefogadását, ez csak azokra vonatkozik, akikért a szülők hat héten belül nem jelentkeznek. A TASZ szerint azonban a kisbabák jó részéről nem mondtak le a szüleik, szeretnék őket hazavinni, de ezt a gyámhatóság akadályozza, miközben nevelőszülőből is kevés van, így a gyerekek csapdába kerülnek. A civil szervezet azt is évek óta hiába próbálja megtudni az állami szervektől, egyáltalán hány kisbaba él ilyen körülmények között. Boros Ilonával, a civil szervezet jogászával beszélgettünk.

– Miért indították el a petíciót?

– A gyerekvédelmi szakmai körökben már másfél éve köztudott tény, sőt a sajtó is többször megírta, hogy több száz kisbaba él kórházban, családjából kiemelve, de elhelyezés nélkül. A jogszerű gyakorlat az lenne, hogy a kiemelt babák azonnal nevelőszülőhöz kerüljenek, de mára már nincs elég nevelőszülő, a rendszer telített, elfogytak az emberek, így

a gyerekek kórházakban várakoznak, hogy egyszer talán lesz számukra hely. Ez egyértelmű jele annak, hogy az állami gyerekvédelmi szakellátás összeomlott.

Ezért indítottuk el ezt a kampányt, amely tegnap vált nyilvánossá online petíció formájában.

– Azt írják a petícióban, nincsen semmilyen összesítés arról, hány gyermek él gyermekvédelmi ellátás nélkül, kórházakban. Ez hogyan lehetséges?

– Ez teljesen abszurd, nagyon is jogos a kérdés. A Belügyminisztérium, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium, amelyhez ismeretlen okból az örökbefogadási ügyek is tartoznak, mind felelős ezért. Emellett létezik a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság, valamint az Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat központi szerve is. Mindegyiknek tudnia kellene, hány gyerek, hol és miért van kórházban, miért van kiemelve a családjából.Ehhez képest semmilyen adatigénylésre nem válaszolnak, azt mondják, nincs adatuk. Ez lehetetlen, hiszen a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok rendszeresen jelentenek számukra arról, hány gyerek vár kórházban elhelyezésre.

Biztosak vagyunk benne, hogy az adat létezik, csak nem adják ki. Jogilag is nonszensz, hogy másfél-két éve az az állami gyerekvédelem válasza: fogalmuk sincs, hány kisbaba van így kórházban.

Pedig az ő felelősségük lenne tudniuk mindenkiről, intézkedniük, és elhelyezniük ezeket a gyerekeket. Teljesen abszurd, hogy nem adnak erről adatokat. Ezért a sorozatosan elutasított adatigényléseink utány most pert indítunk az állami szervek ellen, hogy kötelezzük őket a válaszadásra.

– Nem lehet, hogy egyszerűen nem is gyűjtenek ilyen adatot, tehát nem titkolják, csak valóban nincs ilyen nyilvántartás?

– Akár így, akár úgy, mindkettő szégyen. Ha nem gyűjtenek adatot arról, ami az ő felelősségük, az éppoly felháborító, mintha gyűjtenék, de eltitkolnák. Másfél éve 300 babáról beszéltünk, ma talán 600-ról, vagy 1600-ról, senki sem tudja. Több száz kisbaba fekszik kórházi ágyban, várva, hogy valaki végre magához ölelje. Ez égbekiáltó.

– Van egy történet, amit önök leírtak: tavaly decemberben egy kislányt azért nem engedtek haza a szüleivel, mert mindkét szülő enyhe testi fogyatékossággal élt. Ez volt az indok?

– Igen.

– Jogosan lehet ilyennel indokolni, hogy egy gyermeket elszakítsanak a szüleitől?

– Természetesen nem. Ezt a történetet részletesen is leírtuk a blogunkon, képekkel együtt. Látszik a képen, ami a gyerekszobában készült, hogy a szülők felkészültek, szeretettel várták a kisbabát, berendezték a szobáját, a kiságy fölé kirakták már előre a kislányuk nevét is. Semmilyen negatívum nem merült fel a szülők kapcsán, csak annyi, hogy

az apának látásproblémája, az anyának csípőproblémája van, amitől kissé biceg. Ennyi volt az indok. Én vittem az ügyet, így láttam a jogi iratokat: más kifogás nem szerepelt.

Nyilvánvalóan jogsértő volt az eljárás, de szerencsére két héten belül, a jogi fellépésünk hatására, a gyámhivatal visszavonta a döntést, és visszaadta a gyereket a szülőknek. Sajnos sok más esetben nem tudunk ilyen gyorsan segíteni, és sok száz kisbaba szülei nem fordulnak hozzánk, így nem tudunk róluk. Az eddig ismert ügyek alapján viszont biztos, hogy rengeteg gyermeket teljesen indokolatlanul emelnek ki.

– Hogyan kerül egy gyerek a gyámhatóság látókörébe?

– Tipikusan a védőnő, és gyakran a családgondozó is találkozik a családdal a terhesgondozás során. Ha bármilyen nehézség, például szegénység, munkahelyi probléma, gyereknevelési gond felmerül, a védőnő vagy a gyermekjóléti szolgálat jelzést tesz a gyámhivatal felé. Ez számunkra, budapesti, magas társadalmi osztályhoz tartozó szülőként talán kevésbé ismerős, de a vidéki, főleg hátrányos helyzetű, roma családoknál mindennapos. A jelzésben szerepel, hogy a gyermek születése mikorra várható, így a gyámhivatal gyakran már előre tudja, mikor születik a baba, és előre jelzi a kórháznak, hogy a gyereket nem engedik haza.

– A szülőket is előre értesítik?

– Igen, de ez nem hivatalos értesítés, inkább folyamatos fenyegetés. A várandósság kilenc hónapját gyakran végigkíséri az a mondat, hogy „ha így marad ez vagy az, nem engedik haza a gyereket”. A család próbál változtatni: munkát keresnek, kifestenek, igyekeznek, de az anyagi lehetőségeiket, körülményeiket nem tudják egyik napról a másikra megváltoztatni.

Így aztán rettegéssel telik a várandósság. Majd megszülik a gyereket, reménykednek, hogy nem lesz baj, de a kórházban közlik velük, hogy a kisbaba marad.

Ilyenkor teljesen eszköztelenek: ha tiltakoznak, az az „együttműködés hiányának” számít, és végül biztonsági őr vezeti ki őket, ha megpróbálnának ellenállni a hatósági döntésnek.

Ismert emberek, akik szintén aláírták a nyílt levelet:

Ábel Anita, Árvai Anita (Veganeeta), Ascher Tamás, Bányainé Mészáros Judi, Borbély Alexandra, Bödőcs Tibor, Cseke Eszter és S. Takács András, Csepelyi Adrienn, Dániel András, Dankó Dániel, Döbrösi Laura, Fancsikai Eszter, Fehér Gábor, Fiala Borcsa, Fluor Tomi, , Geszti Péter, Grecsó Krisztián, Gryllus Dorka, Harcsa Veronika, Hegyi Barbara, Hien, Jakab Juli, Jónás Vera, Karafiáth Orsolya, Kemény Zsófi, Keresztes Tamás, Kondor Domonkos, Kovács Patrícia, Kovalcsik Krisztina, Krajnyik Cintia, László Panna, Linczényi Márkó, Marge, Máté Gábor, Mehringer Marci, Mihalik Enikő, Mihályfi Máté, Molnár-Szilágyi Szilvia, Nyáry Luca, Olasz Renátó, Ónodi Eszter, Palágyi Máté, Pintér Béla,Pongor Barka, Puskás Peti, Rainer-Micsinyei Nóra, Rea Milla, Reisz Gábor, Rév Marcell, Rujder Vivien, Schmidt Sára, Seres Samu, Simon Márton, Steiner Kristóf, Szabó Hédi, Szabó Simon, Szentesi Éva, Szűcs Levente, Tapasztó Orsi, Tatár Csilla, Tenki Dalma, Tisza Kata, Tóth Ágnes, Url Izabell, Vágvölgyi Lilian, Varga Lívius, Visnyei Barbi, Vogel Adrienn

– Ilyenkor nem gondolják át, hogy mi a kisebb kár, ha a gyerek hazamegy egy szegény otthonba, mint ha kórházban marad?

– De, ezt a jogi nyelvezet is „mérlegelésnek” hívja, valóban ezt kellene számba vennie a hatóságnak, hogy mi a gyermek valódi érdeke: szegény, de szerető család, vagy a rideg kórházi környezet. De sajnos nem ez történik.

– Az alapján, amit mond, ez nem egyedi szakmai hiba, hanem egy kialakult, országos gyakorlatnak tűnik. Mit lehet ezzel szemben tenni?

– Mi tíz éve kiemelten foglalkozunk ezekkel az ügyekkel. Minden beérkező esetet megvizsgálunk, és ha jogilag is védhető a szülő álláspontja, tehát például szegénység miatt emelték ki a gyereket, gyakran vállaljuk a képviseletet. Több tucat pert nyertünk már, mert ezek az eljárások jogsértők. De mire a jogi folyamat véget ér, hónapok, néha évek telnek el. Addig a gyerek és a szülő el van szakítva egymástól, ami örökre nyomot hagy.

Ezért indítottunk kampányt most is, ahogy 2016-ban is: hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy ez így nem mehet tovább.

Minden ügyben először mérlegelni kellene, hogy a gyermeknek nem jobb-e mégis a családban maradni, akár a nagyszülőnél, nagynéninél, ha a szülő nem alkalmas. Ehelyett kórházban, magányosan vegetálnak.

– Van valamilyen következménye, ha egy gyámügyes ennyire fontos dologban téved?

– Indítottunk olyan pereket, ahol kártérítést követeltünk a jogsértő döntések után. Sajnos a bíróságok gyakorlata szerint, ha a gyámhivatal formailag helyesen járt el, tehát vizsgálatot tartott és leírta a döntés indokait, akkor nem tekintik kártérítésre okot adó hibának a „mérlegelési tévedést”. A gyámhatóságoknál nem egy ember hibázik, hanem több száz hasonló döntés születik havonta. Ez rendszerszintű probléma. Mi azon dolgozunk, hogy ez megváltozzon.

– Mit jelent az, hogy nincs elég nevelőszülő. Ki lehet nevelőszülő?

– A nevelőszülővé válásnak megvan a jogi protokollja. Nevelőszülői hálózatot tarthat fenn az állam, egyház vagy civil szervezet. A legismertebb a civil fenntartó valószínűleg az SOS Gyermekfalvak hálózata. Az állam feladata lenne, hogy ha azt látja, hogy évek óta csökken a nevelőszülők száma, miközben nő a kiemelt gyerekeké, akkor képzésekkel és toborzással pótolja a hiányt. Ehhez anyagi megbecsülés kellene, de ma a nevelőszülők alulfizetettek. Ráadásul sokukat áthelyezték az állami rendszerből egyházi fenntartásba, gyakran választási lehetőség nélkül, ami sokakat elriasztott. Bár az egyházi hálózatok tagadják, hogy a templomba járás vagy hittan kötelező lenne, de a nevelőszülők beszámolói szerint erősen elvárják. Aki nem jár például templomba, az hátrányt szenved. Ez is oka annak, hogy sokan elhagyják a pályát. A másik probléma, hogy

Magyarországon soha nem képeztek kifejezetten olyan nevelőszülőket, akik traumatizált, bántalmazott vagy pszichés problémákkal küzdő, ahogy mondják: „speciális, vagy kettős szükségletű” gyerekekkel tudnának dolgozni.

Pedig egyre több ilyen gyerek van, tavaly 200-300 olyan esetről tudni, ahol speciális nevelőszülőre lenne szükség, de nincs egyetlen egy sem.

– Közben úgy tűnik, minden negyedévre jut egy eset, ahol nevelőszülő bántalmaz gyereket.

– Ez sajnos természetes következmény. Ahogy csökken a megbecsülés, úgy fogynak azok, akik hivatástudatból vállalják a nevelőszülőséget. Maradnak, akiknek ez az egyetlen megélhetési lehetőség, így a színvonal is csökken. Ezért aztán a fenntartók is egyre alacsonyabb követelményeket támasztanak, mert nincs kit felvenni. Ugyanez igaz a gyerekotthonokban dolgozókra is: ma már semmilyen képesítés nem kell ahhoz, hogy valaki nevelő legyen. Sokszor 8 általánost végzett emberek gondoznak traumatizált gyerekeket. Az államnak vissza kellene építenie a képzési, ellenőrzési és szupervíziós rendszert.

– Mi kellene ahhoz, hogy ez ne így legyen?

– Az államnak, elsősorban a Belügyminisztériumnak és a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságnak újra kellene gondolnia az egész rendszert. Olyan toborzási és képzési programra lenne szükség, amely megfelelő anyagi és szakmai támogatást nyújt a nevelőszülői hálózatoknak, és nem priorizálja az egyházakat sem. A nevelőszülőknek szupervízióra, tanácsadóra, anyagi megbecsülésre, a rájuk bízott traumatizált gyerekeknek pedig pszichológusra, gyógypedagógusra, egyéb szakemberekre lenne szükségük. Ha ezek adottak lennének, biztos vagyok benne, hogy sokkal többen jelentkeznének nevelőszülőnek.

– És mit kellene változtatni a gyámhatóság hozzáállásán?

– A gyámhatóság a kormányhivatal része, fölötte a főispán és végső soron a Belügyminisztérium áll. Felülről kellene szakmai szemléletváltást indítani. Ha felülről jönne egy olyan új szemlélet, amely a gyermekek és családok alapjogait helyezi a középpontban, hangsúlyozza például, hogy

a szegénység nem lehet indok a gyermek kiemelésére,

és ez az elvárás megjelenne a szakmai irányelvekben, az lecsorogna a helyi gyámhivatalok szintjére is. Egy járási ügyintéző azt csinálja, amit körülötte a hivatalban csinálnak, és amit a felettese mond. Ha más lenne a vezetői szemlélet, akkor ahhoz igazodna a helyi gyakorlat is.

– Mekkora bajban van a gyerekvédelem jelenleg Magyarországon?

– A mi álláspontunk szerint lényegében összeomlott. Az alapellátás, és a szakellátás is. Nehéz megmondani, mikor mondjuk ki, hogy „most omlott össze”, de az a pillanat, amikor több száz kisbaba fekszik kórházban, mert nincs hova elhelyezni őket, az már az összeomlás.


Link másolása
KÖVESS MINKET: