HÍREK

Levágatják a hajukat, hogy segítsék a tengerbe ömlött olaj felszívását a mauritiusi lakosok

A japán tengerjáróból már közel ezer tonnányi üzemanyag került a vízbe. A helyiek összefogtak, vízen úszó korlátot építenek szalmából, cukornádlevelekből és emberi hajból.
Címkép: YouTube - szmo.hu
2020. augusztus 12.


Link másolása

Ahogy arról már korábban írtunk, július 25-én egy japán tengerjáró futott zátonyra az Indiai-óceánon, közel Mauritius partjaihoz. A rakomány nélküli hajótest megrepedt, folyamatos olajszivárgást eredményezve. Bár a szivárgást szerdán meg tudták akadályozni, ezidő alatt közel ezer tonnányi üzemanyag került a vízbe. Félő, hogy az ökológiai katasztrófa még nem ért véget ezzel, és a hajótest kettétörik, amivel a megmaradt gázolaj is a tengerbe kerül.

Miközben a kormány nemzetközi segítséget kért a kiömlés visszaszorításához, a helyiek saját kezükbe vették az ügyet, és nekiálltak egy korlát építésének szalmából, cukornádlevelekből és emberi hajból. Mindezt szövetzsákokba és harisnyákba tömködik, annak reményében, hogy ez elnyeli a kiömlött olajat - írja az IFL Science.

„A lakosok több kilométer hosszú, vízen úszó barikádokat készítenek, hogy visszatartsák a kiömlést. Ezeket cukornádlevelekkel készítjük, de hajat is használunk hozzá, mert a haj nagyszerűen felszívja az olajat.”

- mesélte a BBC-nek Joanna Berenger, a mauritiusi parlament tagja, aki szintén levágatta a haját az ügy érdekében.

A haj valóban tökéletes eszköz az olaj felszívására ebben a helyzetben, mivel alapvetően lipofil anyag, vagyis zsírkedvelő (szemben a hidrofil, vízkedvelő anyagokkal).

Ezt jelenti, hogy taszítja a vizet, de hozzákapcsolódik bármihez, ami olajos, mindez pedig nagyon hasznossá teszi az olaj és a víz elválasztásában. Berenger szerint egy kilogramm haj akár 8 liter olajat is képes felszívni.

A tudósok már évek óta támogatják a szőrszálak (mind emberi, mind állati) használatát az olajszennyezések felszívására. Első alkalommal 1978-ban tesztelték, amikor az Amoco Cadiz tartályhajó futott zátonyra a franciaországi Bretagne partjainál, körülbelül 220 880 tonna olajat a vízbe juttatva. Ezt a taktikát a 2004. évi Taylor-olajfolt során ismét alkalmazták a Mexikói-öbölben, a kiömlött olaj azonban még ma sem tűnt el teljesen.



# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Rácsukta a babakocsira a trolibusz ajtaját a szegedi sofőr, amikor az anya fel akart szállni a babájával
Az anya szerint a troli vezetője nem kérdezte meg, hogy megsérült-e a 6 hetes kisfiú a történtek miatt.

Link másolása

Ijesztő élményben volt része egy kisgyermekes nőnek Szegeden: éppen fel akart szállni az egyik trolibuszra 6 hetes kisfiával, amikor az ajtó bezáródott úgy, hogy a babakocsi első két kereke odacsukódott.

Az eset szerda reggel történt az 5-ös trolin. Kis-Szegfű Nóra az RTL Híradónak mesélte el, hogy mi történt:

„Hátrébb húztam a babakocsimat. Meg adtam nekik a teret, hogy le tudjanak szállni, és ahogy szerettem volna felszállni a gyermekkel és a babakocsival a trolira, egy ilyen nagyon enyhe mozdulattal meg kell ilyenkor emelni a babakocsikat, felszálltam volna és a babakocsi első két kerekét hozzá csukta a trolibusz ajtajához, majd el is indult vele a sofőr.”

Az anya kétségbeesetten szorította a babakocsit, kiabálva, dörömbölve próbált jelezni a sofőrnek. Végül az utasok szóltak a trolivezetőnek, aki 1-2 méter gurulás után megállt a busszal. A nő idegességében ingerülten kiabálni kezdett a sofőrrel, aki ezt kikérte magának, majd visszaült a fülkébe és elhajtott. Kis-Szegfű Nóra szerint azt sem kérdezte meg tőle, hogy a baba megsérült-e, vagy hogy tud-e segíteni valamiben.

Az anya panaszt tett a Szegedi Közlekedési Kft-nél, amely az RTL Híradó kérdésére azt közölte, azonnal vizsgálatot indítottak az ügyben, amely azóta is folyamatban van.

Az RTL Híradó riportja:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
„Felbasztad az agyamat, baszd meg!” – Durva vita robbant ki a buszsofőr és egy utas között a BKK egyik járatán
A videó alapján te kinek adnál igazat?

Link másolása

Nagyon durva stílusban üvöltözött egymással egy budapesti buszvezető és utasa, miután a sofőr nem tudott jegyet adni a férfinak, aki ennek ellenére nem akart leszánni – derült ki egy TikTokra feltöltött videóból.

Az eddig már több mint másfél millió megtekintésnél járó felvételen az alábbi párbeszéd hallatszik:

Utas: Mert felbasztad az agyamat, baszd meg!

Buszvezető: Ne basszad az agyamat te sem, húzzál lefele, nem mész/megy sehova!

Utas: Azért, mert neked nem tetszik, attól én nem szállok le! Utas vagyok, jegyet akarok venni, nem adsz jegyet, nem tudok utazni baszd meg, hát mit csináljak?

Buszvezető: Le lehet szállni.

Utas: Nem baszdmegolva kezdtem, de amikor ötödszörre kérek jegyet és nem adsz, akkor mit csináljak?

Buszvezető: Hát honnan az anyám seggéből adjak, ha nincsen?

Ekkor egy utas is közbeszól. A magát biztonsági őrként definiáló férfi (címképünkön) azt mondja a vezetőnek, rendőrt hív, ha nem indul el. Hozzáteszi, hogy a felszálló utas megpróbált jegyet venni, és először kulturáltan szólt a sofőrhöz. Hozzátette: a sofőr hozzon legközelebb több jegyet, oldja meg, mert „ez a dolga”. Erre a sofőr azt válaszolja:

„Nem, az én dolgom az, hogy vezessek!”

A felvétel tanúsága alapján a többi utas a felszállóval ért egyet.

@anonymus089012 #bkv #busz #magyarország #magyartiktok #magyar #foryourpage #fypシ #fyp #foryou #nekedbelegyen❤️ #pusztuljonaforyouba #pusztoljonforyouba #nekedbee #nekedbelegyen #neked #fy ♬ eredeti hang - ANONYMUS089012

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Van olyan diák, aki idén még nem tudott melegvízben fürödni az egyik békéscsabai kollégiumban
A szobák és a folyosók hidegek, az áramot is korlátozottan használhatják – erre panaszkodnak a kollégisták.

Link másolása

„Tisztálkodni csaknem lehetetlen megfázás nélkül”

- ezt írta az RTL Híradónak egy diák, a békéscsabai kollégiumában tapasztalható körülményekre panaszkodott. Nem egyedül: többen is azt állítják, hogy az intézmény fiúknak fenntartott részében gyenge a fűtés, kevés a melegvíz, és áram is korlátozottan áll rendelkezésükre.

Az RTL Híradónak levelet író diák szerint az életük azután vált siralmassá, hogy korlátozásokat vezettek be a kollégiumban.

Például nem lehet használni semmilyen elektromos eszközt a telefontöltőket kivéve, így teát sem tudnak főzni. A hűtőket hétvégére kikapcsolják. A konyhában ki van kapcsolva a gáz, ezért ételt sem tudnak készíteni maguknak, a menzán pedig általában száraz kenyér a reggeli vajjal.

Egy másik diák arra panaszkodott, hogy gyakorlatilag az egész épületben hideg van, mert gyenge a fűtés.

„Rétegesen tudunk felöltözni a hideg ellen, nem szellőztetünk, inkább vagyunk büdösben. A folyosókon is hideg van, meg igazából úgy mindenhol.”

Volt, aki azt mondta, idén még nem tudott meleg vízben fürdeni, ugyanis az csak naponta 30 percig van.

A Békéscsabai Szakképzési Centrum az RTL Híradó megkeresésére azt írta, a melegvízzel kapcsolatos probléma csak eseti jellegű volt, a rendszer korszerűsítése idején, most már biztosított a melegvíz. Azt is közölték, hogy a tanulók által behozott, ellenőrizhetetlen elektromos eszközöket a szobákban eddig sem lehetett használni. Szerintük az épületben a hőfok mindenhol az előírásoknak megfelelő.

Az RTL Híradó riportja:

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Átlagosan 15 százalékkal emelik a fizetéseket a Tescónál, 320 ezer lesz a bruttó alapbér
Március 1-től a munkába járás költségének térítését is megduplázzák azoknak, akik saját gépjárművel mennek a munkahelyükre.

Link másolása

A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fordít az áruházakban és logisztikai központokban dolgozó munkatársai bérére, amely így a tavalyi bérmegállapodáshoz képest átlag 15 százalékkal emelkedik március 1-jétől.

A Tesco-Global Áruházak Zrt., a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu - a modern szakszervezet által közösen kiadott pénteki közlemény szerint sikeresen megállapodtak a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről.

A vállalat 2023-ban is kiegészíti gyermekvállalási és beiskolázási, jubileumi, egészségügyi és szociális elemeket, illetve cafetériát is tartalmazó juttatási csomaggal a munkatársai jövedelmét több mint 4,3 milliárd forint értékben.

A saját gépjárművel történő munkába járás költségének térítését nettó 15 forintról nettó 30 forintra emelik, szintén március 1-től.

A tavaly december 31-én érvényben lévő bruttó 275 ezer forintos alapbér 16,4 százalékkal bruttó 320 ezer forintra emelkedik.

A toborzás szempontjából kihívást jelentő áruházakban - országszerte az üzletek felében - az alapbér emelése mellett megemelik a lokációs pótlékot is, a pótlékkal együtt a bruttó alapbér 360 ezer forintra nő.

Az elérhető maximális jövedelem az átlagos műszakpótlékkal és túlórával, cafetériával, vásárlási kedvezménnyel, valamint lokációs pótlékkal maximum bruttó 447 ezer forintra emelkedik, míg lokációs pótlék nélkül bruttó 407 ezer forint körül alakul.

Link másolása
KÖVESS MINKET: