Lesújtó képet fest a magyar oktatási rendszerről az EU által rendelt felmérés: az iskolák közel felében már matektanár sincs
Magyarországon a pedagógus-ellátottságra egyszerre jellemző a hiány és a pazarlás az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete által kezdeményezett, a T-TUDOK oktatáskutató cég által végzett kutatás szerint, amelynek eredményeit a HVG mutatta be.
A kutatásban megkérdezett intézményvezetők válaszai alapján az iskolák 43 százalékában nincs elég matematikatanár, egyharmadában nincs elég szakmai tanár, természettudományos tanár vagy tanító, egynegyedében pedig nincs elég informatika- és idegennyelv-tanár. Továbbá, az iskolák több mint felében nincs iskolapszichológus, ifjúság és családvédelmi felelős és szociálpedagógus.
A kutatás szerint a tanárhiány kezelésére sok esetben gyakornokokat, pályakezdőket is bedobnak a mély vízbe, gyakori, hogy a pedagógiai asszisztens lép be tanár helyett, mert sokszor a szaktanárok is más órákon helyettesítenek. Ezek a megoldások a felmérés szerint azonban a kedvezőbb körülmények közé tartoznak, szegényebb régiókban már ezek sem állnak rendelkezésre, annyi a betöltetlen állás.
Míg átlagosan az intézmények több mint felében (55%), addig a hátrányos helyzetű iskolák háromnegyedében van betöltetlen álláshely. A hátrányos helyzetű régiókban az országos átlagnál (30%) jóval nagyobb, negyven százalék feletti fluktuációt találunk. A pedagógusképzésben végzettek csak alig valamivel több mint harmada (37%-a) helyezkedett el a diploma után a szakmában.
A felmérés megállapítása szerint a sok kisméretű iskolából álló iskolahálózat, a nagy mennyiségű tananyag és a sok tantárgy miatt az oktatási rendszer pazarló. Magyarországon minden második általános iskola a 150 gyereklétszám alatti kategóriába esik.
A kutatást végző intézet szerint a hatékony és eredményes oktatási rendszer kialakításához
- biztosítani kell a megfelelő színvonalon és mennyiségben a pedagógusokat, amihez drasztikusan meg kell emelni a béreket,
- hatékonyabb iskolahálózati ellátottságra van szükség,
- és helyre kell állítani a pedagógusszakma presztízsét a minőségi pedagógusképzés és a szakmai autonómia biztosításával.