Hidrogénnel és napenergiával működő akkumulátorok tehetik környezetbaráttá a repülést
A hidrogén, a legkönnyebb és legtöbb helyet igénylő elem, kilogrammonként háromszor annyi energiát termel, mint a kerozin, de gáz formájában hatszorosa a térfogata. A Phoenix folyékony halmazállapotban tartja a hidrogént azáltal, hogy -253°C hőmérsékleten tárolja, ezzel felére csökkentve a szükséges helyet.
Szkeptikusok mutattak rá, hogy a hidrogén kinyerése továbbra is rengeteg szén-dioxidot juttat a levegőbe. De a drágább módszer, a hidrogén elektrolízis abban az esetben szén-semleges lehet, ha megújuló energiaforrásokból származó áram felhasználásával történik a kinyerés.
„Ha szennyező módon állítjuk elő a hidrogént, akkor nincs előnye a kerozinnal szemben” – mondta Bertrand Piccard, aki 2016-ban szén-dioxid mentes módon repülte körbe a Földet a Solar Impulse nevű repülőgépen, amelynek akkumulátora csak napenergiával működik. Ez a módszer viszont távol áll attól, hogy a tömegszállítás eszközévé válhasson.
Kutatók dolgoznak a technológián, ami kizárólag akkumulátorral működő repülőgépeket eredményezne.
Norvégia tavaly már bejelentette, hogy 2040-re az összes rövidtávú járatát elektromosra cserélné.
A szkeptikusok azonban azt állítják, hogy az akkumulátorcellák soha nem lesznek elegendőek a nagy repülőgépek és a távolsági járatok üzemeltetéséhez, és hogy a hibrid megoldásoknak kell elsőbbséget élvezniük.
2017-ben 69 ország, köztük Hollandia és az Egyesült Királyság, önként jelentkezett a Korsaia (a nemzetközi repülés szén-dioxid kibocsátás csökkentésének rendszere) célkitűzéseire, amelyek több mint a felére csökkentenék a légközlekedés CO2-kibocsátását 2050-re.
Megill reméli, hogy 2030-ig a Phoenix által bemutatott technológia felhasználható lesz egy kereskedelmi utasszállító repülőgép létrehozására, de ehhez egy jelentős befektetőnek kell beruházni rá. Ugyanis amíg a befektetők nem látják az értéket a hidrogén meghajtású gépekben, addig a kényelmes és megszokott kerozinnal működő gépeket fogják előnyben részesíteni a légitársaságok, bármennyire is alátámasztott a szén-semleges légi közlekedés létezése - írja a The Guardian.