KULT
A Rovatból

Frank Zappát élete utolsó percéig a zene és a gondolat szabadsága vezérelte – a portréfilm magyarországi bemutatójára

Alig 53 évet adott neki a sors, hogy egy hihetetlen, több mint 110 nagylemeznyi életművet hozzon létre. Egyik utolsó fellépése Budapesten volt.


1970 telén egy Helsinki melletti rock-klubban különös hangokra lettem figyelmes: először olyan volt, mint valami hamis macskazene, aztán átváltott egy lendületes hangfolyamba, szaxofon- és gitárszólókkal. A lemez az Uncle Meat volt, az előadó pedig Frank Zappa és a Mothers of Invention.

Egy évvel később már lemezem is volt az átható tekintetű, bajszos úriembertől: a Chunga’s Revenge albumon volt erdélyi román motívum, blues, meditatív jazz-rock, kis kortárs zenei bagatell, és amerikai utcai ünnepségeket gúnyosan idéző fúvós-betét.

Gimnáziumi éveim alatt Hódmezővásárhelyen volt egy magánklubunk, ahol a kor progresszív zenéinek hódoltunk. Zappa lemezei állandóan műsoron voltak, hol áhítattal hallgattuk lenyűgöző futamait, például a Hot Rats lemezt, ami ma is a kedvenceim közé tartozik, hol pedig halálra röhögtük magunkat, mint a 200 Motels-en, pedig a szövegek túlnyomó részét nem is értettük.

<

Aztán 1982 májusában a párizsi Hyppodrome de Pantin-en felállított óriás sátorban élőben hallhattam a Mestert. A koncert idején ömlött az eső, helyenként még a sátorba is befolyt, az első 10 perc után valaki valamit bedobott a színpadra, mire Zappa közölte: még egy ilyen és levonulnak. Szerencsére több incidens nem volt, és olyan három és fél órát nyomtak, hogy a fal adta a másikat. Zappa, aki egy égszínkék ingben, piros pöttyös fehér fürdőnadrágban, rövidszárú piros zokniban és edzőcipőben jelent meg, jószerével lélegzetvételnyi szünetet sem adott a nyolctagú bandának és a közönségnek, énekelt, gitározott, vezényelt, miközben elszívott fél doboz cigarettát, és megivott legalább öt kávét. Ráadásként pedig egy modern kamaraművet dirigált általános ováció közepette. E koncert után határoztam el, hogy begyűjtöm a Zappa-életmű hiányzó darabjait, hogy végre helyre tudjam őt tenni az agyamban.

Ez azóta sem sikerült. Frank Zappa sem életében, sem életművében nem tűrt semmilyen besorolást. Ahogyan az Alex Winter által készített portréfilmből, a Zappából is kiderül, számára egyetlen dolog létezett: megvalósítani azt a zenét, amit a fejében hallott, és ebből semmilyen körülmények között nem engedett. Nem jelenthettek neki korlátot a lemezkiadók, a zenésztársak, a közönség elvárásai, ami pedig a szövegeit illeti, egész életében következetesen harcolt mindennemű tiltás, tabu, cenzúra ellen. Ahogyan minden zseni esetében, nála is voltak kevésbé sikerült, vagy kevesek által megértett próbálkozásai, nagyobb arányban hagyott azonban maga után olyan műveket a legkülönbözőbb stílusokban és műfajokban, amelyek nemcsak hogy kiállták az idők próbáját, de beemelték őt a 20. század második felének legtalálékonyabb zeneszerzői közé is. És gitárosnak sem volt éppen utolsó. A filmben is szereplő Steve Vai például úgy "könyörögte be" magát csapatába, hogy vállalta: lekottázza a Mester szólóit készülő gitáriskola-albumához.

Valószínűleg csalódást okoz a film azoknak, akik legalább valami mozaikos keresztmetszetét szerettek volna kapni Frank Zappa zenéjéből. Ez azonban nem egy két, hanem egy négyórás filmben is lehetetlen vállalkozás lett volna. Így csupán felvillannak ismertebb Zappa-motívumok, csak utolsó koncertjéről, az Ensemble Modernnel Frankfurtban előadott The Yellow Shark-ból hallunk bővebb részletet, és a stáblista alatt az egyik legszebb gitárdarabja, a Watermelon in Easter Hay megy. Az alkotók a muzsikus felesége, az azóta szintén elhunyt Gail, egykori zenészi és számos archív felvétel, interjúrészlet és más szereplések segítségével elsősorban annak az embernek a személyiségére voltak kíváncsiak, aki mindent alárendelt zenei törekvéseinek, még az emberi kapcsolatait is.

Zappának saját bevallása szerint baráti körét családja, felesége és négy gyermeke jelentette. Kiderül, hogy soha nem zenekarban gondolkodott, hanem elképzeléseihez keresett erre alkalmas és kellőképpen alázatos muzsikusokat. Perfekcionista volt, ezt elvárta azoktól is, akik vele játszottak, még a „hülyeségeket” sem a véletlen szülte. Jellemző rá, hogy amikor megtudta, hogy gyógyíthatatlan prosztatarákja van, felállított egy fontossági sorrendet tennivalóiban.

Bár a filmben nincs szó róla, köztudott, hogy utolsó éveiben szinte mániákusan gyűjtötte be a koncertjeiről készült kalózfelvételeket, hogy azok se maradjanak ki hatalmas hangtárából, amelyet ma, az összes jogokkal együtt, kisebbik fia, Ahmet kezel. Iszákosokat, drogosokat nem tűrt meg maga körül, ugyanakkor ő sem volt szent, a turnékon nem tudott és nem is akart megállj parancsolni ösztöneinek, ha a groupie-ról volt szó. Még külön zenekart is szervezett nekik. Gail azonban e kicsapongásait elfogadta, mert a családi életükre nagyon vigyázott. „Még ellentmondásaiban is következetes volt” – mondja róla Ruth Underwood ütős, egyike azon keveseknek, akiket a zenészek közül közel engedett magához.

Ilyen ellentmondásnak látszik, hogy bár Zappának nagyon is határozott, és nem túl hízelgő véleménye volt kora amerikai társadalmáról, soha nem csatlakozott semmilyen mozgalomhoz, politikai irányzathoz, mindig csak a maga nevében foglalt állást. Egy korai nyilatkozata, amely a Mothers „provokatív” előadásai nyomán született, egyfajta ars poeticának is felfogható:

„Addig bosszantjuk a hallgatóságunkat, amíg elgondolkodnak azon, hogy milyen abszurd világban élnek. Amíg ezt nem értik, nem is akarnak változtatni rajta.”

Ezt az elvet követte, amikor kigúnyolta a Music Televisiont, amely számára a zene sírásója lett, mert csak „szép embereket” akart mutogatni. Akkor is, amikor nevetségessé tett egy konzervatív szenátorfeleségek által létrehozott bizottságot, amely korhatárokat akart rákényszeríteni a pop-zenére és akkor is, amikor egyik utolsó lemezén, a Broadway The Hard Way-en pimasz szellemességgel szedte le a keresztvizet az elnökjelöltekről és az álszent, pénzsóvár tv-evangelistákról. Nem lehet tudni, mennyire gondolta komolyan, amikor már súlyos betegen, 1991 végén közölte, hogy indulni akar az elnökjelöltségért.

A filmet keretbe foglalja Frank Zappa 1991 nyarán Prágában tett látogatása. Láthatjuk a nagy művésznek és nem utolsósorban a rendíthetetlen szabadgondolkodónak járó lelkes fogadtatást, amellyel ezrek tüntették ki már megérkezésekor.

Sajnos a néhány nappal későbbi budapesti útjáról – a díszvendége volt a tabáni Budapesti Búcsúnak – nem láthatunk képeket, igaz, nálunk nem is volt olyan tömeges ováció. Itt sosem volt olyan kultusza, mint a cseheknél, ahol Zappa munkássága a Velvet Undergrounddal együtt a szabadság levegőjét jelentette a „prágai tavasz” leverése után. Fellépése azonban így is emlékezetes volt Babos Gyulával, Kőszegi Imrével és Egri Jánossal.

Magam is meglepődtem, hogy mennyire megérintettek az utolsó képek, amelyek már a halálra készülő Zappáról készültek. Alig 53 évet adott neki a sors, hogy egy hihetetlen, több mint 110 nagylemeznyi életművet hozzon létre. A filmben felhangzott töredékek nyomán már azon gondolkodom, hogy mikor melyik lemezét veszem elő, mert nem mindegyik alkalmas arra, hogy bármikor meghallgassuk. Annak ellenére, hogy maximálisan egyetértek azzal a mondatával, amellyel rendszerint befejezte interjúit és saját kiadója hírlevelét: „A zene a legjobb” (Music is the best).

A Zappát július 1-én az Uránia filmszínházban mutatták be a Pannonia Entertainment forgalmazásában, a következő napokban országos hálózatban is látható lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Négyen is búcsúztak az X-Faktortól az első élő show-ban
Csavarokban nem volt hiány az idei évad első élő adásában. Még a mentorok is kaptak lehetőséget arra, hogy megmentsenek egy versenyzőt, de végül helyettük is a nézők döntöttek.
Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 09.



Fergeteges produkciókkal indult el szombat este az X-Faktor 2025 első élő showja, ahol ebben az évadban 13 versenyzőnek kellett meggyőznie a nézőket és a mentorokat, hogy továbbjussanak és menetelhessenek a Finálé felé.

A biztos továbbjutóknak fenntartott székekért hatalmas harc folyt, hiszen a mentorok az adás első szakasza alatt csak arról dönthettek, hogy az ő véleményük szerint kik érdemelnek továbbjutó helyet, de a nézők döntötték el, hogy kik azok, akik ülve is maradhattak.

A 13 produkció után Belano, Nazyra, Varga Imi és a Tonix Honix ültek a továbbjutást jelképező helyeken, azonban ezzel a show még nem ért véget, mert a nézők még 4 versenyzőt továbbjuttathattak a szavazataikkal. Így a továbbjutók táborához még csatlakozhatott Patai Anna, Farkas Ancsi, Istenes Márkó és Balla Béla.

Ekkor következett egy csavar, ugyanis a mentorok fontos feladatot kaptak, mert többségi szavazattal továbbjuttathattak egy versenyzőt a kettő közül, akik a továbbjutók után a legtöbb szavazatot kapták. Ám a mentorok nem tudtak megegyezni arról, hogy kit juttassanak tovább, így végül itt is a nézői szavazatok döntöttek arról, hogy a CFL legyen az, aki csatlakozhat a továbbjutott versenyzők táborához.

Végül

Mohácsi Anett, Lilyz, Kollár Dea és Lil Davis kapta a nézőktől a legkevesebb szavazatot, így számukra véget ért a verseny.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk