FELFEDEZŐ
A Rovatból

Így beszélnek a mai fiatalok: te még érted ezeket a szavakat?

A Z és Alfa generáció nyelvezete egy külön világ, tele rövidítésekkel, mémekkel és olyan szlengszavakkal, amiket még lefordítani is nehéz. Ha szeretnéd kideríteni, mennyire vagy képben, a cikk végén egy szórakoztató kvíz is vár rád!


Nem egy újdonsült dolog, mégis észrevehető, hogy a fiatalok körében egyre gyorsabban váltakoznak a szófordulatok, jönnek be újabb, érdekesebb kifejezések. Aki pedig nem azt a részét használja a közösségi médiának, amit a fiatalok, az bizony könnyen lemaradhat. Aztán egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy nem értjük, miről beszél a gyerek.

Ha pedig a pénzügyekről van szó, akkor még nehezebb a helyzet. A pénzről beszélni velük mindig is kényes téma volt, de úgy még komplikáltabb, ha nem értjük mit mond. Így könnyen előfordulhat, hogy nem érted, amikor valami új szlenggel akar meggyőzni, hogy vegyél neki egy sneakert, és te nem tudsz rá azonnal válaszolni, vagy megbeszélni vele, hogyan oldhatnátok meg a dolgot.

A nyelv mindig is változott, de a digitális világ belépésével olyan tempóra kapcsolt a változás, amit korábban elképzelni sem tudtunk. Az SMS- és MSN nyelv volt talán az első igazi mérföldkő, amikor elkezdődött a rövidítések, szimbólumok és emojik korszaka, és ez az online kommunikáció térnyerésével egyre színesebb lett.

A közösségi média, különösen a TikTok, egy egészen új jelenséget is elhozott: nemcsak szavakat, hanem gesztusokat, mémeket, sőt vizuális nyelvi elemeket is használunk a hétköznapi beszélgetésekben.

Szlengek világa: mi menő, mi cringe?

A szlengkifejezések között sok olyan van, ami nem él meg igazán hosszú életet. Vagy azért, mert a dolog, amit leír, kimegy a divatból, vagy mert még árnyaltabb, pontosabb kifejezést találnak a leírására. Más kifejezések viszont átszivárognak a köznyelvbe, megszilárdulnak és gazdagítják a nyelvet. Ilyen például a pénz szleng szavai közül a kápé, a zsozsó vagy a lóvé, amely az évek során közismert lett és meg is maradt a köztudatban.

Érdekesség: A magyar nyelvben akár félszáznál is több szleng vagy szinonima van a pénzre:

bankó, kápé, dohány, suska, lé, lovetta zsozsetta, steksz, zseton, mani, peták, della, guba, gempa, lepedő, rongy, zöldhasú, rugó, pengő, pezeta, apró, kavics, fitying, bélás, korpa, dudva, rongy, mallér, garas. 

Ugyanakkor a Z és Alfa generáció a „pénz” helyett az „app”, a „mani” vagy a „zsé” szavakat használja, de egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan kifejezések is, mint a „cash” vagy a „bread” (ezek az angolból átvett szlengszavak). A pénzügyi témákkal kapcsolatosan használják a „bag” szót is, amely például azt jelenti, hogy valaki egy bizonyos mennyiségű pénzt keresett vagy összegyűjtött. Szintén divatos a „stack” kifejezés, amit akkor használnak, ha valaki nagyobb összeget keres.

A Z és Alfa generáció nyelvezete egy igazi egyveleg: angol szavak, internetes rövidítések, emojik – és persze a saját kreatív kifejezéseik összemosása, amelyre gyakran a magyar nyelvben nem is találunk megfelelő szavakat. Csakhogy ez a szókincs olyan gyorsan változik, hogy még a legmenőbb kamasz is bajban lehet, ha két évvel fiatalabbak közé kerül. Ami tegnap még „fire” volt, ma már „mínusz aura”. És ne is gondold, hogy egy általános iskolás és egy középiskolás ugyanazokat a szavakat használja – amit az egyik coolnak tart, azon a másik csak forgatja a szemét.

A közösségi média edzette őket arra, hogy másodpercek alatt ragadják meg az információkat – legyen szó mémekről, hírekről vagy arról, melyik új szlenget kell mostantól használni ahhoz, hogy ne nézzenek rád furán. Ha te három mondatban próbálsz meg elmondani valamit, ők három szóval válaszolnak, de ha igazán menők, akkor inkább csak egy emoji repül vissza hozzád.

Szókincsük egy pár hónap alatt jobban átalakul, mint a miénk egy évtized alatt.

Például shippelni már rég nem azt jelenti, hogy feladod a csomagot a postán, hanem azt, hogy szurkolsz két karakternek vagy embernek, hogy összejöjjenek. De figyelj, ne ess abba a hibába, hogy a teljes nevükön emlegeted őket. Ezt ma már csak a boomerek csinálják. Az igazi menők mozaikszavaznak: Taylor Swift és Travis Kelce? Tayvis. Luke Newton és Nicola Coughlan? Lukola. Justin Bieber és Selena Gomez? Oké, ők már régi sztori, de akkor is: Jelena.

2023 nagy nyertese, az Oxford Word of the Year címet bezsebelő rizz kifejezés lett. Ez a karizma, a vonzerő megtestesítője, az, ami miatt valaki automatikusan menő lesz. De ha már itt tartunk, a „smash” azt jelenti, hogy valaki bejön, a „creepy” meg azt, hogy valaki pont nem. És ha a kamasz sigmának érzi magát? Akkor gratulálhatsz, mert épp egy magabiztos gyereket nevelsz, aki megoldotta az élet nagy kérdéseit, és ezt egy Christian Bale-féle Amerikai pszichós Bateman-arcot imitálva ünnepli. Egyébként ez a mimika is TikTok-mém lett, mert miért is ne lenne?

A POV nem egy új márka, hanem egy TikTok-videó címke, ami annyit tesz, hogy „point of view”, vagyis nézőpont. Az ilyen tartalmak lényege, hogy megmutatnak egy helyzetet egy konkrét szereplő szemszögéből. És ha a kamaszod közli veled, hogy „mínusz aura” vagy? Akkor te most épp nem vagy menő. De ha „glow upot” kapsz tőle, akkor gratula, mert jobb formában vagy, mint valaha. Ja, és a vibe check? Az csak egy kis hangulatellenőrzés. Például azért, hogy megtudja, ma érdemes-e új telefont kérni tőled.

Ha eddig büszke voltál rá, hogy tudod, mit jelent a cringe, ideje elengedned. A szót használni ugyanis ma már maga a definíciója a cikinek. Szóval ne is próbáld meg beépíteni a szókincsedbe!

Hogyan lehet velük lépést tartani?

A digitális világban a nyelv már nemcsak kommunikáció, hanem önkifejezés és kultúra. Ha megérted, miről beszélnek, közelebb kerülhetsz hozzájuk – és talán egy kicsit te is felzárkózhatsz a trendekhez ezáltal könnyebben, tudsz velük beszélni olyan tabutémákról, mint pl. a pénz.

Megoldás a pénzügyekre gyerekeknek is!

Zsebpénz, bankszámla, megtakarítás – ezek a szavak kicsi kortól kezdve az élet részei. Fontos, hogy szülőként időben elkezdj a pénzügyekről beszélni a gyermekeddel, és lehetőséget adj neki a tanácsok kipróbálására.

Az OTP Junior számlával a gyerekek egyszerűen megtanulhatják és gyakorolhatják a mindennapi bankolást.

A beszélgetésekhez az OTP Bank honlapján találhatsz segítséget.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A Bank a kondíciók módosításának jogát fenntartja. További részletekről kérjük, tájékozódj az OTP Bank bankfiókjaiban és honlapján (www.otpbank.hu) közzétett üzletszabályzatokból és hirdetményekből.

Fontos, hogy soha ne szóld le a gyerekedet, unokádat a szlenges beszéd miatt, hiszen az ő kortársai között az a természetes. Még akkor is, ha tőled ez nagyon idegen, inkább próbáld meg megérteni, és nyitott lenni az ő világukra. Így sokkal könnyebb lesz egymással kapcsolatot teremteni, és a gyerek is szívesebben keresi majd a társaságodat. Ha nem akarsz lemaradni, néhány dolgot érdemes még szem előtt tartani:

Figyeld a platformjaikat: A TikTok, Instagram és Snapchat a fő információforrásaik. Néha csak a kommenteket olvasva is sok új szót tanulhatsz.

Kérdezz rá nyugodtan: A fiatalok szívesen magyarázzák el a szleng jelentését. Ha érdeklődést mutatsz és nyitott vagy a világukra, nemcsak a szavakat, hanem a mögöttük rejlő gondolkodásmódot is megértheted.

Például ha olyan szavakat használnak, mint a fent már említett "mani" vagy a "stack" ne próbáld meg elkerülni őket, hanem próbáld megérteni, mit jelentenek. Ha megérted az ő nyelvüket, sokkal könnyebben kapcsolódhatsz majd hozzájuk és hitelesebben beszélhetsz velük akár a pénzügyekről is.

Ne erőltesd a használatát: Ha természetesen tudsz beszélni velük, az sokkal hitelesebb, mint ha megpróbálnál „trendi” lenni.

Te mennyire vagy trendi szülő?

Próbálod tartani a lépést a gyerekek világával, vagy néha úgy érzed magad, mint egy VHS-kazetta a streaming platformok korában? Vajon tudod, mit jelent a „sus”, vagy hogy hol tudnak skint vásárolni? És az olyan kifejezések, mint a „vibe check” vagy a „mínusz aura” eljutnak hozzád, vagy inkább egy jó kis régi szlenget vágsz rájuk válaszul?

Ha kíváncsi vagy, mennyire mozogsz otthonosan a Z és Alfa generáció világában, most itt az idő, hogy kiderítsd! Összeállítottunk egy könnyed, de tanulságos kvízt, amely segít felmérni, hogy te vagy-e a legmenőbb szülő a baráti körben, vagy van még hova fejlődnöd.

Töltsd ki rövid kvízünket és kiderül! Görgess lentebb és nyomd meg az “kezdődhet a játék” gombot!

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.


Advertisement
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Koccints mértékkel! – A „Tiéd a mérték!” kampány a tudatos borozás öröméről szól
A Magyar Bormarketing Ügynökség és több szakmai szervezet közös kezdeményezése arra hívja fel a figyelmet, hogy a bor igazi értéke nem a mennyiségben, hanem az élményben és a tudatosságban rejlik.


A bor több mint egy ital – kultúra, hagyomány és közösségteremtő erő. Ezt az üzenetet szeretné újra a középpontba állítani a „Tiéd a mérték!” kezdeményezés, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a borfogyasztásban – akárcsak az élet más területein – a mérték az igazi érték.

A Magyar Bormarketing Ügynökség és több szakmai szervezet – köztük a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Bor Akadémia és a Pannon Bormíves Céh – összefogásával indult kampányban borászok, orvosok és közéleti szereplők egyaránt kiállnak a felelős borfogyasztás mellett. A „Tiéd a mérték!” nem reklám, hanem társadalmi küldetés: közös gondolat arról, hogy a borfogyasztás lehet egyszerre tudatos, kulturált és örömteli.

A nyílt levélhez olyan ismert személyiségek csatlakoztak, mint Rókusfalvy Pál, Gerendai Károly, Dr. Toldy-Schedel Emil vagy Gere Andrea, akik egyetértenek abban, hogy a bor a közösségi élmények, az ünnepek és a baráti beszélgetések természetes része – de csak akkor, ha felelősséggel élünk vele. Ahogy a kampány üzenete is fogalmaz: „A mérték nem korlát, hanem iránytű – egészségben, kultúrában, közösségben.”

A „Tiéd a mérték!” minden borbarátot arra biztat, hogy legyen része ennek az értékalapú szemléletnek, ossza meg a gondolatot és mutassa meg: a magyar borkultúra nem a mennyiségről, hanem a minőségről, a hagyományról és az élményekről szól.

A „Tiéd a mérték!” nyílt levél és vizuális elemei letölthetők a Magyar Bormarketing Ügynökség weboldaláról!

Tiéd a mérték. Élj vele!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Házasság első látásra: „Ha nem kapod meg a heti szexmennyiséged, kiborulsz?!” – Kármen ismét kiakadt a férjére
Ismét vita robbant ki Kármen és Dani között. Ezúttal azért vesztek össze, mert Kármen visszautasította férjét, aki a feleség szerint ezen kiborult.
Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 04.



Újabb mélypontra jutott Kármen és Dani házassága a Házasság első látásra című műsorban. A legutóbbi vita a szex miatt robbant ki, miután Kármen visszautasította a férjét, aki a feleség szerint ezt bántásnak vette.

„Tegnap megint oda jutottunk, ahol a part szakad...visszautasítottam, mert nem akartam vele lefeküdni, ő ezt bántásnak vette, mert nem tudom, hány napja nem voltunk úgy együtt. De könyörgöm, ha nem érzem magam érzelmileg jól, nem tudom ezt megtenni”

– mondta Kármen.

A feleség azt is elmondta: úgy érzi, hogy Dani uralkodni akar felette és birtokolni akarja őt. Hozzátette: nem is tartja normális dolognak, hogy egy hét után összeköltözzön az ember valakivel.

„Ha te nem kapod meg a heti szexmennyiséged, akkor kiborulsz? Meg úgy viselkedsz, mint egy 5 éves kisgyerek, mert nincsen szex, testiség?”

- szegezte neki a kérdést férjének, aki nem igazán érti, mi a problémája vele.

Dani úgy érzi, mintha folyton üvegszilánkokon lépkedne a házasságukban, és úgy látja, a kapcsolatuk megfeneklett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
„A férfiak többször lépnek félre, de a nők jobban csinálják” - Nem minden hűtlenség egyforma egy válóperes ügyvéd szerint
Egy ügyvédi iroda összesítése alapján az Amerikai Egyesült Államokban a hűtlenség vagy a házasságon kívüli kapcsolatok a válások 59,6 százalékáért felelősek.


„A férfiak többször lépnek félre, de a nők jobban csinálják” – állítja James Sexton New York-i válóperes ügyvéd. Szerinte nemcsak a félrelépés módja különbözik a nemek között, hanem az is, ahogyan a felek reagálnak rá. „A nők vagy mindent beleadnak, vagy semmit. A férfiak meg sokszor egyszerűen hülyeségeket csinálnak” – mondta.

Sexton arról is szót ejtett, hogy nem minden hűtlenség egyforma. Véleménye szerint egészen más egy „kaland”, mint egy komolyabb viszony. Azt is megfigyelte, hogy a leleplezéskor általában eltérő az első kérdés:

„Amikor egy férfi megtudja, hogy a felesége megcsalta, az első kérdése az, hogy »lefeküdtél vele?«. Amikor egy nő tudja meg, hogy a férje félrelépett, a legelső kérdés rendszerint az, hogy »szereted őt?«”.

Egy év eleji felmérés szerint a házasságban élők körülbelül fele legalább egyszer megcsalja a párját a kapcsolatuk alatt. Sokan haragból vagy önbizalomhiányból lépnek félre, mások a szeretet hiányát emlegetik, vagy pusztán szexuális élvezetet és újdonságot keresnek – írta a Vogue.

Októberben Sexton a LADbible Stories csatornának mesélt a tapasztalatairól, és válaszolt kérdésekre a Honesty Box sorozatban. A több mint 30 perces beszélgetésben elárulta, hogy a felek a válás felé közeledve nagyon eltérően viselik a szakítás jeleit, és a hűtlenség gyakran az utolsó csepp a pohárban.

A válásoknál a hűtlenséget gyakran jelölik meg fő okként. Egy ügyvédi iroda összesítése alapján az Amerikai Egyesült Államokban a hűtlenség vagy a házasságon kívüli kapcsolatok a válások 59,6 százalékáért felelősek.

Sexton szerint a tipikus „első kérdések” sokat elárulnak arról is, hogyan tekintünk a társunkra és a házasságra. „A kérdés lényege az, hogy »Mit jelent ez számodra? Többet jelent neked, mint én?« szemben azzal, hogy »Valaki elvette a tulajdonomat? Hozzányúlt a tulajdonomhoz?«” – mondta.

(via Unilad)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Váratlan baki a Házasság első látásra adásában, a nézők nem értették, mi történik
Két egymást követő adásban is baki történt. A keddi epizódban annyira összekavarodtak a jelenetek, hogy a nézők nem tudták követni a történéseket.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 05.



Nagy sikerrel fut a Házasság első látásra harmadik évada a TV2-n, ez azonban azt is jelenti, hogy ha valami baki történik a műsorban, azt rengeteg néző látja. A párkapcsolati realityben ez most két adásban is megtörtént, ráadásul egymás után.

A hétfői adás végén sokan értetlenül álltak azelőtt, hogy Kármen műkörme az egyik jelenetben még pink színű volt, a másikban viszont már gyöngyházfényű.

Ez azért furcsa, mert a fiatal nő a férjével való veszekedésekor elmondta, hogy éppen akkor jött a körmösétől, tehát valószínűleg akkor csináltatta élénk rózsaszínűre a körmeit. A szakításba torkolló vitájuk után elköltözött Danitól, majd este a lakásában videóban jelentkezett be, ahol viszont már teljesen más színű körmökkel lehetett látni.

Ennél is durvább baki történt a kedd esti adásban, amelyet a Blikk vett észre:

egyszercsak előrébb ugrott az adás, és azt mutatták, amikor Peti bocsánatot kér Annától, holott előtte még azt sem láthatták a nézők, hogy Anna egyáltalán megérkezik a párok közös vacsorájára.

A lap szerint 20 óra 8 perc körül történt egy hirtelen vágás, amikor az látszott, hogy az összes szereplő leült a kanapékra. Aztán percekig az előrébb ugrott jeleneteket sugározták, amíg el nem kezdődött a vacsora. 20 óra 16 perc körül viszont újabb ugrás következett és már ismét azt mutatták, amikor még csak sorban érkeztek a párok tagjai. Tizenkét perc múlva pedig újabb vágás után már attól a vacsorajelenettől folytatták az epizódot, ahol korábban félbeszakadt.

A Házasság első látásra Instagram-oldalán többen is azt írták, hogy teljes káosz volt így az adás:

„Mi ez a vágás, hát nem értem, mi van?” – értetlenkedett egy hozzászóló. „Leadták kétszer ugyanazt, a nép meg azt se tudja mi is van?” – írta egy másik néző.


Link másolása
KÖVESS MINKET: