SZEMPONT
A Rovatból

„Fel kell számolni a lopást, a felelőtlen populista ígérgetés pedig nem vezet sehova” – Interjú Márki-Zay Péterrel

Semmi nem akadályozhat meg minket abban, hogy leváltsuk a Fideszt – állítja a Mindenki Magyarországa Mozgalom miniszterelnök-jelöltje.


A miniszterelnök-jelölttel a szerda esti, Dobrev Klárával lezajlott vita után beszélgettünk elszámoltatásról, ellenzéken belüli vitákról és a Fidesz utáni kormányzás lehetőségeiről.

– Ön szerint a tegnapi vita, eltekintve az elején még jelenlevő feszült hangulattól, alkalmas volt az ellenzéki egységért aggódók megnyugtatására?

- Alapvetően igen. Látjuk, hogy a stratégiai cél kicsit más volt, én, aki mögött eddig is sok szervezet és szinte az eddigi összes miniszterelnökjelölt is ott van, az ellenzéki egységért dolgoztam, és azt hangsúlyoztam: nekem úgy tűnt, mintha Klára elsősorban a megosztást próbálta továbbvinni, egy személyeskedő támadással az elején, később pedig a konzervatív mivoltom hangsúlyozásával a baloldali szavazókat próbálta leválasztani az ellenzéki egységről. De azt gondolom, hogy azok a gesztusok, amiket tettünk egymás irányába, azok a megállapodások, a rengeteg átfedés a közös programban segíteni fog. Alig van érzékelhető különbség az irányt illetően.

Tehát a választás nem arról szól, hogy milyen program valósul majd meg, hanem, hogy megvalósul-e egy olyan jelölttel, aki képes megszólítani a bizonytalanokat és ezt a koalíciót összetartani.

Ez a koalíció már most is nagyon sok tagból áll. Vagy pedig az erre sajnos kevésbé alkalmas jelölttel, ahol nagy a veszély, hogy marad Orbán.

- A Závecz Research szerint Dobrev Klára, ha egy hajszállal is, de meggyőzőbb volt a tegnapi vitában.

- Igen, hallottam. Dobrev Klárát hozta ki elsőnek, természetesen.

A Závecz Research az eddigi kutatásaiban is ugyanezt írta. Szerintem ezek a kutatások jó eséllyel készen vannak már a vita előtt, nem hiszem, hogy bárkinek komolyabb meglepetést okozott volna. De nem erről szól a dolog.

Ez is az a kulturális különbség, amit szeretnénk meghaladni. Tehát ne zsarolással és hazudozással próbálja valaki az ellenfelét meghaladni, hanem harminc év után végre a korrektség és tisztesség uralkodjon a magyar politikában.

- Tehát mától nincsen sárdobálás, nincsen személyeskedés ezek szerint.

- Ezt szeretném, igen.

- Jó. De miből gondolja, hogy az internetes kommentelőket a DK irányítja?

- Szerintem önnel is ez fog történni: ha ír egy kommentet Dobrev Klára oldalára, akkor kap egy megkeresést. Egy üzenetet, hogy csatlakozzon a DK Facebook-csapatához. Ez nyilvánvaló. De ennél többet is tudok. Akik ismerték a Varju László által működtetett szervezetet, azok pontosan tudják, hogy működik ez.

- Azt gondolja, hogy ez egy központból irányított “hadsereg”?

- Olyanoknak kellene megszólalni, akik ebben dolgoznak, én őket nem fogom felfedni továbbra sem. Én a forrásaimat nem szoktam kiadni.

- A DK általi zsarolással kapcsolatban a tatai jelöltjük nem tudott konkrét bizonyítékokkal szolgálni. Honnan tudja, hogy pontosan úgy történt minden, ahogy ő állítja? Egy ilyen erős kijelentést alapozhat-e olyasmire, ami nem bizonyítható?

- Nekem írásba adta, én ennyit tudok. Ugyanúgy, ahogy Karácsony Gergelytől is tudom, hogy őt Gyurcsány Ferenc zsarolta. Ugyanígy Popovics Judit is SMS-ben írta le, hogy ez így történt. Nekem ennyi elég.

- Ön azt mondta, a DK már a feleségét és a gyerekeit is támadja. Pontosan hogyan?

- A DK-s kommentelőkről beszélek. Nem a DK-ról. Támadták a családomat, a gyerekeimet, a feleségemet.

Végtelen megalázó módon akarják rám vetíteni ezt a Kövér László-féle családmodellt, ahol az asszonyt csak utasítani lehet, és háziállatként tartják, hogy szüljön. Ez a női becsületet, a tisztességet, a keresztény értékrendet sérti.

Dobrev Klára mindig vigyáz arra, hogy ilyet ő sohase mondjon, és én ezt nagyra értékelem. De azt szeretném, hogy ha a kommentelőit is tisztességes magatartásra bátorítaná. A közös megállapodásunkban, az általam javasolt szövegben ez benne is van. Illetve Dobrev Klára előtt Arató Gergely se személyeskedjen a DK színpadán.

- Önnek például van ráhatása a saját szimpatizánsaira és kommentelőire, hogy viszonosan ilyen ne fordulhasson elő?

- Merem remélni, hogy igen. Én legalábbis azt látom, hogy a mi részünkről nincsenek ilyen támadások. Biztosan vannak negatív kommentek, de, bár támogatóm akárki lehet, biztos vagyok, hogy nem a mi szervezetünkhöz tartozóak azok, akik ilyet tesznek. Azonkívül, a mi színpadunkon soha nincsen semmilyen személyeskedés, negatív kampány Dobrev Klára ellen. Nekünk médiánk nincs, nekik ott van a Nyugati Fény. Ha valaki kíváncsi, milyen stílusú támadásokat indít a DK, akkor nézze meg a Nyugati Fényt. A mi felületeinken semmi személyes támadás és semmi Dobrev Klárára irányuló támadás nincs.

- Választási győzelem esetén milyen gesztusokat tenne a Dobrev Klárára szavazóknak? Megbékítheti-e őket, miután azt mondta, hogy a pártjuk zsarol, gyűlöletkampányt folytat, hazudik?

- Azzal, hogy senki nem fog zsarolni és gyűlöletkampányokat folytatni. Ha nem próbálja azt a kritikát, amit Karácsony Gergely elárulása miatt fogalmaztam meg, két párbeszédes politikussal szemben, olyan hazugsággal tálalni, hogy én lehazaárulóztam a DK szavazóit. Ezt Dobrev Klára személyesen tette meg. Azt gondolom, ezt be kell fejezni. Ez nem méltó a magyar politika szereplői közt.

- Úgy gondolja, hogy ez tegnap befejeződött?

- Igen. Hála a Jóistennek, ki fogjuk adni ezt a nyilatkozatot, mert erre Dobrev Klára a kezét adta. Remélem ezek után a DK színpadáról sem fognak gyűlöletet szítani, és a DK is befejezi a negatív kampányt.

- Mikor jelenik meg ez a nyilatkozat?

- Ha rajtam múlik azonnal, de az is lehet, hogy mivel tegnap megegyeztünk, ki fogom adni a magam részéről.

- Miniszterelnökként a hat párt programját kellene végrehajtania. Mit tesz majd, ha személy szerint nem ért egyet a közös álláspontjukkal?

- Egyrészről egy miniszterelnök egy rendkívül erős közjogi pozíció. Nagyon nagy felelősség, és nagyon komoly lehetőségei is vannak. A törvényhozásban a kormány által beterjesztett javaslatokhoz parlamenti többség kell. Itt azonban nem csak a DK van úgymond “zsaroló pozícióban”, hanem, ahogy Karácsony Gergely szokott erre válaszolni, még a legkisebb frakció is ugyanolyan zsaroló pozícióban lesz, mint a legnagyobb. Itt valóban hat párt teljes egyetértése szükséges mindenhez. Mindenképpen konszenzusra van szükség, mert ha nem szavazza meg az összes frakció, akkor nem lesz törvény. Ahhoz meg, hogy mindenkinek elfogadható legyen, kompromisszumok kellenek.

- Sokan öntörvényűnek tartják. Mi garantálja, hogy Önből nem lesz egy második Orbán Viktor?

- Ezzel szemben a DK-t látják sokan egy másik Fidesznek, mind a kettő egy személyre épülő, vezérelvű, belső ellentmondást nem tűrő, rendkívül hatékony szervezet.

Ha megnézik azt, hogy Hódmezővásárhelyt én hogy vezetem egy igencsak színes frakció élén, hogy nálunk nincsenek pártoskodások, nincs lopás, nincs korrupció, akkor pontos képet kaphatnak arról, hogy mi az én vezetési stílusom.

Ezenkívül huszonkét év vállalati vezetői tapasztalattal a hátam mögött, pontosan tudom, hogyan lehet az ígéreteket végrehajtva, hatékonyan vezetni egy szervezetet. Ha amiatt aggódnak, hogy ki tud egy sokszínű társaságot vezetni, nézzék meg, kik állnak Dobrev Klára mögött, és kik mögöttem. Dobrev Klára mögött a DK áll, mögöttem tíz különböző szervezet sorakozott fel már most: a Momentum mellett az Új Világ Néppárt, az Új Kezdet, a Szociáldemokrata Párt, a Kisgazdapárt, a Nyugdíjasok Pártja 50+, a Minden Fiatal Magyarországa, a Székelyek Világszövetsége, a Szolidaritás Szakszervezet és a Vállalkozók Szövetsége. Akkor ki tud egy sokszínű szervezetet, egy koalíciót létrehozni? Ki az, aki képvisel sokféle értékrendet? Aki elfogadható másoknak? Az elmúlt öt év miniszterelnök jelöltjei közül mögöttem áll Botka László, Karácsony Gergely, Vona Gábor, Szél Bernadett, Fekete-Győr András és Pálinkás József. Dobrev Klára mögött csak egyetlen egy: Gyurcsány Ferenc.

- Azt tudom, hogy egy jó győzelmi beszédet el tud mondani, de el tudna mondani egy olyan beszédet is, amit Reagan mondott el 1976-ban, amikor Forddal szemben alulmaradt az előválasztáson?

- Természetesen. Elmondtam ezt már sokszor, most is elmondom,

akárki lesz ennek az előválasztásnak a győztese, onnantól kezdve ő lesz a legfőbb esélyünk.

Még ha sem a választásokon, sem a közvélemény-kutatásokon még sohasem sikerült Orbán Viktort legyőznie Dobrev Klárának, akkor is. Természetesen, ha ő győz, akkor vele kell megpróbáljuk ezt a küzdelmet. Mindaddig, amíg erre a leghalványabb remény is van, én mindent meg fogok tenni a közös győzelem érdekében.

- Milyen garanciákat lát arra, valóban megtörténjen az elszámoltatás?

- Elsősorban Hadházy Ákost személyét. Az elszámoltatás a legfontosabb tétje annak, hogy az előválasztáson kit bíznak meg a választópolgárok a miniszterelnök-jelöltséggel. Nyilvánvaló, sokan nem hisznek a szép szavakban akkor, amikor Dobrev Klára is elszámoltatást ígér, 2010 előttre is. De a magyar emberek többsége emlékszik arra, hogy nemcsak 2010 után nem volt elszámoltatás, de 2002 után sem. Emlékeznek arra, hogy Keller Lászlót azért mentették fel a közpénzügyi államtitkárságból, mert el akart számoltatni. És emlékeznek arra is, hogy 2005 novemberében maga Gyurcsány Ferenc mentette meg Polt Pétert, akit most Dobrev Klára leváltani ígér. Maga Gyurcsány kezdeményezett olyan törvénymódosítást, mellyel Polt Pétert hivatalban tarthatták. Vagy éppen Tóth Csaba legkitartóbb támogatása miatt sokan nem Dobrev Klárától várják az elszámoltatást. Én viszont Karácsony Gergellyel megállapodva abban, hogy Hadházy Ákos legyen az elszámoltatás felelőse az új kormányban, azt gondolom, kellő személyi garanciát is adtunk arra, hogy az Európai Ügyészséghez való csatlakozás mellett mi valóban komolyan gondoljuk azt, hogy nincs jobb és baloldali lopás és korrupció, csak korrupció van. Hogy az OLAF által feltárt korrupciós ügyek között nemcsak a Tiborcz István által működtetett Elios-projekt, hanem a négyes metró is ott van. Azokat is meg kell oldani, mert a Fidesz még az ellenzéki korrupciót sem számolta fel, nemhogy a fideszes korrupciót.

- Visszaszerezhetőek-e a formailag szabályos közbeszerzéseken kifizetett tíz- és százmilliárdok? Mi történik, ha NER-es cégek indulnak és nyernek a következő kormány által kiírt közbeszerzéseken?

- Elsősorban: formailag szabályos közbeszerzés még lehet korrupció. Ahogy Bárándy Péter mondta, ami erkölcstelen, az törvénytelen is. Irányított közbeszerzések, meghívásos közbeszerzések nem számítanak nyílt közbeszerzésnek.

A másik kérdésre: Hódmezővásárhelyen, amikor korrupciómentessé, teljesen nyílttá és áralapúvá tettük a beszerzéseinket, közbeszerzéseinket, akkor érdekes módon gyakran nyernek fideszes cégek is. A korábbi győztesek is, de mondjuk harminc százalékkal alacsonyabb áron.

Azokat az önkormányzatokat, ahol fideszes vezetés alatt csak fideszes cégek nyertek, ellenzéki vezetés alatt csak ellenzékiek, azokat pont egyformán korruptnak tartom.

- Legitimnek tartja-e a mostani alkotmánybíróságot? Ha nem, akkor ki dönti el, hogy mi legitim és mi nem az?

- Jogos a kérdés. Bár kevesebbet beszélünk róla, de mindenki emlékszik, hogy növelte Orbán Viktor a létszámát, és duzzasztotta fel csak fideszesekkel, hogy alakult egy fideszes hatalomtechnikai eszközzé az alkotmánybíróság. Többet beszélünk Polt Péterről, vagy a Médiatanácsról, az egyetemi kuratóriumokról. Ezek az intézmények ugyanis egyértelműen az Alkotmány, sőt még az Alaptörvény szövegével is ellentétesen lettek létrehozva. Ezért nagyon fontosnak tartom, hogy ezeknek a kinevezésük pillanatától alkotmányellenes intézményeknek véget vessünk, hiszen ez kizárólag a Fidesz kizárólagos hatalomban tartását szolgálta. Ami még egyszer mondom, az Alkotmány mellett az Alaptörvénnyel is ellentétes.

- Ön többször emlegette, hogy a Fidesz 2002-ben is kiürített kasszát hagyott maga után. Mi lesz akkor, ha megismétlődik 2002, amikor már szinte az egész éves költségvetést kiszórták a kormány átadásáig?

- Ahogy ön is rámutatott, pont én hívtam fel a figyelmet tegnap erre.

A felelőtlen, betarthatatlan populista ígérgetés nem vezet sehova. Nyilván egy olyan ember, aki biztos benne, hogy soha nem fog kormányra kerülni, az bármit meg tud ígérni.

Viszont nézzék meg Hódmezővásárhelyt. Az elmúlt két évben már az öt éves ciklusra vállalt ígéreteink hetvenöt százalékát teljesítettük. De persze én ragaszkodom ahhoz, hogy csak olyanokat ígérjünk, amit meg lehet csinálni. Természetesen azon is dolgozom, hogy az ígéreteimet be is tartsam. Én felelősen olyat nem ígérhetek, amelyek nem veszik figyelembe ezt az információt, hiszen így van: egy rendkívül rossz gazdasági helyzettel és kiürített kasszával fogjuk tudni átvenni az országot Orbán Viktor után.

- Most egy csúnya szót fogok mondani: megszorítás. Szükség lesz jövőre megszorításokra? Ha igen, ön beleáll?

- Nézze, nagyon kell gondolkodnom, hogy Hódmezővásárhelyen milyen megszorító intézkedéseket tettem. Felelős költségvetéssel, a pazarlás és lopás leállításával nálunk sikerült lefaragni a Fidesz által felhalmozott és addig letagadott tíz és félmilliárdos adósságból öt és félmilliárdot. Határidőre tudtunk fizetni a vállalkozóknak, minden évben infláció felett emeltük a béreket. Ráadásul olyan fejlesztéseket indítottunk el, mint a roma felzárkóztatási program. Annak ellenére, hogy mindezt nem pályázati, vagy uniós pénzből csináltuk, hanem az önkormányzat saját forrásából. Amikor tavaly megkérdezték, hogy lehet az, hogy Hódmezővásárhely az egyetlen olyan város, ahol a Covid és a kormányzati elvonások ellenére a város helyzete nem romlott, hanem javult, akkor azt mondtam, hogy azért, mert okosabbak vagyunk, és nem lopunk. Tehát bízom benne, hogy kormányon is megtaláljuk majd azt a megoldást, hogy megszorítások nélkül lábaljunk ki ebből a válságból, amit a Fidesz okozott.

- A közalkalmazotti bérek értékállóságára és a bérek felzárkóztatására milyen intézkedések kellenek és milyen forrásból?

- Az utóbbi a nagyobb kérdés, mert ígérgetni könnyű. S hogy mennyire szükséges? A Fidesz is folyamatosan béremelésről beszél. Ez nemcsak választási ígéret. Az orvosok esetében meg kellett tenni tavaly, hogy ne zárjanak be a kórházak, és ugyanígy meg kell tenni a rendőrök és a tanárok esetében, ahol olyan létszámhiány van, hogy már a működést veszélyezteti. Azt gondolom, ezek azok a területek, amik prioritást élveznek. Hosszabb távon természetesen infláció feletti béremelés, az életszínvonal folyamatos, de óvatos és felelős emelése lehetőséget ad majd mindenkinek, hogy jobban éljen.

Ehhez felelős gazdálkodás, a lopás felszámolása, okos vezetés szükséges.

- Ha az infláció feletti béremelésnél tartunk, volt ilyen. A politikai vezetőknél. Társadalmilag igazságos az a nagy különbség, ami tíz év alatt fokozatosan többszörösére növelte a képviselők és kormánytisztviselők javadalmazását?

- Ehhez könnyű hozzányúlni, és szimbolikus okból is szükséges. Azt is olcsó propagandának tartanám, ha azt mondanánk, hogy a képviselők jövedelmének a szintjét le kellene vinni a jelenleginek a töredékére. Ilyet én nem mondok. Fontos, hogy a képviselők a felelős munkájukat megfelelő körülmények között tudják végezni. Minden országban tisztességes fizetést kapnak a parlamenti képviselők, ez nem lehet kérdéses. De az például rendkívül népszerűtlen, és jogos ellenérzést vált ki, hogy miközben például a polgármesterek fizetését nem emelik sok éve (én három és fél éve vagyok polgármester, az elődeimmel azonos bérért), a képviselőknek vagy éppenséggel a kormányzati vezetőknek a fizetését minden évben bőven infláció felett emelik. Azt gondolom, hogy ezek olyan visszás érzéseket keltenek a választópolgárokban, hogy egy átlagos demokráciában ebbe már egy kormánypárt belebukott volna.

- Kétkulcsos adó esetén kizárta az adóemelést. Miért ne fizessenek többet a gazdagok?

- A progresszív jövedelemadó engem nem háborít fel. Mielőtt a Fidesz egykulcsossá alakította a magyarországi rendszert, azelőtt én mindig, Kanadában és az Egyesült Államokban is progresszív adórendszerben éltem. Tehát ezzel nincsen semmi baj. Most azonban felelőtlenségnek tartanám, ha az ellenzék, akárcsak az egymillió feletti jövedelmek esetében adóemeléssel kampányolna.

A kommunikációs csatornák nyolcvan-kilencven százalékát a Fidesz ellenőrzi. Tessék megnézni például a Gyurcsány-show elérését, milyen iszonyatos összegeket költenek csak erre például. Senki ne gondolja, hogy a Fidesz nem fogja ezt kiforgatni és kizárólag mint adóemelést visszhangozni. Ezzel riogatják majd a választókat. A 2010 előtti kormány hatékonytalan és antiszociális volta miatt olyan emlékeket ébreszthet így a választókban, melyek segítségével a Fidesz hatalomban maradhat.

- Elképzelhetőnek tart egy belarusz-típusú válságot a választás után? Van-e erre bármilyen terv, ami ezt megakadályozhatja?

- Ha a választásokat megnyerjük, szerintem ezt a problémát meg fogjuk oldani. Aki azon aggódik, hogy „mi lesz, ha...”vagy „a választások megnyerése után ez, vagy az lesz”, azt mindig azzal nyugtatom meg, hogy ez nem akadályozhatja meg abban, hogy leváltsuk a Fideszt.

- Nem tart-e utcai zavargásoktól, különösen akkor, ha érvénytelennek tekintik a Fidesz által kétharmaddal meghozott törvények egy részét?

- Ha a Fidesz utcai zavargásokat akar, ahhoz mindenképpen fog találni indokot. De erre is igaz: mindez semmiképpen nem akadályozhat meg minket abban, hogy leváltsuk a Fidesz rendszerét. Éppen a Varga Judit által beterjesztett tegnapi javaslat mutatja. Még jobban bebetonozták Polt Péter pozícióját, úgy, hogy kétharmados határozathoz kötik a legfőbb ügyész leváltását. Nyilván ez sem elfogadható. Erre szoktam mondani, hogy bármilyen törvényt hozhat a Fidesz, például olyat is, hogy a következő választások csak százharminc év után lesznek. Elfogadjuk azt is, csak azért, hogy nehogy zavargást szervezzen a Fidesz?

A Dobrev Klárával készített hasonló interjúnkkal hamarosan jelentkezünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Holoda Attila az olajfinomító-tűzről: Az ilyen meghibásodások többségét valamilyen emberi mulasztás okozza
Arra a kérdésre, hogy terrorcselekmény, szabotázs történhetett-e Százhalombattán, a szakértő azt válaszolta, első körben ezt a lehetőséget kizárja. Holoda Attila szerint az üzemanyag-ellátással nem lesz gond, és az árak is csak akkor emelkedhetnek, ha tartós lesz a kiesés.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 22.



Még a kárfelmérést sem tudták megkezdeni a MOL százhalombattai finomítójában, ugyanis ehhez meg kell várni, hogy kihűljön az üzem. A hétfő éjjel keletkezett tüzet kedd délutánra sikerült eloltani, majdnem 100 tűzoltó dolgozott a lángok megfékezésén. A baleset miatt a teljes finomítót leállították.

Orbán Viktor azt írta: egyeztetett a Mol vezetőivel és a belügyminiszterrel, „Magyarország üzemanyag-ellátása biztonságban van”, a tűzeset körülményeit szigorúan kivizsgálják. A tűzről és a lehetséges következményekről Holoda Attila energetikai szakértővel beszélgettünk.

– Magyarországon ez a MOL az egyetlen olajfinomítója. A MOL már bejelentette, hogy hozzányúl a stratégiai készletekhez. Ennyire súlyos a helyzet?

– Nem azt jelentették be, hogy hozzányúlnak, hanem csak azt, hogy megfontolják a stratégiai készletekhez való hozzányúlást. Ez egy fontos üzeme a MOL-nak, része a finomítónak, de nem az egész finomítót érinti. Nem arról van szó, hogy leállt a finomító, csupán csökken a kibocsátási kapacitás. Ezért jelentette be a MOL, hogy jelenleg a belföldi üzemanyag-forgalomra fókuszál. Feltehetően vannak exportkötelezettségei is, de ezeket most háttérbe sorolják, hogy elsősorban a hazai igényeket tudják ellátni. Ezért mondták, hogy megvizsgálják, szükséges-e a stratégiai készletekhez hozzányúlni.

Magyarországon a stratégiai készletek jelenleg 96 napra elegendők: ez feldolgozott üzemanyagot és nyersolajat is jelent arra az esetre, ha például a Barátság vezetékben lenne probléma.

Nagy valószínűséggel a belföldi üzemanyag-ellátásban ez nem okoz gondot. Persze a MOL logisztikáját át kell szervezni. Miután eloltják a tüzet, akkor lehet megállapítani a károk mértékét, és azt, hogy mennyi idő alatt küszöbölhetők ki. Nem mindegy, hogy az érintett berendezéseket teljes egészében cserélni kell-e. Ezért sem tudták még megmondani, hogy egy hét alatt helyrehozható-e, vagy hosszabb idő kell. Egy desztilláló torony sérült meg.

– Azt mondják, hogy ez 40 százalékos kapacitás-kiesést jelent. Ezek szerint ilyen desztilláló toronyból nem csak egy van?

– Nagy üzemről beszélünk Százhalombattán, párhuzamos sorokkal. Az a sor állt le, amelyhez a sérült fő alkatrész tartozik, de mellette ott vannak a más, párhuzamos sorok. Ha a tűz nagyobb kiterjedésű, megelőzésképpen azokat is leállítják, nehogy továbbterjedjen. Újraindítás után felmérik a károkat: ha kisebb alkatrészcserékkel helyrehozható, megoldják, ha viszont új tornyot kell gyártani, az hosszabb kiesést jelent.

– Ez eleve veszélyes üzem, biztosan megvannak a biztonsági protokollok. Tipikusan mi okozhat ilyen hibát, hogy lángokba borul egy egység?

– Ipari tapasztalatom alapján az ilyen meghibásodások többségét valamilyen emberi mulasztás okozza. Nagyon komoly protokoll szabályozza azt is, hogyan tárják fel a hibát és a felelőst. Lehet anyagmeghibásodás is, például szeleptömítés-hiba, ahol kifúj a közeg; ilyenkor azt is vizsgálják, miért nem sikerült korábban leállítani. A MOL-nál összetett, magas szintű üzembiztonsági és környezetvédelmi rendszer működik, a térség egyik legjobbja.

Megnézik, hogyan vizsgáztak az automatikus biztonsági és szállítói rendszerek, könnyen lehet, hogy ha ezek nincsenek, nagyobb lett volna a baj.

Hál’ istennek személyi sérülés nem történt. Az ilyen finomítók, főleg éjszaka nagyrészt automatikus üzemmódban működnek, emberi és számítógépes felügyelettel. Feltehetően a vészhelyzeti rendszerek bekapcsoltak. Hogy miért lett mégis ilyen nagy a tűz, azt a vizsgálat tisztázza majd. Az ilyen zavarok, és ez már komoly üzemzavarnak minősül – általában tanulságokkal járnak a jövőre nézve: ha kiderül egy hiba, akkor a rendszert még stabilabbá teszik. A MOL mutatói ilyen téren kiválóak: baleseti, személyi sérüléses és műszaki incidensek szempontjából is jók a rendszereik. De kizárni semmit nem lehet; a meghibásodások jelentős részét valamilyen figyelmetlenség okozza, ugyanakkor előfordulhat ritkán anyag- vagy szelephiba is.

– A repülőtereknek saját, speciálisan kiképzett tűzoltóságuk van, szigorú normaidőkkel az oltás megkezdésére. Ilyen protokollok vannak az olajfinomítóban is?

– Van saját tűzoltóság, ők a finomító területén vannak és azonnal megkezdik a beavatkozást. Információim szerint most is azonnal elkezdték az oltást és a tűz lokalizálását. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy ne terjedjen tovább a tűz, és ki kell zárni a személyi sérülés lehetőségét. Ez az állomány felkészültségben és eszközökben komolyabb, mint egy városi tűzoltóságé: a veszélyesség miatt nagyon erős csapat van ott.

– Hogyan oltottak? Gondolom, hagyományos módszerekkel nem lehet. Mi a speciális technológia?

– A vizet ilyenkor elsősorban hűtésre használják, hogy ne hevüljenek tovább a környező berendezések. Az oltás általában habbal történik: el kell zárni az oxigén utánpótlását, hogy az égés megszűnjön. A víz a hűtést szolgálja, mert ha egy másik, túlhevült berendezés eléri a gyulladási hőmérsékletet, az lángra kaphat. A beavatkozó személyzetet is hűtik, miközben speciális védőruhában dolgoznak, mert nagyon magas hőmérséklet alakul ki.

– Hány fok lehet ott, ahol a tűzoltók dolgoznak?

– Pontos értéket nem tudok, de akár több száz fok is lehet.

Az ottani tűzoltók felkészültsége kiváló, folyamatosan gyakorolnak, és komoly technikai eszközökkel rendelkeznek.

Ezért mondtam, hogy az ellátottságuk erősebb, mint egy nagyobb városé. Sok járművük van, de a nagy kiterjedés miatt ilyenkor meg szokták mozgatni a budapesti, érdi és más környékbeli egységeket is.

– Tehát a saját állomány végzi a kifejezetten szénhidrogéntüzek oltására szakosodott feladatokat, a hívott egységek pedig a lokalizálási, hűtési munkákban segítenek?

– Így van. A külső egységek körbehűtik a rendszert, és segítenek a kevésbé specializált feladatokban. A helyreállítás időt igényel, de ha a tüzet habbal és más oltóanyagokkal „nullázzák”, onnantól nincs további veszély.

– Az ellátásbiztonsággal kapcsolatban: a MOL-nak ott van még a pozsonyi finomító. Onnan ki tudják egészíteni a magyarországi ellátást?

– Természetesen. A két nagy finomító egy supply chain rendszerben működik. Százhalombattán magasabb és jobb a dízel-kihozatal, ezért Szlovákiát rendszerint innen látják el dízellel, míg a benzin-kihozatal a pozsonyi finomítóban jobb, tehát főként onnan látják el benzinnel Magyarországot is. Azaz nem úgy van, hogy minden magyarországi kúton lévő üzemanyag Százhalombattáról jön: a rendszert összehangolják. Ha a pozsonyi finomítóban tudnak kapacitást növelni, megteszik, és ezzel kisegítik a teljes üzemanyag-ellátást.

A MOL nemcsak e két országban rendelkezik hálózattal, Szerbiában is, Horvátországban is, a csoporthoz tartozó INA révén, és az INA is besegíthet, ha szükséges.

Csoportszintű programozás és optimalizálás van: ha a három finomító közül bármelyikben hiba adódik, a másik kettő tud kapcsolódni.

– Ennek fényében a MOL nyilatkozata, miszerint most a hazai ellátásra koncentrálnak, hogyan értelmezendő? Ha összehangoltan működnek, a szlovákiai ellátás is „hazainak” számít, ha a MOL-tól érkezik?

– A MOL feldolgozott üzemanyagot Nyugat-Európába és máshová is exportál, nemcsak oda, ahol saját kút-hálózata van. Ilyen esetben viszont a saját hálózatra fókuszál, beleértve a szlovákiai, szerbiai, romániai rendszert is. Ha szükséges, az adott országban más cégek finomítóiból is vásárolhatnak. Alapvetően törekszenek rá, hogy saját termékkel lássák el például a romániai kútjaikat, de ha Romániában, például Ploiești környékén több finomító elérhető, és onnan is beszerezhetnek, és akkor nem innen szállítanak.

– A benzinárra lehet-e ennek hatása Magyarországon?

– Biztos vagyok benne, hogy nem. Az ilyen jellegű műszaki problémák nem szoktak közvetlenül megjelenni az árban. Ha tartós és nagy mennyiségű kiesés lenne, a kereslet-kínálat hatásaként elképzelhető lenne némi emelkedés, de az árakat sokkal inkább a régiós termékjegyzési árak befolyásolják.

– Végül: a politikai helyzet ismert. Az Északi Áramlatot annak idején felrobbantották. Magyarország különutas energiapolitikáját több ország hangosan rosszallja. Kizárható-e, hogy akár nem állami, de valamilyen szimpatizáns terrorszervezet részéről szabotázs történt?

– Kizárni soha semmit nem lehet, de a százhalombattai finomító őrzés-védelmi rendszere rendkívül szigorú, szinte katonai szintű. Ha erre utaló jel lett volna, azt azonnal kommunikálták volna kormányzati, vagy MOL-szinten.

Első körben ezt a lehetőséget kizárnám.

Soha ne mondjuk, hogy soha, de ha lett volna bármilyen jel, legalább utalást tettek volna rá; így ezt ebben a helyzetben vissza lehet utasítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Gerendai az újabb Sziget-szavazásról: Nem fogok azon gondolkodni, hogy milliárdos kockázatokat a nyakamba vegyek úgy, hogy nem látom reálisnak, hogy meg tudom oldani
Másodszor se történt előrelépés a fővárosban: egyelőre nem biztosított a Sziget jövője. Gerendai Károly nyilatkozott a lapunknak arról, hogy látja a mostani helyzetet, van-e még remény a Sziget Fesztivál megmentésére.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 22.



A mai napon a Fővárosi Tulajdonosi Bizottság másodszor sem szavazta meg a Sziget Zrt.-vel fennálló területhasználati megállapodás felmondását. Ezt a külföldi tulajdonos kezdeményezte, mert jövőre ők már biztosan nem rendezik meg a Szigetet. Karácsony Gergely szerint a megállapodás felmondása lenne az első lépés a Sziget megmentéséhez, vagyis ahhoz, hogy egy új szervezővel új szerződést köthessen a főváros. A Tisza frakciója és a Fidesz viszont úgy látja, így önként mondanának le a jövőre szerződés szerint még járó 200 millió forintról, anélkül, hogy garanciát kapnának arra, ténylegesen megrendezik a fesztivált.

A Sziget sorsa azután lett kérdéses, hogy a Superstruct több évnyi veszteséges működés után úgy döntött, kiszáll. A tulajdonrész egy Gerendai Károly vezette konzorciumhoz kerülhetne, amennyiben a Sziget eredeti tulajdonosa ki tud dolgozni egy fenntartható koncpeciót.

Az idő mindenesetre sürget, a nagy fesztiválok már javában szervezik a jövő évi programot.

Gerendai Károlyt váratlanul érte a mai szavazás eredménye.

„Szívesen megpróbálom megmenteni a Szigetet, de innentől fogva, ha azt látom, hogy a fővárosban nem adnak ennek zöld utat, akkor nagyon nem lesz miről beszélgetnünk” - mondta a Szeretlek Magyarországnak.

Szerinte egyetlen lehetőségük maradt. „Nem értem, mi történik, ez az igazság. Most egyetlen reményem van: hátha a Közgyűlés elé ezt még újra be lehet terjeszteni, mert ha jól tudom, ebben a hónapban még lesz egy lehetőség erre. Most azon gondolkodunk, van‑e értelme ott ennek újra nekifutni. De azt már többször elmondtam: nem az a helyzet, hogy nekünk van időnk gondolkodni azon, kell‑e vagy nem kell a Sziget.”

Gerendai Károly azért sem érti a bizottsági szavazás mai eredményét, mert korábban mindenki azt mondta, fontos a Sziget megmentése.

„Állítólag mindenki azt mondta, hogy persze, szükség van a Szigetre, de attól még nem fogadták el, hogy ebben tovább tudjunk lépni. Innentől nem értem magát a helyzetet: ha szükség van a Szigetre, miért nem fogadjuk el, hogy csak úgy lesz Sziget, ha meg tudok állapodni a külföldi tulajdonossal? Addig nem tudok megállapodni vele, amíg ehhez nincs meg a fővárosi felhatalmazás. Most patthelyzet van.”

Ha nem lesz előrelépés, akkor szerinte nem lesz miről beszélni.

„Októberben még remélem, hogy lesz valami megoldás, ha nem lesz, onnantól már nem fogok azon gondolkodni, hogy milliárdos kockázatokat a nyakamba vegyek úgy, hogy nem látom reálisnak, hogy meg tudom oldani” - fogalmazott.

A Fidesz és a Tisza garanciákat szeretne látni. Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője úgy fogalmazott: „a Sziget Budapest és az egész hazai turizmus egyik kiemelt eseménye. Támogatjuk, hogy megmaradjon, de nem azon az áron, hogy a csődben lévő főváros lemondjon 200 millió forintról, anélkül, hogy biztosan tudnánk, 2026-ban is lesz-e Sziget Fesztivál. Ha lesz garancia, lesz Sziget – ez a mi álláspontunk.”

A Tisza Párt is a biztosítékokat hiányolja. Közlésük szerint csak olyan javaslat jöhet szóba, amely „100 %-os garanciát nyújt a fesztivál jövőbeni megszervezésére”. Emellett a párt egy erős városi beleszólást ígérő konstrukciót dobott be.

„A TISZA-val segítő kezet akarunk nyújtani a Sziget Fesztiválnak. Ezért a városvezetéssel szemben nekünk javaslatunk is van. Például, hogy legyen aranyrészvénye a Fővárosi Önkormányzatnak a Sziget Fesztiválban, hogy Budapestnek innentől mindig legyen beleszólása a fesztivál sorsába – beleértve a kulturális programokat, a környezeti terhelést és akár a kedvezményes jegyárakat is a magyar fiatalok számára. Ez valódi garanciát jelentene a budapestieknek, és valódi beleszólást Budapestnek.”

Karácsony Gergely szerint azonban nincs idő. „Így se Sziget nem lesz, se kedvezményes Sziget-bérlet a budapesti fiataloknak, se fővárosi bevétel a közterület-használat után, se iparűzésiadó-bevétel a Szigetből" - írta a főpolgármester.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Farkas András: A Tisza és a Fidesz nyugdíjtervei nagyjából ugyanannyiba kerülnek, de az igazságtalanságokat csak az egyik orvosolná
A Tisza terveivel jobban járnának a szegényebb nyugdíjasok, a 14. havi nyugdíjnak viszont óriási politikai húzóereje van. A baj az, hogy a nyugdíjrendszer 2035-re már így is fenntarthatatlanná válik, pedig az unióban nálunk költik a legkevesebbet nyugdíjakra.


Fél évvel a választások előtt a kampányígéretek elérték a nyugdíjasokat is. Nem lebecsülendő választói tömb, sokan vannak, el is dönthetik a választást. A Tisza párt által kidolgozott rendszerben az átlag alatti nyugdíjasokra koncentrálnak leginkább, legalább részben próbálják reparálni a nyugdíjrendszer igazságtalanságait. A Fidesz erre reagálva bejelentette, hogy ők bevezetnék a 14. havi nyugdíjat.

Mindkét javaslat nagyjából 600 milliárd forintba kerülne, kérdés melyik a vonzóbb a szavazóknak. És persze, hogy miből lesz minderre pénz, főleg hossútávon, a magyar nyugdíjrendszer ugyanis jelenleg is a fenntarthatatlanság felé halad, amit 2035-re, vagyis alig tíz éven belül el is ér, ha semmi sem változik. Farkas András nyugdíjszakértővel beszélgettünk.

– Ha a Tisza és a Fidesz nyugdíjasoknak tett ígéreteit nézzük, melyiknek mi az előnye és hátránya, mennyire megvalósíthatóak?

– Mindegyik megvalósítható, és a nyugdíjasok mindegyiknek örülnének. Attól függ, mennyi pénzt sikerül előteremteni ezekre az intézkedésekre. A TISZA Párt javaslatában a legfontosabb elem, hogy ne lehessen 120 ezer forintnál kisebb öregségi nyugdíjat kifizetni. Ez nagyon sok embernek segítene: jelenleg körülbelül 186 ezer ember kap 120 ezer forint alatti nyugdíjat. A 120 és 140 ezer forint közötti sávban lévőknek speciális plusz emelést adnának, a többieknek maradna a rendes inflációkövető emelés, távlati ígérettel, hogy kormányra kerülés esetén felülvizsgálnák a nyugdíjemelés eljárását is. Emellett minden nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, 200 ezer forint értékű SZÉP-kártyát kapna, a 250 és 500 ezer forint közötti nyugdíjaknál pedig 100 ezer forintos SZÉP-kártya járna. Van több kisebb, kevesebb embert érintő javaslat is, például az ápolási díjak megduplázása. A lényeg viszont:

ha összeadjuk a TISZA javaslatait, nagyjából annyiba kerülnek, mint egy tizennegyedik havi nyugdíj.

Amikor először írtam a TISZA javaslatairól, megkérdeztem az olvasóimat, miért nem inkább a 14. havi nyugdíjat javasolják, amelynek egyszerűbb és erősebb a politikai húzóereje. Ezt a Fidesz felismerte, és bedobta: legyen 14. havi nyugdíj. Korábban ellenzékből is próbálkoztak ezzel, tehát nem idegen tőlük ez az eszköz. A 14. havi nyugdíj esetén három kulcskérdés van. Az első: be tudjuk-e építeni rendszeres elemként a nyugdíjrendszerbe, tehát minden évben járna-e. Ha igen, jön a második probléma: minden évben meg kell találni körülbelül 600 milliárd forintot, és ez az összeg az inflációval nőne. A harmadik: ha egyszerűen lemásoljuk a 13. havit, akkor a nyugdíjrendszer feszültségein nem enyhítünk, legfeljebb a nyomást csökkentjük, mert nem nyúlunk hozzá érdemi elemekhez. Ez önmagában nem ér fel egy nyugdíjreformmal.

– Lehet másképpen is bevezetni a 14. havi nyugdíjat?

– Például úgy, ahogy a lengyelek, ahol pár éve van 14. havi juttatás, és azt a mindenkori átlagnyugdíjnak megfelelő, egységes összegben fizetik. Tehát nem a saját nyugdíj összegével azonos a pluszhavi juttatás, mint a 13. havinál, hanem fix összeg. Ha Magyarországon egységesen, mondjuk 250 ezer forintban állapítanánk meg, mivel nagyjából ennyi most az átlagnyugdíj, és 2,4 millió jogosulttal számolunk, az 600 milliárd forintba kerülne. Ugyanannyiba, mintha „átmásolnánk” a 13. havit a 14. havira, viszont

sok méltányossági problémát kezelne, mert minden olyan nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, és ez a nyugdíjasok kétharmada, jól járna, és arányosabbnak érezné a rendszert.

A magasabb nyugdíjúak sem járnának rosszul, hiszen ők is plusz 250 ezer forintot kapnának. Tehát lehet úgy is adni a 14. havi nyugdíjat, hogy a rendszer méltánytalanságai enyhüljenek, és ne sértse a magasabb nyugdíjjal rendelkezőket sem. Ha ezeket sikerül megoldani, akkor a 14. havi nyugdíj rövid távon pozitív intézkedésként jelenhet meg. Hosszú távon viszont minden járulékfedezet nélküli plusz juttatás a finanszírozási gondokat növeli.

Már most is az a fő probléma, hogy a magyar nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatósága nagyjából 2035-ig látszik biztosítottnak.

Ha pedig ráteszünk évi 600 milliárdos költségvetési igényt, a fenntarthatósági gondok korábban jelentkeznek.

– A hogyanról egyelőre Lázár János is csak annyit mondott, hogy dolgoznak rajta...

– „Keményen dolgoznak.” Ezen valójában nem kell sokat dolgozni: valószínűleg a felső vezetés döntésére várnak.

Ha az lesz a döntés, hogy a 13. havit másolják, az érdemben nem segít a nyugdíjasokon, de óriási politikai húzóereje lesz, ezt nem szabad elfelejteni.

Ahogy a 13. havi is nagyot szólt 2022-ben, amikor először egész havi összegben, a választások előtt két hónappal bevezették. Most is választások előtt állunk. Ha be akarják vezetni, akkor azt 2026 márciusáig van értelme kifizetni. De ahogy mondtam, az igazán támogatható megoldás az lenne, ha a szegényebb nyugdíjasok többet kapnának, mint a magasabb nyugdíjúak.

– Honnan lehet pénzt előteremteni erre?

– A TISZA bejelentette, hogy hatalomra kerülés esetén újra megnyitnák az uniós pénzcsapokat, ami nagy összeget hozhat, belendítheti a növekedést, és ha beindul a gazdaság, lesz pénz sok mindenre. Ez logikus felvetés. A Fidesz esetében, mivel náluk van a költségvetés, és azt írnak bele, ami a politikai céljaiknak megfelel, egy jövő márciusi 14. havi nyugdíj 600 milliárdos igényét simán beírhatják; legfeljebb nő a költségvetési hiány, amivel majd a választások után foglalkoznak.

Összességében Magyarország költi a legkevesebbet nyugdíjakra az Unióban.

A magyar GDP 7,45 százaléka a nyugdíjköltségvetés. Ebből az öregségi nyugdíjakra, azaz a klasszikus nyugdíjakra, a Nők40-re és a hozzátartozói ellátásokra körülbelül 6,5 százalék jut. Ez messze a legalacsonyabb uniós arány, miközben az átlag 10,9 százalék. A 7,45 és a 10,9 százalék közötti különbség jelenleg nagyjából 3000 milliárd forintnyi mozgásteret jelezne, ha az lenne a politikai szándék, hogy legalább az uniós átlagot elérjük. Van mozgástér, de ez politikai prioritás kérdése. A döntéshozóknak viszont meg kell tervezniük, hogy mely területekről csoportosítanak át, hogy a nyugdíjakra többet fordíthassanak.

– A 2022-es választáson a Fidesz inkább egyszeri intézkedéseket jelentett be, például az adóelengedést. Az is megterhelte a költségvetést. Ha most a 14. havi nyugdíjat jelentik be, azt nemcsak 2026-ban, hanem 2027-ben, 2028-ban is ki kell fizetni.

– 2022-ben a 13. havi nyugdíjat vezették be teljes összegben, ami azóta is jár. Ugyanilyen terhelést jelentene most pluszban a 14. havi. Ha a 14. havi 600 milliárd forintja túl sok, azt lehet „szeletelni”, többféle formában bevezetni és kommunikálni. Ilyenkor nagyobb politikai-kommunikációs kötéltánc kell, de kisebb összegű pluszjuttatást is lehet pozitívan eladni. Nem tudjuk, mit terveznek, majd kiderül. Szerintem 600 milliárd forint előteremthető a költségvetésből, mert ez 2,4 millió szavazót érint azonnal kedvezően. Képzelje el:

2026 januárban 3,6 százalékkal emelik a nyugdíjakat (ez szerepel a költségvetési törvényben), utána februárban kifizetik a 13. havit, márciusban pedig jöhetne egy 14. havi bármilyen formában.

Ez erős, gyors egymásutánban érkező pluszjuttatás-sorozat, ami sok, még bizonytalan nyugdíjast gondolkodóba ejthet.

– Ez feladja a leckét a TISZA-nak: az ő rendszerük szofisztikáltabb, de a 14. havi nyugdíj sokkal könnyebben kommunikálható, erősebb húzóerejű.

– Nem is értem, a TISZA miért nem ezt dobta be, hiszen egyszerűbb. Most már nem mondhatják, hogy ők is 14. havit akarnak; ragaszkodniuk kell az egyébként okos javaslatcsomaghoz. Erősen kell hangsúlyozni, hogy ez sok szegény nyugdíjasnak tartósan segít, nem csak egyszeri pluszhavi ellátmány.

Ha például 120 ezerre emelnék a minimálnyugdíjat, az minden hónapban segítene a kisnyugdíjasokon, és a mélyszegénységből is „kiszedi” a nyugdíjasok egy részét, nagyjából egyhatodát.

Ők vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Ha ezt kommunikálják, lehet esélyük, mert nagyjából ugyanannyit költenének rá, mint egy 14. havira. Érdemi eltérés költségoldalon nincs. A feladat: hogyan lehet egy nagyon egyszerű és bizonyítottan erős politikai húzóerejű pluszhavi nyugdíjjal szemben érvényesíteni egy szofisztikáltabb, átgondoltabb javaslatcsomagot. Nehéz játék lesz.

– Mennyire esik latba egy ilyen nyugdíjígéret a választásoknál?

– A 2022-es tapasztalat az, hogy erőteljesen számított. Tizenöt éve a nyugdíjas társadalom kétharmada baloldali szavazó volt. Most körülbelül 25–30 százalék lehet TISZA-szavazó, a többi fideszes. A baloldaliak pedig szinte eltűntek, mert nincs baloldali párt. A friss mérések mutathatják a pontos arányokat, de 2022-ben erőteljesen nőtt a Fidesz támogatottsága az idősek körében, és bár azóta ebbe már beleharapott a TISZA, a 25–30 százalék azonban még mindig csak a fele annak, mint amennyi a Fideszé. Ha ezt most megdobják a 14. havi nyugdíj ígéretével, nagyon komoly feladat lesz a TISZA számára az idősek körében fordítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Pokoli lángok Százhalombattán: így küzdenek meg a tűzoltók a finomító-tüzekkel
Az olajfinomítóknál keletkező tüzek eloltása nehéz és veszélyes munka, amelyhez speciális eszközök kellenek. A százhalombattai olajfinomítónál már korábban is voltak kisebb tüzek, amelyekkel a tűzoltóknak meg kellett birkózniuk.


Hétfő éjjel tűz keletkezett a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának AV3-as üzemében. A létesítményi tűzoltók az elsők között érkeztek, majd érdi, törökbálinti, fővárosi és szigetszentmiklósi egységek csatlakoztak. A lángokat rövid időn belül lokalizálták; személyi sérülésről nincs hír, az okokat vizsgálják – közölte a katasztrófavédelem.

A helyszínen hab- és vízágyúk dolgoztak, miközben a vármegyei műveletirányítás koordinálta a beavatkozást. Pest és Komárom–Esztergom vármegyéből mobil laborok mérték a levegő összetételét, és segítették a helyszíni döntéseket.

Kívülről nézve talán érthetetlennek tűnhet, hogy „miért tart ilyen sokáig” az ilyen tüzek eloltása. Ennek oka, hogy

előbb meg kell állítani az utánpótlást, a túl gyors, kontrollálatlan víz- vagy habsugár szétszórhatja az égő anyagot, és a láng szándékos „megtartása” is taktika lehet, amíg el nem zárható a forrás.

A legfontosabb lépés az anyagáramlás megszüntetése. Szelepeket zárnak, egységeket választanak le. A nyomás alatti gőzöket és gázokat biztonságosan a fáklyára vezetik, ahol a fáklyarendszer égeti el. Inertizálnak, vagyis nitrogénnel vagy más inert gázzal kiszorítják az oxigént. Ezeket az üzemeltető mérnökeivel lépésről-lépésre, közös döntéssel hajtják végre a szakemberek. Amíg a technológia „lecsendesedik”, a tűzoltók kívülről hűtenek és terjedésgátló habszőnyeget tartanak fenn.

A szénhidrogén-tüzeknél a víz önmagában nem olt.

A könnyebb fázis a vízre úszik, és tovább ég. A tűzoltók ezért vastag, stabil habréteget építenek. A hab leválasztja az üzemanyag felszínét az oxigénről, hűti a felületet, és megakadályozza a gőzök újragyulladását. Nagy térfogatárammal juttatják ki, gyakran úgynevezett víz- és habmonitorokkal, amelyek több ezer–tízezer litert pumpálnak ki egy perc alatt, illetve magasból oltó eszközökkel. Folyamatos külső vízhűtéssel védik a szomszédos tartályokat, csőhidakat, szelepállomásokat. Cél, hogy a szerkezetek ne érjék el azt a hőmérsékletet, ahol elvesztik a teherbírásukat, és ne keletkezzen újabb gőzrobbanás.

Egy olajfinomítóban keletkező tűz nem „egyszerű” lángolás.

A nagy mennyiségű, eltérő illékonyságú szénhidrogén miatt egyszerre többféle tűztípus jelenhet meg. A földre kiömlött üzemanyag felületén medencetűz alakulhat ki, a sérült csővezetékekből vagy szerelvényekből pedig nyomás alatti sugártűz csap ki. A kettő együtt olyan hőterhelést jelent, amely gyors, összehangolt és nagyteljesítményű beavatkozást igényel.

A sűrű csőhálózat, az acélszerkezetek, a szintkülönbségek és a potenciális gázfelhők miatt a közvetlen behatolás gyakran túl kockázatos. Ezért távirányított monitorokat és habágyúkat használnak. Magasból oltanak emelőkosarakkal és létraszerkezetekkel. Hőkamerával keresik a kritikus pontokat. Egyre gyakrabban drónos légifelderítést alkalmaznak, gázérzékelőkkel kombinálva, hogy lássák a hősugárzás és a gázkoncentráció alakulását.

Ha sikerült eloltani a tüzet, a visszagyulladás megelőzésére ezután is habfedést tartanak fenn, amit csak a biztos lehűlés után csökkentenek.

Hőkamerával keresik a forrópontokat: átvizsgálják a peremeket, szerelvényeket, pernye- és habtorlódásokat. Ellenőrzötten nyomásmentesítik a tárolókat és a csőszakaszokat.

Az oltás utáni szakaszban a fókusz a kármentesítésre kerül. A habbal és vízzel keveredett oltóanyag-levet gyűjtőtálcákba és ideiglenes tartályokba terelik. Olajos szennyeződéseket tartanak vissza gátakkal és úszóelzárókkal, hogy ne jussanak a csapadék- és szennyvízrendszerbe, és folyamatosan monitorozzák a levegőminőséget monitoroznak a környéken. A technológia biztonságos újraindítását csak a szerkezeti állapot, a szelepek működőképessége és a maradékhő ellenőrzése után kezdik meg.

Hogy az incidens érinti-e a finomító kapacitását vagy a rövid távú üzemanyag-ellátást, azt a kivizsgálás és a helyreállítás ütemezése dönti el. A cég az ilyen jellegű információkat általában az esetek lezárultával közli.

Nem a mostani volt az egyetlen incidens az utóbbi években a százhalombattai finomítónál. 2022 júniusában kisebb tűz ütött ki az AV–2 üzemben. A létesítmény tűzoltói és a személyzet gyorsan eloltották a lángokat, így személyi sérülés és környezeti kár nem történt. Az egységet ideiglenesen leállították, ami átmenetileg befolyásolta a feldolgozást, de nem okozott országos problémát.

2023 decemberében pedig egy leányvállalati területen, kamionlefejtés közben gyulladt ki több konténer. A FER tűzoltói és az érdi hivatásosok közösen küzdöttek a lángokkal, és sikerült megfékezniük a tüzet. Sajnos egy ember könnyebben megsérült, de a finomító működését ez az eset sem befolyásolta.

Idén júliusában sokan beszámoltak róla, hogy a finomító területén hatalmas fáklyák égtek, és fekete füst gomolygott az égen. A MOL azonnal reagált, közölve, hogy egy technológiai berendezés hibásodott meg, de a szakemberek már dolgoznak a helyreállításon. Az ország üzemanyag-ellátása szerencsére ekkor sem került veszélybe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: